vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:33

Oh gelukkig maar Els, zie nl gekke dingen om me heen gebeuren :D

Dooi prima, als het daarna maar net meer op gaat vriezen :D

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:48

Maak je maar geen zorgen, ze vermaken zich prima ondanks de weersomstandigheden.Een paard 24 uur op stal laten staan vind ik erg, dat zal hier niet gebeuren.
Ik ben vindingrijk genoeg om ze met dit weer toch redelijk in vorm te houden. ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:57

Nee dat gebeurt hier ook niet hoor, lang leve mn sneeuwbeslag. Lekker wandelen, beetje in de bak spelen, die van ons vermaakt zich ook wel deze maanden.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:32

jamiroquai schreef:
Ja Whild, wij worden hier in Limburg het hardst getroffen. precies M- en Z- Limburg. Vandaag wel aardig wat dooi, maar als dat vannacht gaat opvriezen hebben we nog niks gewonnen....

Nou, zeg dat! %)
Ik heb plannen om vanmiddag te gaan wandelen met het peerd, maar mijn pa komt net binnen van de stoep ontruimen en inderdaad.. alles weer aangevroren. Gelukkig heeft mn verzorgpaardje achter geen ijzertjes dus dat scheelt een beetje, maar bij twijfel mag ik nooit iets ondernemen van eigenaar (wat ik ergens ook wel snap maar dan nog..)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:10

Nou, ik naar de stal getuft vandaag, en JOEPIE ze stonden weer buiten. De stalbaas id gisteren de hele dag bezig geweest om een pad te maken naar de wei.

Maar Bowie wou er niet af, op de poetsplaats rukte hij zich los en rende terug naar zijn kudde.
Dus iker weer achteraan, en toen maar 20 min. aan de longe. Verder geen gedoe met poetsen of zo. Toen moest hij uitzweten in zijn stal Nou, toen was hij helemaal beledigd! Stiekum maar wat extra kuil gegeven, om hem te troosten. Wat was dat beest blij, dat hij weer bij zijn vriendjes stond!!!

Volgende keer laat ik hem lekker op de wei staan als hij eerst een dag binnen heeft gestaan........

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:50

Heerlijk als ze weer buiten kunnen he! :D

Ik was gisteren met het paard gaan wandelen.. mischien 10 minuutjes buiten geweest en toen helaas weer naar binnen moeten gaan. Niet te doen gewoon, we zijn het erf overgestoken, het eerste bergje afgeslidderd en daarna meteen weer omgedraaid. Om je nek te breken, zo glad was het. Paard had nauwelijks grip met d'r blote voeten. Ze leek wel blij om eventjes buiten te komen, maar ook weer heul blij om terug naar binnen te gaan!

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:39

Ik prijs mezelf en mijn paard en mijn mede stalgenoten nog steeds gelukkig. Erf nog steeds netjes geveegd. Binnenbak erg goed. Paddocks zijn ook nog zacht onder de sneeuw. Er wordt dus regelmatig gereden en paard komt 2x per dag anderhalf uur buiten. Daarna is hij het ook wel zat en staat ie te kijken waar ik blijf. Bij mij is het meer het probleem dat het af en toe wel heel erg spannend is om met de Opel Crossa uit 1994 door de sneeuw te rijden om naar stal te komen. Maar verbazingwekkend genoeg gaat dat nog steeds prima.

Voor diegenen die minder geluk hebben, hopen dat het snel over is met deze Iceage praktijken en dat het maar snel weer lente mag worden. Toch beter!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:55

Dat is idd fijn illusion
tis ook echt een kwestie van goed vegen als er sneeuw is gevallen en strooien zo voorkom je dat het erg glad word :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:58

Hier gaan ze nog steeds los maar door de dooi is de ondergrond nu gewoon een ijsplaat ipv sneeuw echt erg glad gelukkig kijken ze wel goed uit maar vind het wel eng.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:28

Bij ons konden ze vandaag nog naar buiten, maar het wordt wel steeds linker. Ik heb hem maar lekker op de wei laten staan en niet met hem gewerkt. na gisteren had ik zo iets van: laat maar lekker lopen...
Trouwens, we kunnen niet autorijden en niet fietsen dus we kunnen de straat niet uit.
Bij ons in de straat is het een enorme glijbaan. Zelfs auto's met winterbanden kunnen niet meer weg!

Ik hoop dat ze morgen weer naar buiten kunnen, maar volgens mij wordt het weer koud vannacht. Evn de buienradar checken!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:36

Hier geen dooi geweest, overdag -2, wordt vannacht weer -5 ofzo.
Wilde vanmorgen weer gaan sleeen met pony, maar het waaide zo gemeen koud en hard, dat ik dat niet zag zitten.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:55

Hier heeft het vandaag wel flink gedooid, paarden hebben langs de bosrand weer lekker kunnen rennen en spelen daar zat de vorst nog nauwelijks in de grond. En een buurtgenoot heeft berkentakken in de wei gegooid dus daar hebben ze zich ook nog lekker mee geamuseerd.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:16

Hoe kan dat nou? Je woont niet ver weg en jouw paarden kunnen lekker rennen en spelen. Die van mij glibbert naar de wei, komt daar moeizaam vooruit (of is daar te lui voor, dat kan natuurlijk ook!) en door het kwakkelweer moeten ze morgen waarschijnlijk weer binnen blijven omdat de dooi gaat opvriezen. (Er is geen strooizout meer te krijgen) ;(

Dus ik ben jaloers! ;)

Over paard RIJDEN hoeven we hier niet eens na te denken. Ik had gehoopt lekker door de sneeuw te kunnen rijden. Nou, vergeet het maar. Op deze manier is paardrijden echt niks aan.......... {x)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:20

Hier ook dooi! Komt een bak smeltwater van het dak af joh! Gelukkig doen de drinkbakken het weer! Net even gewandeld. Vond het wel gevaarlijk, het was donker dus kon het allemaal niet goed zien maar we hebben rustig aan gedaan en het ging lekker! Gewoon wat rondjes over het erf en de wei! Daarna lekker hapje gemaakt voor ze......... paarden blij, ik blij!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:52

jamiroquai schreef:
Hoe kan dat nou? Je woont niet ver weg en jouw paarden kunnen lekker rennen en spelen.

Ik heb mazzel dat mijn weide aan 3 kanten aan bos grenst. Vorst was aan de bosrand nog nauwelijks in die losse bosgrond, ik denk mede door de laag sneeuw die flink isoleert. En zijn er stukken alweer helemaal los. Weide hier in de buurt die minder beschut liggen zijn ook helemaal bevroren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:56

Hier hebben ze vanaf 10 uur tot een uur of 3 buiten in de paddock gestaan, vanmiddag wel wat miezer en natte sneeuw, maar het was nog wel te doen...

rijden gaat jammer genoeg nog niet...
gisteren even de weg op geweest, maar het is eigenlijk nog te riskant...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:04

Ik vond het allemaal leuk en prachtig die sneeuw, maar nu ik niet meer de auto en de fiets kan gebruiken (te glad) ga ik er toch anders over denken........ Ik wil zo graag weer eens op dat paard. Maar ik mag al in mijn handen klappen als hij naar buiten kan. Morgen is het waarschijnlijk te glad. Dan staat hij de hele dag binnen en kan ik niet eens naar hem toe omdat ik alleen kan lopen.... Het is 10 kilometer. Met 2 kinderen lopen is dan niet zo handig!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:04

Bij ons is het gelukkig droog gebleven, het dooit wel en de wei wordt wat glad, maar het kan nog net. Dus de paarden lopen nog buiten. Rijden kan ik gelukkig nog steeds in de buitenbak, al zou het leuk zijn als ik eens iets anders kan rijden dan de hoefslag (die is alleen los en sneeuwvrij) {x) . Vandaag had ik wedstrijd dus kon ik weer lekker rijden, nog twee winstpunten en prijs ook, dus ik moet vaker alleen rondjes gaan rijden :+

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:04

Mijn merrie kan helaas ook al 2 weken niet meer buiten komen. Ze heeft rondom ijzers (orthopedisch beslag) en glijd dus ook alle kanten op als ze ook maar 1 meter op sneeuw komt. Ze is ondertussen ook aan het revalideren en moet nog 5 maand op rust en dan hou ik ze liever binnen dan dat ze buiten uitglijd en daardoor in de problemen komt met haar revalidatie. Ik moet dus van mijn hart een steen maken, hoe moeilijk dat ook is...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:08

Het begon gisteren eerst even te regenen, dat later overging in sneeuw. Dus begon al te balen, maar gelukkig niet doorgezet.
Heb gisteren lekker gereden. Wel aangepast, want in het midden is de bak nog wat hard, maar je merkt dat het begint te dooien.
Laat het vooral doorzetten.

Heb nu wel weer genoeg winterweer gehad voor de hele winter....

Ik mag me nog steeds van geluk spreken dat mijn paarden elke dag naar buiten komen.
Ong 2 uur per keer. Ze kunnen namelijk niet allemaal tegelijk in de paddock.
En dan elke dag nog wel wat doen, dus ik mag niet klagen!
Tevens hebben we een schuur eraan vast, dus als het echt moet kunnen we daar heel saai rondjes in stappen.
Maar beter iets dan niets. Maar ik heb de schuur gelukkig nog maar 1 keer gebruikt en laten we dat vooral zo houden.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:21

Ik ben maandag uit gaan rijden , doe ik dus mooi niet meer , het is geen pretje , je moet zoooo voorzichtig zijn , dacht dat het zou meevallen , maar op sommige binnenwegen was het spekglad . stom dat ik het überhaupt heb geprobeert!
Gisteren heb ik de paarden op de wei gezet , na 2 weken , het was in een keer zo mooi helder weer , paardjes waren heel blij , lekker wat hooi in de ruif gedaan , en ze na ongeveer 4 uurtjes weer binnengehaald,
ga ze zometeen weer even op de wei zetten .
en net als jullie wens ik me dat de sneeuw snel weggaat om dan weer heerlijk te kunnen rijden .

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:24

Dat durf ik idd nog niet. Naar buiten en dan woon ik nog niet eens limboland.
Maar op sommige stukjes ligt nog wat sneeuw en dat kan veraderlijk zijn.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:05

Rijden zit er bij ons voorlopig nog niet in door de sneeuw. Overal spekglad waardoor we niet naar de bak kunnen. Ze staan wel nog steeds buiten

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:57

Buitenrijden durf ik ook niet :n Onze straat is nu een ijsbaan en ze hoeven er maar op te springen en ze gaan in de spagaat. Als het straks weg is en de grond ontdooid ga k wel weer het bos in.

Overigens ga k vanmiddag gewoon weer op pad met de trailer en 2 paarden. 1km over een ijsbaan is nog te doen en doe ik ook gewoon met trailer. Wil ze toch een beetje in vorm houden.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:00

wowww eng hoor rowo.
Ik zou dat niet durven, ook al is het maar 1 km.