[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:19

Ik scheer mijn oudste om die reden ook aan eind van jaar. Ze vind het heerlijk. En zomervacht komt er gewoon doorheen. Net zo mooi !!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:27

Dat is absoluut een fabel hoor. Mijn paard stond vorig jaar van september tot juni op rust. Die heb ik toen in augustus en september nog geschoren en daarna nog een keer in februari zodra de eerste haren los lieten. Zomervacht zag er gewoon mooi uit, niets aan op of aan te merken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 05:29

Oké bedankt voor de reacties.
Dan ga ik het denk ik pas gewoon in het voorjaar laten doen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 06:39

Starbreeze schreef:
Dyonne schreef:
Ze zitten nu in groeiperiode wintervacht, op basis van daglicht maken ze vacht aan.
Per paard verschillend hoe lang doorgroeit.
Maar voor mij een reden nog niet te scheren.

Normaal gesproken groeit de wintervacht t/m december door. Niet ieder paard krijgt een even dikke of lange. Maar als je voor december scheert groeit de vacht nog wat aan (en is je paard niet helemaal kaal de rest van de winter), scheer je daarna dan blijft ie een stuk korter tot de zomervacht weer doorkomt.

Mijn ervaring met december scheren bij mijn oude pony was dat die niet zo mooi in zomervacht kwam. Iets haar erop door de winter vind ik niet erg.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:20

Ik zit even op mijn werk dus even geen tijd om alles door te lezen, maar misschien heeft iemand zo snel antwoord op mijn vraag:
Beste allemaal,

Eigenlijk een hele simpele vraag. Mijn paard, een tinker merrie van 5, staat 24/7 buiten met een schuilstal en zonder dekens. Nu wil ik haar toch een beetje door gaan trainen conditioneel en doorrijden.

Nu weet ik dat er bepaalde manieren zijn om je paard te scheren zodat ze evengoed zonder deken kunnen, maar wel makkelijker de warmte kwijt kunnen tijdens het trainen. Alleen weet ik dus niet welke manier van scheren dat dan is.

Ik weet ook nog niet zeker of ik het ga doen hoor, maar ben me een beetje aan het oriënteren.

Ik hoor het graag.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:25

Je kunt er dan voor kiezen om alleen de borst en hals te scheren.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:27

Dat zou dus nummer 11 zijn?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:52

Via het plaatje zou dat idd nr 11 zijn.
Gewoon de onderhals eruit en als dat niet genoeg is zou je een stuk van de buik erbij mee kunnen pakken.

Ik houd zelf doorgaans de bespiering aan voor modellen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:15

Ik scheer altijd racestreep.
Niet mooi wel effectief.

Mando zal er ook een der deze dagen aan moeten
20 min rijden en tot op zijn onderbroek nat.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:19

Mando, het gaat toch ook om effectieviteit ;)
Ik scheer de mijne hooguit racestreep/ half jachtpatroon, kom niet meer op cc en rijdt alleen in mijn buitenbak, paard staat 12 uur per dag buiten, waarom zou ik er dan meer vanaf scheren? Als ik hem volop in de sport uit zou brengen is het een ander verhaal, dan zou ik wellicht ook iets meer naar de mooiigheid kijken :j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:48

Haha nou ik niet hoor.
Hij gaat gewoon met racestreep op wedstrijd mee.

Denk dat ik vanavond nog maar even ga scheren de rest van de week geen tijd.
Ben er toch wel n 2 uurtjes zoet mee denk ik.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:56

Ik rijd helemaal geen wedstrijden oid, maar ik ben haar nu net een beetje aan het door trainen en dat wil ik aanhouden. Haar conditie is slecht en heeft best overgewicht, dus dan heeft ze het heel snel heel warm. Dus als iets haar een beetje kan ondersteunen....
Maar als je puur een race streep maakt, gaat dan alle warmte daaruit?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:57

Kaatje, ik denk dat dat voor iedereen anders is. En ook de hoeveelheid vacht.
Ik heb een pony met een giga vacht. En wij rijden lange afstanden, en dan is zij echt van voor tot achter drijf nat.
Druppelt achter de oren langs en al. En haar scheer ik helemaal. Alles gaat eraf, behalve haar benen. En ik scheer langs de kaaklijn.

Maar er zijn zat paarden die weinig jas aanmaken en hierdoor met een jacht model meer uit de voeten komt.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:00

Ja de mijne druppelt heel snel op haar hoofd en achter haar oren. Schuim tussen de benen en op de normale plekken. Maar ze staat 24/7 buiten zonder deken, dus dan lijkt me helemaal scheren niet een slim plan haha.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:01

Tamadine schreef:
Ja de mijne druppelt heel snel op haar hoofd en achter haar oren. Schuim tussen de benen en op de normale plekken. Maar ze staat 24/7 buiten zonder deken, dus dan lijkt me helemaal scheren niet een slim plan haha.

Hier ook 24/7 buiten. Wel met deken door het scheren.
Maar als ik niet scheer, betekend ook niet rijden.Ze wordt gewoonweg niet droog. En dat betekend overgewicht.
En ga zo maar door. Geen optie hier.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:24

Marjo89 schreef:
Kaatje, ik denk dat dat voor iedereen anders is. En ook de hoeveelheid vacht.
Ik heb een pony met een giga vacht. En wij rijden lange afstanden, en dan is zij echt van voor tot achter drijf nat.
Druppelt achter de oren langs en al. En haar scheer ik helemaal. Alles gaat eraf, behalve haar benen. En ik scheer langs de kaaklijn.

Maar er zijn zat paarden die weinig jas aanmaken en hierdoor met een jacht model meer uit de voeten komt.

Dat bedoelde ik ook ;)

Mijn hannoveraner heeft echt een hele dunne vacht, mijn oude Arabier maakt echter vacht voor 10 aan. Is heel verschillend en je moet het inderdaad per paard bekijken

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:58

Mijn bedoeling is niet om haar met deken te zetten. Maar is een streep of alleen hals dan voldoende?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:06

Hi, ik zit er over te denken om patroon vijf te laten scheren, en dan incl de benen dus het lendenen gedeelte niet enz, maar dan is de hals/nek dus wel helemaal geschoren, nou heeft die van mij dikke manen aan 1 kant en het naar mijn idee niet snel koud. Kan ik haar dan zonder hals zetten vd winter?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:21

Zonder of hals moet je zelf achter komen.

Mijn pony kon altijd zonder. Tot ze vorig winter spierbevangen werd,
Niet door die hals. Had een andere oorzaak. En ze blijft gevoelig

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 06:43

Tamadine, half scheren heb ik wel over gedacht en ook weleens een pony zo gehad. Maar alleen stukje hals eraf is hier niet genoeg. Als je echt meer gaat scheren vind ik een deken sneller nodig (zeker omdat mijne 24/7 buiten lopen) en dan heb ik liever meer kaal. Want half kaal en dan een deken op heeft die het gewoon te warm. En bij alleen stukje hals scheren gaan ze nog fors zweten, dus is droog krijgen alsnog lastig. Als ze op stal gaan niet zo erg, kan er zweetdekentje op. Maar hier had ik laatst al dat hij na een paar uur nog niet droog was.

Babbelaar, waarom de benen wel? Bij mijn merrie schoor ik tot het wit, nu moet ik nog even kijken.

Bij het scheren van de hals gebruik ik wel graag halsdekens als het vriest, daarboven kijk ik naar de betreffende pony of het nodig is.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:50

Mag ik mij hierbij aansluiten? Over twee weken gaat iris ook weer geschoren worden :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:23

Ik heb hem gisteren toch nog maar even snel geschoren en hij was er wel blij mee zo te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:53

hihi die ziet er inderdaad behoorlijk blij uit.

Ik probeer het toch nog ff uit te stellen tot oktober.
Al schijnt het a.s weekend echt mega warm te worden.

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:49

Mijn pony staat altijd in een uitloopstal en zolang het kan gaat ze overdag op de wei. Ze heeft normaal altijd in de winter een dikke winterdeken op maar ik vind het niet mooi dat de hals dan veel behaarder is dan de rest van het lijf en ik zit sowieso te overwegen om haar deze winter te laten scheren, maar wil haar daardoor niet minder buiten hebben staan. Dus een vraag voor de mensen die hun paard ook veel buiten hebben en ze wel scheren: hoe doen jullie dat? Winterdeken met of zonder hals? En hoeveel gram?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:35

Mijn pony staat 24/7 buiten, met eerst 0 gram hals en later 150 gram hals. En dikte van de deken kijk ik hoe zij zich voelt.
Afgelopen winter had ik max 450 gram op bij haar.. En bij mijn andere pony ongeschoren zat ik op 550 gram.
Dus kijk naar je paard.