[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aniquegraaf

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:28

De ene onder 400 gram met 200 gram hals eraan, de andere heb ik van 300 gram naar 400/500 gram gedaan met halve hals aangezien ik haar laatst trillend op stal aantrof..

En allebei geschoren vorige week voor de 2e keer geschoren.

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:06

Mijn deels geschoren pony staat onder 300 gram 24/7 buiten

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:52

Hier mijn jonkie nog onder een 200gr waterdichte deken en mijn Shet dekenloos,beide ongeschoren en 24/7 buiten met inloopstallen+onbeperkt hooi.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:00

250 gr hier. Vandaag even gevoeld en was er warm onder. Vind de deken die hij nu op heeft (Rambo vari-layer) erg fijn, enige jammere is dat deze deken er alleen in 450 grams nog is. Ben bang dat dat net even een te grote stap wordt...

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:16

Misschien eerst een liner van 100 gram onder zijn huidige Damelza?

Die van mij is in de herfst geschoren en staat onder 300 grams met 100 grams hals. Nu nog warm, anders gaat hij naar 400 :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:56

Heb een vraagje :)
Heb mijn merrie voor het eerst dit jaar onder een 0grams regendeken staan (fleece gevoerd EJ fun lite) omdat ze in de winter altijd erg explosief werd (lees: niet meer te rijden). Sinds ik haar met een deken heb staan is dit tot mijn stomme verbazing een stuk minder (had altijd de heilige overtuiging dat een paard van zichzelf genoeg vacht aan maakt). Ik rij haar nu met een fleecedeken over m'n zadel heen en ze staat dus met een 0grams regendeken op. Nu wordt het weer kouder en vraag ik mij af of ik niet beter een deken met wat vulling kan kiezen om haar warm genoeg te houden zodat ze braaf te rijden blijft.. :o
Nu ben ik echt een kneus met dekens en weet ik niet zo goed aan hoeveel grams ik dan moet denken, 100 - 150 - 200 - meer? Ze staat 12 uur per dag buiten en dus ook 12 uur op stal (met een luik naar buiten). Een deken onder haar regendeken lijkt me niet zo handig, als dat verschuift tijdens het rollen en er kan vocht in trekken wordt dat een koude bedoeling lijkt me?
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 02-12-14 23:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:58

Als je nu al een fleecegevoerde heb zou ik voor een 200 grams gaan voor de koudere periode.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:59

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:07

Ik heb de rambo wug varilayer ook en heb er een 300 gr liner onder.
Aan de achterkant vast,verder niet.Blijft prima liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:13

Liner er onder zou moeten gaan volgens mij inderdaad, als je die aan de achterkant vast zet zou die wel moeten blijven liggen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:22

Ik wil misschien over een tijdje de Rambo Vari-Layer heavy aan gaan schaffen. Zijn er mensen die deze deken hebben en hoe bevalt ie? Merk je ook iets van die lagen ?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:27

Ik combineer liners met weather beeta. Blijft allemaal prima liggen. Ik maak ze nooit vast aan de kant bij de schouders. Bij de amigo dekens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:38

Ik heb de vari layer medium gehad voor mijn merrie, maar heel kort gebruikt, omdat ik haar die winter ook in heb laten slapen...

Ik vond het een fijne deken, twijfelde wel eens of hij aan de zijkanten waar hij dunner was warm genoeg was omdat zij helemaal geschoren was, ze voelde daar dan niet warm aan en bovenop de rug waar de deken dikker was voelde ze wel heel warm, waardoor ik er ook weer geen dikkere deken op durfde te doen...

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:45

Nouvel schreef:
Als je nu al een fleecegevoerde heb zou ik voor een 200 grams gaan voor de koudere periode.

Thanks :D Nu nog even uitzoeken welk deken ik wil voor m'n tot nu toe niet-sloper.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:41

Mijn geschoren pony gaat deze week van 200 naar 300 en mijn ongeschoren 3 jarige, van fleecevoering naar 200. Hij gaat daarna nog naar 300 maar pony blijft onder 300 hij krijgt alweer mooi vachie die hij mag houden!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:20

Kasmir schreef:
Heb een vraagje :)
Heb mijn merrie voor het eerst dit jaar onder een 0grams regendeken staan (fleece gevoerd EJ fun lite) omdat ze in de winter altijd erg explosief werd (lees: niet meer te rijden). Sinds ik haar met een deken heb staan is dit tot mijn stomme verbazing een stuk minder (had altijd de heilige overtuiging dat een paard van zichzelf genoeg vacht aan maakt). Ik rij haar nu met een fleecedeken over m'n zadel heen en ze staat dus met een 0grams regendeken op. Nu wordt het weer kouder en vraag ik mij af of ik niet beter een deken met wat vulling kan kiezen om haar warm genoeg te houden zodat ze braaf te rijden blijft.. :o
Nu ben ik echt een kneus met dekens en weet ik niet zo goed aan hoeveel grams ik dan moet denken, 100 - 150 - 200 - meer? Ze staat 12 uur per dag buiten en dus ook 12 uur op stal (met een luik naar buiten). Een deken onder haar regendeken lijkt me niet zo handig, als dat verschuift tijdens het rollen en er kan vocht in trekken wordt dat een koude bedoeling lijkt me?

Het blijft verbazingwekkend he. De meeste fleece gevoerde dekens zijn rond de 100 gram kwa dikte. 200 zou dan een logische stap zijn. Voor de meeste paarden is dit ook een prima keus om de winter gewoon door te komen.

Mare als ik je nog een tip mag geven. Kijk voor het rijden eens naar een lekkere rijdeken. 1 die onder je zadel vast kan. (zonder zadeluitsparing). Dat rijd een stuk lekkerder omdat de voorkant open is.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:31

:D Voor het rijden moet ik idd nog even opzoek naar iets handigers maar vind de meeste uitrijdekens weer erg weinig? En had idd altijd het probleem van het zadel (westernzadel dus allemaal veel te kleine uitsparing) maar er zijn er dus ook die onder je zadel kunnen?? Dat zou wel een uitkomst zijn.

Ik denk nu aan een Bucas Smartex Medium, wilde eerst voor een EJ deken gaan maar neig nu toch naar een wat duurdere met fijnere pasvorm die ook wat langer meegaat :)

Ik voel me echt een deken-kneus haha.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 03-12-14 01:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:38

Jawel, er is ook een 150 gr. De Smartex Medium. Bucas heeft (bijna) alle dekens in 0, 150 en 300 grams.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:45

Hahaha oeps Nies_ had 'm net ge-edit en toen kwam jouw post. Had idd over die Bucas heen gelezen, denk dat ik daarvoor ga :D
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 03-12-14 01:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:50

Kasmir schreef:
:D Voor het rijden moet ik idd nog even opzoek naar iets handigers maar vind de meeste uitrijdekens weer erg weinig? En had idd altijd het probleem van het zadel (westernzadel dus allemaal veel te kleine uitsparing) maar er zijn er dus ook die onder je zadel kunnen?? Dat zou wel een uitkomst zijn.

Ik denk nu aan een Bucas Smartex Medium, wilde eerst voor een EJ deken gaan maar neig nu toch naar een wat duurdere met fijnere pasvorm die ook wat langer meegaat :)

Ik voel me echt een deken-kneus haha.

Newmarket wollen uitrijdeken :) Voor mijn koude kneus doe ik niks anders meer.
en ik zeg hier lekker niet dat ik ze verkoop, maar kijk eens op bokt markt.

Smartex is er volgens mij ook in 150 gram. Kijk anders eens naar amigo, die zijn ook heel fijn en wel in 200 gram.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 02:01

Hmm Amigo Hero-6 Turnout Medium is wel een stuk goedkoper weer :') Dan heb ik geld over voor dat uitrijdeken (zóiets zoek ik dus idd, beetje jammer dat de kleuren erg zullen vloeken op m'n stippel maar och xD)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:49

Geschoren onder 400 gram en niet geschoren onder 300 gram

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:27

Soprano schreef:
Hallo allemaal,
Hier meldt zich een dekenleek. Ik heb sinds deze zomer een geïmporteerde Andalusiër die denkt dat hij nog in Spanje staat deze winter... Hij heeft een fluffy maar totaal geen dekkende wintervacht aangemaakt en doordat hij al zijn energie stak in zich warm te houden, werd hij wat ielig. Hij had een regendeken met fleece vanbinnen die hij sowieso bij regen al aankreeg maar nu dus nog een 200grams regendeken gekocht en een onderdeken van 250 denk ik. Mijn tinker merrie is ook steeds koud gevoelig dus ook voor haar een 200grams aangeschaft. Ze hebben beide dus wel een wintervacht aangemaakt (al is die van de Andalusiër wel op Spaans niveau ;) ) en zijn niet geschoren. Momenteel staat de Andalusiër dag en nacht met de 200grams op en voelt altijd normaal warm hieronder. Mijn tinker krijgt deze enkel 's nachts op (als het rond het vriespunt zit) en als het regent. Hoe zit het met ongeschoren koudgevoelige paarden en dekens? Zijn hier schema's ofzo voor? Vind het altijd moeilijk in te schatten. Vanaf wanneer zou ik bijvoorbeeld het onderdeken bij de Andalusiër moeten gebruiken? En zou ik bij mijn tinker gewoon toekomen met de 200 grams? Beide paarden staan 24/7 buiten met een schuilstal.

Mijn ongeschoren koudgevoelige arabier staat nu al weer een paar weken onder 340 gram, en zij staat snachts op stal. Overdag op de wei zonder beschutting tegen die koude oostenwind. 340 heeft ze zeker wel nodig.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:42

Wat is jullie ervaring met het kaal worden van de hals met een halsdeken om?
Zat te twijfelen om te kopen. Met of zonder. Wil niet dat zijn manen stuk gaan.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:45

Bij een goed passende hals met gladde binnenviering is er meestal niks aan de hand.
Zelf heb ik een bucas hals en weatherbeetha hals en daar heb ik geen problemen mee. Eerser had ik een hals van het drunens ruiterhuis zelf, daar kreeg die wel plekken van. Nu de bucas op dat deken gedaan (past prima) en niks meer aan de hand :)

Ik zou sowieso ook een met afneembare hals doen, mocht het niks zijn kan je hem er alsnog af halen of kijken of er een andere op past die wel goed is