[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:15

Unbeatable schreef:
Citaat:
Er moet een koudeprikkel zijn om de vacht te laten rechtzetten of een paard te laten bibberen. Wanneer de temperatuur terug goed is (wanneer het paard het terug warm heeft) zal dit stoppen. Geen probleem. Wanneer een paard echter continu de vacht rechtop moet zetten of erger nog, bibberen, dan wilt dat zeggen dat die zich niet warm kan houden.
Sorry, je kan mij veel wijsmaken, maar niet dat een bibberend paard het lekker warm heeft en zich toppie voelt. ;)

Daar ben ik het ook mee eens. Ik dacht dat je het over het algemeen bedoelde dat als een paard ging bibberen dat hij het gelijk koud heeft. Nu kijk ik terug en zie ik dat ik over het woord ''permament'' heb gelezen. Ik ben het er ook mee eens dat als hij het continu koud heeft hij zich inderdaad niet toppie voelt. Ik probeerde je niets wijs te maken, alleen een vraag te beantwoorden...

Ik heb misschien wat fel gereageerd. Ik word gewoon een beetje simpel van mensen die beweren dat een bibberend paard of een paard met de haren stijf rechtop het echt niet koud heeft. Maar het is niet netjes om die "frustratie" op jou uit te werken. Oprechte excuses hiervoor.

Mizora

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:29

Ik heb afgelopen periode net thermoregulatie gehaald dus voor mij was het ook allemaal recente informatie.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:58

Mizora schreef:
Ik heb afgelopen periode net thermoregulatie gehaald dus voor mij was het ook allemaal recente informatie.

Wat bedoel je....thermoregulatie gehaald? :o?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:00

mijne staat onder een 400 met een zomerdeken eronder

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:20

Thermoregulatie is een vak dat dus exact over dit soort dingen gaat.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:31

Mijn pony's bibberen ook als ze net koud water gedronken hebben. Dit gaat binnen 5 -15 minuten over en ik voel dan altijd of de oren, flanken wel warm zijn. Hebben ze de haren rechtop dan let ik goed op of ze niet gaan bibberen. Dat is hier de grens. Ik had er vandaag eentje met een lichte bibber op zn schouder en ze staan nu voor de nacht binnen (ook ivm verwachte sneeuwval) Binnen is het 5-10 graden warmer dan buiten en daar haal ik een deken af. Ik vind het zeer interessant om te lezen maar ben het niet met alles eens. Als het hard regent hebben ze het vaak niet koud, komt daar een wind bij dan worden ze koud. Waait het hard (en vriest het niet) dat hebben ze het niet koud maar komt daar regen of vrieskou bij dan wel. Vieze harde oostenwind kan bij 5 graden boven 0 nog ijskoud aanvoelen. Het is een kwestie van per paard bekijken, goed opletten en voelen. Ik voel s ochtends en s avonds bij alle dieren of ze bibberen of het koud hebben. Ik merk dat mijn ongeschoren veulen nu met de droge kou extra fluffy is maar hij heeft zn haren niet overeind staan.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:07

Mijn geschoren paard voelde gisteravond nog lekker onder haar 300 grams halsdeken.
Lekker houden zo dus :)

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:15

De mijne staat nu ongeschoren onder een 300 grams staldeken met een 150 gram outdoordeken erover heen. Deze heeft ook een hals.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:05

Ik ga zo rijden en dan even kijken hoe het met hem is.

had gisteren de bovenste deken eraf gehaald en verwisseld voor een golden stripe wollen deken. dacht dat het misschien wel lekkerder
zou zitten voor de nacht dan die zware deken. zo'n wollen deken lijkt me ook behoorlijk warm.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:35

mijn paard blijft lekker aanvoelen onder 250gr

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:08

Knollie heeft even dekenloos gestaan gelukkig. Sinds vorige week de regen weer met ongevoerd begonnen, gister omgewisseld voor fleecegevoerd. Dat zou voldoende moeten zijn tot ongeveer -7 a-8.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:30

Ik vind het echt bijzonder om te zien dat het dekenbeleid zo verschilt! Kan me lang niet in iedereen vinden, maar dat geeft niks, het zijn tenslotte niet mijn beesten. Vind het wel heel leuk om zo te lezen :)
Ik heb er gisteravond een deken onder gelegd, staat nu onder 600gr. en drie dekens (100, 200 en 300 + hals). Ze is echt kort geschoren en staat 24/7 buiten.
Voor diegene die het vroeg; ik stap ook altijd in en uit met deken om, normaliter een gewone zweetdeken, nu met de vrieskou eentje met hals. Tijdens een bosrit rijd ik gewoon de hele tijd met nierdeken om. Longeren idem als simongek, fleeceplaid dubbel gevouwen onder longeersingel zodat kont en lendenen bedekt zijn.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:58

Donna_ schreef:
Ik vind het echt bijzonder om te zien dat het dekenbeleid zo verschilt! Kan me lang niet in iedereen vinden, maar dat geeft niks, het zijn tenslotte niet mijn beesten. Vind het wel heel leuk om zo te lezen :)
Ik heb er gisteravond een deken onder gelegd, staat nu onder 600gr. en drie dekens (100, 200 en 300 + hals). Ze is echt kort geschoren en staat 24/7 buiten.
Voor diegene die het vroeg; ik stap ook altijd in en uit met deken om, normaliter een gewone zweetdeken, nu met de vrieskou eentje met hals. Tijdens een bosrit rijd ik gewoon de hele tijd met nierdeken om. Longeren idem als simongek, fleeceplaid dubbel gevouwen onder longeersingel zodat kont en lendenen bedekt zijn.

staat hij echt 24/7 buiten met schuilstal of zonder beschutting als ik vragen mag?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:09

Heb hier gisteren mijn liner van 300 gram gewisseld naar één van 400 gram. In totaal heeft hij nu 500 gram op. Ze staan circa 4-5 uurtjes buiten en verder op stal. Denk dat het in de schuur een aantal graden warmer is dan buiten. Zag net dan mijn drinkbakje als enige wel bevroren was, dus die heb ik net nog even ontdooid. Hopelijk nog even geen emmertjes water dragen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:33

Ons paardje heeft nog steeds geen hele dikke vacht! Super fijn natuurlijk als je aan het werk bent. Ze heeft een deken op ik denk zelf 200gram maar hoe weet je dat nou zeker? Er staat niets in de deken erover. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:05

Donna_ schreef:

Die van jou staat dus geschoren continue buiten, dan heb je wel een laagje dekens nodig. Die van ons is ongeschoren continue buiten maar heeft een droge iets extra laag nodig ivm longen en bevangenheid gevoelig. Zijn weimaatje staat gewoon bloot te zijn met een dik wollig vachtje.

Ik zie soms ook voor ongeschoren binnenpaarden gewichten voorbij komen dat ik medelijden krijg zowat.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:48

mijn quarter en paint hebben een 350 gram met hals op.
ik zit te twijfelen of ik er een onderdeken onder moet doen aangezien ze de hele dag buiten staan ( snachts niet)
Maar ben dan bang dat ze het weer te warm krijgen :o

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:36

mijn merrie onder 750 gram en mijn ruin onder 600 gram met hals maar die is geschoren. en de merrie die ik nog rijd een fleece regendeken

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:45

Paardje stond vandaag prima. Ze had het voor mijn gevoel niet koud, gelukkig. Ze heeft nu 600 gram op. 2x 300 gram. Ze is geschoren en alweer 21.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:11

Mijn geschoren haflinger had 300 grams op, maar toch nog de 150 grams erbij gedaan. Ik was heel erg aan het twijfelen. Maar mijn moeder vond haar niet warm.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:30

toch maar geen onderdeken op gedaan :O

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:50

Mijn fries (ongeschoren met normale vacht) staat nu onder 300. Ze staat in een buitenstal. (stal met open bovendeur) Zit te twijfelen wanneer ik de 250 grams onderdeken eronder zal doen. Wat zal ik doen?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:58

Zijn wij echt de enige bij wie de paarden zonder deken blijven staan? In onze kudde heeft geen enkel paard een deken op en wij hebben nooit zieke paarden :)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:59

GeekGirl schreef:
Zijn wij echt de enige bij wie de paarden zonder deken blijven staan? In onze kudde heeft geen enkel paard een deken op en wij hebben nooit zieke paarden :)

Dan zijn ze waarschijnlijk niet geschoren omdat ze heel hard zweten met rijden :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:10

geschoren onder 650 gram nu
550 gram deken met een 100 gram onderdeken eronder