[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:45

Dominick heeft een dekenhuur service! Ik vond de voorwaarden in mijn geval wat onvoordelig, maar zeker aan het begin van het seizoen is het een hele handige optie :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:48

No_No schreef:
Zijn er geen bokkers met trekpaarden die een deken dragen? Die paarden hebben naar mijn idee ook een mega hals en lage aanzet?

Ja, ik. Maar als het om Rio gaat, is er wel een flink verschil tussen mijn Belg en een PRE (was t toch?).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:49

Qhp heeft dekens voor Friezen zie ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:02

No_No schreef:
En de new Zealand dekens? Die lijken een vrij lage borstsluiting te hebben.

Veel te zwaar. Daar kapseist mijn paard onder. Hij is maar 1,34 meter en heeft gauw last van z'n rug. Daar ga ik niet zo'n zwaargewicht deken op leggen. De Weatherbeeta is eigenlijk al te zwaar voor 'm. Zeer lompe stof. Onder de Bravo en de Nika beweegt hij veel fijner.

Op zich vind ik het niet erg om te investeren in een dure deken maar als het dan niet goed blijkt te passen en je krijgt gedoe met het ruilen (omdat er per ongeluk wat haren op zitten ofzo) dan is het veel geld. En gewoon zo passen en dan kijken zegt me niks, ik weet pas na een paar uur of ik het wat vind.
Dekenpasservice zou ik ook een goed idee vinden, als je 'm dan ook een nachtje mag houden. Dan gaat het me nog niet eens om de waterdichtheid maar alleen om de pasvorm. Als die 's anderendaags nog steeds oké is dan wil ik best investeren in een nieuwe, waterdichte deken van dat model.
Dominick heb ik wel naar gekeken maar het was niet wat ik zocht. Weet niet meer precies waarom maar er was "iets" mee :+

Rambo ga ik sowieso niet aan beginnen, daarvan zijn de voorsluitingen niet verstelbaar. De enige deken waarvan ik meteen zeg: jadatissum is toevallig wel van Rambo maar die is er weer alleen als staldeken :roll:

Lieke ik zoek maat 5.9. Amigo is 'm niet, dat weet ik. Rhino heeft ook te weinig ruimte. Rambo twijfel ik te veel over. En op die Facebookpagina is naar ik mij herinner al heel lang niets gepost?

Het minst beroerd tot nu toe zit de Nika. Maar die is voor nu te warm. Paard staat nu bloot (want was al nat) en hopelijk ben ik vrijdag de regen voor. Dan krijgt hij de Weatherbeeta op. Oftewel het stormzeil. Die plet wel de vacht bij z'n schoft en schouders maar 't is niet anders. Het is wel de beste deken bij veel wind.

Ik ben al lang blij dat mijn merrie een makkelijk model heeft. Zij draagt de hele winter dekens en dat zit gewoon goed. Mijn lastige-pasvorm-ruin alleen bij extreem weer. Gelukkig maar.
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-12-16 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:10

Fabster schreef:
No_No schreef:
Zijn er geen bokkers met trekpaarden die een deken dragen? Die paarden hebben naar mijn idee ook een mega hals en lage aanzet?

Ja, ik. Maar als het om [***] gaat, is er wel een flink verschil tussen mijn Belg en een PRE (was t toch?).

Het gaat inderdaad om [***] (half Spanjaard, half Barziliaan), die smal en breed tegelijk is en niet net zo consequent breed is als een trekpaard. Ik zou ze wel eens naast elkaar willen zien staan, lijkt me een erg grappig gezicht. :D

Hier wordt het gewoon passen en heel houden zodat ze geretourneerd kunnen worden. Dekens voor breed gebouwde paarden zijn ook weer niet geschikt want als het borststuk te breed is, dan zakt de deken achter zijn schoft. Over het schoonmaken van de dekens maak ik me niet zo'n zorgen; ik ben zo'n neuroot dat ik vaak ook de haren van vorige passers uit de dekens verwijder dus dat gaat over het algemeen wel goed. 8-)

Ik heb trouwens over de Back on Track 0-gramsdeken een mailtje gestuurd naar Renco en die zijn ook bereid om dekens van andere merken te vermaken, voor wie daar nog interesse in heeft. Ik denk zelf nog even na (ik zou de 0gramsdeken kunnen laten vermaken zodat hij beter past, maar zou er ook een liner van kunnen maken voor onder de andere dekens), maar vond dat wel positief.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:12

Ik heb het zelfde. Paard is niet overdreven breed in de borst. Ook handbreedte tussen de benen. Of nou ja pilaartjes, hij heeft nogal veel bot. Maar de hals begint wel zo ongeveer tussen de voorpootjes. Waardoor hij zichzelf tot nu toe in elke deken keelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:14

Vervelend is dat. :x
Bij [***] werkte de truuk om van 2 horizontale sluitingen met een ring 1 horizontale + 1 V-sluiting te maken qua halsdiepte wel goed, alleen zat de rest van de deken ook niet goed en op een gegeven moment houdt het op.

Bij hem krijg je als je dat niet doet vaak de gekke situatie dat de onderste riem op zijn allerstrakst gesnoerd zit om het dek voor de schoft te houden, en de bovenste riem op zijn allerlost zit om de onderhals ruimte te geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:18

Daar durf ik niet meer mee te klungelen. Met mijn merrie heb ik vorig jaar zoiets gedaan en die deken zakte (daardoor) enorm scheef. Ook nu de voorsluiting volledig vervangen is zakt de deken nog altijd iets scheef. Dat krijg ik er niet meer uit. Hoewel het niet meer zo extreem is als eerst.

Ik ben inmiddels zelf aan het knutselen geslagen. Zo'n zelfde voorsluiting als die staldeken. Hopelijk weet ik het waterdicht te krijgen (is een stuk van de Rhinohals wat ik over had nadat ik die verbouwd had). Het is nog niet af maar hopelijk kan ik het allemaal ooit waterdicht en werkend op de Amigo krijgen.

Als dat werkt is de zoektocht ten einde.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:29

Nou vergeet die ruime temperatuur mogelijkheid bij Bucas. De mijne loopt bij +5 te zweten en dan is de hele onderkant nat van de deken (stay dry voering). Hij zou op kunnen tot +12, maar dan drijft ze volgens mij weg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:44

Koper schreef:
Ik ben inmiddels zelf aan het knutselen geslagen. Zo'n zelfde voorsluiting als die staldeken. Hopelijk weet ik het waterdicht te krijgen (is een stuk van de Rhinohals wat ik over had nadat ik die verbouwd had).

Welke staldeken is dat precies? Ik ben ook wel benieuwd naar die sluiting.
Het voordeel van [***] met zijn hoge en vooral lange schoft en smalle vorm is dat er bij hem echt never nooit iets scheef zakt. Ik kon met zijn zadel op zijn rug fanatiek grondwerken/longeren in draf en stap zonder dat er een singel aan zat en aan het eind lag het nog op precies dezelfde plek (kwam ik achter toen ik dacht 'laat ik er dan ook maar nog even op kruipen' en er net op tijd achter kwam dat de singel nog bij de bakrand lag. :') )

@ Sakura: Interessant, ik ben ook heel benieuwd naar de praktijk... Mijn zusje blijkt de zilveren Bucas Power ook op haar extreme koukleum van een KWPNer te hebben (als iemand iets te hard uitademt loopt hij al kreupel van de tocht...) en die staat er echt tot +15 graden probleemloos onder. Reflecteert de jouwe nog wel genoeg aan de buitenkant of is hij al helemaal volgemodderd? ;)
Voordeel van [***] is wel dat hij nu weliswaar een wintervacht heeft, maar dat die heel zacht is en ook niet erg lang. Meer dons dan van die lange haren, dus ik vermoed dat hij vrij goed tegen warmte kan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-16 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:46

Sakura789 schreef:
Nou vergeet die ruime temperatuur mogelijkheid bij Bucas. De mijne loopt bij +5 te zweten en dan is de hele onderkant nat van de deken (stay dry voering). Hij zou op kunnen tot +12, maar dan drijft ze volgens mij weg :+

Jeetje dat is rot! Ik had hier een fjord die onder een 0 grams normale deken stond te zweten.. nu onder de smartex medium prima..
Mijn 2 staan zelfs onder de extra ongeschoren tot 10 graden helemaal.prima

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:54

Hij is relatief schoon, want rollen op bevroren grond gaat lekker :+ Weide is ook nog vrij droog. Als het in de nacht vriest en overdag niet boven de 5 gr. komt laat ik hem alleen gerust liggen. Nu ligt er een 150gr Eskadron ripstop op. Ze is een kwpnner van 16 jaar. Boven de 12 graden met zon ga ik zelfs voor ongevoerd. Dus mn hoop van één deken is vervlogen in drie :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 06:45

Kan je maar weer zien hoe paard-afhankelijk het is. Mijn arabier stond onder de Extra zonder moeite tot 20 graden zonder het te warm te hebben. De Light tot 25 graden. En zoals je op de foto hebt kunnen zien werkte die reflectie echt niet meer.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:01

Gelukkig woon ik dicht bij stal :D Ik heb haar lang zonder deken laten lopen en toch heft ze weinig wintervacht aangemaakt. Ze zit lekker in haar vel en glimt ook als de malle (elke week een bruin biertje). Nu weet ik een beetje bij welke temperaturen ik er welke deken op moet leggen. Meestal gooi ik ze thuis te drogen/luchten in de garage en zodra de temperature schommelen dan gooi ik de warmere of koelere deken in de kofferbak. In de nacht rond het vriespunt en overdag onder de vijf graden dan mag mijn Bucas Smartex erop en overdag 5 tot 12 graden mijn Eskadron. Boven de 12 graden is het gelukkig nog niet geweest, maar daar haal ik denk ik een Horsegear voor, een ongevoerde. Ze heft het snel warm en dan wordt ze heel chagerijnig :') Dus ik voel altijd goed aan haar oren en bij de flanken en op de billen. Ik hoopte echt alleen met de Bucas te kunnen, maar dat gaat hem echt niet worden. Ach nog een paar maanden en dan kan de vliegendeken weer uit de kast :+

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:38

Ik heb nog even een vraagje.

Ik heb nu mijn dekens met een hals, een 0 gram, een 200 gram en een 400 gram. Ik wil eigenlijk nog graag een 300 gram hebben, omdat de onderdeken toch niet echt fijn ligt. Ik gebruik nu vaak de combi 200 gram deken + 100/150 gram onderdeken. Vandaag heb ik daarom maar de 400 gram opgelegd.
Alleen die halzen vind ik toch niet echt fijn en een goede deken vinden met een hals in 300 gram valt mij niet helemaal mee. Wat denken jullie? Kan ik nu nog die hals eraf halen? Ze staat sinds eind oktober met deze hals op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:39

Ik heb alleen een hals op met slecht of heel koud weer.
Als je paard een goede deken op heeft die warm genoeg is lijkt me dat je die hals er nog wel af kan laten.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:46

Juun staat nog steeds onder de irish light met hals.
Gister had hij het er zelfs warm onder ondanks de vele regen hier.
Hij was wel helemaal droog dus deken is niet lek :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:49

De Nika regent niet in *\o/*
Ze staat nog wel onder 400g.

Waar voelen jullie?
Ik beging gruwelijk te twijfelen omdat ze zon dik pak op heeft naar mijn idee. Voel zelf zeg maar boven de staart op de kont bij de ruggegraat. Ze voelt zelden echt warm en ik ben al blij als ze niet lauw is..

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:53

Oren is voor kou altijd een goed meetpunt, die moeten altijd warm zijn.

Voor warmte, waar die van mij altijd last van heft, voel ik achter de voorbenen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:56

Sakura789 schreef:
Oren is voor kou altijd een goed meetpunt, die moeten altijd warm zijn.

Voor warmte, waar die van mij altijd last van heft, voel ik achter de voorbenen.

Hmm ze heeft regelmatig koudere oren (maakt het nog uit waar ik die voel?), maar jeetje ik kan een jong paard met wintervacht toch geen 500g op gaan leggen als het 5 graden word :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:59

Oren steken uit, die kunnen niet altijd warm zijn.

Ik voel op een paar plaatsen onder de deken.
Heb geschoren paard gisteravond weer van 400 terug gezet naar 300, temp is weer een stukje hoger.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:03

Oren is echt geen goed meetpunt. Dat is een stuk kraakbeen en dat voelt vaak koud aan.

Wel goed is om bij de lies/kruis te meten. Onder de deken op rug schouders en boven op de billen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:05

Mijn merrie heeft met 30+ graden nog regelmatig koude oren. Slechte meetpunt wat er is. Ik voel op verschillende plaatsen en doe dat ook buiten het deken seizoen om. Dan heb je toch een beter idee hoe het aan moet voelen. Daarnaast natuurlijk de houding en gedrag in de gaten houden.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:07

Nouvel schreef:
Ik heb alleen een hals op met slecht of heel koud weer.
Als je paard een goede deken op heeft die warm genoeg is lijkt me dat je die hals er nog wel af kan laten.

Ik voel me altijd schuldig, bang dat ze een koud nekje krijgt :Y) Ze heeft ook nauwelijks wintervacht. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, zeker als droog en windstil weer is, moet het kunnen zonder hals.

Ik heb nu dekens van Epplejeck, de Combo-versie. Omwille de prijs ben ik nu aan het kijken naar Nika-dekens. Heeft iemand een idee van de pasvorm van de Nika-dekens als de EJ-dekens goed liggen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:09

PanamaD schreef:
Oren is echt geen goed meetpunt. Dat is een stuk kraakbeen en dat voelt vaak koud aan.

Wel goed is om bij de lies/kruis te meten. Onder de deken op rug schouders en boven op de billen.

Dan deed ik het toch goed :)

Heb ik gewoon een zonnepaardje zoals mijn dierenarts het zei :')