[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:01

Ik ben nooit zo kieskeurig met die coolers/fleecedekens etc. Ik laat het er toch nooit langer dan een halfuur opliggen dus als het niet perfect is so be it :)
Diego stond prima onder 300 gram vandaag.. wordt ook weer warmer komende tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:12

Hmm, voor de grap heb ik net eens de halsopeningen van de Rambo Originals vergeleken met de halsopening van zijn huidige deken die te krap is: de opening van zijn huidige deken is groter... >;)
Maar goed, misschien valt de Rambo snit anders waardoor het eindresultaat toch meer ruimte oplevert.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:59

xyzutu2 schreef:
No_No schreef:
Bij een paard met een hoge schoft is het raadzaam om een deken te nemen die over de schoft valt omdat je anders drukkingen op de schoft krijgt. Persoonlijk zou ik juist wel een halve hals nemen bij zo'n schoft. Mijn enorme fjord had een mika en dat lag hem prima. Ook de afneembare hals zat hem goed.

Ik hoorde juist dat bij paarden met een zware bovenhals (hengstennek) gecombineerd met wug-achtige hals er juist een soort scherpe vouw direct voor de schoft ontstaat, helemaal bij een hoge schoft?
Maar goed, ik heb me er alvast bij neergelegd dat als ik al een deken vind die tijdens het passen past, ik over een paar weken waarschijnlijk weer op zoek kan gaan naar een nieuwe omdat hij op de lange termijn weer minder goed zit...
Dekens... {:)-:(

Bij een Rambo kan ik mij dat wel voorstellen. Daarvan loopt de bies recht naar beneden.
Ik zou dan eerder voor hh thor high neck gaan of een soortgelijke deken.

De Amerikaanse dekens (lamicell bv) hebben een vrije schoft maar regens snel en veel in bij de hals en borst. Tevens vind ik die ook vrij scherp op de schoft bij mijn AV

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:11

xyzutu2 schreef:
Halve hals/wug dekens durf ik niet aan omdat Rio aan de onderkant een onderhals en aan de bovenkant een speknek heeft. Dan kan hij helemaal nooit meer bij de grond. Hij is iets te lang hengst geweest. :')

Ik ben dus als mens erg gecharmeerd van de temperatuurstabel van Bucas aangezien ik dan maar 1 deken nodig zou hebben voor de hele herfst/winter/lente, maar hoor tegelijkertijd dat Rambo Original met v-sluiting beter past op paarden met een hoge schoft, veel voorhand en zware, laag aangezette hals. Maar voor welke temperaturen je een 100 grams Rambo outdoor inzet en wanneer een 200 grams of meer? :o?

Hoe zie jij eigenlijk of een deken te dun is voor je paard?

Eigenlijk zouden dit soort dingen heel handig kunnen worden toegevoegd aan de OP. Ze komen namelijk vaak terug. Lijkt mij de moeite waard om eens te kijken of er een mod voor te porren is?

Waar het op neerkomt is dat zo'n tabel/grafiek hartstikke handig is als indicatie maar dat het ook niet meer is dan dat. Vraag je bij voorbeeld om te beginnen af: kun je de zelfde tabel gebruiken voor een fjord in volledige vacht die 's nachts in een binnenstal staat en voor een arabier die dag en nacht buiten leeft?

Natuurlijk niet. Het paard en de overige omstandigheden spelen altijd mee. Kortom: aan zo'n tabel heb je niet zo heel veel. Het is een gemiddelde. Heb jij een gemiddeld paard?

Wat vinden veel mensen hier wel handig: zelf voelen. Als je bovenop de kont onder de deken makkelijk je handen kunt warmen heeft je paard het warm genoeg. Als hij klamme oksels heeft heeft hij het te warm. Dat zijn gepersonaliseerde graadmeters voor jouw eigen paard. Het duurt even een paar weken maar op een gegeven moment weet je per weertype precies welke deken hij nodig heeft.

Zo staat mijn pony (shetlander) vandaag onder 100 gram. Ook al scheen de zon en is ze niet geschoren. Ze is namelijk wel oud, er staat wind en ze is gevoelig voor koliek. Voor mijn individuele pony is dat dan een reden om die deken te pakken.

Kijk gewoon naar je eigen paard. In het begin tast je inderdaad wat in het duister maar als je een paar weken doorbijt weet je precies wat wanneer bij jouw paard past.

Ben erg benieuwd hoe de Rambo op je paard zal liggen. Ik durf het niet aan, zo'n dure deken en dan maar gokken of het ruim genoeg is. Ik heb niet één deken die mijn ruin goed zit. En ik ben het eigenlijk meer dan beu om steeds weer een miskoop te plegen. Afgelopen nacht heeft hij met de Nika met de bovenste borstsluiting los gestaan. Was een experiment. Maar 't was niks. Dus de zoektocht duurt nog voort -O-

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:18

Koper schreef:
xyzutu2 schreef:
Halve hals/wug dekens durf ik niet aan omdat Rio aan de onderkant een onderhals en aan de bovenkant een speknek heeft. Dan kan hij helemaal nooit meer bij de grond. Hij is iets te lang hengst geweest. :')

Ik ben dus als mens erg gecharmeerd van de temperatuurstabel van Bucas aangezien ik dan maar 1 deken nodig zou hebben voor de hele herfst/winter/lente, maar hoor tegelijkertijd dat Rambo Original met v-sluiting beter past op paarden met een hoge schoft, veel voorhand en zware, laag aangezette hals. Maar voor welke temperaturen je een 100 grams Rambo outdoor inzet en wanneer een 200 grams of meer? :o?

Hoe zie jij eigenlijk of een deken te dun is voor je paard?

Eigenlijk zouden dit soort dingen heel handig kunnen worden toegevoegd aan de OP. Ze komen namelijk vaak terug. Lijkt mij de moeite waard om eens te kijken of er een mod voor te porren is?

Waar het op neerkomt is dat zo'n tabel/grafiek hartstikke handig is als indicatie maar dat het ook niet meer is dan dat. Vraag je bij voorbeeld om te beginnen af: kun je de zelfde tabel gebruiken voor een fjord in volledige vacht die 's nachts in een binnenstal staat en voor een arabier die dag en nacht buiten leeft?

Natuurlijk niet. Het paard en de overige omstandigheden spelen altijd mee. Kortom: aan zo'n tabel heb je niet zo heel veel. Het is een gemiddelde. Heb jij een gemiddeld paard?

Wat vinden veel mensen hier wel handig: zelf voelen. Als je bovenop de kont onder de deken makkelijk je handen kunt warmen heeft je paard het warm genoeg. Als hij klamme oksels heeft heeft hij het te warm. Dat zijn gepersonaliseerde graadmeters voor jouw eigen paard. Het duurt even een paar weken maar op een gegeven moment weet je per weertype precies welke deken hij nodig heeft.

Zo staat mijn pony (shetlander) vandaag onder 100 gram. Ook al scheen de zon en is ze niet geschoren. Ze is namelijk wel oud, er staat wind en ze is gevoelig voor koliek. Voor mijn individuele pony is dat dan een reden om die deken te pakken.

Kijk gewoon naar je eigen paard. In het begin tast je inderdaad wat in het duister maar als je een paar weken doorbijt weet je precies wat wanneer bij jouw paard past.

Ben erg benieuwd hoe de Rambo op je paard zal liggen. Ik durf het niet aan, zo'n dure deken en dan maar gokken of het ruim genoeg is. Ik heb niet één deken die mijn ruin goed zit. En ik ben het eigenlijk meer dan beu om steeds weer een miskoop te plegen. Afgelopen nacht heeft hij met de Nika met de bovenste borstsluiting los gestaan. Was een experiment. Maar 't was niks. Dus de zoektocht duurt nog voort -O-

Waarom probeer je dan niet eerst een tweedehandsje?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:24

Dat zou natuurlijk een heel mooi idee zijn, ware het dat die tweedehandsjes er ook moeten zijn. In de juiste maat ook, enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:30

Toen ik zag dat dit topic bestond klikte ik ook meteen naar de eerste pagina voor alle basic tips over dikte, warmte en vorm, maar zo'n algemene openingspost bleek (nog) niet te bestaan. Had wel een hoop vragen gescheeld van mijn kant. 8-)

Koper schreef:

Helaas niet nee. 8-)
Van die zilveren Bucas kan ik me trouwens wel voorstellen dat ze daar handiger een tabel met temperaturen voor kunnen maken aangezien de buitenkant de hitte van de zon wegreflecteert en de binnenkant de paardenwarmte terug naar het lijf straalt. Dat betekent dat het paard zichzelf op temperatuur houdt omdat die temperatuur niet/nauwelijks van buiten af beinvloed wordt.
Met een gewone zoveel grams deken is dat anders; als de zon op de buitenkant staat te branden dan wordt het paard daaronder steeds warmer. Ik ben dus heel erg van dit concept gecharmeerd (om diezelfde reden had [***] vorig jaar ook de Cool Heat rug, hieronder creeerde hij zelf ook een constante temperatuur), maar het moet natuurlijk wel passen.

Citaat:

Ik heb bij de paardendrogist 2 groottes van de Rambo besteld, dan kan ik al beter inschatten welke maat hij nodig heeft. Eentje kun je dan gratis terugsturen, dus dat is ideel, ook al blijft het natuurlijk een hoop gedoe, paard helemaal schoonmaken, dekens na afloop weer helemaal nalopen schoonmaken en dan weer netjes terug in de verpakking doen. Maar anders blijf ik twijfelen, dus dan maar zo..
Ik durf bij [***] ook wel een duurdere deken aan omdat er in onze kudde van 4 geen slopers zitten. _/-\o_

Met 1 borstsluiting vastzetten vind ik zelf ook erg riskant, dus wat ik bij [***] met de 0-grams Back on Track deken had bedacht was om om de onderste riem een ring te schuiven en vervolgens de bovenste riem door de ring heen te halen en weer aan de bovenste gesp vast te maken. Zo creeer je als het ware je eigen V-sluiting, en er blijft altijd 2 riem zitten, mocht de andere breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:32

Tweedehands durf ik zelf dan weer niet aan met een paard dat 24/7 buiten staat; die deken moet wel echt 100% waterdicht zijn en dan wil ik niet het risico lopen dat hij bij de vorige eigenaar verkeerd/te vaak is gewassen. Bij een nieuwkoop kun je ze bij Bucas/Rambo in elk geval gewoon terugsturen als er iets mis is.

Was ik op zoek geweest naar een staldeken en ik wist het juiste merk/de juiste maat, dan zou ik wel sneller naar tweedehands kijken. :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:04

Als ik iets wil proberen begin ik ook meestal met een 2e hands en als maat en model dan goed bevallen ga ik voor een nieuwe als ik moet vervangen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:06

En de new Zealand dekens? Die lijken een vrij lage borstsluiting te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:11

Die had ik ook al gezien, onder andere door een tip hier op Bokt om naar Renco dekens te kijken. :j
Ik vind ze er erg interessant uitzien, en die van Renco hebben ook een mooie borstsluiting die op 3 manieren dicht te doen is dus volgens mij ook erg brede-hals-vriendelijk zijn, maar ik ben bang dat ze door hun gewicht erg zwaar aan [***]'s schoft zullen hangen. Die blijft toch echt het hoogste punt van zijn lichaam, een soort Mont Blanc-piek. 8-)
Wel kun je ze bij Renco helemaal op maat laten maken. Alleen voor de ervaring lijkt me dat al heel leerzaam als iemand je paard echt op komt meten voor een deken en precies vertelt waar je bij hem op moet letten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:14

Ja, ik vind de "zilveren bucas" ook een ontzettend fijn concept en ben ook echt een aantal jaar enorm blij geweest met die dekens. Stay dry binnenkant... Brede temperatuurrange (en bleek in de praktijk ook echt zo te zijn) en bij mijn koukleumarabier konden ze er ook tot behoorlijke hoge temperatuur gewoon op zonder dat hij er te warm onder werd (wat in ons Nederlandse klimaat wel erg handig is als je niet altijd stel op sprong naar stal kan het het soms de ene dag ruim 10 graden warmer is dan de andere dag).

Voor mijn nieuwe Frederiksborger paste hij echter echt niet om haar brede schouders/hals.

Qua lage sluiting van de New Zealand, dit is een vooraanzicht van mijn merrie met de New Zealand deken. De gesp zit hier op de onderste gesp optie. De blauwe variant is overigens minder zwaar dan de "originele" en ik moet zeggen dat ik het gewicht tot dusver erg vind meevallen. Volgens mij is hij niet zwaarder dan mijn Bucas Power Turnout Extra.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 21-12-16 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:17

Dat is bucas en die passen inderdaad meestal minder goed bij bredere paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:20

Die sluiting bedoelde ik inderdaad, erg slim gedaan. Die mag van mij wel op elke deken. :j
Ik ben stiekem ook al erg fan van de zilveren Bucas reflectiedekens, maar eerst maar eens kijken of het beest er ook in past. Hoe merkte je dat die niet bij jouw Fredriksborger pastte?
[***] is gelukkig wel vrij smal (net een handbreedte ruimte tussen zijn voorbenen) maar heeft vanaf de zijkant gezien wel heel veel voorhand, schouder, borst en hals, dus ik ben benieuwd.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:21

Koper schreef:
Dat zou natuurlijk een heel mooi idee zijn, ware het dat die tweedehandsjes er ook moeten zijn. In de juiste maat ook, enzo.

Op de FB pagina: horseware and bucas for sale and buy komen veel verschillende maten langs. Welke maat ben je naar op zoek? :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:22

xyzutu2 schreef:
Die sluiting bedoelde ik inderdaad, erg slim gedaan. Die mag van mij wel op elke deken. :j
Ik ben stiekem ook al erg fan van de zilveren Bucas reflectiedekens, maar eerst maar eens kijken of het beest er ook in past. Hoe merkte je dat die niet bij jouw Fredriksborger pastte?
Rio is gelukkig wel vrij smal (net een handbreedte ruimte tussen zijn voorbenen) maar heeft vanaf de zijkant gezien wel heel veel voorhand, schouder, borst en hals, dus ik ben benieuwd.
Gewoon passen, het is inderdaad een ideale deken :j Mijn merrie krijg ik juist niet in Rambo/Horseware. De V-sluiting gaat nog wel dicht, maar de rechte niet eens. Gewoon totaal verkeerde pasvorm voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:26

Gek eigenlijk dat er niet zoiets als een dekenpasservice bestaat. Er is wel een boomloze zadelpasservice, dan komt een onafhankelijk iemand met een busje vol zadels (gemiddeld een paar honderd euro nieuwprijs) legt er een hele hoop in een keer op en vertelt je welke merken het beste bij de pasvorm van je paard passen en welke never nooit niet. Aangezien je vaak maar 1 zadel nodig hebt maar meerdere dekens zit dat in hetzelfde prijssegment. Ik zou dat toejuichen, dan ben je met een beetje geluk in 1 dag klaar.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:30

xyzutu2 schreef:
Rio is gelukkig wel vrij smal (net een handbreedte ruimte tussen zijn voorbenen) maar heeft vanaf de zijkant gezien wel heel veel voorhand, schouder, borst en hals, dus ik ben benieuwd.

Ja, ik vond het ook erg slim bedacht!
Ik wilde trouwens eigenlijk voor een Rambo gaan, maar met oog op er waarschijnlijk binnen een jaar weer uitgroeien dus nu eerst voor deze tweedehands optie gegaan en ben er tot dusver tevreden over.

Bij haar was duidelijk dat de Bucas niet fijn past doordat hij strak trekt op de schoft (gefaald voor de eettest zeg maar, kreeg er amper nog een hand tussen). Je kan in de advertentiefoto ook al wel zien dat het "snijd" in de schoft. En langs de boeg kon ik ook goed voelen dat het allemaal erg strak zat. Dat zie je vanaf de foto dan weer iets minder goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:33

Op die foto is het inderdaad wel duidelijk. Zo staat [***] er nu ook bij onder zijn oude deken. Maar op zich is het bij de jonkies alleen maar positief als ze uit hun dekens groeien. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:34

Dat die reflecterende buitenlaag reflecterend blijft lijkt in jouw advertentie foto trouwens ook wel een utopie... :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:35

_O-

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:37

xyzutu2 schreef:
Dat die reflecterende buitenlaag reflecterend blijft lijkt in jouw advertentie foto trouwens ook wel een utopie... :')

Haha ja, die was binnen een paar maanden niet meer zilver te noemen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:38

* streept weer een paar graden uit de temperatuurstabel weg * :')

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:39

Zijn er geen bokkers met trekpaarden die een deken dragen? Die paarden hebben naar mijn idee ook een mega hals en lage aanzet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:41

Vast wel, hoewel de meeste trekpaarden denk ik toch bloot op de wei staan. En [***] heeft dan wel een erg hoge schoft gecombineerd met een erg laag aangezette hals, maar hij is van voren gezien juist weer heel smal, en trekpaarden zijn vaak overal breed. 8-)