[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

salamaleque

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:14

Ik gebruik de gewone liners onder mijn Rambo dekens. Is er iemand die de vari layer liner gebruikt en is het echt veel verschil met de gewone liner? Ik kan nog wel een liner gebruiken en twijfel of het een gewone liner moet worden of een een vari layer.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:34

Afgelopen zaterdag voor de 4e en laatste keer dit seizoen ponylief geschoren. Ze stond met 300grams liner maar na het scheren de liner verwisseld voor de 400grams + 100grams liner met 0 grams amigo regendeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:38

salamaleque schreef:
Ik gebruik de gewone liners onder mijn Rambo dekens. Is er iemand die de vari layer liner gebruikt en is het echt veel verschil met de gewone liner? Ik kan nog wel een liner gebruiken en twijfel of het een gewone liner moet worden of een een vari layer.

Waarom twijfel je? Als er vari liners bestonden in ponymaat zou ik het wel weten. Juist daar waar ze het meeste warmte verliezen worden die liners als eerste dun. Niet handig.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:26

Koper schreef:
Als het lukt even de stof weer aan elkaar naaien en een laag Stormsure er over. Dan heb je niet zo'n hele set nodig.

Dank je, denk dat het scheurtje prima te fiksen is met naald en draad en een beetje lijm. Ga ik proberen!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:36

Alex staat nu 24/7 buiten met 200 grams op en hij staat nu nog steeds niet te koud. Dus ik laat hem lekker zo staan.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:58

Koper schreef:
salamaleque schreef:

Waarom twijfel je? Als er vari liners bestonden in ponymaat zou ik het wel weten. Juist daar waar ze het meeste warmte verliezen worden die liners als eerste dun. Niet handig.

De gewone liners bevallen me goed. Ik heb nou niet de indruk dat ze op bepaalde plekken nou echt dunner worden. Verder was ik op zoek naar ervaringen van gebruikers.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:45

Neem me niet kwalijk hoor :Y)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:45

Nou inderdaad :D Ik snap niet dat je er niet gewoon een probeert, het is niet zo dat ze twee keer zo duur zijn ofzo.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:46

Ik heb vari-layer outdoordekens maar kan nou niet zeggen dat ik zoveel verschil merk met een gewone gevoerde deken.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:15

MoniekV schreef:
Ik heb vari-layer outdoordekens maar kan nou niet zeggen dat ik zoveel verschil merk met een gewone gevoerde deken.

Ik heb dezelfde ervaring vandaar dat ik vroeg hoe de ervaringen waren met de vari layer liners. Het is inderdaad niet zo dat ze behoorlijk duurder zijn maar ik was benieuwd naar de ervaringen voordat ik een zou bestellen maar kennelijk voor sommige mensen een wat overbodige vraag. Excuus hiervoor :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:56

Inmiddels staat Diva 2 weken onder de Nika zonder bilkoorden, ding schuift hooguit een paar cm dus zeker een succes (en dat terwijl hij eigenlijk een maatje te groot is).

Beest heeft wel een dikke deken nodig, vandaag overdag 300g en vannacht krijgt ze 400 op.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:38

Vanaf vandaag een kaal paard op stal dus alle dikkere dekens liggen klaar. Heb er nu 300 gram om (kwam van 100) maar twijfel over 400 want vind het vandaag wel heeeeeel koud en morgen wordt het weer zo volgens mij.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:46

Ik heb hier de hals eraan gedaan. 50 gram en deken is 300gram. Morgen gaat het hard waaien zeggen ze dus een hals is wel lekker dan!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:06

Hier geschoren onder 400 nu met die koude dagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:24

Een vraagje voor de dekenrekenwonders hier: :D

Bij Bucas dekens krijg je heel fijn zo'n temperatuursgrafiekje te zien waardoor je weet tussen hoeveel graden je de deken kan gebruiken, bijvoorbeeld bij de Bucas power turnout Big neck waar ik aan zit te denken; http://www.bucas.com/nl/products/power-turnout-nl/
Een andere optie is de Rambo Original 100 grams deken die ook goed lijkt te scoren met zware, laag aangezette halzen. Ik kan bij Rambo alleen nergens vinden voor welke temperaturen die geschikt is en ze hebben ook niet zo'n handig tabelletje als Bucas geeft. Is hier dan echt niets over te zeggen?

Het gaat om een paard dat 24/7 buiten staat, ook een schuilstal heeft en nu ook een wintervacht heeft (volgend jaar krijgt hij vanaf begin herfst een deken op dus dan zal hij geen wintervacht hebben). De Bucas klinkt door de temperatuurstabel ideaal, maar voor welke temperaturen zou de Rambo original gelden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-16 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:26

Horseware heeft een app! Weet even niet meer hoe hij heet. Je kunt er natuurlijk niet blind vanuit gaan, maar het komt wel best aardig overeen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:32

Ik heb die app gezien, maar was bang dat die alleen voor Engeland gold. Maar dan nog vind ik het vervelend om maar af te wachten wat er volgens de app vandaag op moet. Ik vond dat tabelletje van Bucas juist wel handig, dan zie je het in een keer.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:34

Dat is ook maar een indicatie natuurlijk. Als het er echt op neer komt heb je aan beide niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:41

Dat klopt ook wel weer, maar als iemand die nog nooit iets met dekens heeft hoeven doen omdat het paard 's winters gewoon waterdicht was is het een compleet nieuwe wereld voor mij.
Wat ook niet helpt is dat hij all natural met 3 vriendjes 24/7 buiten staat (met schuilstal) en hij de enige is die vanaf nu een dek op moet omdat de spieren in zijn bovenlijn toch teveel verkrampen, dus helaas ook geen stalgenoten met handige tips of ervaringen als het gaat om pasvorm of diktes of temperaturen. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar wat ik allemaal voor hem moet aanschaffen voor de winter/lente en dan is zo'n temperatuursindicator best handig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:47

xyzutu2 schreef:
Dat klopt ook wel weer, maar als iemand die nog nooit iets met dekens heeft hoeven doen omdat het paard 's winters gewoon waterdicht was is het een compleet nieuwe wereld voor mij.
Wat ook niet helpt is dat hij all natural met 3 vriendjes 24/7 buiten staat (met schuilstal) en hij de enige is die vanaf nu een dek op moet omdat de spieren in zijn bovenlijn toch teveel verkrampen, dus helaas ook geen stalgenoten met handige tips of ervaringen als het gaat om pasvorm of diktes of temperaturen. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar wat ik allemaal voor hem moet aanschaffen voor de winter/lente en dan is zo'n temperatuursindicator best handig.

Dat dacht ik ook, heb min of meer hetzelfde probleem. Inmiddels ben ik erachter dat Diva gemiddeld het dubbele nodig heeft van wat ik verwachtte dat ze nodig zou hebben -O-
Ben nog wel erg content met mijn halve hals Nika (de volgende word wel een maat kleiner) en horseware onderdekens. Heb de 100 200 en sinds een paar dagen ook de 300 grams.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:54

Halve hals/wug dekens durf ik niet aan omdat [***] aan de onderkant een onderhals en aan de bovenkant een speknek heeft. Dan kan hij helemaal nooit meer bij de grond. Hij is iets te lang hengst geweest. :')

Ik ben dus als mens erg gecharmeerd van de temperatuurstabel van Bucas aangezien ik dan maar 1 deken nodig zou hebben voor de hele herfst/winter/lente, maar hoor tegelijkertijd dat Rambo Original met v-sluiting beter past op paarden met een hoge schoft, veel voorhand en zware, laag aangezette hals. Maar voor welke temperaturen je een 100 grams Rambo outdoor inzet en wanneer een 200 grams of meer? :o?

Hoe zie jij eigenlijk of een deken te dun is voor je paard?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:56

Hallo deken deskundig!

Ik heb een Bucas select quilt 150 gram gekocht. Maat 205.

Ik heb twee buiten dekens van Bucas in maat 205. Zijn haast iets te groot bij de borst maar passen perfect!

Nu is de nieuwe deken heel heel strak om de borst. Wat vreemd is omdat dit exact de zelfde maat is...

Deken kan niet meer terug heb hem al een nacht op gehad. :(

Hebben jullie hier ervaring mee?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:57

xyzutu2 schreef:
Halve hals/wug dekens durf ik niet aan omdat Rio aan de onderkant een onderhals en aan de bovenkant een speknek heeft. Dan kan hij helemaal nooit meer bij de grond. Hij is iets te lang hengst geweest. :')

Ik ben dus als mens erg gecharmeerd van de temperatuurstabel van Bucas aangezien ik dan maar 1 deken nodig zou hebben voor de hele herfst/winter/lente, maar hoor tegelijkertijd dat Rambo Original met v-sluiting beter past op paarden met een hoge schoft, veel voorhand en zware, laag aangezette hals. Maar voor welke temperaturen je een 100 grams Rambo outdoor inzet en wanneer een 200 grams of meer? :o?

Hoe zie jij eigenlijk of een deken te dun is voor je paard?

Diva heeft ook een heel lage hals maar kan juist erg goed bij de grond, dit is de eerste deken waarbij het gaat sinds de Rambo.

Ik geloof niet meer in het sprookje van 1 deken voor het hele seizoen, bij Diva voel ik 2x per dag en ze staat regelmatig koud terwijl ik haar toch vrij warm inpak..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:04

LuckyLuna schreef:
Hallo deken deskundig!

Ik heb twee buiten dekens van Bucas in maat 205. Zijn haast iets te groot bij de borst maar passen perfect!

Nu is de nieuwe deken heel heel strak om de borst. Wat vreemd is omdat dit exact de zelfde maat is...

Ja. Op mijn merrie passen ze ook niet. Hengst vorig jaar nog wel.. Hij heeft inmiddels twee maten groter, bijna drie en twijfel of ik het aandurf de 300 gram te kopen. Ik snap ook niet dat de multi stable er uit is, die ligt ten minste wel fatsoenlijk en is veel degelijker. Gelukkig heb ik hem nog in verschillende maten in kunnen slaan.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:09

Nies_ schreef:
LuckyLuna schreef:
Hallo deken deskundig!

Ja. Op mijn merrie passen ze ook niet. Hengst vorig jaar nog wel.. Hij heeft inmiddels twee maten groter, bijna drie en twijfel of ik het aandurf de 300 gram te kopen. Ik snap ook niet dat de multi stable er uit is, die ligt ten minste wel fatsoenlijk en is veel degelijker. Gelukkig heb ik hem nog in verschillende maten in kunnen slaan.

Gelukkig dat je nog een voorraad hebt!
Ik vind het zo vreemd omdat het wel de zelfde maat is.. Stalgenoot zegt dat de deken wel oprekt?