[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:10

Nou nou rustig, dan lukt dat blijkbaar alleen bij mijn merrie :D Als ze bij de oren warm voelt, dan gooi ik er niets warmers op. Zijn ze wel kouder dan merk ik dat daaraan en ook snel genoeg aan haar gedrag, want dan vind ze het echt niet leuk. En bij warm bedoel ik dat ze normaal moeten aanvoelen achter de oren bij de aanhechting, niet verhit, maar in ieder geval niet heel koud. Meestal voel ik op meerdere plekken (hals, buik, achterwerk) en hangt het ook af van luiken dicht/open en hoe de wind richting de stal staat.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:22

__elise__ schreef:
Nouvel schreef:
Ik heb alleen een hals op met slecht of heel koud weer.
Als je paard een goede deken op heeft die warm genoeg is lijkt me dat je die hals er nog wel af kan laten.

Ik voel me altijd schuldig, bang dat ze een koud nekje krijgt :Y) Ze heeft ook nauwelijks wintervacht. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, zeker als droog en windstil weer is, moet het kunnen zonder hals.

Ik heb nu dekens van Epplejeck, de Combo-versie. Omwille de prijs ben ik nu aan het kijken naar Nika-dekens. Heeft iemand een idee van de pasvorm van de Nika-dekens als de EJ-dekens goed liggen?

Ja ik! Ej dekens liggen geweldig op mijn paard en de Nika ligt ook prima. Ik weet niet hoe goed die ligt als je paard dagen achter elkaar in de zeikende regen staat maar mijne heeft genoeg ruimte voor. Ze vallen wel een maat groter dan de ej dekens!

Els_175

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:28

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:51

liekec schreef:
Nouvel schreef:
Ik heb alleen een hals op met slecht of heel koud weer.
Als je paard een goede deken op heeft die warm genoeg is lijkt me dat je die hals er nog wel af kan laten.

Ik voel me altijd schuldig, bang dat ze een koud nekje krijgt :Y) Ze heeft ook nauwelijks wintervacht. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, zeker als droog en windstil weer is, moet het kunnen zonder hals.

Ik heb nu dekens van Epplejeck, de Combo-versie. Omwille de prijs ben ik nu aan het kijken naar Nika-dekens. Heeft iemand een idee van de pasvorm van de Nika-dekens als de EJ-dekens goed liggen?

Ja ik! Ej dekens liggen geweldig op mijn paard en de Nika ligt ook prima. Ik weet niet hoe goed die ligt als je paard dagen achter elkaar in de zeikende regen staat maar mijne heeft genoeg ruimte voor. Ze vallen wel een maat groter dan de ej dekens![/quote]

Dus dan zou ik eigenlijk een 185 moeten hebben? Dat klinkt wel erg klein :7 Jammer dat het verzenden en retour sturen zo duur is, anders zou ik er gewoon 2 bestellen. Een 195 en een 185.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:59

Verdorie, toch te vroeg gejuigt lijkt het... Toch vanochtend geschuurde haren op de schouders... Overweeg nu toch sterk om dan misschien toch maar wel een Rambo Optimo set aan te schaffen...

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:33

Wat balen MarliesR. Het is maar lastig he die dekens.

Ik ga de gok wagen, ik heb deze deken besteld: http://www.nikahorseproducts.nl/index.p ... -hals.html. Ze is ruim 1.68, dus ik durf het niet aan om een 185 te bestellen. Liever iets te groot dan te klein. En toch nog met hals :o

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:42

Balen MarliesR, hier ook tijden dat probleem gehad dus maar overgestapt op Rambo en toen was het over. Bij Amigo ging het ook niet alleen heb ik die niet heel lang gebruikt.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:36

Jep erg lastig. Zo maar te koop zetten en hopelijk is hij snel weg. Heb wel de mazzel dat er momenteel 25% korting is op Horseware bij de paardendrogist, dus net gelijk maar de bestelling geplaatst na wat maatadvies van hun via de App. Hopelijk past hij! Het hing een beetje tussen 185 of 190 qua maat omdat ze zo ruim vallen. Maar voor de 190 gegaan in de hoop dat die goed ligt, zeker met het oog dat ze nog flink moet groeien... Te ruim moet echter natuurlijk ook weer niet, gaat hij alsnog schuiven/trekken/schuren. We gaan het zien...

Amigo had een stalgenoot ook tijdelijk voor haar PRE en die zat toch ook niet helemaal mooi. En die is minder breed in de borst dan mijn paard. Stalgenoot heeft ook toch maar gewoon weer een Rambo besteld. Hopelijk gaat hij bij Vi ook bevallen....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:02

xyzutu2 schreef:
Koper schreef:
Ik ben inmiddels zelf aan het knutselen geslagen. Zo'n zelfde voorsluiting als die staldeken. Hopelijk weet ik het waterdicht te krijgen (is een stuk van de Rhinohals wat ik over had nadat ik die verbouwd had).

Welke staldeken is dat precies? Ik ben ook wel benieuwd naar die sluiting.

Dat is deze: https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 620?v=True

Ik hoop echt zo dat ze het ooit ook nog als outdoordeken gaan maken. Als over een paar jaar mijn paard een Oude Man is geworden :P

Nu Horseware in de ausverkauf zie ik. Voor wie nog spullen nodig heeft.

Halsdeel doe ik ook alleen op bij regen en/of ernstige wind. Voornamelijk omdat mijn merrie een hekel aan regen heeft. Ze heeft de manen ook in een boog dus wat extra bescherming vind ik dan wel nodig.

Aan de oren voelen heeft bij die van mij geen zin: ik heb een IJslander en een shetlandpony en die hebben altijd warme oren met zo veel begroeiing er omheen. Ik voel bovenop de billen, bij mijn merrie ook wel eens aan de flanken of bovenop de rug. Maar bovenop de billen kan ik het handigste bij. Als ze daar lekker warm is dan vind ik het goed.

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:22

Ik hoop dat jullie misschien een oplossing weten voor mijn probleem :D ik ben heel tevreden over mijn Amigo bravo met liner systeem maar nu krijg mijn paard sinds dit jaar ineens schuurplekken op de borst zodra er een liner ondergaat. De liner trekt scheef op haar linkerschouder, rechts dus ook geen schuurplek te vinden. Ze is nog jong en ook wel iets breder geworden maar vind niet dat ze echt een brede borst heeft.. zou ze te breed zijn voor de liner? Gevoelig huidje of past de deken gewoon echt niet? Zou het helpen als ik de liners aan de voorkant niet vast maak aan de deken? Of zou hij dan juist nog schever trekken?

Zo lastig! Wil niet dat het open gaat maar was juist zo blij met het horseware systeem :\

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:37

Elise, ik had van de ej een maat 205 en die viel nagenoeg perfect, nu een 205 van Nika en een maat kleiner was echt beter geweest. Nu scheelt het dat ik alles meestal icm een onderdeken gebruik dus wat extra ruimte is nooit weg dan.
Ben even aan het zoeken naar foto's maar misschien zie je hier wat ik bedoel, hij hangt best wel van z'n billen af.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:04

Vraagje: omdat de Back on Track dekens voor geen meter zitten en deels ook heel raar gebouwd zijn (waarom zou je een voering van rekstof onder een 0-grams deken willen, die hangt dus continu helemaal achterin?) denk ik erover om zelf een 'liner' te maken uit een BOT laken of de BOT-kant van een fleecedeken (die is dus niet van fleece, maar gewoon een gladde geweven stof). Wat voor type stof raden jullie aan als liner? Hoe gladder hoe beter?
Het wordt dus gewoon een enkele laag stof, ongevoerd, die ik dan onder andere dekens kan gebruiken.

En verder het goede nieuws: [***] heeft een deken!
Eerst heb ik de Rambo original 130 geprobeerd en die zat veel te strak bij de hals, de Bucas Power 135 kreeg ik bij de borst niet eens dicht terwijl hij hooi at. De ruglengte is prima, maar de hals is te klein voor [***]'s hals. Toen de Bucas 145 opgelegd ik is was helemaal blij: superveel schouder, schoft en halsruimte, bij kon zelfs grasbrok van de vloer eten zonder dat het heel erg strak trok. _/-\o_ Ik helemaal blij, voor de zekerheid nog een rondje door de bak gewandeld en na 20 meter zat de deken loeistrak om schoft, schouders en borst geklemd: waar ik al bang voor was: het borstgedeelte is te breed en dus verschoof de hele deken naar achteren als hij bewoog. Aangezien je de borstriem ook niet kunt verstellen (echt absurd) was het meteen einde oefening. -O-

Toen was ik het inmiddels een beetje zat, maar heb toch maar de Rambo 140 opgelegd... En die zat als een huis! *\o/*
Ik weet niet hoe het kan, maar als [***] gewoon staat dan is er geen enkele druk op de schoft of schouders of borst, zelfs niet als we stapten, dus dat is positief. Wel kan meneer alleen grazen als de bovenste clip los is en dan trekt de deken automatisch ook strak over de schoft, maar dat is dan maar zo voor die 4 uurtjes grazen per dag, de rest van de tijd eet hij hooi uit hooinetten en dan is zijn schoft relatief drukvrij. In elk geval vrijer van druk dan alle dekens die hij tot nu toe heeft gehad.
Nu alleen nog zelf een Back on Track liner maken voor eronder en hij is klaar voor het nieuwe jaar. :)

Zo trekt hij dus wel strak over de schoft:
Afbeelding

Maar zo ligt hij keurig netjes zonder druk op de schoft, en dat is beter dan we ooit hebben gepresteerd:
Afbeelding

Het kippenborstje van [***]:
Afbeelding
De riemen waar Rambo en Horseware op staan zijn van uiterst links tot uiterst rechts als je ze plat neerlegt 48 cm breed. Ik geef [***] zo'n 35 cm.... :')

Verder vind ik de Rambo dekens trouwens echt absurd gemaakt; de buitenstof is super spul en je krijgt 3 buiksingels, maar dan geen beensingels achter en het bilkoord voor onder de staart is gewoon een stukje fietsspin met... plastic clipjes? Die pookjes waren hier al bijna gaar na twee keer openen en sluiten. En die moet je dan aan metalen driekhoekjes vastclippen (waarom zitten daar 2 driehoekjes in 1 lus als je toch geen beenriemen hebt?) die eigenlijk te dik zijn voor de plastic clips waardoor je ze wel vast krijgt, maar nauwelijks meer los. En dat dan voor een behoorlijk duur ding...

Het eerste wat ik dus ga doen is ringetjes erin naaien voor gewone achterbeenriemen en daar de riemen van de Back on Track 0grams deken aan vastmaken. Die hebben dan weer niet nagedacht over rekstof als voering, maar hun beenriemen zijn wel van heel zacht en dik elastiek. _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-16 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:16

xyzutu2 schreef:
Vraagje: omdat de Back on Track dekens voor geen meter zitten en deels ook heel raar gebouwd zijn (waarom zou je een voering van rekstof onder een 0-grams deken willen, die hangt dus continu helemaal achterin?) denk ik erover om zelf een 'liner' te maken uit een BOT laken of de BOT-kant van een fleecedeken (die is dus niet van fleece, maar gewoon een gladde geweven stof). Wat voor type stof raden jullie aan als liner? Hoe gladder hoe beter?
Het wordt dus gewoon een enkele laag stof, ongevoerd, die ik dan onder andere dekens kan gebruiken.

En verder het goede nieuws: Rio heeft een deken!
Eerst heb ik de Rambo original 135 geprobeerd en die zat veel te strak bij de hals, de Bucas Power 135 kreeg ik bij de borst niet eens dicht terwijl hij hooi at. De ruglengte is prima, maar de hals is te klein voor Rio's hals. Toen de Bucas 145 opgelegd ik is was helemaal blij: superveel schouder, schoft en halsruimte, bij kon zelfs grasbrok van de vloer eten zonder dat het heel erg strak trok. _/-\o_ Ik helemaal blij, voor de zekerheid nog een rondje door de bak gewandeld en na 20 meter zat de deken loeistrak om schoft, schouders en borst geklemd: waar ik al bang voor was: het borstgedeelte is te breed en dus verschoof de hele deken naar achteren als hij bewoog. Aangezien je de borstriem ook niet kunt verstellen (echt absurd) was het meteen einde oefening.
Toen was ik het inmiddels een beetje zat, maar heb toch maar de Rambo 145 opgelegd... En die zat als een huis! *\o/*
Ik weet niet hoe het kan, maar als Rio gewoon staat dan is er geen enkele druk op de schoft of schouders of borst, zelfs niet als we stapten, dus dat is positief. Wel kan meneer alleen grazen als de bovenste clip los is en dan trekt de deken automatisch ook strak over de schoft, maar dat is dan maar zo voor die 4 uurtjes grazen per dag, de rest van de tijd eet hij hooi uit hooinetten en dan is zijn schoft relatief drukvrij. In elk geval vrijer van druk dan alle dekens die hij tot nu toe heeft gehad.
Nu alleen nog zelf een Back on Track liner maken voor eronder en hij is klaar voor het nieuwe jaar. :)

Zo trekt hij dus wel strak over de schoft:
[ [url=m/LBdn89.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar zo ligt hij keurig netjes zonder druk op de schoft, en dat is beter dan we ooit hebben gepresteerd:
[ [url=m/WGHRZ4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het kippenborstje van Rio:
[ [url=m/axY9il.jpg]Afbeelding[/url] ]
De riemen waar Rambo en Horseware op staan zijn van uiterst links tot uiterst rechts als je ze plat neerlegt 48 cm breed. Ik geef Rio zo'n 35 cm.... :')

Verder vind ik de Rambo dekens trouwens echt absurd gemaakt; de buitenstof is super spul en je krijgt 3 buiksingels, maar dan geen beensingels achter en het bilkoord voor onder de staart is gewoon een stukje fietsspin met... plastic clipjes? Die pookjes waren hier al bijna gaar na twee keer openen en sluiten. En die moet je dan aan metalen driekhoekjes vastclippen (waarom zitten daar 2 driehoekjes in 1 lus als je toch geen beenriemen hebt?) die eigenlijk te dik zijn voor de plastic clips waardoor je ze wel vast krijgt, maar nauwelijks meer los. En dat dan voor een behoorlijk duur ding...

Het eerste wat ik dus ga doen is ringetjes erin naaien voor gewone achterbeenriemen en daar de riemen van de Back on Track 0grams deken aan vastmaken. Die hebben dan weer niet nagedacht over rekstof als voering, maar hun beenriemen zijn wel van heel zacht en dik elastiek. _/-\o_

Fijn dat je een deken hebt gevonden. Horseware dekens hebben nooit bilkoorden en blijven ook perfect liggen zonder, die plastic bilriem is juist ideaal en bij mij is er ook nog geen een kapot gegaan. Er zitten 2 ringetjes aan, 1 voor de bilriem en de ander voor de liner. Dus er is overal over nagedacht ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:41

Xyzutu
Dat plastic bilkoord hoef je niet los te maken, je kunt de deken er zo afhalen, ideaal juist!
Even wennen voor jou maar ik zou het een kans geven +:)+

En de staartlus aan de staartflap vind ik ook handig zo waait de flap niet omhoog
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 22-12-16 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:44

Hmm, maar dat hoef je bij de bilkoorden van andere dekens dan toch ook niet? Alleen heb je bij die andere dekens de keuze, terwijl de clipjes hier erg anti-losmaken zijn. Ik vind het juist prettiger om een riempje onder de staart door te halen dan de hele staart door zo'n opening te trekken.
En mis jij de achterbeenkoorden niet? Ik ben toch wel bang voor het scheefzakken aan de achterkant zonder die dingen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:47

De staart over het koord doen is bijna geen werk, probeer het maar :D

Nooit meer gepruts met bilkoorden, ik gebruik de Rambo dekens nu zo'n 5 jaar en wil niet meer anders

De deken zakt bij mijn paarden niet scheef. Zelfs niet na rollen en spelen +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:52

Dat van dat rollen en spelen is in elk geval goed nieuws! Ik ga vanavond laat nog even kijken voor de zekerheid, maar het zag er goed uit.
Ik heb helaas een enorme hekel aan [***]'s staart omdat die (door al het rollen en spelen 8-) ) aan de onderkant altijd één grote natte vieze poepmodderkledder is. Een cushingpony elke dag rectaal een pilletje geven vind ik geen probleem, maar [***]'s staart twee keer per dag door zo'n ding halen... :x

En heeft er nog iemand een tip over wat voor soort stof je het beste als onderdeken kunt gebruiken? Glad of katoenig of fleece enz?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:12

Maar je hoeft de onderkant van de staart niet aan te raken, beetje halverwege optillen en klaar :j :D

Onderdekens het liefst gladde stof, daar blijft geen haar aan hangen en de vacht wordt heel mooi glad. de horseware liners zijn erg handig.
Fleece gaat trekken dat zou ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:14

Ik zou ook geen fleece of elastische stof willen, allebei omdat ze door de haren naar achteren getrokken worden, maar beide worden gek genoeg wel gebruikt voor de onderkant van dekens.
De binnenkant van de Bucas Power blijkt bijvoorbeeld ook een rood soort fleece te zijn.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:26

Ik ben blij! Heb een Rambo wug tweedehands op de kop kunnen tikken. Net even gepast en hij lijkt goed te liggen. Beter dan mijn bucas, die toch voor een schuurplek op de schoft en benen zorgde.
Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de donkere foto's, maar ik moest ze even laten zien :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:31

Staat mooi xsjoukjex!

De Bucas hebben de Stay-dry fleece voering, dat is meer een soort compacte fleece heb is het idee. Het trekt in elk geval lang niet zo uit als de gewone fleece dekens.
Je kan overigens ook, als je een beetje handig bent, fleece gevuld maken, met daarover weer een laagje gladde stof. De Stormshield dekens hebben zo'n systeem, maar helaas nog niet in het echt kunnen bekijken..
http://www.sstack.com/horse-blankets-an ... ghtweight/

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:38

Rambo heeft nu ook liners met ionen (soort BOT) is dat niet iets voor RIO?

Wel heel leuk om te zien dat de original past:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:47

Interessant, die Stormshield deken. :j Grappig idee om fleece als vulling te gebruiken in plaats van wol en co. Mij gaat het echter alleen om de binnenstof; omdat [***]'s rug zo goed reageert op Back on track materialen. Met kou krijgt [***] bulten langs zijn lendenen, als je er een gewone deken op doet dan worden ze iets kleiner maar blijven voor 80% bestaan, maar leg er een paar uur BOT spul op en ze verdwijnen bijna helemaal. Dus wil ik hem het liefst 24/7 inpakken in Back on Track stofjes. Helaas passen hun dekens hem niet, dus wil ik zelf een eenlaags onderlaken/deken onder zijn normale deken doen zodat hij die werking alsnog heeft. Dat is ook een stuk goedkoper dan hun echte paardendekens kopen. ;)
Ik twijfel alleen of ik daar dan een BOT mensenlaken voor kan gebruiken.

@ VWestra; die ionendeken zag ik ook en ik was erg in de verleiding om die ook te proberen, vooral als ik dan zo'n plaatje zie: http://www.stromsbergsgard.se/shop/ws8/ ... 72c5df.png :D
Erg leuk idee als dat allemaal door [***]'s rug gaat. :D Alleen werkt de BOT bij hem zo goed dat ik me afvraag of ionische dingen beter werken. En het verschil in werking tussen die twee kan ik pas zien als hij ze allebei een tijdje op heeft gehad en dan kun je de liner niet meer terugsturen.
Hoewelllll....
[***] heeft nu een 100 grams Rambo dus ik wilde sowieso een 200 grams Rambo er bij kopen - maar in theorie zou ik dan ook ipv die 200 grams Rambo een 100grams liner eronder kunnen doen, dat is nog goedkoper ook...
De vraag is natuurlijk weer of de liner dan niet teveel materiaal op zijn schoft legt , maar die liner kan ik desnoods daar openknippen en dichtnaaien zodat de schoft liner-vrij ligt...

Wat zouden jullie doen: 100gr buitendeken + 100gr liner, of 100 gr buitendeken en 200gr buitendeken?
Al die vragen... 8-)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:48

Fijn dat het er op lijkt dat je een (afdoende) passende deken hebt gevonden xyzutu2!
De Back on Track producten zijn inderdaad ontzettend fijn. Alleen geen tip hoe je dat het beste kan verwerken...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:54

Ik zie mooie en fijn passende Rambo dekens voorbij komen, fijn!

Ik heb nu zowel de 100 als de 200 grams en verschillende liners, zo kun je van alles combineren en nog eens wisselen als ze erg nat of vies zijn.