[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:54

Ik leg vaak een fleecedeken met hals op en daarover nog een stevige fleecedeken in de trailer. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:02

Horses15899 schreef:
Onderdeken goed of fout?? :D

Zoals ik vorige keer al zei: JA.

Een onderdeken is goed of fout. Afhankelijk van de situatie. Soms is een onderdeken goed. Soms is een onderdeken fout.

Ik snap dat je het goed wil doen en dat je wil leren maar het is denk ik in het voordeel van je paard als je naar hem leert kijken ipv de dingen te doen zoals je dénkt dat het moet. Doe het gewoon zoals je (aan je paard) zíét dat het moet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:06

Vandaag bevestiging gekregen van Dief dat een dekentje wel fijn is voor haar.
In de nacht had ze haar (nieuwe) 300g onderdeken op, maar het was vanmorgen zo lekker warm dat ik haar een dagje zonder deken heb gezet. Zojuist kwam ze uit zichzelf naar mij toe lopen toen ik bij de schuur stond en leek ze het echt wel te waarderen dat ik er weer een dekentje op deed.
Ze mag dus lekker een dekentje op houden, want hoewel ik het eigenlijk onzin vind is zij het daar duidelijk niet mee eens :(:)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:10

Wel fijn als ze dat duidelijk zelf aangeven!

Ik vond het eigenlijk ook niet zo nodig om mijn 2,5 jarige die natuurlijk nog niks doet onder een deken te zetten. Maar ze waardeert het duidelijk ook enorm. Ze heeft ook nog een hele gladde vacht en bij de fokker stond ze altijd s' nachts op stal. Hier hebben ze wel een prachtige ruime schuilstal, maar die heeft een hoog dak en is aan twee zijden open. Toch anders. Nu met deken rent ze weer veel meer rond en is ze lekker weer speels jong paard aan het uithangen!

Ik heb uiteindelijk toch nog een tweedehands deken gevonden op rijafstand. Een tweedehandse New Zealand deken (de lichtere variant) die nog maar een paar maanden gedragen was voor de helft van het geld.
Afbeelding

misty4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:12

Hoi, sorry dat ik hier binnenval, ben nieuw op bokt, maar ik heb een vraagje, ben namelijk helemaal niet thuis in de dekens. En heb net een topic aangemaakt, maar had de vraag denk ik beter hier kunnen stellen denk ik...

Wat ik wou weten is:

Kun je je paard af en toe een deken opdoen dus niet de hele winter lang met 100 grams en 200 grams enz.

Maar als je denkt het gaat langdurig regenen of het wordt echt koud met een gure wind.
En dan weer een paar dagen af zoals nu met 10 graden? en dan weer een paar dagen op als het weer kouder wordt?

Of worden ze daar eerder ziek van?

Is het beter om ze dan toch constant een deken op te doen als je er eenmaal aan bent begonnen?

Paard is niet geschoren maar heeft ook geen echte wintervacht. En niet echt de mogelijkheid om te schuilen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:52

Ja hoor misty4you, zo doe ik het ook met mijn ruin. Met regen sowieso een deken. Met erge waterkou zonder neerslag (zoals de afgelopen dagen) een deken. En bij veel wind, dan heeft hij het ook koud. En als het richting de 10 graden vriest. In de winter vaak 100 grams, als het boven de 5 a 6 graden is (afhankelijk van de gevoelstemperatuur) een ongevoerde deken. En verder staat hij bloot.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:04

New Zealand dekens zijn hele fijne sterke dekens. Tenminste, van de oude weet ik dat. Ik ben wel benieuwd hoe deze bevalt!

Dekens op en af kan prima. Wel even voelen of ze aangenaam voelen onder de deken. Sommige mensen deken daar niet aan. Voelen ze koud, een dikkere, zweten ze dan een dunnere. Maar dat wist je vast al :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:21

No_No schreef:
New Zealand dekens zijn hele fijne sterke dekens. Tenminste, van de oude weet ik dat. Ik ben wel benieuwd hoe deze bevalt!

Dekens op en af kan prima. Wel even voelen of ze aangenaam voelen onder de deken. Sommige mensen deken daar niet aan. Voelen ze koud, een dikkere, zweten ze dan een dunnere. Maar dat wist je vast al :D

Ik hoop dat ie heel blijft bij jou!

Ik heb eindelijk een deken verkocht :') man man loopt voor geen meter.
Twijfel om Diego dikker te gaan zetten, van 100 naar 200..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:26

Hoe veel heb je er nou nog over?

Ik heb precies de zelfde twijfel als jij. Denk dat het 100 wordt maar ik neem ze allebei mee.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:00

HiFive5 schreef:
Welke dekens leggen jullie bij geschoren paarden op in de trailer?

Ik moest meerdere keren pw naar een binnenbak. Gewoon zijn staldekens op en hup de trailer in.

Uitstappen met zweetdeken en staldekens weer op naar huis. Kon hij zo zijn box weer in.

Wel geschoren dus niet zeiknat weer onder zijn staldekens.

misty4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:52

@Koper, maar heeft die van jou een wintervacht? die van mij dus totaal niet.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:29

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:11

Mijn geschoren paard was toch vanavond na de clubles goed nat en lastig droog te krijgen met dit vochtige weer...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:13

Nouvel schreef:
Mijn geschoren paard was toch vanavond na de clubles goed nat en lastig droog te krijgen met dit vochtige weer...

Had ik ook last van.. gelukkig was ze wel droog na 3 kwartier waar der deken zat dus kon der deken gewoon opdoen maar der hals was nog nat en der manen waren vies vochtig.. morgen maar wassen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:15

Ik denk dat het er ook van af hangt hoe je paard op de trailer staat. Mijn fjord bijvoorbeeld droop al van het zweet voor dat we de straat uit waren. Toen was hij ook geschoren.
Als je paard niet veel stress heeft van de rit dan zou ik een dikke fleece of wollen deken op doen. Lamicell heeft bijvoorbeeld (ik meenden) 300 grams fleece dekens.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:38

Alex blijft gewoon onder zijn 350 gram outdoordeken staan op de trailer, zijn ook maar korte ritje die we doen van max een halfuur en het tocht ook in de trailer tijdens het rijden lijkt mij. Hij is verder niet te warm, ook niet als hij van de trailer af komt. Maar zou ik voor zondag dan een lichtere deken op de trailer moeten gebruiken, hij gaat dan 2 uren op de trailer, dus da's nogal een verschil met de kortere ritten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:55

Els_175 schreef:
Iemand al ervaring met de sensoren van Orscana? Ik heb er een besteld en ben heel benieuwd! :Y)

https://www.arioneo.com/en/product/orscana-pack/

Dat ziet er cool uit. Doe je een recensietje als je hem hebt? Ben dol op dat soort dingen, maar 80 euro is wat veel voor een gadget.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 08:09

Fennadev schreef:
Alex blijft gewoon onder zijn 350 gram outdoordeken staan op de trailer, zijn ook maar korte ritje die we doen van max een halfuur en het tocht ook in de trailer tijdens het rijden lijkt mij. Hij is verder niet te warm, ook niet als hij van de trailer af komt. Maar zou ik voor zondag dan een lichtere deken op de trailer moeten gebruiken, hij gaat dan 2 uren op de trailer, dus da's nogal een verschil met de kortere ritten.

Ik heb heen meestal ook gewoon de outdoor deken op. Heb altijd raampjes open staan dus als ze alleen op de trailer staan wordt dat zo warm niet in 10 minuten tijd.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:56

Bij mij kan het niet eens dicht. Het is namelijk een schapentrailer, maar voor zondag temp 5-8 graden is 350 dan te dik of niet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:15

misty4you schreef:
@Koper, maar heeft die van jou een wintervacht? die van mij dus totaal niet.

Ja. maar die van mij heeft dan weer geen schuilhok.

Zonder wintervacht zou ik er gewoon vanaf nu een deken op doen als je paard het koud blijkt te hebben. Ik kan natuurlijk niet bekijken of die van jou het koud of warm heeft.

Nare wind staat er. Mijn merrie onder de 100 grams nu. Afgelopen nacht was het helemaal niet koud dus onder ongevoerd laten staan. Maar met die wind er bij trof ik vanochtend een sippe pony aan.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:33

Ik vond het vanochtend ook maar guur. Ze was ook helemaal niet erg warm onder haar deken, gewoon normaal. Ik heb de onderdeken er dus maar onder gelaten vandaag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:49

Wel lekker makkelijk :)

Ik heb een centrale vraag voor linergebruikers. Hoe snel went het? Ik vergeet die clipjes steeds. Dus dat ik enthousiast de deken van mijn pony trek en dat ik de pony dan bijna mee trek omdat de deken nog vast zit aan de liner die ze om heeft. Of juist dat ik denk: wat zit dat ding nou raar scheef er onder? En dat ik dan vergeten ben om de achterkant vast te clippen.

Voor de rest is het een mooi systeem. Echt top. Ben ik gewoon zo'n warhoofd?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:34

Haha dat heb ik in het begin vorig winter ook een paar keer gehad. Vooral als het even "snel en geroutineerd" ging. Gelukkig was hij erg makkelijk met dat soort dingen. Na twee weken ofzo gewend en toen niet meer gebeurd.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:43

Koper schreef:
Wel lekker makkelijk :)

Ik heb een centrale vraag voor linergebruikers. Hoe snel went het? Ik vergeet die clipjes steeds. Dus dat ik enthousiast de deken van mijn pony trek en dat ik de pony dan bijna mee trek omdat de deken nog vast zit aan de liner die ze om heeft. Of juist dat ik denk: wat zit dat ding nou raar scheef er onder? En dat ik dan vergeten ben om de achterkant vast te clippen.

Voor de rest is het een mooi systeem. Echt top. Ben ik gewoon zo'n warhoofd?

Doe je dan als je de dekens afhaalt de outdoordeken los van de liner?? Ik haal de liner en outdoordeken nooit los van elkaar, alleen als er een dunnere of dikkere onder moet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:46

Na een paar keer half aan je paard hangen leer je in mijn ervaring wel om de klipjes los te halen :')

De enige reden om de deken af te doen is bij mij een dikkere of dunnere liner opdoen.