Sorry, off topic... maar het moest even
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Esperanza schreef:simongek schreef:Dat heeft die van mij ook minstens op. Ik wil namelijk maar 1 x scheren en wat ik bij veel mensen op de manege bij ons zie is dat ze
1 deken op doen na het scheren. Gevolg is rare lange haren of ze moeten 3 scheren en dan bij mij komen vragen hoe het
kan dat ik geen 3x moet scheren.
Mijn paard wordt niet geschoren, maar hij krijgt geen haar. (Ik krijg altijd complimenten dat ik hem zo netjes scheer)
Mijn paard staat altijd buiten met een schuilstal, en hij heeft een 300 grams WB als dikste deken... Nu ga ik voor dit jaar wel wat dikkers kopen, maar 800 gram zou niet in mijn hoofd opkomen
Esperanza schreef:Ik zie het! (je Avatar)![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sorry, off topic... maar het moest even

tamaramt schreef:ik heb het hele jaar dekens opliggen en heb nu al een week of 2 de bucas smartex rain opliggen en sinds vorige week een fleecedeken eronder
afgelopen dinsdag de fleecedeken eronder uitgehaald ivm te warm
vanmiddag toch de fleecedeken weer onder de bucas gedaan want de haren worden echt al te dik nu
vooral op de hals ook; vorig jaar had ik een losse hals van bucas op en toen had hij geen dikke haren op de hals maar het schuurde wel het hele middenstuk van zijn manen eraf ; heeft 6 maanden geduurd voordat de manen weer teruggegroeid waren dus een halsdeken durf ik niet meer aan
maar ik wil echt niet dat hij nog dikker in zijn vacht komt dan nu; ik train hem 6 dagen in de week zeer intensief voor de wedstrijden dus kan me geen dikke haren permitteren
maar scheren is voor mijn paard waarschijnlijk ook geen optie; hij is nu al regelmatig te snel en drammerig ; laat staan als ik hem geschoren heb; dat zie ik niet goed komen ; dan zal hij veels te vlug worden
Sjuimpje schreef:Ik gebruik halsstukken alleen als het echt guur weer is met regen, ik heb er knipjes aan gemaakt en heb ringen aan mijn dekens laten zetten. Voordat ze naar buitengaan knip ik ze binnen 10 seconden vast en als ze weer op stal gaan mogen ze af.
Zo spaar ik de manen
simongek schreef:tamaramt schreef:ik heb het hele jaar dekens opliggen en heb nu al een week of 2 de bucas smartex rain opliggen en sinds vorige week een fleecedeken eronder
afgelopen dinsdag de fleecedeken eronder uitgehaald ivm te warm
vanmiddag toch de fleecedeken weer onder de bucas gedaan want de haren worden echt al te dik nu
vooral op de hals ook; vorig jaar had ik een losse hals van bucas op en toen had hij geen dikke haren op de hals maar het schuurde wel het hele middenstuk van zijn manen eraf ; heeft 6 maanden geduurd voordat de manen weer teruggegroeid waren dus een halsdeken durf ik niet meer aan
maar ik wil echt niet dat hij nog dikker in zijn vacht komt dan nu; ik train hem 6 dagen in de week zeer intensief voor de wedstrijden dus kan me geen dikke haren permitteren
maar scheren is voor mijn paard waarschijnlijk ook geen optie; hij is nu al regelmatig te snel en drammerig ; laat staan als ik hem geschoren heb; dat zie ik niet goed komen ; dan zal hij veels te vlug worden
Daar was ik ook heel bang voor maar viel heel erg mee.
Waak er wel voor om hem niet in vrieskou te scheren dat durf ik niet aan. Ik doe het voordat het erg koud is.
Vindt ik ook fijner voor het paard zelf.
tamaramt schreef:mijne staat overdag enkele uren op de wei ( zo n 8 uur) dus dan ik de manen niet sparen
Ik heb ze vorige winter in totaal misschien maar een dag of 20 - 30 gebruikt.
haan schreef:Mijne staat nu niet onder een deken het is droog en mooi weer. Als het gaat regenen komt de regendeken er weer op, maar dat wordt waarschijnlijk niet eerder dan zondagavond, want het lijkt erg mooi weer te worden dit weekend. Trouwens die van mij staat nu weer hele dagen in het land en ik rij niet intensief, dus een beetje vacht mag best bij mijn paard![]()
Als de deken er in het land opkomt dat blijft hij er ook op totdat ze weer naar stal gaan.

Emaartje schreef:ik heb de ongevoerde regendeken erop liggen maar omdat het toch droog blijft het hele weekend zal ik dan de zomerdeken erop kunnen leggen? of is een regendeken ongevoerd weer warmer!!
sokje87 schreef:Mijn paard staat nu ook met een deken met hals. Die heb er gelijk op gedaan toen ik haar had geschoren. Het is een rambo deken met zo'n gladde voering, daar gaan de manen niet stuk van.
Ik heb nu nog steeds de 200gr op, en die blijft ook op. Zolang ze niet staat te zweten gaat 't prima.