Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:45

Bravura schreef:
Zijn die dazen nou echt helemaal vertrokken???? Heb ze vandaag hier met dat mooie weer zelfs zonder vliegendek in de wei gelaten. *\o/*

nee nog niet helemaal heb er vandaag nog 2 gezien, mijne heeft wel blood gestaan starks weer een dekentje op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:52

Dazen worden hier wel duidelijk minder, in ieder geval zoveel minder dat ze zonder vliegendeken staan. Vind het heerlijk, nog eventjes lekker zonder deken nu het nog kan. Paard gaat nu een heel jaar in de nacht op stal en ondervind daar zoveel rust aan, hij blijft beter op gewicht en soepeler. Ik hoop dan ook dat ik dit jaar wat later met dekens kan beginnen omdat hij minder last van zijn rug heeft.

Mijn regendeken is niet de knapste meer, zou eventueel vervangen kunnen worden maar ligt nog prima en is waterdicht en veilig. Ik heb er gister een simpele fleece plaid in geplakt om te kijken of dat lukt en om een fleece gevoerde regendeken eens uit te proberen. Ik verwacht dat het fijner is dan een ongevoerde regendeken. :)

CK88

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:57

Ik heb mijne nu de bucas sunshower op. Eergister was het overdag 26/28 graden en nog zweette ze er niet onder. Uiteraard na het rijden lekker gewassen en zonder dek op de wei gezet en dan in de nacht weer op. Maar dat is wel een fijne deken voor dit weer!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:16

Ik begin vanavond denk ik als het flink afkoelt snachts met ongevoerde regendeken bij mijn paard.
Hijs nogal een koukleum, en zou probeer ik zijn vacht beetje tegen te houden.
Morgenochtend dn wir af..

Shetlief blijft nog anderhalf maandje min bloot.. Dn scheren en beginnen met dekens

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:38

Ik denk dat ik eruit ben hoe we het gaan doen met ons eerste paardje :D Hij staat nu nog lekker bloot en volgens mij kan dat nog wel even nu het zo'n lekker weer is. Als het rond de 10 graden wordt, krijgt hij een fleece gevoerde 0 grams regendeken op. Dan bij meer kou een 150 grams en later een 300 als het gaat vriezen. Nu kan ik dekens uit gaan kiezen, da's ook leuk *\o/* Ik heb wel veel aan dit en andere topics gehad en meningen van stalgenoten om een idee te krijgen wat de verschillende keuzes zijn en wat we zelf willen +:)+

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:08

Ik zat vandaag te twijfelen of ik snachts zijn deken wel op zou doen(ongevoerd).
Ma haalde ze binnen om half 9 en me paard voelde heel fris en koud aan.
Dus toch maar voor de zekerheid ongevoerde deken op.

Shetlief blijf gewoon lekker bloot tot hij geschoren is.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:36

Nu een ongevoerde regendeken. Had gereden en paard was flink bezweet.... dan ga ik hem niet bloot in de frisse nacht zetten, vinden zn spieren niet leuk, maar daarna weer bloot

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:56

Mijn paarden hebben in de nachten een 100 gr op en overdag zonder deken

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:05

Nog lekker helemaal niks en altijd buiten. Dekens kunnen nog lang genieg

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:19

Beginnen jullie nu al met dekens vanwege de kou (?) of om te voorkomen dat ze dik in het haar komen? Ik vond het vandaag nog best warm namelijk en mijn paarden hadden het ook warm toen ik eind van de middag naar huis ging (18 graden). Dan kan ik ze toch echt geen regendeken opdoen ...!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 00:34

De paarden hebben het echt nog niet koud! Maar het haar groeit bijzonder snel dit jaar vind ik...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:51

Hier ook nog niks op, van de week was het 's morgens vroeg even fris, maar nu was het om 7 uur alweer 17 graden!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:54

Ik volg jullie even :)
in friesland vind ik het s'morgens verrassend koud, en dan twijfel ik vaak genoeg: had ie nou wel of geen deken op gemoeten?
(regendeken fleecegevoerd)
maar, zodra de temp. overdag onder de 15 graden komt, doe ik het sávonds in ieder geval wel :)

hoe beredeneren jullie het?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:23

Mijne krijgt pas een deken op zodra het echt kouder begint te worden, als ik die nu een deken op ga leggen staat hij te zweten. Ik heb hem begin van het jaar ook al snel afgedaan omdat hij stond te zweten onder z'n ongevoerde deken.
Dan maar wat langer haar en een paard die zich goed voelt :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:28

Ik wil altijd z.s.m. de deken op ivm de aanmaak van wintervacht. Nu begint dat in juni al, maar dan is het zo warm dat het niet gezond is je paard een deken om te doen, staat er alleen maar onder te zweten.
Mijn pony krijgt echt heel veel winterhaar en is niet meer droog te krijgen zonder deken.
Omdat het indoorwedstrijdseizoen ook echt niet lollig is voor een pony met veel haar, zo snel mogelijk de deken erop in september.
Meestal kijk ik in september hoe koud het snachts wordt. Bij 10 graden of minder of veel regen gaat ie op, in ieder geval snachts. Overdag voel ik dan of ze het er te warm heeft onder de deken.
Nu moet ik zeggen dat mijn pony het eigenlijk niet vaak te warm heeft onder de deken.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:11

hier ook een deken in ieder geval s`nacht overdags hangt vant weer af (en als ie er warm onder is)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:13

hier hanteren wij de regel, onder de 15 graden is een deken op.
Echter heb je uitzonderingen op de regel, zoals een gure wind die staat de regen. en noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:27

simodi schreef:
Beginnen jullie nu al met dekens vanwege de kou (?) of om te voorkomen dat ze dik in het haar komen? Ik vond het vandaag nog best warm namelijk en mijn paarden hadden het ook warm toen ik eind van de middag naar huis ging (18 graden). Dan kan ik ze toch echt geen regendeken opdoen ...!

Ik doe momenteel nog geen dekens op, vind het ook niet bepaald koud. Ook de nachtelijke temperaturen vind ik niet heel raar. Ja door de temperatuurswisselingen e.d. krijgen ze wel sneller vacht. Maar ga nu geen dekens op doen omdat te voorkomen, veel te warm. Mijn paard is gelukkig goed te scheren.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:45

Ik twijfel echt om mijn paard deze winter een deken op te leggen, misschien kunnen jullie goede raad geven. Mijn paard heeft de voorbije 2 winters geen deken op gehad, omdat we niet intensief reden. Hij wordt wel iedere winter ziek (meerdere keren). Nu heeft iemand mij aangeraden om hem krachtvoer bij te geven en hem in de winter toch onder een deken te zetten. Ik vraag mij echt af of dat zou helpen. Iemand die hiermee al ervaring heeft?
Vorige week is er bij ons op stal een paard verstrikt geraakt in zijn exzeemdeken met een hele ernstige wonde als gevolg (de DA wou hem inslapen) Hebben jullie ooit al zoiets meegemaakt?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:50

Ik vind het nog prima zo die nachten, wel wat koeler maar goed droog. Helaas is mijn merrie nu wel erg stijf en vraag mij toch af of ik haar snachts dan toch onder een dekentje moet zetten... weet niet zo goed waar het vandaan komt, maar ze is wel gevoelig met kou... al moet ik dan wel de deken laat opgooien, want anders is het weer te warm :? (sochtends zou hij dan afgaan). ik kijk het nog even aan, en als het even kan pas weer op als het echt kouder wordt snachts of gaat regenen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:57

Lijkt me dat je paard toch echt een gezondheidsprobleem heeft of een probleem in de gewrichten wanneer het met deze temperaturen zo stijf wordt. Het is 's nachts 13 graden, ideale temperatuur voor een paard namelijk. Of het paard moet veel vrije beweging krijgen om soepel te blijven en wordt teveel opgehokt, dat zie je ook nog wel eens gebeuren. Maar ook bij deze stijfheid is het eerder een indicatie van problemen in de gewrichten dan in de spieren.

Spieren worden namelijk eigenlijk maar om twee redenen stijf. Te weinig contractie, dus teveel in 1 houding stilstaan (kenmerkend voor stalpaarden) en te zware training. Bij beide stijfheden speelt 1 proces een grote rol: doorbloeding en daarmee de ophoping van melkzuur.
Je kunt dan wel een deken op leggen als symptoom bestrijding (deken = meer warmte = vasodilatie = meer doorbloeding en daardoor wat minder stijf) maar het is veel effectiever op lange termijn om de oorzaak proberen weg te nemen.

Het wordt zondag 28 graden, dat zou ik zeker in het achterhoofd houden voor iedereen die twijfelt over het wel of niet opdoen van een deken.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 07-09-12 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:59

Kendra schreef:
De paarden hebben het echt nog niet koud! Maar het haar groeit bijzonder snel dit jaar vind ik...

Idd de shet hier begint alweer echt bolletje wolletje te worden.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:00

Def schreef:
Ik wil altijd z.s.m. de deken op ivm de aanmaak van wintervacht. Nu begint dat in juni al, maar dan is het zo warm dat het niet gezond is je paard een deken om te doen, staat er alleen maar onder te zweten.
Mijn pony krijgt echt heel veel winterhaar en is niet meer droog te krijgen zonder deken.
Omdat het indoorwedstrijdseizoen ook echt niet lollig is voor een pony met veel haar, zo snel mogelijk de deken erop in september.
Meestal kijk ik in september hoe koud het snachts wordt. Bij 10 graden of minder of veel regen gaat ie op, in ieder geval snachts. Overdag voel ik dan of ze het er te warm heeft onder de deken.
Nu moet ik zeggen dat mijn pony het eigenlijk niet vaak te warm heeft onder de deken.

Hier eigenlijk hetzelfde. Ik heb die van mij 3 weken terug moeten scheren vanwege een teddyvacht. Overdag staat hij met een vliegendeken en 's avonds/'s nachts met een 0-grams regendeken ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:06

Focussed schreef:
Lijkt me dat je paard toch echt een gezondheidsprobleem heeft of een probleem in de gewrichten wanneer het met deze temperaturen zo stijf wordt. Het is 's nachts 13 graden, ideale temperatuur voor een paard namelijk. Of het paard moet veel vrije beweging krijgen om soepel te blijven en wordt teveel opgehokt, dat zie je ook nog wel eens gebeuren. Maar ook bij deze stijfheid is het eerder een indicatie van problemen in de gewrichten dan in de spieren.

Spieren worden namelijk eigenlijk maar om twee redenen stijf. Te weinig contractie, dus teveel in 1 houding stilstaan (kenmerkend voor stalpaarden) en te zware training. Bij beide stijfheden speelt 1 proces een grote rol: doorbloeding en daarmee de ophoping van melkzuur.
Je kunt dan wel een deken op leggen als symptoom bestrijding (deken = meer warmte = vasodilatie = meer doorbloeding en daardoor wat minder stijf) maar het is veel effectiever op lange termijn om de oorzaak proberen weg te nemen.

Het wordt zondag 28 graden, dat zou ik zeker in het achterhoofd houden voor iedereen die twijfelt over het wel of niet opdoen van een deken.

Bedankt voor je berichtje. Het speelt al langer, en ik dacht er vanaf te zijn aangezien het de afgelopen maanden echt super goed ging; geen stijfheden en super soepel voor langere tijd voor haar doen! Ze staat nu 24/7 buiten, is het niet in het land dan is het in een paddock, en krijgt nu geen 'troep' meer (alleen hooi en gras). (vorige stal was stal en toch wat rijker voer). Van voordroog of kuil wordt ze o sneller stijf, maar dat krijgt ze nu niet meer. Enige reden wat ik nog kan bedenken is dat het gras nu 'op' is, ik wel omweid, maar het dan om groen korter (laat het wel zo lang mogelijk groeien) gras gaat, of de kou waar ze ok gevoelig op is. Vooral neerslag is het een mietje mee... Heb haar toevallig vorige week bloed laten afnemen voor controle spierenzymen en tekorten, nog niet alles binnen, maar spierenzymen en magnesium zijn gewoon in orde. Met deken is ze idd soepeler, zeker met kouder weer. Haar vacht doet het naar mijn idee ook niet goed, die 'lekt' (sneeuw bleef niet liggen, dat was mijn druppel die de emmer deed vollopen en mijn 'anti deken' gedachtes aan de kant heeft geschoven).

Laat haar ook nog wel zonder deken staan, want vindhet ook zo gedoe en overdag is het nu nog warm zat! Maar vind het wel een lastig iets met die wat koudere nachten.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:22

Vannacht mijn paard ook weer bloot.
Gisteren avond deken opgedaan omdat meneer heel koud aanvoelde.
Maar vanavond viel dat reuze mee en was om 9uur nog 18 gr, gisteren was het 13 om 9u.

Over paar dagen gaat het snachts weer onder de 10 zitten, en dan krijg hij weer zijn deken op