[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:42

[***] en Rambo lijken elkaar inderdaad erg goed te passen - zolang hij zijn neus niet op de grond houdt tenminste. >;) Ik ben net even wezen voeren, hij heeft nu 6 uur zijn deken opgehad met Back On Track voering er met Ducttape aan de binnenkant aan vastgemaakt. Ik vond het erg opvallend dat hij enorm aan het gapen was en ook heel loom en ontspannen. Hij heeft twee dagen zonder Back on Track gestaan; op dag 0 bleek de 0-grams BOT deken te koud en had hij weer grote bulten langs zijn lendenen. Vervolgens heeft hij twee dagen met een ander dek gestaan waardoor de bulten niet groter werden maar ook niet verdwenen, en als ik hem dan naar de bak haalde dan kwam hij ineens weer met drafpasjes de bak in in plaats van te willen stappen en was ook wat druk. Dat terwijl hij sinds zijn BOT-onderdompeling gewoon ontspannen stapte. Nu heeft hij een paar uur de BOT-voering weer op zich en is hij weer helemaal kalm en zijn de bulten in elk geval minder dik, de grootte moet nog wel een flink stuk verminderen. De BOT voering is dus een blijvertje.

Toen ik net bij hem was was ik er verbaasd dat het dek nog precies zo lag zoals ik hem erop had gelegd, met heerlijk vrije borst, schouders en schoft. Geen idee hoe hij dan blijft zitten. 8-)
Alleen als hij zijn hoofd omlaag deed trok het wel echt strakker dan vanmiddag, ook met de bovenste gesp los. Nu zit ik te denken of daar niet iets op valt te verzinnen... Borstriemen omlaag doen beinvloedt hoe de borst de rest van de deken naar voren houdt dus dat lijkt me een risico, maar misschien dat [***] wel een extra schoftstukje nodig heeft. Dus bij de schoft de deken 20 cm inknippen en daar dan een extra driehoek stof in naaien. We denken rustig verder... 8-)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:47

Die Stormshield dekens hebben een dergelijk systeem, ik heb het alleen nog maar van dichtbij bij een onderdeken gezien. Het grote probleem in jouw geval zou zijn, zodra je die ruimte wilt maken in deze deken, dat ie niet meer waterdicht is..

Kan je niet gewoon het BOT op zijn rug ducktapen? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:56

RianneH schreef:
Kan je niet gewoon het BOT op zijn rug ducktapen? :P

:)*
Dat zou wel wat zijn... :D Maar helaas was het beest nu al not amused toen 1 Ductape randje los kwam en dat aan 3 haartjes plakte... Toen dacht ik ook echt 'Ja dag, poepbeest, je redt je er maar een nachtje mee'. Morgen naai ik wel verder.

Die schoftextension zou dan eigenlijk zo'n vouwdakje moeten worden die ze ook wel op auto's campers hebben. Inderdaad zoals de Stormshield ook heeft. Ik heb nog waterproof stof liggen, en de naden links en rechts van het vouwdakje zou ik waterdicht kunnen maken met bisonkit en Ducttape. Alleen vermoed ik dat je dan wel de garantie kwijt bent. 8-) Dus misschien eerst even oefenen op een oude deken die toch voor geen meter zit, wie weet lukt dat zo goed dat ik het toch ook bij de Rambo aandurf...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:06

Hij zorgt in elk geval wel voor creativiteit zo tijdens de donkere dagen :P

Wat ik me ook nog bedacht was dat je wellicht een deken zo kan ontwerpen, zelf met de hand zo ver mogelijk maken, testen en als het bevalt met die maten bij een dekenmaker een costum-made deken zou kunnen maken. Kost je waarschijnlijk wel wat, maar hopelijk ben je dan ook meteen echt goed klaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:08

Kun je niet iets van een klittenband of liner systeem van die BoT fleece maken om in je deken te zetten?
Of gewoon een BoT staldeken of maasdeken er onder doen?
Of de fleece in een katoenen zomerdeken naaien en die als onderdeken gebruiken...
Of in een liner naaien!

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:16

Hoe zit de Back on track mesh deken bij RIO? Ik heb nu de mesh en de fleece van BOT en de mesh past beter en sowieso ook in beweging.

Qua dekens zou ik kiezen voor liners ipv andere buitendekens. Liners wassen en doorwisselen is makkelijker en goedkoper.
Die ionen liner lijkt mij heel fijn, helaas hebben ze mijn maat niet :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:21

Xyzutu er ligt zo te lezen een carriere als dekenontwerper voor je weggelegd :)) Ik volg even met grote interesse je belevingen rondom de Rambo. Zag nog iemand anders ook met een nieuwe fijne deken, mooi zo +:)+

BoT in/aan een liner naaien lijkt me inderdaad dan het handigste. Alleen heb je er dan wel weer 1 per liner nodig, misschien is dat wat kostbaar?

O en xyzutu als je je "fietsspin met plastic clipjes" wil ruilen tegen van die irritante elastieken koorden geef alstublieft een gil. Ik koop die handige Horseware achterlangsdingetjes juist los voor alle dekens zodat er wat fatsoenlijks aan zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:27

Zoveel opties! :D
Klittenband is misschien ook nog wel een idee voor BOT-liner-bevestiging. Wat ik bij de Bucas zo mooi vond is dat ze aan de voorkant langs de hals 2 grote plakken klittenband hebben zitten. Leek me ideaal voor handmade-linerbevestiging want het enige wat ik dan nog hoefde te doen was klittenband op de BOT stof naaien en dat zover uit laten steken dat het vanuit de hals op de buitenkant van de deken geklit kon worden.
Helaas heeft Rambo die dus niet. >;) Erop naaien vind ik ook een risico, want wat als dat bij de Rambo-halssnit helemaal niet kan en dit betekent dat je de buitenkant van de deken door het gewicht van de liner helemaal naar binnen toe omkrult?
Klittenband aan de binnenkant van de deken vastnaaien vind ik ook weer griezelig, want het geeft wel een bult en aan de voorkant ligt die bult dan op de schouder...

Net een overbodige split uit een rommeldeken geknipt om te kijken wat er gebeurt als ik die dan op de plek van een schoftstukje weer vastnaai...

@ Koper: grappig dat jij die fietsspindingen juist handig vindt! :D

@ VWestra: de Mesh deken heb ik niet van BOT, wel de Fleece. Die zit rampzalig rondom de schoft en hij trekt ook flink naar achteren, maar is naar ik hoor wel steviger dan de Mesh? Hier is hij alleen bedoeld als grondwerkdeken, dus niks ingewikkelds. Maar ik ben erg benieuwd naar de Mesh-ervaringen, zowel qua dikte en winddichtheid (of niet) en hoe stevig het spul is. En zit de BOT stof wel overal of alleen op de rug, zoals bij die maasdeken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-16 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:27

Ik koop die plastic Horseware koordjes ook altijd los overal bij, zijn ideaal!

Ik zou ook voor de BoT in een liner naaien gaan, als je er dan evt nog een keer een andere dikte buitendeken bij koopt kun je alle kanten op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:28

De Rambo duo en supreme heeft die lange klittenbanden wel 8-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:30

Klitteband in je liner is denk ik wel redelijk geniaal. Dan kun je ook met verschillende diktes liners werken zonder dat je overal een aparte BoT in hoeft te naaien.

Ik ben heullll benieuwd naar je bevindingen rondom ingenaaid schoftdriehoekje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:45

Hier de donornier! 8-)

Afbeelding

Links een (alvast dubbelgevouwen) loopsplit die ik uit een deken geknipt die toch al loopsplitloos moest worden gemaakt, rechts een mal van [***]'s schoft. Tussen het laagste tot het hoogste punt zit een verschil van 10 cm, dus I don't blame the Rambo voor dat hij dat niet vrij kan houden.
Qua hoogte lijkt de loopsplit dus voldoende extra ruimte te kunnen geven, helemaal aangezien de Rambo zelf ook al wat schoftruimte heeft.
De stof van het loopsplit bestaat uit 3 lagen, dus nu is mijn eerste gedachte om 1 laag op de rambo te leggen en 2 lagen eronder en dan het hele pakketje aan elkaar vast te naaien - als ik er dan tenminste nog een naald doorheen krijg. 8-) Dus eerst maar eens kijken hoe naaibaar de buitenstof van de Rambo eigenlijk is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:03

Ik ben op het moment een (nylon) halster aan het naaien en ik kan je aanraden om een klein tangetje bij de hand te houden. Dan heb je net wat meer grip op je naald in de ruigere stukken.

Naald met een scherpe punt lijkt me het handigst. En dan het sterkste garen wat je kunt vinden (iets van zo'n garen wat je ook voor bankstellen gebruikt bij voorbeeld) en dan in zadelmakerssteek. Dat is het stevigste. Voor dit soort projecten zou ik ook een dubbele draad gebruiken.

Succes!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:17

Heeft iemand ervaring met de stevigheid van rambo vs rhino? Dus Ballistic Nylon vs Polypropyleen?
We hebben 3 merries in de kudde en de een heeft er een handje van de andere te corrigeren, het liefst met de tanden. Nu zijn er al 2 goedkope dekens verscheurd en heb ik gezegd dat er echt wat kwaliteit moet worden aangeschaft want goedkoop is zo duurkoop. Ze loopt nu met een oudere Rhino original en die blijft opzich wel heel, alleen vind ik de pasvorm ruk voor het paardje (arabier, gaat trekken op de schouders). Nu heb ik erg goede ervaringen met een Wug model en wil ik daar dus opnieuw voor kijken voor het smallere arabiertje, nu twijfel ik dus heel erg tussen Rhino of Rambo. Het moet tegen een stootje kunnen aangezien er nog wel eens gecorrigeerd wordt in de kudde. Misschien het beste direct voor een Rambo te gaan?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 07:06

De rhino vind ik qua pasvorm wel mooier dan de rambo voor mijn arabier met smalle borst.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 07:18

Mijn Arabier draagt Rhino dekens. Hij staat als laagste in rang. Er is inmiddels 1 Rhino deken 'kapot' gegaan (een paar gaatjes, die echt door zijn, van het bijten). Dit is in de 1e week gebeurd toen de kudde bij elkaar gezet werd. Ik had het niet van Rhino verwacht dus misschien inderdaad het beste om gelijk voor een Rambo te gaan :) .

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:28

Mijn pony heeft twee Rhino's, een 0 grams en 370 grams. Op een paar kleime haakjes na nog zo goed als nieuwe terwijl mijn pony niet de meeste zuinige is en en met een merrie staat die nog wel eens achter hem aan gaat.

Ik laat ze elk jaar wassen en waar nodig repareren (kleine haaltjes etc.), eentje is al zo'n 4/5 jaar oud en ziet er na de jaarlijkse wasbeurt weer als nieuw uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:21

Mijn Rhino houdt het ook goed. Heb 'm nu voor het 3e jaar in gebruik en er zitten wel een paar hele kleine gaatjes in inmiddels maar dat is makkelijk te repareren. Vorig jaar heeft mijn merrie (met die deken) als een bezetene staan schuren. Als in: er zat geen haar meer op haar ene bil. En dat heeft die deken allemaal overleefd. Ik moet er wel bij zeggen dat ze 'm toen niet elke dag op had. Ook dit jaar zie ik haar er mee schuren (gelukkig veel minder) en ook mijn ruin hapt wel eens naar haar. Maar ik vind het een deugdelijke deken. Het fijne vind ik dat de buitenste laag stof stevig is en dat de laag daar ónder waterdicht is. Dus als de buitenstof wat beschadigd raakt is hij niet meteen niet meer waterdicht.

De stof rafelt wel snel als je er in knipt. Maar wanneer ik een stalbroek oid moet oplappen pak ik daar liever een stukje Rhino voor dan een stuk spijkerstof oid. Juist omdat het sterk is.

Mijn merrie heeft een Rhino uit de ponylijn dus qua breed/smal pasvorm kan ik je helaas niet helpen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:28

Koper, ben je eigenlijk nog je paard aan het temperaturen?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:31

Tja, de Optimo op Vivace... Op de boeg moet hij echt niet kleiner. Adviespersoon van de Paardendrogist vind hem wel echt aan de lange kant voor haar met risico op schuiven en daardoor weer schuren. Maar maat kleiner is dus ook niet echt een optie vanwege de boeg. Lastig lastig. Naad van de staartflap begint ongeveer 5cm achter de staartflap
Afbeelding

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:35

Die zit inderdaad wel erg krap bij de boeg. Kan ze haar hoofd nog wel goed naar beneden doen zonder dat het knelt?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:44

Heb je al een normale Rambo geprobeerd? Bij mijn paard lag de optimo heel raar en strak op de schoft maar gewone Rambo dekens passen perfect.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:48

Vind de boeg ook erg krap en achterkant dan weer te lang. Lijkt mij tijdens het eten vanaf de grond erg knellen. Misschien kun je dan beter voor een Rambo Duo gaan? De Optimo paste ook niet op mijn paard maar de duo zit echt perfect!

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:56

mijn shet maar vast een vliegendeken gekocht. Hij heeft normaal geen deken op maar hier zijn in de zomer veel dazen te vinden.

Had maat 135 gekocht, maar deze was van achter veel te lang dus weer geretourneerd en nu is het wachten op maat 115 hopen dat deze wel gaat passen.

Vind het zelf wel heel schattig lijken

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:58

__elise__ schreef:
Koper, ben je eigenlijk nog je paard aan het temperaturen?

Ben ik na een paar weken mee gestopt en ga ik in januari weer wel doen. Ingewikkeld verhaal ;) Project loopt nog wel steeds.

Eerste conclusies zijn dat mijn merrie ongeveer een halve graad warmer is dan mijn ruin. Of dat door het gebruik van dekens komt heb ik geen idee van. Dat zal in de zomer moeten blijken.

Ik ben zo blij dat mensen hier hun ervaringen over de Optimo en andere modellen Rambo delen. Ik heb er lang over getwijfeld maar ik ga het toch echt niet doen. Ik zie wel bij voorbeeld dat het bij het paard van Nouvel heel netjes zit maar die heeft een elegant, sierlijk halsje vergeleken met die van mij :P

Eerst maar eens wat lopende knutselprojecten afmaken en dan eens zien dat ik dat voorstuk op de Bravo krijg. Is een oude deken dus die durf ik er wel voor op te offeren. Stel nou dat het lukt! Dan wil ik die staldeken wel als onderdeken.

Paard staat nu ook met de Bravo, en vannacht als het gaat waaien gaat de Weatherbeeta er op. Beide ongevuld. Mijn merrie nu onder de Nika met 100 grams liner (vanwege de woei) en dat wordt vanavond de Rhino met halsdeel, en die zelfde liner.

Idd snoezig ponietje zo met die deken. Die zebradekens zijn fijn :)