[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:08

Ik doe niks op, de wind is nu zuid dus staan ze uit de wind. Laatste dagen steeds oostenwind en die is een stuk kouder.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:17

Mijne staat zonder deken op dit moment

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:21

Hier nu in de nacht 200 gram, en overdag zonder. De verschillen zijn groot!
Ik twijfelde om naar 100 gram terug te gaan, maar die is 's nachts te koud en overdag te warm, dus dan maar zo.
Paardje staat 24/7 buiten.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:38

Dekens af hier

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:26

Hier nu onder de 50 gram + recuptex, vanaf morgen haal ik de recuptex er onder uit. Deken kan van 0 tot 15 graden ongeveer, dus dat zou warm genoeg moeten zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:40

Hier overdag lekker bloot en voor de nacht de 50g therapie liner. Heb zelfs zijn borst, stukje hals en buik geschoren vandaag (met opzetkam). Zijn dikke teddy vacht is gewoon in het zonnetje met niks doen al erg warm namelijk. Dus veel meer de 50g in de nacht heeft hij ook niet nodig, maar het verschil is inderdaad echt heel groot nu overdag en 's nachts.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:03

Ik wissel me suf inderdaad :Y) ‘‘s nachts 300 gram met halsje, overdag 100 en paar uurtjes af in het zonnetje. Hij is niet geschoren maar wel dun en strak in de vacht

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:47

Hier in de nacht 200 gram en hals.
Overdag 50gr of zonder deken. Geschoren alleen benen en uitrijdeken laten staan.
Ongeschoren overdag zonder en in de nacht onder 100 gram.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 06:25

Ik vind het ook super lastig op het moment.. qwarre heeft echt niks over om zich warm te houden. Dus van 10 tot 5 staat hij in zijn blootje, maar voor de nacht pak ik hem wel in..

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 07:51

Ik heb die van mij gister bloot gezet twijfelde einde van de dag of ik de 100 grams liner eronder zou doen of alleen de regendeken. Heb hem maar met alleen regendeken gezet maar zal zo blij zijn als deze tijd voorbij is met wisselen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:48

Ik kan helaas niet elke dag wisselend dus nu een 0-grams regendeken. Degene die 's nachts op stal gaat krijg dit weekend geen deken meer op en die in de nachten buiten blijft overdag bloot en 's nachts regendeken.
Beide zijn overigens niet geschoren.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:27

Passessie 10.000 :')

Ik vond de optimo heel gek zitten, en de buiksingels waren te kort :') Wellicht nog een maat groter?

Afbeelding

Afbeelding

De weatherbeeta

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Damelza op 05-03-25 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:28

De wb lijkt nog redelijk te zitten?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:33

Haar borst zit er wel echt 'in', maar verder wel netjes! Alle andere types van weatherbeeta zijn nergens op voorraad :(

Heb nog een freestyle in 190 maar die is denk wel voor het mooie te groot:

Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:34

Ik vind de groene Rambo nog het mooist liggen op jouw paard.
Al eens een model van horseware met disc geprobeerd?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:47

Ze heeft alleen een onverklaarbaar kalig plekje op haar schoft, onder haar manen. Dekje komt er niet dus waarschijnlijk toch de deken? Heb iig een schoftbeschermer gehaald van QHP, maar die vond ik na de eerste nacht al op haar borst :+ Dus nog even een manier verzinnen waardoor hij beter blijft zitten of het nog even aankijken.

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:55

Jeetje, jij spant denk ik wel de kroon qua lastig gebouwde paarden. :))
Wel echt heel apart, want van de foto's lijkt je paard helemaal niet zo 'gek' gebouwd.
Ik durf jou ook niks meer aan te raden. _O-

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:07

Ik had van de optimo ook wel hoge verwachtingen, dacht die loopsplit gaat het hem doen. Dan heeft ze wat meer ruimte voor de voorkant. Maar weet niet of ze misschien dan toch haar gewone maat nodig heeft of dat dat niet gaat helpen.

Maar hij kantelde heel erg aan de voorkant, de buiksingels waren ook te kort :+

En volgens mij is ze idd niet zo heel gek gebouwd. Maar wel een beetje een propje met veel front. Die eerste Bucas zat dan ook nog wel netjes:

Afbeelding

Maar die trok aardig strak op de schoft
https://boktimg.nl/img/m/xJeNFI.jpg

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:15

Bij mij kantelde hij ook heel erg, ik denk dat een maat groter nog meer gaat kantelen.
Wat ik bij haar zie is dat het vaak op de schoft en bij de schouder niet zo fijn zit/strak trekt.
Vandaar dat ik ook hoop had met de Optimo.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:18

En Kramer Perfect fit? Die heeft elastiek bij de schouder.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:36

Damelza schreef:
Haar borst zit er wel echt 'in', maar verder wel netjes! Alle andere types van weatherbeeta zijn nergens op voorraad :(

[ Afbeelding ]

Deze zit toch prima?!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:31

lies schreef:
Damelza schreef:

[ Afbeelding ]

Deze zit toch prima?!

Deze maken ze helaas niet meer :( Als ik google kom ik de 'freestyle' wel her en der nog tegen in b.v. Duitsland maar geen idee of dat betrouwbare websites zijn.

Voor het mooie is hij net even te groot en hangt hij een beetje aan de achterkant. Denk dat als ze gaat lopen en bewegen dat dat wat meer wordt. Verder denk als reserve prima, kan nog prima een ronde mee maar is wel al ietsjes ouders. En het is circa 150 grams dus voor nu voor haar al te warm.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:19

vraagje voor de Horseware gebruikers (sorry als dit hectisch overkomt, ik schrijf zoals ik denk)

Ik heb al jaar en dag Horseware Amigo bravo XL voor mijn haflinger,.

Ik heb in mijn bezit:
- de 0 gram buitendeken XL + hals 0Gr
- de 250gram XL + hals 150gr
- een 100gr liner
- de 50 gram "dry liner". die verdorie dik aanvoelt voor 50gr te zijn.

Nu heb ik hem geschoren (voor het eerst dat zijn billen en flanken grotendeels nog bedekt zijn, normaal altijd 100% kaal)

De eerste twee dagen van deze week heeft hij gestaan met de 50gr dryliner + 100gr liner en . gram deken, dit omdat het dan s'nachts zo koud was (-2) en overdag +15... en ik moest werken en geen dekens kon wisselen.
Ook ben ik s'morgens om 6u gaan voelen toen het -2 was en hij stond ferm warm onder de dryliner+100gr liner + 0gr deken.

Sinds woensdag staat hij dag en nacht met enkel 100gr liner en 0 gram buitendeken.

Vanaf donderdag (had ik verlof) doe ik overdag zijn deken uit (tussen 12-18u), en dat zal waarschijnlijk zo blijven tot zondag.

Ennnn dan gaat ons belgenweertje weer naar max 7 graden overdag en 0-2 snachts..
En ben ik ook weer aan het werk van 8-16u.

Nu ben ik aan het twijfelen wat ik ga opleggen, Voordeel nu is dat het verschil tussen nacht en dag niet te groot is.

Bovendien is mijn haflinger nooit een "koulijder" geweest. Hij heeft nooit meer dan 250gr nodig gehad. en dat zelfs bij -5. dan wel met hals, maar zijn 0gr hals is nog nooit om geweest bv.

Dus om hem permanent een 250gr op te gooien lijkt me dan weer té warm..

Maar nu vroeg ik me af... als ik de dryliner oplaat, helpt deze als hij het té warm krijgt zoals die van bucas dat doen? Aangezien ze gemaakt zijn om vocht af te voeren.

Bovendien is mijn 100gr liner eigenlijk al z'n 4de jaar aan het ingaan, en ik denk dat hij door het wassen enzv, nu wel "op"gedragen is, maar klopt het dat deze dan ook nog warmte verliest?

Verder vroeg ik me af; klopt het ook dat als je 1x 250gr oplegt, soms minder warm is dan een laagjes syteem (dryliner, 100gr liner + 0gram deken?)

foto ter info, van (raar) patroon. onder dekje loopt hij schuin af naar de buik en achter over de billen is nog een strook, de rest is kaal.

Afbeelding

verder info: mijn haflinger past in geen enkel model van Bucas tegoei, ook niet de Irish serie, omdat die sluitingen te hoog zijn, en wordt hij heel zuur van, sinds ik de Amigo Bravo XL heb, is hij weer helemaal happy in zijn dekens, al 4 jaar.
Laatst bijgewerkt door Haf_Woezel op 07-03-25 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:24

Dat die Dry Liner 50g is geloof ik niks van. Is echt een warm ding. Maar hij ademt wel heel goed.

Wat er gebeurt als je meerdere lagen opgooit dat er tussen elke laag een laagje lucht gaat zitten. Je maakt eigenlijk meerdere lagen isolatie wat dus in sommige gevallen zeker warmer kan zijn dan een enkele deken.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:29

Merci Celebi!

Ja dat gevoel had ik dus ook (had inmiddels mijn tekst al aangepast :D )

Toen hij zondag pas geschoren was op 3mm en ik had deze combi opgelegd, bij -2 (open stal) had hij het écht warm. En zoals de traditie het wil, lig ik de hele nacht wakker met de vraag of ik de juiste keuze had gemaakt :') .

Dit ook omdat elke jaar sinds ik hem scheer mijn omgeving veranderd is, van open stal, naar binnen stal (veel warmer), naar semi binnen, en nu weer "open" (maw deur open, dus de kou kan gewoon binnen, maar alles onder de staldeur is dan wel weer tochtvrij zeg maar).

Dus als ik hem volgende week de 250gr opleg, gaat dat (denk ik) minder warm uitkomen dat de dryliner, liner en buitendeken... toch?

grr waarom maakt Horseware geen tussen vullingen, altijd handig