[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:26

Hier hebben er veel op stal de shower-tek van Lemieux. Iedereen is er blij mee. Toevallig heb ik 'm sinds dit weekend zelf ook en de pasvorm is goed.

Lekker voor de dagen dat de temperatuur goed is, maar een fris windje staat met af en toe een buitje. Of als het in de ochtend wat miezert, maar in de middag de zon schijnt en niet kan wisselen.

Als het echt regent kun je beter een normale regendeken op doen. Daarvoor zijn ze niet geschikt.

MyWishMax

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:44

Lemieux had mooie pasvorm idd! Wel veel te klein hier :') Maar hele mooie dekens.

Ik gebruik bij weer zoals gisteren gewoon de regendeken. Die vliegenregendeken juist als het tussen de 15 en 21 graden is met buitjes afwisselend met droog weer. Net te veel water om haar soepel te houden zonder deken en te weinig water en te warm voor regendeken.

Ik vind ze ideaal, zijn de minst gebruikte dekens, maar elk jaar toch wel aantal dagen of weken nodig. Dit is wrl de 1e die zo'n deken heeft gekregen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:48

Hoe is Lemieux qua pasvorm op brede pony’s zowel de vliegendekens als de winterdekens ?

De Shower tek is een mooie deken de kudos ook maar kan de hals daar vanaf ?

Regendeken hebben we een amigo xl die bevalt super.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:54

Bij beide kan de hals eraf. De kudos valt iets breder. Ik vind ze wel geschikt voor brede dieren. Mijn paard waren bucas en rambo dekens te smal voor.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:58

De kudos gaat prima op een breder paard.
Ik kan normaal alleen alleen big neck of XL varianten gebruiken bij de mijne, ivm hele brede halsaanzet en borst. Maar de kudos van lemieux zat ook goed bij hem.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 14:58

c_alsemgeest schreef:
De kudos gaat prima op een breder paard.
Ik kan normaal alleen alleen big neck of XL varianten gebruiken bij de mijne, ivm hele brede halsaanzet en borst. Maar de kudos van lemieux zat ook goed bij hem.

SansaS schreef:
Bij beide kan de hals eraf. De kudos valt iets breder. Ik vind ze wel geschikt voor brede dieren. Mijn paard waren bucas en rambo dekens te smal voor.

Geld dit ook voor de winterdekens ? Ik heb een mooie gezien kudos ook .

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:16

Ja

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:07

SansaS schreef:

Hier waren beide lemieux juist te smal onderaan de borst om het zo te zeggen en degene die hem heeft heeft een stuk smaller paard als ik en bij ons past bucas juist perfect. Die hebben precies genoeg ruimte op de stukken dat zij breed is en zij heeft geen lage hals aanzet, maar wel een brede hals nog maar daar is alle ruimte voor. Smaller maar lagere aanzet kan er al voor zorgen dat het niet meer past en dan niet omdat paard te breed is.

Het blijft echt een misverstand dat 1 merk beter is voor breed als de ander, het hangt van veel meer dingen af in de bouw als alleen maar breed of niet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:07

Zag ook nog de Sunshower.
Is die fijn voor dagen zoals we afgelopen dagen hadden? Die lijkt me misschien iets “ steviger” dan een vliegen regendeken..?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:07

Ik vind de sunshower zodra de zon schijnt vanaf 16/17 graden te warm al. En dat bij een pony met PSSM, die dus snel kouwelijk is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:08

Welke gewone vliegendeken is fijn voor een breed paard met lage halsaanzet?
Liefst met buikflap maar hoeft niet.

Ik heb de rambo hoody eczeemdeken xl
Past prima, maar zo enorm dik.
En mijn paarden hebben geen eczeem, wel last van de vele dazen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:13

MyChoice schreef:
Ik vind de sunshower zodra de zon schijnt vanaf 16/17 graden te warm al. En dat bij een pony met PSSM, die dus snel kouwelijk is.

Ik twijfel erg.
Zoek iets voor dagen zoals begin deze week: veel wind, veel regen, maar net te warm voor een regendeken vind ik althans…

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:13

@DuoPenotti Zou die Rambo Protector vliegendeken dan niks zijn? Ook Rambo, lage v sluiting en een buikflap.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:15

DuoPenotti schreef:
Welke gewone vliegendeken is fijn voor een breed paard met lage halsaanzet?
Liefst met buikflap maar hoeft niet.

Ik heb de rambo hoody eczeemdeken xl
Past prima, maar zo enorm dik.
En mijn paarden hebben geen eczeem, wel last van de vele dazen.

mijn merrie past de bucas big neck niet maar de vliegendeken van horsegear grijs met roze bies valt wel super fijn bij haar! heeft indd ook een brede borst en dr hals loopt die in dr borst

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:36

Mijn merrie met lage halsaanzet past ook mooi in de rambo protector :j voordeel dat 'ie heel licht is en ze is echt koeler onder de deken. De mijne heeft anders Amigo XL buitendekens. Je hebt geloof ik ook 'gewone' vliegendekens van HW in maat XL maar die hebben dan weer geen V sluiting, dat vind ik weer jammer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 15:21

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 15:27

DuoPenotti schreef:
Dankje wel allen. :j
Ik heb wel eens een gewone regendeken gehad met v disk maar geen xl en die paste dus niet.
Denk dat dan de protector hetzelfde zal vallen of niet?

@kimWilliam
Bedoel je deze?
https://www.ej.nl/vliegendeken-horsegea ... 69441.html

Ja die!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 15:57

Heeft iemand ervaring met zowel de Rambo protector als de LeMieux kudos Gladiator? Hoe voelt de stof van beide en hoe is de pasvorm? En onder welke deken blijft je paard het koelste? Ik twijfel erg tussen deze 2 vliegendekens. Misschien moet ik ze toch maar alletwee bestellen en dan de knoop doorhakken.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 16:15

Ik vind de stof vrij vergelijkbaar! De lemieux vind ik mooier vallen bij mijn paard. Bij de rambo was de buikflap tekort en de hals wat te lang.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 16:29

SansaS schreef:
Ik vind de stof vrij vergelijkbaar! De lemieux vind ik mooier vallen bij mijn paard. Bij de rambo was de buikflap tekort en de hals wat te lang.

Dankjewel! :j Wat voor paard heb jij?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 18:11

Een korte dikke warmbloed met boommaat extra wijd :))

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 18:37

SansaS schreef:
Een korte dikke warmbloed met boommaat extra wijd :))

Haha, een kleine tank dus :D Ik heb een compacte PRE met ook geen lange hals, dus dan zal de hals van de Rambo waarschijnlijk ook wat te lang zijn voor die van mij. Verder heb ik wel alle dekens van Rambo, maar ik ga dan nu denk ik toch voor de LeMieux kudos :j

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 21:52

Hier heb ik ook de lemieux kudos na jarenlang de Rambo protector (oude versie). Niet op dezelfde paarden dus lastig om 100% te vergelijken maar ik ben erg blij met de lemieux kudos. Paard draagt ‘‘s winters de Rambo optimo dus is wel echt wat breder in de borst en deze past hem mooi. De stof is sterk zonder heel ruw of dicht te zijn en dat is vooral in de kudde met spelende ruinen wel echt een must. De amigo vliegendekens zit hier binnen een dag een gat in :roll:

Van de Rambo protector heb ik ook de nieuwe versie gepast voor dit paard maar die vond ik toch minder fijn als de oude. Vooral de pasvorm bij de borst en hals zat gewoon niet mooi, vooral niet om mee te grazen. Helaas was die dus van mijn vorige paard en echt te klein geworden voor mijn huidige dus daarom de kudos besteld. Gaat nu zijn 2e jaar in en is nog top :j

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 23:54

Ik heb ooit de Kudos Gladiator geprobeerd (de vliegendeken dus) en die was veel te lang.
Hebben jullie die deken een maat kleiner, of is het gewoon totaal niks voor mijn paard dan?

Afbeelding

Afbeelding

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:05

Ik vind ze niet langer vallen maar gewoon op maat. Mijn paard heeft van bucas horseware en lemieux allemaal maat 191 en valt gelijk in lengte.