Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
__elise__ schreef:Nouvel schreef:Ik heb alleen een hals op met slecht of heel koud weer.
Als je paard een goede deken op heeft die warm genoeg is lijkt me dat je die hals er nog wel af kan laten.
Ik voel me altijd schuldig, bang dat ze een koud nekje krijgtZe heeft ook nauwelijks wintervacht. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, zeker als droog en windstil weer is, moet het kunnen zonder hals.
Ik heb nu dekens van Epplejeck, de Combo-versie. Omwille de prijs ben ik nu aan het kijken naar Nika-dekens. Heeft iemand een idee van de pasvorm van de Nika-dekens als de EJ-dekens goed liggen?
liekec schreef:Nouvel schreef:Ik heb alleen een hals op met slecht of heel koud weer.
Als je paard een goede deken op heeft die warm genoeg is lijkt me dat je die hals er nog wel af kan laten.
Ik voel me altijd schuldig, bang dat ze een koud nekje krijgtZe heeft ook nauwelijks wintervacht. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, zeker als droog en windstil weer is, moet het kunnen zonder hals.
Ik heb nu dekens van Epplejeck, de Combo-versie. Omwille de prijs ben ik nu aan het kijken naar Nika-dekens. Heeft iemand een idee van de pasvorm van de Nika-dekens als de EJ-dekens goed liggen?
xyzutu2 schreef:Koper schreef:Ik ben inmiddels zelf aan het knutselen geslagen. Zo'n zelfde voorsluiting als die staldeken. Hopelijk weet ik het waterdicht te krijgen (is een stuk van de Rhinohals wat ik over had nadat ik die verbouwd had).
Welke staldeken is dat precies? Ik ben ook wel benieuwd naar die sluiting.
xyzutu2 schreef:Vraagje: omdat de Back on Track dekens voor geen meter zitten en deels ook heel raar gebouwd zijn (waarom zou je een voering van rekstof onder een 0-grams deken willen, die hangt dus continu helemaal achterin?) denk ik erover om zelf een 'liner' te maken uit een BOT laken of de BOT-kant van een fleecedeken (die is dus niet van fleece, maar gewoon een gladde geweven stof). Wat voor type stof raden jullie aan als liner? Hoe gladder hoe beter?
Het wordt dus gewoon een enkele laag stof, ongevoerd, die ik dan onder andere dekens kan gebruiken.
En verder het goede nieuws: Rio heeft een deken!
Eerst heb ik de Rambo original 135 geprobeerd en die zat veel te strak bij de hals, de Bucas Power 135 kreeg ik bij de borst niet eens dicht terwijl hij hooi at. De ruglengte is prima, maar de hals is te klein voor Rio's hals. Toen de Bucas 145 opgelegd ik is was helemaal blij: superveel schouder, schoft en halsruimte, bij kon zelfs grasbrok van de vloer eten zonder dat het heel erg strak trok.Ik helemaal blij, voor de zekerheid nog een rondje door de bak gewandeld en na 20 meter zat de deken loeistrak om schoft, schouders en borst geklemd: waar ik al bang voor was: het borstgedeelte is te breed en dus verschoof de hele deken naar achteren als hij bewoog. Aangezien je de borstriem ook niet kunt verstellen (echt absurd) was het meteen einde oefening.
Toen was ik het inmiddels een beetje zat, maar heb toch maar de Rambo 145 opgelegd... En die zat als een huis!![]()
Ik weet niet hoe het kan, maar als Rio gewoon staat dan is er geen enkele druk op de schoft of schouders of borst, zelfs niet als we stapten, dus dat is positief. Wel kan meneer alleen grazen als de bovenste clip los is en dan trekt de deken automatisch ook strak over de schoft, maar dat is dan maar zo voor die 4 uurtjes grazen per dag, de rest van de tijd eet hij hooi uit hooinetten en dan is zijn schoft relatief drukvrij. In elk geval vrijer van druk dan alle dekens die hij tot nu toe heeft gehad.
Nu alleen nog zelf een Back on Track liner maken voor eronder en hij is klaar voor het nieuwe jaar.
Zo trekt hij dus wel strak over de schoft:
[ [url=m/LBdn89.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar zo ligt hij keurig netjes zonder druk op de schoft, en dat is beter dan we ooit hebben gepresteerd:
[ [url=m/WGHRZ4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het kippenborstje van Rio:
[ [url=m/axY9il.jpg]Afbeelding[/url] ]
De riemen waar Rambo en Horseware op staan zijn van uiterst links tot uiterst rechts als je ze plat neerlegt 48 cm breed. Ik geef Rio zo'n 35 cm....
Verder vind ik de Rambo dekens trouwens echt absurd gemaakt; de buitenstof is super spul en je krijgt 3 buiksingels, maar dan geen beensingels achter en het bilkoord voor onder de staart is gewoon een stukje fietsspin met... plastic clipjes? Die pookjes waren hier al bijna gaar na twee keer openen en sluiten. En die moet je dan aan metalen driekhoekjes vastclippen (waarom zitten daar 2 driehoekjes in 1 lus als je toch geen beenriemen hebt?) die eigenlijk te dik zijn voor de plastic clips waardoor je ze wel vast krijgt, maar nauwelijks meer los. En dat dan voor een behoorlijk duur ding...
Het eerste wat ik dus ga doen is ringetjes erin naaien voor gewone achterbeenriemen en daar de riemen van de Back on Track 0grams deken aan vastmaken. Die hebben dan weer niet nagedacht over rekstof als voering, maar hun beenriemen zijn wel van heel zacht en dik elastiek.