Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:45

Het was hier vanmiddag 14 graden met wisselend zon en buien...
Had mijn merrie vanmorgen vroeg 'r regendeken op gegaan, omdat ze in haar kleine paddockje nauwelijks kan bewegen...
Vanavond weer afgedaan, op stal was het nog warm zat!

EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:46

Zweetdekentje op, omdat het vanacht heel koud wordt

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:51

ik ga het hier even volgen. Heb sinds juni mijn 1e eigen paard. Merk dat hij toch al iets wat vacht aan begint te maken. Toen ik hem vanmiddag uit het land haalde had hij zijn haar ook iets opstaan, dus had het toen blijkbaar ook wat koud.

Maar vind het zo lastig of ik nu wel of geen deken op zal doen. Met een ongevoerde regendeken ben ik eingelijk bang dat hij het misschien ook koud krijgt omdat hij zijn haren dan niet op kan zetten.

Een ander probleem is dat zijn huid zo extreem gevoelig is. Je kan nu op zijn borst al zien dat hij een vliegendeken op heeft gehad, terwijl hij die amper op gehad heeft.
Dus zit een beetje in dubio wanneer ik zal gaan beginnen. Ik denk dat hem scheren niet echt een succes wordt, dus dat wil ik eigenlijk voor zijn.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:59

Mijne heeft overdag vlood binnen gestaan. Het heeft hier de hele dag ongeveer geregend. Toen ik hem buiten zetten rond 6 uur een regendeken op gedaan, en toen rond 8 weer binnen gehaald om te longeren en toen had hij het koud. Nu heb ik hem maar een regendeken met fleece voering op gedaan

Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:20

Mijn jonge paard staan van 9 tot 6 in de wei, die toont helemaal niets van koud hebben eigenlijk met dit weer...
Die blijft ook nog even lekker zonder deken tot het echt kouder en natter wordt...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:22

Fleece dekentje opgedaan voor vannacht.

Anoniem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:25

mijne staat nog lekker op t land, dus blijft lekker zonder deken, totdat ze op stal gaan, dan krijgt ze weer en dekentje omdat ze dan niet kunnen bewegen

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:29

Die van mij staat s'nacht op stal.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:49

Onze 18 jarige staat vannacht voor het eerst onder regendeken, morgen ochtend er weer af. Ze is wat dun, en met al die regen word het toch wat te veel.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:53

Mijn 18 jarige merrie staat onder een katoenen zomerdeken op stal, omdat ik het vanmiddag nog redelijk warm vond. Maar zie nu dat het 10 graden is en heb toch een beetje spijt dat ik niet de ongevoerde regendeken heb opgedaan. Maar ja, nu niets meer aan te doen ... :o

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:39

ik steek net even mn neus buiten de deur, is flink fris moet ik zeggen. Dus vanaf nu snachts misschien toch maar wat op gaan doen

Amiigo

Berichten: 7313
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:58

vandaag toch maar regendekentje op gedaan := was toch wel koud met die regen en die wind! nu is die weer af.
onder de deken voelde hij wel wat fris aan..

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:04

de mijne heeft vandaag een katoenen dekentje met een 0 grams opgehad en nu alleen de 0 grams regendeken

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:59

Mijn merrie stond vandaag te bibberen dus had even een flice deken opgedaan. Net weer af gehaald omdat ik het eigenlijk onzin vind dat ze nu al staat te rillen. Terwijl het afgelopen winter wel wat kouder is geweest. :j desalniettemin gaat ze binnenkort alsnog onder dek omdat ik er geen pakhaar op wil :D

Mickey_boy

Berichten: 10
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 01:01

Het paard dat ik rij (niet mijn eige namelijk)
staat 24/7 buiten maar nog niet met een deken op alleen als het weer straks weer slecht blijft krijgt ze een regendeken met flece voering

IvysToeter

Berichten: 11897
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 07:21

Mijn mini waar ik mee men, ook in de winter.
die scheer ik iedere winter omdat zijn vacht veel te dik word anders.
hij heeft nu alweer redelijk wat vacht.
maar eigenlijk wil ik dit jaar eerst een deken op doen om misschien toch wat vachtgroei tegen te gaan zodat ik hem niet zo vroeg al hoef te scheren.
maar vanaf wanneer zou ik met een deken beginnen? want ik wil ook niet dat het overdag nog te warm is en hij met een deken staat, want dan staat hij dus al te zweten.

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:13

vannacht regendekentje opgehad, overdag af. en rond 8 uur weer op. morgenochtend weer af, en dan worden de nachten weer warmer

Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:24

Tips/mening gevraagd van de 'kenners' hierzo.. :D
Even een schets van de situatie:

Jong paard (3 jaar) is net begonnen met verharen. Ze heeft tot nu toe altijd zonder dekens gestaan in de winter en kreeg dus een heerlijke berenvacht die ze ergens in mei weer kwijt was. Toen hoefde ze ook nog niet 'echt' aan het werk, daarentegen is ze nu onder het zadel en wil ik haar aankomende winter wel blijven rijden (nog niet te vaak hoor) zonder dat ze het verschrikkelijk warm krijgt... Dus een iets dunnere wintervacht zou mooi meegenomen zijn.
Ze staat eigenlijk 24/7 'buiten', snachts in een buitenbox en overdag kan ze ook ten alle tijden beschut, droog en uit de wind staan :j als ze niet op de wei staat, krijgt ze verdeeld over de dag meerdere porties ruwvoer (nog net niet onbeperkt), maar ik kan er niet voor zorgen dat ze in de winter genoeg hooi heeft voor de hele nacht... Dus rond 10 uur savonds krijgt ze een flinke bult en daarna niks meer tot 6-7 uur de volgende ochtend wanneer ze wordt gevoerd.
Nu mijn vraag, zou het uberhaupt (qua kweken van een dunnere vacht) zin hebben om in de loop van september te beginnen met snachts een deken opdoen? en zo ja, moet je dan per se overdag ook dekens op gaan doen, ook al heeft ze genoeg beschutting bij slecht weer en ruwvoer om zich warm te houden? Ik wil haar namelijk sowieso niet de hele dag met een deken op hebben.. Dan liever helemaal niets, wil wel dat ze lekker kan rollen, genieten als er even een zonnetje doorbreekt (vind ze heerlijk en gaat er soms voor liggen) etc etc... scheren gaat dus ook zeker niet gebeuren ;)
Zou het een optie zijn om in de winter alleen in de koude nachten een deken op te doen en verder 'bloot' om een Iets minder dikke vacht aan te maken, ervan uitgaande dat ze overdag bij sneeuw/regen/ harde koude wind of storm, droog en uit de wind gaat staan? Dit zou dan uiteindelijk een redelijk zware deken worden aangezien hij toch de wintervacht moet vervangen, als je isolerende werking van de vacht 'weghaalt'..? Heeft dit ook nog invloed op het verharen in het voorjaar, zijn ze dan sneller door hun wintervacht heen?
Tips aub, Alvast bedankt :o

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:06

Klimop, ik hoop ook op vele tips, want ik zit in exact dezelfde situatie en heb dezelfde wensen als jij. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:11

@klimop, mijn ervaring met mijn eigen paarden is als volgt: ik heb 2 jaar geleden eens geprobeerd om het krijgen van een wintervacht "tegen" te gaan door vanaf aug al met een katoenen dek te beginnen en dit langzaam op te bouwen. Resultaat? Een paard dat niet happy was ivm de dekens en evengoed een behoorlijke wintervacht. Paarden beginnen nl al met het aanmaken van wintervacht vanaf het moment dat er minder daglicht komt. NĂ¡ 21 juni worden de dagen alweer korter, dus mijn paard begint dan al aan een winterjas te knutselen. Het aanmaken van de vacht heeft natuurlijk ook te maken met het type paard en ook met de omgeving (stalling, daglicht, weidegang enz) en uiteraard de temperatuur.

Mijn paarden staan vanaf maart 24/7 buiten zonder schuilstal, wel wat bomen en als het erg slecht weer is dan kan ik ze gewoon een nachtje binnen zetten. In de winter gaan ze 's morgens om 6.00 naar buiten met onbeperkt hooi en tussendoor wat wortels met zemelen en lucerne. Rond 17.00 gaan ze weer naar binnen.

Ik heb mijn merrie jarenlang "geschoren" in de winter omdat ik ook door wilde rijden in de winter en van iedereen hoorde dat ze dan geschoren moest worden. Verleden jaar heb ik haar voor het eerst niet geschoren, dit beviel prima! We hebben vorig jaar lange tijd een redelijk "zachte" winter gehad, pas in feb ging het bij ons even hard en heftig vriezen. In de "zachte" periode was ze soms drijfnat van het zweet, maar ik heb gewoon extra lang uitgestapt en haar zonder zweetdeken op laten drogen. Dit ging eigenlijk super! En vorig jaar is de eerste winter geweest dat ze geen last heeft gehad van koliek.

Dus wat nu echt de beste oplossing is, is per paard en zijn leefomgeving afhankelijk. In jouw geval zou ik niet met dekens aan de gang gaan. Je kunt in de winter gewoon rijden en om te voorkomen dat ze het verschrikkelijk warm krijgt, gewoon tussendoor wat vaker stappen of wat rustig aan doen. Als ik nu naar mijn merrie kijk, zie ik dat ze alweer behoorlijk in haar vacht komt te zitten, maar ze ziet er supermooi uit en kan heerlijk genietend in de wei liggen zonnen. Net als jouw paard (heb even in je profiel gespiekt) die ik overigens geweldig mooi vind!!!!! Dus eigenlijk kan ik je niet zoveel tips geven, alleen maar uit eigen ervaring spreken.

Dit topic loopt ook al 2 jaar en ik heb nog eens even wat terug gelezen, maar eigenlijk is er niet echt iets te zeggen, nogmaals omdat ieder paard anders is, sommige paarden hebben bijv spierproblemen waardoor een dek nodig is, anderen vinden een geschoren paard gewoon mooier (ik ook, maar mijn paard wordt er niet echt beter van), sommige paarden staan 24/7 buiten, anderen staan weer op een binnenstal en zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn advies aan jou is: geen dekens, gewoon even aankijken hoe het gaat.

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:12

Lekker bloot op het land! Geen vlieg te bekennen.
En geen regen. Ze moeten tenslotte de hele winter al een deken op.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:17

Nijnteee schreef:
Lekker bloot op het land! Geen vlieg te bekennen.
En geen regen. Ze moeten tenslotte de hele winter al een deken op.



dat is wat ik ook graag zie idd! gisteren en vandaag staat mijn pony iig zonder deken ( gaat snachts op stal ) . komende dagen even aankijken met het weer.
spierbevangenheid is geen pretje. het liefst zie ik ze altijd zonder deken maar ja!

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:28

Mijn paard heeft nog geen deken op, die krijgt pas een deken op als het overdag ook kouder wordt. Als ik haar een deken op doe 's avonds, en het wordt overdag nog wel rond de 20 graden, kan ik hem pas 's avonds weer afhalen. Kan me ook niet voorstellen dat ze het koud hebben, maar het is meer voor mij, dat ze van de winter geen teddybeer wordt. ;-) :))

caj2008
Berichten: 1433
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Friesland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:21

Mijn paard staat 24/7 op het land als het snachts onder de 10 graden is dan krijgt ze een regendeken met een fleece deken op

shirleyp

Berichten: 2784
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:44

Jeetje... Was een dekenissues zeg. Mijn paard staat lekker zo lang mogelijk zonder deken, dan kan het ding in het voorjaar zo snel mogelijk af. Bij vorst of extreme regen gaat er een regendeken met fleecevoering op, meestal is dat eind oktober pas. En dat beetje wintervacht? Kan ik met onze conditie en een zweetdeken prima mee rijden hoor :) Ik vind een geschoren of met dekens bedekte vacht er vaak maar slecht uit zien...