Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:45

Vorig jaar heb ik lang gewacht met dekens, maar hij maakt geen vacht aan en voelt zich helemaal niet fijn dan. Als mijn paard zich hier prettig bij voelt, en ik ook.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:49

Ik heb wel eens ergens gelezen dat een paard zich zelfs tussen de -5 en +15 het prettigst voelt?!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:51

die van mij heeft de hele zomer in een vliegendeken of regendeken gestaan, ik laat haar nu in een 0 grams regen deken staan..
overdag gaat ze naar buiten en s nachts naar binnen
die van mij zit al heel snel in een hele dikke vacht

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:52

Ik wil mijn fjord dit jaar ook voor het eerst onder de dekens doen. Ik wil haar graag (goed) doortrainen deze winter ivm heel veel vetjes. Een dunnere vacht zou voor haar een uitkomst zijn (hoewel ze 's winters niet zó'n ongelofelijk dikke vacht krijgt + 24/7 buiten staat) maar toch wil ik het een beetje voorkomen.

Wanneer kan ik het beste beginnen met een 0grams regendeken? En wanneer zou ik over moeten stappen op een wat dikkere deken? Ik heb een 200 grams in bestelling staan, zou ik daarvoor ook nog een 100 grams moeten hebben, of zal dat meevallen? Dikker wil ik niet gaan, is gewoon niet nodig, maar om haar enigszins wat te compenseren wil ik gewoon graag een deken op.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:08

onze fjord die wij vroeger hadden, had in de winter een 300 grams op, stond dag en nacht buiten

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:28

die van mij staan zonder nog maar nu lekker binnen gelukkig is hier zo slecht weer onweer veel regen. ze stonden te rillen dus lekker binnen. morgen weer naar buiten als het regent met regendeken

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:37

Mijn pony staat ook 24/7 buiten en haar vacht zou je kunnen vergelijken met die van een fjord. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk dat als je echt een dunnere vacht wilt, je er met 200 gram niet bent. De mijne heeft echt tot 700 grams op in de winter en die moet ik nog 2x scheren.
Nou is 700 grams bij die van jou misschien niet nodig, maar ik zou toch zeker een 300/370 grams deken aanschaffen voor in de winter.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:38

Mijne staat met een 0 grams denkentje nu.
Omdat ze helemaal niks mag, en ook haast geen voer krijgt ivm een peesblessure. Word lekker ingepakt dit jaar. :)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:54

Nu even kaal gezien er vandaag veel wind stond.
Morgen geef hij veel regen op, dus paardlief gaat onder 0gr deken, en shetlief gewoon zonder, die wordt later over paar weken(anderhalve maand/2 maanden) geschoren

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:07

De mijne staan nog zonder deken.
Maar mijn merrie staat ook flink kreupel op een heel klein afgezet stukje in de paddock, dus als het echt fris en nat gaat worden gaat daar ook een dekentje op, omdat ze zich niet echt warm kan bewegen...
Mijn jonge paard mag het nog even zonder doen...

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:09

Heb die van mij toch nog geen deken opgelegd, vanmiddag was het nog te warm.
Heb hem wel klaargelegd.
De eigenaresse van de stal waar mijn paard staat, legt hem er morgen tegen de avond een keertje op.
Het wordt s nachts hier ongeveer 8-9 graden. Na zondag weer wat warmer en dat gaat ie weer af.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:12

Mijn paard staat nu nog met vliegendeken, als ze straks niet meer op de wei gaan krijgt ze haar fleecegevoerde regendeken op.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:26

Def schreef:
Mijn pony staat ook 24/7 buiten en haar vacht zou je kunnen vergelijken met die van een fjord. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk dat als je echt een dunnere vacht wilt, je er met 200 gram niet bent. De mijne heeft echt tot 700 grams op in de winter en die moet ik nog 2x scheren.
Nou is 700 grams bij die van jou misschien niet nodig, maar ik zou toch zeker een 300/370 grams deken aanschaffen voor in de winter.

Voor een fjord zijnde krijgt zij echt vrij weinig vacht. Zit wel altijd goed in haar vacht, ze heeft niets onder de leden als het ware. Daarnaast heeft ze genoeg vet wat haar warm kan houden :') Met bar slecht weer staat ze gewoon in stal. En het gaat mij er om dat ze niet enorm veel vacht krijgt. Natuurlijk wel wat, maar dat ik haar goed droog kan stappen met eventueel een zweetdeken, zodat ik er wat minder lang over doe. Ik weet niet hoe zij reageert op een deken, lichamelijk en ze hoeft het ook niet té warm te krijgen. Tenminste, als we net zo'n winter krijgen als afgelopen jaren. Als het echt voor lange tijd gaat vriezen, gooi ik er wel een onderdekentje op.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:37

Een 0-grams heeft meer effect tegen regen dan tegen kou...0 gram is gewoon 0 gram.
De paarden die veel haar aanzetten staan bij ons nu 's nachts onder een dunne deken (100 grams of een oude 200, ook bijna 100 ondertussen :( ) en we laten het licht tot de laatste voerbeurt (rond 11 uur) aan. De andere paarden laat ik zo lang mogelijk zonder lopen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:39

Vind het raar dat sommige mensen nu al met dekens gaan kloten (op uitzonderingen na dan) := Heb ik nu nog echt geen zin in!
Als het weer herfst word gaat de deken er pas op, als het weer er naar is natuurlijk, als het in de herfst nog volop zomer weer is, laat ik hem natuurlijk af.
Meestal laat ik hem een beetje vacht groeien, als het veel regent en waait een regendekentje op en als hij geschoren word (doe ik 2x in de winter) krijgt hij een winterdeken op, wss 2 a 300 grams, ligt aan het weer. Ik doe ook een hals om zodat hij niet van die lelijke haren krijgt in zijn hals.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:56

Ik heb hem niet op voor de warmte, maar meer voor de tocht.. Heb deze keer ook een deken met hals, tot de buitenluikjes dicht gaan. :j

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:47

Ik heb sinds zondag snachts er alweer een fleece deken op.
Ze staan in open stallen en hier is het dus even warm dan buiten en omdat het hier snachts soms maar 8-9 graden is en ik haar voor ze op stal gaat nog gereden heb, stap ik haar lekker lang uit en dan de fleece erop. Die smorgens dan weer af gaat.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:51

Die van mij staat snachts nog buiten met goed weer buiten. Liefst zou ik dr snachts dan ook wel een deken
op willen doen, maar heb smorgens niet de mogelijkheid om deze weer af te doen. Met zo'n dag als vandaag
is dat niet zo heel erg, maar gisteren was het er toch echt wel te warm voor geweest.
NOg even wachten met de dekens dus. Word zowiezo scheren van de winter

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:54

michelle___ schreef:
Ik heb hem niet op voor de warmte, maar meer voor de tocht.. Heb deze keer ook een deken met hals, tot de buitenluikjes dicht gaan. :j

hihi jij bent ook een van die uitzonderingen :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:01

Hier heb ik mijn paard een ongevoerde regendeken op gedaan sinds gisterenavond. Nu staat hij met deken op te grazen, gecheckt, en hij voelt niet warm onder de deken. Die blijft (vandaag) dus op.

Hopelijk is het morgen weer beter weer, en kan hij weer een tijdje dekenloos.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:03

Mijne alleen met exeemdeken. Tis bijna begin september. Voorlopig komt er nog geen deken op.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:04

Mijn paard staat ook lekker nog zonder deken. Er gaat pas een deken op als de temperatuur rond de 10 graden en dat ook een langere periode blijft of kouder word, maar de komende dagen word het weer warmer dus nog geen dekens hier, heerlijk ik ga er nog even van genieten!
Laatst bijgewerkt door Marleen_ op 31-08-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:13

vandaag staat hij bij mij voor het eerst met ongevoerde regendeken in de wei.
staat 24/7 buiten , en nu met de harde wind en regenbuien toch maar regenjasje aan , als het overdag droog is en wat aangenamer gaat ie eraf.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:22

Die van mij! Hij staat 24/7 buiten (zomers), maar midden in de open polder, dus nu in harde wind en regen. Normaal zou ik hem ook daarin zonder deken het liefst hebben, maar hij heeft zowat al zijn vet en spieren verloren doordat hij een ontstoken kies heeft/had. Hij kon daardoor bijna niet eten (of in elk geval alles weer liet vallen). Hij moet eerst natuurlijk weer erg aansterken, en om hem nu ook nog zonder deken terwijl hij amper vet op zijn ribben heeft zo in de 'kou' te laten staan vind ik wel erg zielig, dus heb hem maar een dekentje opgedaan! :) Hij staat trouwens met een regendeken met 100 gr vulling :)

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:24

Die van mij staat 's nachts met een zomerdekentje op, soms overdag ook al.