[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:56

Ohja, kan inderdaad ook wel even naar Rambo kijken.

Had in tussentijd gekeken naar de Rhino Wug. Dat ziet er ook wel aardig uit. Weet iemand hier hoe die vallen bij wat bredere paarden?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:59

VWestra schreef:
mijn bucas wordt ook zwaar als die nat is, dacht dat de deken niet voldoende waterdicht was. maar ik begrijp dat het meer een bucas ding is?

Dit had ik ook altijd met de Smartex varianten. De 'gewone' van Bucas worden niet zwaar hier. Gek eigenlijk. Toch door dat stofje ofzo? Waterdicht was hij wel super.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:00

Smal. Wug valt bij de hals stuk smaller dan de gewone hals. Kennisje heeft die wug voor haar paard, wat ongeveer even groot is als die van mij. En mijne zou ik er in kelen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:06

Paard had gistet een modderbad genomen deken was helemaal grijs aan de buitenkant maar juun was wel helemaal droog.
Heb de select cooler gekocht voor als het iets kouder word maar wel boven nul blijft.
Zodra het vriest snachts krijgt hij de extra op

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:08

Koper schreef:
Smal. Wug valt bij de hals stuk smaller dan de gewone hals. Kennisje heeft die wug voor haar paard, wat ongeveer even groot is als die van mij. En mijne zou ik er in kelen.

Hm ok dankje, dan is de kans groot dat dat voor mijn paard ook niet gaat werken, jammer.
De "gewone dekens" zonder halve hals vind ik toch vaak snel wat "klemmen" op de schoft. Dan lijkt zo'n wug een mooie potentiële oplossing.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:20

Ik heb een Weatherbeeta met halve hals, die vind ik eigenlijk erg fijn liggen. Hij is alleen een maat te groot voor mijn paard, maar zelfs dan trekt ie niet op de schoft.

Je hebt ook nog halve hals modellen van Horze. Zoals de Weatherbeeta te verstellen aan de voorkant.

En offtopic, is dat een Frederiksborger? Knap ding hoor!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:28

MarliesR schreef:
Nou, ik kom me hier helaas ook melden. Voor mijn vorige paard gebruikte ik tot zéér grote tevredenheid de Bucas Power Turnout en de iets lichtere variant voor +10 graden. Voor mijn nieuwe merrie passen ze helaas niet. Los dat de deken eigenlijk net te kort is, zit hij ook veel te kramp om de hals/borst.

Hebben jullie toevallig een idee wat geschikt voor haar zou kunnen zijn? Ze is nu 2,5, dus groeit nog flink wat. Ze staat in een HITactief stal met schuilmogelijkheid, maar was voor ik haar een paar weken geleden kocht gewend om altijd 's nachts op stal te gaan en heeft het helaas gewoon net te koud waardoor ze net een tikje stijf wordt. Heb mijn Bucas op gedaan en toen leek een stuk lekkerder in haar vel te zitten.

Het is de palomino merrie
[ [url=m/Pp0EwY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ivm mogelijk trekken op de schoft geef ik denk ik de voorkeur aan een halve hals.

Voor mijn brede paard ben ik heel erg tevreden over de pasvorm van de Horze Avalanche Pro. Halve hals en mooi hoge loopsplitten op de juiste plaats. Als je gebruik maakt van een aktie ook nog eens voor een heel leuke prijs

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:52

Inderdaad een Frederiksborger, dankje voor het compliment! Ben enorm wijs met haar.

tiwi1969/RianneH, bedankt voor de tip! Voor de prijs vind ik die Avalanche er nog verbazend goed uitzien. En met het oog op dat ze vast nog flink gaat groeien is het niet zo raar om eerst met een wat goedkopere deken te beginnen wellicht...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:00

Nee, zeker niet. Mijn 3-jarige is nu uit z'n 6'6" aan het groeien, droeg vorige winter nog 6'0".. Al is tweedehands kijken dan misschien ook wel wijs, hij heeft eind vorige winter een maand met een zo goed als nieuwe HH gestaan en die heb ik voor hetzelfde geld nog vlot kunnen verkopen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:15

Ik had vroeger een stalgenootje en die gebruikte ook de Horze dekens die erg mooi bleven liggen en haar ruin hield hem mooi heel (mijn dekens helaas niet..). Huidige stalgenoot heeft ook de Avalance liggen en vind dat erg mooie dekens. Fleecegevoerd ook, en ze sluiten mooi aan.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:25

Tweedehands had ik inderdaad al even gezocht, maar niks kunnen vinden naar mijn zin. Dus dan is die van Horze misschien gewoon wel een goede optie voor dit seizoen. Is nog goed te betalen! En als deze huidige deken haar niet teveel irriteert misschien even proberen te rekken tot zondag dan... (Horze heeft vrijwel elk weekend 25% korting op 1 artikel...)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:19

Ik hoop dat ik hier een vraagje mag stellen. Ik heb een paard gekocht die 1 januari bij ons op stal komt te staan. Hij heeft tot nu toe in een binnenstal gestaan met deken op (200 g nu zonder hals). Hij staat echt superdun in zijn vacht, ziet er nog uit als zomervacht en hij is niet geschoren. De stal die ik voor hem op het oog heb is een stal met klein uitloopje, hier zal het dus wel een stuk frisser zijn. Moet ik nu een halsdeken voor hem kopen? Of gaat hij nog vacht aanmaken? Is voor mij de eerste keer dat ik een paard onder een deken heb staan.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:27

Hals is niet perse nodig maar een wat dikkere deken is wel handig. Of een onderdeken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:30

Hals ligt er maar net aan. Ik heb op dit moment mijn ongeschoren paard met hals staan en mijn geschoren paard zonder. Een deken waar een losse hals aan te bevestigen is vind ik daarom wel zo handig. Een wat dikkere deken zal ook wel geen kwaad kunnen inderdaad, tenzij het in de binnenstal niet of nauwelijks warmer is dan buiten.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:36

Ik twijfel wat ik zal doen met mijn 20-jarige haflinger. Ze heeft een aantal jaar zonder deken gestaan, en nu staat ze ook zonder, dus wintervacht aangemaakt.
Maar ze valt af en is nogal stijf. Er is mij aangeraden misschien toch een deken op te doen. Het zou kunnen dat ze het te koud heeft (vacht ziet er ook niet zo dik uit), en dat ze daardoor teveel energie verbrandt en stijf wordt.
Maar dan... ze heeft dus een wintervacht. Ze staat een aantal uur per dag op de paddock, verder op stal.

Ik heb 2 dekens van Amigo liggen; een ongevoerde regendeken en een winterdeken van 200 gram (en nog een onderdeken van 100/150 gram).
Welke doen? Eerst de ongevoerde om te kijken of dat al helpt?
Of toch maar nog een winterdeken kopen van 100/150 gram? Het is om te proberen dus om nog een deken te kopen terwijl er een aantal ongebruikte dekens liggen vind ik eigenlijk ook zonde.

Ze gaat ook medisch onderzocht worden als het niet snel beter gaat, maar als een deken al zou helpen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:38

Ik zou de onderdeken met de ongevoerde deken doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:39

Waarom niet de onderdeken met de regendeken? Kun je altijd nog meer of minder opleggen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:40

Wat Koper en Nies zeggen. Onderdeken met de regendeken en dan kijken hoe het gaat :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:43

Thanks, daar zat ik ook aan te denken. Maar ik heb gelezen dat als je met laagjes werkt (onderdeken plus regendeken) dat het dan warmer is, en dat die combinatie eigenlijk dus net zo warm is als 1 deken van 200 gram.
Maar daar denken jullie dus anders over? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:47

Temeraire schreef:
Thanks, daar zat ik ook aan te denken. Maar ik heb gelezen dat als je met laagjes werkt (onderdeken plus regendeken) dat het dan warmer is, en dat die combinatie eigenlijk dus net zo warm is als 1 deken van 200 gram.
Maar daar denken jullie dus anders over? :)

Zou kunnen. Maar dingen als ademend vermogen spelen ook mee bij hoe warm de deken voor je paard is.

Of het te warm is kom je gauw genoeg achter. Dan kun je altijd nog rond gaan kijken voor een dunnere (onder)deken. Je paard heeft het nu in elk geval koud. Begin met de dingen die je hebt.... werkt het niet kun je altijd verder kijken.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:28

Nies_ schreef:
Hals ligt er maar net aan. Ik heb op dit moment mijn ongeschoren paard met hals staan en mijn geschoren paard zonder. Een deken waar een losse hals aan te bevestigen is vind ik daarom wel zo handig. Een wat dikkere deken zal ook wel geen kwaad kunnen inderdaad, tenzij het in de binnenstal niet of nauwelijks warmer is dan buiten.

Waar ligt het dan precies aan of ze wel of niet een hals nodig hebben?
Dus het is handig als ik een 300 of 400 grams koop met evt losse hals?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:16

Ik denk dat de keus voor een hals ligt aan hoeveel warmte ze verliezen door de onbedekte hals. En natuurlijk of men wil dat ze een dikkere vacht ontwikkelen aan de hals, wat met zweten wel eens nadelig kan zijn. Mijn paard staat zonder hals aan de deken.
Het is practisch om dus de hals eraf te kunnen halen als het nodig is, of eraan te kunnen zetten wanneer het nodig is. Maar over het algemeen denk ik dat veel paarden zich prima redden met een deken zonder hals.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:46

Ik heb tegenwoordig ook eigenlijk bijna alleen nog maar dekens waar een hals aan kan, ik gebruik ze niet altijd maar het is handig als het kan!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:07

Koper schreef:
Zou kunnen. Maar dingen als ademend vermogen spelen ook mee bij hoe warm de deken voor je paard is.

Of het te warm is kom je gauw genoeg achter. Dan kun je altijd nog rond gaan kijken voor een dunnere (onder)deken. Je paard heeft het nu in elk geval koud. Begin met de dingen die je hebt.... werkt het niet kun je altijd verder kijken.

Ik ga ook sowieso iets op doen vanavond, ik was alleen benieuwd wat het beste is. Maar dan ga ik het zo doen en zie ik wel hoe ze erop reageert :)

Ik heb ook liever een losse hals dan een vaste, dan kan je altijd kiezen.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:30

Heeft iemand al de select cooler?