Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kasmir schreef:Heb een vraagje
Heb mijn merrie voor het eerst dit jaar onder een 0grams regendeken staan (fleece gevoerd EJ fun lite) omdat ze in de winter altijd erg explosief werd (lees: niet meer te rijden). Sinds ik haar met een deken heb staan is dit tot mijn stomme verbazing een stuk minder (had altijd de heilige overtuiging dat een paard van zichzelf genoeg vacht aan maakt). Ik rij haar nu met een fleecedeken over m'n zadel heen en ze staat dus met een 0grams regendeken op. Nu wordt het weer kouder en vraag ik mij af of ik niet beter een deken met wat vulling kan kiezen om haar warm genoeg te houden zodat ze braaf te rijden blijft..
Nu ben ik echt een kneus met dekens en weet ik niet zo goed aan hoeveel grams ik dan moet denken, 100 - 150 - 200 - meer? Ze staat 12 uur per dag buiten en dus ook 12 uur op stal (met een luik naar buiten). Een deken onder haar regendeken lijkt me niet zo handig, als dat verschuift tijdens het rollen en er kan vocht in trekken wordt dat een koude bedoeling lijkt me?
Kasmir schreef:Voor het rijden moet ik idd nog even opzoek naar iets handigers maar vind de meeste uitrijdekens weer erg weinig? En had idd altijd het probleem van het zadel (westernzadel dus allemaal veel te kleine uitsparing) maar er zijn er dus ook die onder je zadel kunnen?? Dat zou wel een uitkomst zijn.
Ik denk nu aan een Bucas Smartex Medium, wilde eerst voor een EJ deken gaan maar neig nu toch naar een wat duurdere met fijnere pasvorm die ook wat langer meegaat
Ik voel me echt een deken-kneus haha.
Soprano schreef:Hallo allemaal,
Hier meldt zich een dekenleek. Ik heb sinds deze zomer een geïmporteerde Andalusiër die denkt dat hij nog in Spanje staat deze winter... Hij heeft een fluffy maar totaal geen dekkende wintervacht aangemaakt en doordat hij al zijn energie stak in zich warm te houden, werd hij wat ielig. Hij had een regendeken met fleece vanbinnen die hij sowieso bij regen al aankreeg maar nu dus nog een 200grams regendeken gekocht en een onderdeken van 250 denk ik. Mijn tinker merrie is ook steeds koud gevoelig dus ook voor haar een 200grams aangeschaft. Ze hebben beide dus wel een wintervacht aangemaakt (al is die van de Andalusiër wel op Spaans niveau) en zijn niet geschoren. Momenteel staat de Andalusiër dag en nacht met de 200grams op en voelt altijd normaal warm hieronder. Mijn tinker krijgt deze enkel 's nachts op (als het rond het vriespunt zit) en als het regent. Hoe zit het met ongeschoren koudgevoelige paarden en dekens? Zijn hier schema's ofzo voor? Vind het altijd moeilijk in te schatten. Vanaf wanneer zou ik bijvoorbeeld het onderdeken bij de Andalusiër moeten gebruiken? En zou ik bij mijn tinker gewoon toekomen met de 200 grams? Beide paarden staan 24/7 buiten met een schuilstal.