[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:19

Of heeft Rio een nog lagere hals dan Diva?
http://boktimg.nl/img/m/mSAQdx.jpg

Mevrouw stond enorm lauw onder de 400g dus die staat nu onder 500 8)7
En dat is met onbeperkt ruwvoer >;)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:23

Mijn heeft ook een lage hals aanzet. Die past de smartex irish en de power goed. Omdat deze recht zijn bij de borst. Ik wil ook graag de select. Ben benieuwd of ze die dan past. Anders wordt het de big neck

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:26

Ik droom van een halsaanzet als die van jou..
Nee, die van [***] is echt nog een heel stuk lager, met als extra pech dat als hij zijn neus omlaag doet zijn borst ook ineens horizontaal-achtig wordt, dus dan blijft er maar heel weinig ruimte over voor een borstriem, laat staan twee:

Afbeelding
Afbeelding

@ Sjafrane: heel fijn om te horen dat de Bucas Power bij jouw lage halsaanzet goed past! Ik duim dus echt dat het qua pasvorm inclusief erg hoge en smalle schoft de Bucas Power wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:30

Ik zou naar een rambo kijken met V sluiting. Wij hebben een enorm zware ouderwetse fjord. Die past dat ook erg goed.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:31

Mijne heeft een hele hoge schoft. Denk wel de zelfde bouw als jouwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:46

Die hoge schoft heeft [***] inderdaad ook, en ook erg smal en botterig.
Ik heb een Rambo Original 100 grams met V-sluiting besteld en een Bucas Power Big Neck 200 grams en kan ze dan dit weekend beide passen.

Hebben jullie nog tips voor hoe je in korte tijd kunt zien welke deken het beste ligt? Sowieso wilde ik een plak hooi op de grond gooien om te kijken of hij ook met zijn neus bij de grond kan, maar echt testen kan verder niet als ik ze nog wil kunnen retourneren (en bijvoorbeeld of ze naar achteren zakken in gebruik), dus alle tips over hoe je zeker weet of een deken past/nergens te strak zit zijn welkom. :j

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:54

xyzutu2 schreef:
Die hoge schoft heeft Rio inderdaad ook, en ook erg smal en botterig.
Ik heb een Rambo Original 100 grams met V-sluiting besteld en een Bucas Power Big Neck 200 grams en kan ze dan dit weekend beide passen.

Hebben jullie nog tips voor hoe je in korte tijd kunt zien welke deken het beste ligt? Sowieso wilde ik een plak hooi op de grond gooien om te kijken of hij ook met zijn neus bij de grond kan, maar echt testen kan verder niet als ik ze nog wil kunnen retourneren (en bijvoorbeeld of ze naar achteren zakken in gebruik), dus alle tips over hoe je zeker weet of een deken past/nergens te strak zit zijn welkom. :j

Dun dekentje er onder en idd even van de grond laten eten en een stukje wandelen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:00

Ik heb ook een paard met een lage zware halsaanzet en daarbij passen de Rambo's met V sluiting goed
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:11

Ik had jouw foto's inderdaad al gezien, altijd handig om een ander barokje als referentiepunt te hebben. :j
Ook apart: ik wil gewoon goede foto's zien van hoe een dek zit, maar blijkbaar vinden de dekenfabrikanten het handiger om gewoon alle dekens in galop af te beelden? :o?

Heel erg leuk, maar gewoon een plaatje in stand van voren, van de zijkant en van achteren vind ik net iets informatiever qua pasvorm en sluitingen - net als een foto van een grazend paard zodat je kunt zien hoe de voorkant zich dan gedraagt. Maar blijkbaar is de vraag of een deken goed galoppeert belangrijker. :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:33

Haha ja inderdaad :D

Ik kan nog wel een keer een paar duidelijkere foto's maken als je daar wat aan hebt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:40

Gaat om de bewegingsvrijheid die ze blijkbaar in galop zo goed kunnen tonen. Etende paarden zijn natuurlijk ook niet zo spannend :=

Ik heb enkele winters alleen de smartex als deken gehad. Beviel erg goed, maar paardlief stond 's nachts dan wel op stal. Plus nog een aardige wintervacht van zichzelf, wat niet erg was want we trainden niet fanatiek.
Maar dit seizoen lijkt te smartex te verzakken, naar achter te trekken en vanavond kreeg ik het idee dat ze ook nog veel warmte erbij verloor. Hij gaat dus rustig aan de verkoop in en ik ga voor een regendeken met onderdekens. Geen liners van horseware maar liners met gesloten voorkant, zodat er zo min mogelijk op d'r borst drukt. Want hoewel haar hals niet zo laag is als hierboven, merk ik wel dat veel dekens drukken of schuren. Ik ben wel erg positief over mijn Dominick regendeken, die blijft echt verbazigwekkend fijn liggen.

Wat betreft de voering, ik denk eigenlijk dat niet zo zeer de deken maar vooral het paard zich aanpast op de warmte := En dat het dus in veel gevallen toch blijft dat je moet controleren of ze niet meer hulp nodig hebben.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:08

Ja grappig want etend vind ik veel belangrijker dan in galop, was mij ook al opgevallen dat ze allemaal galop foto's hebben xD. Hoe vaak galoppeert mijn paard nu over het land.. Staat in geen verhouding tot hoe lang ze staat te vreten dus vind het belangrijker dat het dek dan goed past haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:33

Ik zie ook al helemaal voor me dat iemand naar een ruitersportzaak gaat en als de verkoper dan vraagt of het een staldeken moet zijn of een turnout deken dat iemand dan antwoordt 'maakt niet uit, zolang hij maar goed galoppeert'. :D
Pasvorm? Niet nodig, zolang hij maar een split heeft, mijn paard gaat toch alleen maar in galop. ~~}>

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:36

Voor vannacht toch maar de hals op gedaan. Wat ben ik blij als ze eindelijk geschoren is, na de les weer een uur gestapt, gewacht en nog een keer gewisseld naar een andere zweetdeken.

Ze staat nu onder 200 grams met hals. Ik twijfel of ik een overstap moet maken naar 300 of gelijk naar 400 na het scheren, ik heb zelf namelijk geen ervaring met dekens met scheren ivm eerste paard.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:09

Je kan beginnen met 300 gram en dan voelen hoe warm hij onder de deken is.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:52

Wesco schreef:
Je kan beginnen met 300 gram en dan voelen hoe warm hij onder de deken is.

Thanks voor de tip :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:48

LuckyLuna schreef:
Hallo deken deskundig!

Ik heb een Bucas select quilt 150 gram gekocht. Maat 205.

Ik heb twee buiten dekens van Bucas in maat 205. Zijn haast iets te groot bij de borst maar passen perfect!

Nu is de nieuwe deken heel heel strak om de borst. Wat vreemd is omdat dit exact de zelfde maat is...

Deken kan niet meer terug heb hem al een nacht op gehad. :(

Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik heb de select cooler en heb van bucas altijd 6.6 en de cooler valt dus veeel smaller.
Ik heb een aantal pagina's terug foto's geplaatst.
Iemand uit de buurt gaat voor mij nu een enkele borstverbreder maken en hoop deze van het weekend te kunnen testen
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:26

Volgens mij betekent Shym ook Diva >;) shym staat onder de bucas turnout havy en voelt nu eindelijk wel warm aan. Ook mèt wintervacht. Zijn lamicell was te koud.
De tabelletjes van bucas zijn ook geen maatstaven om absoluut te volgen, controle blijft noodzakelijk. De een kan met een lichtere deken, de ander heeft een zware deken nodig.

Bij een paard met een hoge schoft is het raadzaam om een deken te nemen die over de schoft valt omdat je anders drukkingen op de schoft krijgt. Persoonlijk zou ik juist wel een halve hals nemen bij zo'n schoft. Mijn enorme fjord had een mika en dat lag hem prima. Ook de afneembare hals zat hem goed.

Bij een smal paard is mij een ej deken afgeraden door ej zelf. Ik vond de borst ook groter dan van de amigo dekens.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:19

Is er hier iemand die van Bucas is overgestapt naar Amigo (met liners).

Zit er toch over na te denken, alleen ik gebruik nu een Bucas 205 en deze valt ruim over de billen. Dus in dubio of ik dan moet gaan voor een 198 of een 206. Het is maar een cm, maar hoe vallen die dekens in vergelijking met elkaar?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:23

Wel de andere kant op en vond in mijn geval de maat vergelijkbaar vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:21

No_No schreef:
Bij een paard met een hoge schoft is het raadzaam om een deken te nemen die over de schoft valt omdat je anders drukkingen op de schoft krijgt. Persoonlijk zou ik juist wel een halve hals nemen bij zo'n schoft. Mijn enorme fjord had een mika en dat lag hem prima. Ook de afneembare hals zat hem goed.

Ik hoorde juist dat bij paarden met een zware bovenhals (hengstennek) gecombineerd met wug-achtige hals er juist een soort scherpe vouw direct voor de schoft ontstaat, helemaal bij een hoge schoft?
Maar goed, ik heb me er alvast bij neergelegd dat als ik al een deken vind die tijdens het passen past, ik over een paar weken waarschijnlijk weer op zoek kan gaan naar een nieuwe omdat hij op de lange termijn weer minder goed zit...
Dekens... {:)-:(

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:20

Of overgaan op dekens die bij de Western worden gebruik. Heb ik ook jaren gebruikt.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:30

Afbeelding

Ik heb de power cooler van Bucas gekocht voor mijn pony. Nu heb ik het idee dat hij vooraan wat trekt.. wat vinden jullie?

Zou ik deze deken nu kunnen gebruiken op de trailer na het rijden bij een kale pony? Dus met koude temperaturen bedoel ik.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:30

Ik vind hem het zelfde als mijn bucas select cooler liggen.
Dus idd wat krap van voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:32

Ik heb net de doos met de twee maten Rambo's binnengekregen. Ik nam de doos aan en dacht meteen 'Damn, ze zijn er toch een vergeten?' >;)
Maar nee, ze zaten er allebei in. Blijkbaar zijn de Rambo Originals echt zo licht. +:)+ Morgen passen en vergelijken met die van Bucas.