[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:01

Ik ga ze hier vanavond onder de Bucas Smartex Extra zetten in plaats van de BS Rain en 150 onderdeken.. Tis echt fris! :brr:

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:21

Gevoels temperatuur -8 brrrrrrrrrrrrrr

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:26

Even een vraagje :)
mijn zestien jarige merrie staat lekker zonder deken (ongeschoren) maar ik ben bang dat ze het koud krijgt.
ik weet dat ze het waarschijnlijk niet koud heeft, maar ik heb ook zoiets van, ze is zestien, komt uit manege (dus vooral op stal gestaan (buitenbox) heeft ze dan alsnog genoeg wintervacht? Ze is bij mij gekomen voor het echt koud werd, is nu iets meer als twee maandjes bij mij. Ze staat tussen half tien en vier buiten en de rest op stal. (binnen)
En als ik haar een deken op doe buiten, moet ik dan aan de gang blijven met dekens, of kan ik die dan weer op stal af doen?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:57

Mijn pony, 24\7buiten met schuilstal staat nu geschoren onder een 370 grams rhino met hals. Gister nog 100 grams onderdeken eronder gedaan. Het is zoooo koud!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:00

Hier geschoren shet 500.
Opaatje400 ongeschoren.
Jonkie ongeschoren 200.
Ze hebben vanavond allemaal + 100 gehad

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:15

Kyrseltje schreef:
Ook hier over op 300 ongeschoren. Dat is de max aan dikte wat ik nu had liggen. Dus zit te dubben welke liner ik erbij ga kopen. Heb nu 200 grams outdoor en liner van 100, dus wil een liner kopen van 200 gram zodat het opgebouwd kan worden tot 400/500. Maar kunnen er twee liners onder een deken? Of gaat dat schuiven/ irriteren? Of raden jullie w helemaal wat anders aan?

Terug komend op deze vraag: iemand ervaring met de combi staldeken(200 gr)+ liner(100 gr)+ outdoordeken(200 gr). Allen amigo dan..

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:17

Vandaag mijn paardje voor de 3e keer geschoren en onder de 300 grams deken gezet =) hoop dat het nu de laatste keer is

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:27

geschoren in oktober en nog steeds onder 300 gram.
hele dag buiten, behoorlijke wind en koud....maar paard was er nog warm onder.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:39

Jeetje wat ligt er bij jullie al veel op :wow: ga bijna twijfelen of ik wel voldoende op heb liggen.
Bij mij geschoren (uitrijdekenmodel) 200gram binnen en voor buiten (van 10 tot 4u) gaat er een 50grams regendeken op.
Ze is er voor mijn gevoel zelfs nog te warm onder, want ze voelt goed warm aan onder de dekens.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:40

Hier de shet met de berenvacht bloot, en de twee groten ongeschoren onder 370 en de ander onder 200, dat is waar ze t nu lekker onder hebben. En anders duiken ze maar hun stal in. Wel belangrijk dat ze nu 24/7 hooi hebben, dan blijft de kachel branden.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:41

brighteyes85 schreef:
Jeetje wat ligt er bij jullie al veel op :wow: ga bijna twijfelen of ik wel voldoende op heb liggen.
Bij mij geschoren (uitrijdekenmodel) 200gram binnen en voor buiten (van 10 tot 4u) gaat er een 50grams regendeken op.
Ze is er voor mijn gevoel zelfs nog te warm onder, want ze voelt goed warm aan onder de dekens.

tja, uitrijdekenmodel of een helemaal geschoren paard inclusief benen+hoofd is ook niet te vergelijken!!! .. (mijn mening) Mijn helemaal geschoren paard staat dus onder 200 gram met hals + nog een deken 200 gram met hals er boven op.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:44

Ik vind ook dat er oha al veel grams op ligt overal, wat moeten we dan als t echt -20 wordt?! Maar t is ook meer nu de overgang van redelijk warm weer in november, naar nu opeens toch wel frisjes. En als mensen t koud hebben, denken we dat de paardjes t ook koud hebben, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo.

t is dat ze gereden worden en mn dochters geen zin hebben in een haarbal die ze eerst een uur moeten poetsen in de koude stal voor ze kunnen rijden (we hebben een drinkpoel met strandje waar ze graag door het natte zand rollen = haarbal met rondom modder) , maar anders gooide ik nooit dekens op.

maar ja..

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:47

Nja als de haren overeind staan, liezen koud en hij in de wei continu aan het rennen is, gooi ik liever er war er bij. Nu staat hij weer rustig in de wei en ligt de vacht plat..

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:47

Je kan beter zeggen geen paard is te vergelijken.. Ook niet helemaal kaal.. Want die van mij is ook volledig geschoren (3.5 week geleden) en staat pas sinds van de week onder een 200 grams outdoor zonder hals (daarvoor sinds geschoren 100 gr onderdeken+regendeken zonder halzen), zowel binnen als buiten en heeft het niks te koud. :=

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:13

PLK: Ben ik volledig met je eens. Maar ik maak mezelf er ook "schuldig" aan. Mijn paard was echt koud onder de 200 grams en dan ga ik echt niet zeggen "heb het maar even koud, want anders heb ik niks meer bij -20". Dus ik heb er de 100 grams liner ondergedaan en eerlijk, ik denk dat hij binnenkort de heavy op krijgt(370) en dan kan ik daarna nog wel met liners gaan werken als hij het alsnog koud krijgt.
Het is ook per paard wel enorm verschillend. Calypso kon onwijs veel hebben en had zelden meer nodig als de 200 grams.
Dit paard is wat dat betreft een totaal ander paard en altijd gewend geweest om dik ingepakt te staan(of daaagen achtereen binnen te staan), ook voor hem is dat wennen en omschakelen nu. Tot die tijd zal hij wellicht een dekentje extra nodig hebben.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:21

Mijn bruine stond met het haar omhoog met 250 gr.Mijn vosje heeft het niet zo snel koud.
Heb de 300 gr liner eronder gedaan,dan moet het wel heeeeel koud worden wil er nog wat bij moeten.
Zelf doe ik ook niet bij 5 graden kouder nog een trui erbij.
Bij extreem weer,denk aan -10,doe ik er een wollen halsdeken onder.
Maar ze staan aan de kust dus dat komt zelden voor.
Ze staan in buitenhokken en ik hou de luiken altijd open.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:31

Kyrseltje schreef:
Kyrseltje schreef:
Ook hier over op 300 ongeschoren. Dat is de max aan dikte wat ik nu had liggen. Dus zit te dubben welke liner ik erbij ga kopen. Heb nu 200 grams outdoor en liner van 100, dus wil een liner kopen van 200 gram zodat het opgebouwd kan worden tot 400/500. Maar kunnen er twee liners onder een deken? Of gaat dat schuiven/ irriteren? Of raden jullie w helemaal wat anders aan?

Terug komend op deze vraag: iemand ervaring met de combi staldeken(200 gr)+ liner(100 gr)+ outdoordeken(200 gr). Allen amigo dan..

Ik zou Niet 3 dekens op elkaar doen. Dan kan je beter een liner van 300 gr kopen en de staldeken eraf halen.
Hier nog 200 gr outdoor. voelde wel goed vandaag......Maar heb haar een vacht aan laten maken tot 2 weken geleden ongeveer.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:42

quintusgl schreef:
Ik zou Niet 3 dekens op elkaar doen. Dan kan je beter een liner van 300 gr kopen en de staldeken eraf halen.
Hier nog 200 gr outdoor. voelde wel goed vandaag......Maar heb haar een vacht aan laten maken tot 2 weken geleden ongeveer.

Vacht aan laten maken? doet een paard dat niet gewoon vanzelf dan?

Mijn paard staat onder 200 gram (overdag op de wei en in de nacht in buiten stal) nu staat dun in haar vacht en voelt goed warm onder haar deken. Zie bij ons op stal veel verschillen in dekens. De een staat nog met een regendeken en de ander onder 400 gram. Als ze het er maar goed op doen en het niet te warm of te koud hebben...lijkt mij

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:45

Vacht aanmaken of niet dat is praktisch niet te remmen.
Dat gaat naar lichturen. Zoals ik dat altijd weet.

3 dekens over elkaar heeft hier ook geen voorkeur of het moeten 2 liner zijn.
Deze zijn makkelijk aan elkaar te verbinden. En daar hebben ze geen last van.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:04

Lizzyy schreef:
Even een vraagje :)
mijn zestien jarige merrie staat lekker zonder deken (ongeschoren) maar ik ben bang dat ze het koud krijgt.
ik weet dat ze het waarschijnlijk niet koud heeft, maar ik heb ook zoiets van, ze is zestien, komt uit manege (dus vooral op stal gestaan (buitenbox) heeft ze dan alsnog genoeg wintervacht? Ze is bij mij gekomen voor het echt koud werd, is nu iets meer als twee maandjes bij mij. Ze staat tussen half tien en vier buiten en de rest op stal. (binnen)
En als ik haar een deken op doe buiten, moet ik dan aan de gang blijven met dekens, of kan ik die dan weer op stal af doen?

Je kan haar gewoon buiten doen met een ongevoerde regendeken. Blijft ze in elk geval droog bij regen en op stal kan die gewoon weer af.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:26

Ongeschoren 150 gram + gevoerde regendeken

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:40

Heb mijn geschoren fjordje nu onder 300 grams. Shet is dekenloos...die was hetb duidelijk niet eens met de deken..wilde me bijten toen ik de buiksingels dicht wilde doen :) hoe duidelijk wil je het hebben denk ik dan haha

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:51

Vandaag naar 300 en 500 voor de dames. 't is niks warm op stal.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:10

quintusgl schreef:
Kyrseltje schreef:

Maar wat ik juist hoor en hier lees is dat je liner onbeperkt kan 'toevoegen'? Dan zou het dus om één liner gaan die samen gevoegd wordt met de staldeken tot één en dan een outdoor..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:11

Hier ook nog steeds 300 gram. Zou voor de tijd van het jaar zeker genoeg morgen zijn maar vond die pony er nog niet heel erg warm onder. Gelukkig wordt het weer langzaam weer een beetje aangenamer!