[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rongyos
Berichten: 606
Geregistreerd: 11-04-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:54

Iemand een tip waar ik in de buurt van Eindhoven een scheermachine, op accu, kan huren?
De ppid pony begint al een flinke jas te maken en zweet nu dus met dit warmere weer. Ze staat 24/7 buiten met haar maatje en hebben beiden een uitgebreide garderobe indien nodig ;-)

SandraWierda

Berichten: 1458
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:05

Rongyos schreef:
Iemand een tip waar ik in de buurt van Eindhoven een scheermachine, op accu, kan huren?
De ppid pony begint al een flinke jas te maken en zweet nu dus met dit warmere weer. Ze staat 24/7 buiten met haar maatje en hebben beiden een uitgebreide garderobe indien nodig ;-)


Ik heb gewoon 1 strook geschoren, dan kunnen ze hun warmte wel kwijt maar niet hele hele jas uit.

Afbeelding


Ps sorry weet geen adres om te huren

prugelpiet

Berichten: 12618
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:44

Oh brrrr, helemaal scheren en dan nu onder 0gr zetten :brr: Kan me niet voorstellen dat dat comfortabel gaat zijn. Ze hebben al meer vacht aangemaakt dan een 0grams dekentje gaat nabootsen.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:52

prugelpiet schreef:
Oh brrrr, helemaal scheren en dan nu onder 0gr zetten :brr: Kan me niet voorstellen dat dat comfortabel gaat zijn. Ze hebben al meer vacht aangemaakt dan een 0grams dekentje gaat nabootsen.



Het is hier 18-22 graden de hele tijd en dat blijft het voorlopig ook := veel mensen die nu scheren doen het omdat hun paard ook op de wei zicht kapot staat te zweten.


Bovendien lang niet alle paarden hebben al vacht. Mijn paard zit nog gewoon strak in zijn zomervacht die loopt ook naakt rond hoor.

_Elaine_
Berichten: 2165
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:07

prugelpiet schreef:
Oh brrrr, helemaal scheren en dan nu onder 0gr zetten :brr: Kan me niet voorstellen dat dat comfortabel gaat zijn. Ze hebben al meer vacht aangemaakt dan een 0grams dekentje gaat nabootsen.


En toch zijn de mijne goed op temperatuur, thermometer liegt niet :D

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:22

prugelpiet schreef:
Oh brrrr, helemaal scheren en dan nu onder 0gr zetten :brr: Kan me niet voorstellen dat dat comfortabel gaat zijn. Ze hebben al meer vacht aangemaakt dan een 0grams dekentje gaat nabootsen.


Ik heb bij die van mij wel het equivalent van 100gr er al van af gehaald zeker :j

JoycexEnya

Berichten: 5959
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:12

Friesfanaat schreef:
Voor degenen die nu al (volledig) geschoren hebben, waar hebben jullie de paarden nu onder staan? Ik wil dit weekend of ergens halfweg komende week gaan scheren, maar geen idee waar ik ze dan onder kan gaan zetten.. Is 0 grams overdag te warm, of kan dit wel? (en recuptex er voor de nacht onder?).


Overdag zonder 's nachts 100 gr

Jester_

Berichten: 12295
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:35

En paarden maken wintervacht aan op het daglicht, wat dus minder word. Niet op de temperatuur

TinkerTreas

Berichten: 3739
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:54

Volgens mijn shet wordt het minimaal -30 dit weekend. Dus die staat te zweten met haar dikke vacht. Sowieso heeft ze het niet zo snel koud. Als ik haar nu (geschoren) onder 100 gram zet, heeft ze het alsnog warm.

Stal_Fiore

Berichten: 9398
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:43

Wat voor scheerapparaat raden jullie aan welke niet teveel herrie maakt en mooi glad scheert maar niet te kort?

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:48

Hoe kort je scheert hangt af van de messen, niet het scheerapparaat. Wil je een grote of een kleine.

Yenni
Berichten: 5475
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:01

Vraagje. Mijn pony verhuist over 2 weken naar een nieuwe stal. Daar ga ik meer rijden omdat we daar savonds ook gewoon mogen rijden en we dicht aan het bos zitten. De ritten zullen dus intensiever worden. Ik was eraan aan het denken om hem te scheren. Ik heb hem laatst 20 min licht getraind en toen zweette hij al. Ik denk eraan om patroon 10 of 11 te scheren.
Kunnen ze daar voldoende warmte mee kwijt?
Afbeelding

Nog een vraag, hij breekt door de praam heen en in de voorgaande jaren toen ik helemaal schoor moesten we hem verdoven. Zou dat nu kwaad kunnen om ook te verdoven? Vooral tussen de voorbenen en onder de kaak vind hij niet fijn. De rest maakt hem weinig uit. Maar hij laat zich op die 2 plekken heel lastig scheren. Raden jullie een pasta aan?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:11

Ik zou de kaak dan achterwege laten. Je kunt toch ook gewoon het hoofd niet scheren? De warmte moet die kwijt op het lijf immers. Ik zou dan ook gewoon de borst scheren en niet helemaal tussen de voorbenen.

SandraWierda

Berichten: 1458
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:56

Ik zou idd ook alleen dat scheren wat hoe toelaat, liever geen verdoving voor zo’n onbenullig stukje extra.

Ik heb vergelijkbaar motief

Afbeelding

Hartje
Berichten: 1964
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:02

Model 10 en 11 zijn inderdaad ideaal om ze wat lucht te geven (warmte kwijt te kunnen).
Komt binnenkort de tandarts nog dan je het mogelijk combineren als het paard al verdoofd is. Anders idd wat pasta geven.
Mogelijk kan je ook een kleinere stiellere tondeuze lenen (of proppen in de oren doen als hij het geluid spannend vindt).

Yenni
Berichten: 5475
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:07

Bedankt voor de tips! Ik ga ermee aan de slag

Jollot
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:53

Wie weet waar je tegenwoordig nog een scheerapparaat kan huren. Op accu. Mijn 22 jarige met ppid (recent getest) heeft het wel weg warm nu nl. Omgeving Hellevoetsluis

Stal_Fiore

Berichten: 9398
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:10

Pantykous schreef:
Hoe kort je scheert hangt af van de messen, niet het scheerapparaat. Wil je een grote of een kleine.


Ik heb nu de oude heiniger progress, maar die is wel aan vervanging toe. Dus iets vergelijkbaars.
Heb inmiddels gezien idd dat het aan de messen ligt.

Haf_Woezel

Berichten: 462
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:04

Vraagje
Ik had vorig jaar dit aparaat gekocht:
https://www.agradi.nl/agradi-horse-sche ... -paard.htm
Ben er tevreden van.

Nu zag ik op een vlog dat je ook messen hebt die de vacht net wat langer laat dan de standaard 3mm.

Weet iemand toevallig welke messen hierop passen die de vacht wat langer laten (zomervacht lengte bv)

Jester_

Berichten: 12295
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:10

Ik heb voor de liefhebber een xplorer te koop met 2 accu's. Voor 300 mag hij weg

SandraWierda

Berichten: 1458
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:59

Haf_Woezel schreef:
Vraagje
Ik had vorig jaar dit aparaat gekocht:
https://www.agradi.nl/agradi-horse-sche ... -paard.htm
Ben er tevreden van.

Nu zag ik op een vlog dat je ook messen hebt die de vacht net wat langer laat dan de standaard 3mm.

Weet iemand toevallig welke messen hierop passen die de vacht wat langer laten (zomervacht lengte bv)


Die heb ik ook net gekocht. Agradi verkoopt er zelf ook meerdere messen voor.

Haf_Woezel

Berichten: 462
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 06:33

SandraWierda schreef:
Haf_Woezel schreef:
Vraagje
Ik had vorig jaar dit aparaat gekocht:
https://www.agradi.nl/agradi-horse-sche ... -paard.htm
Ben er tevreden van.

Nu zag ik op een vlog dat je ook messen hebt die de vacht net wat langer laat dan de standaard 3mm.

Weet iemand toevallig welke messen hierop passen die de vacht wat langer laten (zomervacht lengte bv)


Die heb ik ook net gekocht. Agradi verkoopt er zelf ook meerdere messen voor.



Hey ja maar ik heb geen idee welke behalve de kerbel en die heb ik.

Rongyos
Berichten: 606
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:25

Jollot schreef:
Wie weet waar je tegenwoordig nog een scheerapparaat kan huren. Op accu. Mijn 22 jarige met ppid (recent getest) heeft het wel weg warm nu nl. Omgeving Hellevoetsluis

Divoza heeft een verhuurservice. Ik weet zo niet of er een filiaal in de buurt zit.
Emmers.nu verhuurt ook, €25,-, per dag. Maar die zitten niet in de buurt gok ik.

Ik heb besloten er toch maar 1 te kopen op accu, dan kan ik wat flexibeler scheren en hoeft het ook niet meteen in 1x klaar.

SandraWierda

Berichten: 1458
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:59

Rongyos schreef:
Ik heb besloten er toch maar 1 te kopen op accu, dan kan ik wat flexibeler scheren en hoeft het ook niet meteen in 1x klaar.


Om die reden heb ik idd zelf ook eentje gekocht, dat heen en weer rijden naar divoza kost veel tijd en nu scheer ik vaker en eerder een stukje.

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:35

Nu ik een eigen heb durf ik het aan om zonder verdoving te scheren. Desnoods in een paar etappes. Anders dan ging dat niet, want die machine moest terug..