Diego stond prima onder 300 gram vandaag.. wordt ook weer warmer komende tijd.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xyzutu2 schreef:No_No schreef:Bij een paard met een hoge schoft is het raadzaam om een deken te nemen die over de schoft valt omdat je anders drukkingen op de schoft krijgt. Persoonlijk zou ik juist wel een halve hals nemen bij zo'n schoft. Mijn enorme fjord had een mika en dat lag hem prima. Ook de afneembare hals zat hem goed.
Ik hoorde juist dat bij paarden met een zware bovenhals (hengstennek) gecombineerd met wug-achtige hals er juist een soort scherpe vouw direct voor de schoft ontstaat, helemaal bij een hoge schoft?
Maar goed, ik heb me er alvast bij neergelegd dat als ik al een deken vind die tijdens het passen past, ik over een paar weken waarschijnlijk weer op zoek kan gaan naar een nieuwe omdat hij op de lange termijn weer minder goed zit...
Dekens...
xyzutu2 schreef:Halve hals/wug dekens durf ik niet aan omdat Rio aan de onderkant een onderhals en aan de bovenkant een speknek heeft. Dan kan hij helemaal nooit meer bij de grond. Hij is iets te lang hengst geweest.![]()
Ik ben dus als mens erg gecharmeerd van de temperatuurstabel van Bucas aangezien ik dan maar 1 deken nodig zou hebben voor de hele herfst/winter/lente, maar hoor tegelijkertijd dat Rambo Original met v-sluiting beter past op paarden met een hoge schoft, veel voorhand en zware, laag aangezette hals. Maar voor welke temperaturen je een 100 grams Rambo outdoor inzet en wanneer een 200 grams of meer?
Hoe zie jij eigenlijk of een deken te dun is voor je paard?
Koper schreef:xyzutu2 schreef:Halve hals/wug dekens durf ik niet aan omdat Rio aan de onderkant een onderhals en aan de bovenkant een speknek heeft. Dan kan hij helemaal nooit meer bij de grond. Hij is iets te lang hengst geweest.![]()
Ik ben dus als mens erg gecharmeerd van de temperatuurstabel van Bucas aangezien ik dan maar 1 deken nodig zou hebben voor de hele herfst/winter/lente, maar hoor tegelijkertijd dat Rambo Original met v-sluiting beter past op paarden met een hoge schoft, veel voorhand en zware, laag aangezette hals. Maar voor welke temperaturen je een 100 grams Rambo outdoor inzet en wanneer een 200 grams of meer?
Hoe zie jij eigenlijk of een deken te dun is voor je paard?
Eigenlijk zouden dit soort dingen heel handig kunnen worden toegevoegd aan de OP. Ze komen namelijk vaak terug. Lijkt mij de moeite waard om eens te kijken of er een mod voor te porren is?
Waar het op neerkomt is dat zo'n tabel/grafiek hartstikke handig is als indicatie maar dat het ook niet meer is dan dat. Vraag je bij voorbeeld om te beginnen af: kun je de zelfde tabel gebruiken voor een fjord in volledige vacht die 's nachts in een binnenstal staat en voor een arabier die dag en nacht buiten leeft?
Natuurlijk niet. Het paard en de overige omstandigheden spelen altijd mee. Kortom: aan zo'n tabel heb je niet zo heel veel. Het is een gemiddelde. Heb jij een gemiddeld paard?
Wat vinden veel mensen hier wel handig: zelf voelen. Als je bovenop de kont onder de deken makkelijk je handen kunt warmen heeft je paard het warm genoeg. Als hij klamme oksels heeft heeft hij het te warm. Dat zijn gepersonaliseerde graadmeters voor jouw eigen paard. Het duurt even een paar weken maar op een gegeven moment weet je per weertype precies welke deken hij nodig heeft.
Zo staat mijn pony (shetlander) vandaag onder 100 gram. Ook al scheen de zon en is ze niet geschoren. Ze is namelijk wel oud, er staat wind en ze is gevoelig voor koliek. Voor mijn individuele pony is dat dan een reden om die deken te pakken.
Kijk gewoon naar je eigen paard. In het begin tast je inderdaad wat in het duister maar als je een paar weken doorbijt weet je precies wat wanneer bij jouw paard past.
Ben erg benieuwd hoe de Rambo op je paard zal liggen. Ik durf het niet aan, zo'n dure deken en dan maar gokken of het ruim genoeg is. Ik heb niet één deken die mijn ruin goed zit. En ik ben het eigenlijk meer dan beu om steeds weer een miskoop te plegen. Afgelopen nacht heeft hij met de Nika met de bovenste borstsluiting los gestaan. Was een experiment. Maar 't was niks. Dus de zoektocht duurt nog voort
Koper schreef:Natuurlijk niet. Het paard en de overige omstandigheden spelen altijd mee. Kortom: aan zo'n tabel heb je niet zo heel veel. Het is een gemiddelde. Heb jij een gemiddeld paard?
Citaat:Ben erg benieuwd hoe de Rambo op je paard zal liggen. Ik durf het niet aan, zo'n dure deken en dan maar gokken of het ruim genoeg is. Ik heb niet één deken die mijn ruin goed zit. En ik ben het eigenlijk meer dan beu om steeds weer een miskoop te plegen. Afgelopen nacht heeft hij met de Nika met de bovenste borstsluiting los gestaan. Was een experiment. Maar 't was niks. Dus de zoektocht duurt nog voort
xyzutu2 schreef:Gewoon passen, het is inderdaad een ideale dekenDie sluiting bedoelde ik inderdaad, erg slim gedaan. Die mag van mij wel op elke deken.![]()
Ik ben stiekem ook al erg fan van de zilveren Bucas reflectiedekens, maar eerst maar eens kijken of het beest er ook in past. Hoe merkte je dat die niet bij jouw Fredriksborger pastte?
Rio is gelukkig wel vrij smal (net een handbreedte ruimte tussen zijn voorbenen) maar heeft vanaf de zijkant gezien wel heel veel voorhand, schouder, borst en hals, dus ik ben benieuwd.
xyzutu2 schreef:Die sluiting bedoelde ik inderdaad, erg slim gedaan. Die mag van mij wel op elke deken.![]()
Ik ben stiekem ook al erg fan van de zilveren Bucas reflectiedekens, maar eerst maar eens kijken of het beest er ook in past. Hoe merkte je dat die niet bij jouw Fredriksborger pastte?
Rio is gelukkig wel vrij smal (net een handbreedte ruimte tussen zijn voorbenen) maar heeft vanaf de zijkant gezien wel heel veel voorhand, schouder, borst en hals, dus ik ben benieuwd.