[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fique

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:36

Charlie heeft de de bucas turnhout Light op. Die zou van +16 tot -5 moeten zijn. Vanmorgen had hij een klein buitje gehad en stond hij te trillen in de paddock. Had z'n hals er niet op zitten. Maar in principe zou hij het nu dan toch niet koud moeten hebben.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:47

Bedankt voor de antwoorden!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 01:03

fique schreef:
Charlie heeft de de bucas turnhout Light op. Die zou van +16 tot -5 moeten zijn. Vanmorgen had hij een klein buitje gehad en stond hij te trillen in de paddock. Had z'n hals er niet op zitten. Maar in principe zou hij het nu dan toch niet koud moeten hebben.

Helaas kan je je echt niet blind staren op zo’n temperatuur range. Het verschilt per paard zo hoe ze zich voelen. Als jou paard staat te rillen, heeft die het echt heel erg koud.

De light zijn vaak 0/50 gram toch? Dat is niet veel, voor sommige paarden genoeg, voor anderen helaas niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 08:13

fique schreef:

Die range is een gemiddelde. Ik kan bij de mijne geen Light variant op doen met dit weer, die heeft gewoon medium smartex om en met vorst een liner eronder, ook al zou het moeten kunnen volgens die range. Als je paard het koud had, dan moet je meer op doen. Altijd naar het paard kijken, de range is een richtlijn, maar zat paarden die of met 12 graden de deken al veel te warm vinden of dus met dit weer te koud.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 08:24

Temperatuur is ook niet het enige waar je naar moet kijken. Wind, zon en regen hebben ook invloed op hoe een paard zich voelt. Bij 0 graden met een felle zon en geen wind is het gevoelsmatig warmer dan met 0 graden regen en een vieze wind.

Daarbij is de kwaliteit van de deken ook van belang. Als jij een dunne maar goed wind dichte jas aan hebt heb je het warmer dan met een dikke trui waar de wind doorheen waait.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:25

Die van mij staat heel snel te trillen bij harde wind en regen, dus dan heeft ‘ie echt een dikkere deken nodig dan ik bij mijn vorige paarden gewend was.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:34

Ik vind dat hele bucas idee sowieso raar...
Dat is toch dat model met rode fleece voering?
Ik kan me niet voorstellen dat er een deken is die bij zowel -5 genoeg warmte geeft als bij +16 niet té warm is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:47

Ik had de Smartex Rain van 0 grams met stay dry voering en die staat tussen 0 en 14 geloof ik. Die kon ik inderdaad gewoon prima gebruiken tussen die range. Maar hij heeft zelf een hele dikke vacht en heeft het vooral nodig voor de regen. Hij staat tot rond het vriespunt maximaal onder 50g en als het echt lager gaat heb ik 100g en 200g liggen naar 200g heb ik eigenlijk pas 1 keer een dagje gepakt met hele lage temperaturen en gure omstandigheden.

Dus het wisselt echt per paard ook, maar voor de mijne klopte die temperatuur range best goed. In andere dekens 0 grams dekens later had hij het met 14 graden echt wel te warm vaak.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:54

Hij krijgt vandaag zoiezo z'n oude deken weer om. Dat is is de medium variant en daar heeft hij het nooit koud mee gehad. Daar stond hij zelfs geschoren mee in de sneeuw. Maar wist niet dat er zoveel verschil tussen die 2 dekens zat

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:59

Alle bucas dekens hebben zo'n range en er zijn paarden waar dat bij klopt. Ik moet bij de mijne eerder een dikkere op doen, maar hoef wel veel minder te wisselen als dat ik vroeger bij andere merken moest. Die konden zo'n groot temperatuur verschil niet aan en de modellen van bucas wel.

Zoals de smartex medium zeggen ze mij 10 tot plus 12 bij. Plus 12 klopt bij mij, maar onder de 0 graden of onder de 5 met gevoelstemperatuur onder 0 gaat er een liner onder. De light van de irish zeggen ze van 5 tot 12 graden, terwijl die hier met 15 graden opgaat (soms zelfs iets warmer maar regen) en onder de 10 moet toch echt de medium op.

Terwijl haar beste vriendin alleen bij onder de 0 onder de medium staat en boven de 0 tot 10 onder de irish Light. Zij zou dus wel genoeg aan die deken met die range hebben of pas onder de 0 niet, terwijl ik dat absoluut nooit hoef te proberen. Heb ook andere modellen gehad van bucas, maar de mijne houdt zich niet aan de range :') die wil graag sneller meer

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:28

Ja is echt heel verschillend per paard. Die van mij heeft het snel warm, dikke ppid vacht maar ook snel koud. Bucas smartex was al snel te warm. Als ze t koud heeft wordt ze chagrijnig. En dat hangt vaak af van hoe de wind staat.
Oostenwind wil zeggen dikkere deken op. Dus altijd een puzzel en goed op haar letten. Straks moet ik scheren, is al snel weer te warm en dan krijgt ze weer last van haar luchtwegen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:59

Heb net een bucas Atlantic gekocht , 50 grams.
Hoe zijn ervaringen met bucas liners.?
Fijn? Of kopen jullie bucas dekens liever in meerdere diktes

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:02

Ik heb en en. En een liner, maar een oud model die ze jammer genoeg niet meer maken. Jammer, want die vind ik geweldig. Maar daarnaast heb ik ook een smartex medium, dus 150? Gram. Dus een 50 gram, 150 en een liner van 150 ook dacht ik, maar kan ook 100 geweest zijn.

Ik maak ze nergens vast trouwens, want dat wordt te zwaar en ze blijven keurig liggen.

Maar zo kan ik en een keer een droge deken op doen als mevrouw in het water is gaan liggen en genoeg onder elkaar doen als het koud wordt zonder 6 lagen te hebben. Wij kopen dus elke keer dezelfde 3 dekens terug als het nodig is, de rain/light variant, de medium en een liner.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:39

Wellicht koop ik nog wel een smartex of Atlantic erbij hoor, een 150 grams.. maar voor nu even niet meer, hahah
Wil er ook een hals bij.
Therapy liner spreekt me ook nog wel aan..

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 22:13

Is het bij jullie ook zo koud? :brr: De gevoelstemperatuur was vandaag rond de 3 graden, maar het voelde toch echt nog een stuk kouder met die wind en mijn PRE (geschoren) voelde maar lauw onder zijn 200 grams Rambo. De afgelopen dagen voelde hij wel prima onder zijn 200 grams. Ik heb er dus toch maar een 100 grams liner onder gedaan en toen voelde hij weer comfortabel :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:28

Muze schreef:
Heb net een bucas Atlantic gekocht , 50 grams.
Hoe zijn ervaringen met bucas liners.?
Fijn? Of kopen jullie bucas dekens liever in meerdere diktes

Ik heb meerdere diktes dekens en een 150 grams therapy liner, die bevalt heel goed.
Ligt super onder de therapy buitendekens.
Ik heb ‘m nu onder de 50 grams liggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:08

Muze schreef:
Wellicht koop ik nog wel een smartex of Atlantic erbij hoor, een 150 grams.. maar voor nu even niet meer, hahah
Wil er ook een hals bij.
Therapy liner spreekt me ook nog wel aan..

Ja ik heb de recuptex, de originele versie, ook nog en die gebruik ik ook als liner. Maar die is voor mijn paard qua warmte niet echt van toegevoegde waarde. Die heeft ze eigenlijk vrij snel onder de 50 gram al en blijft erop tot de dekens weer af gaan. Dat is voor ons dus mazzel, want ze wordt er wel echt losser van maar ik kan hem dus bijna het hele jaar gebruiken en de korte tijd dat het niet kan is het warm genoeg dat ze soepeler van zichzelf is.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 09:19

Gisteren een bucas irish turnout 150 binnen gekregen en gelijk op gedaan. Echt een fijne deken, ligt prima. Afbeelding
Beetje ruim maar dat is tegenwoordig met alles zo.
Tijdje terug nog een imperial riding gekocht, ook ruim maar wel functioneel
Afbeelding

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 09:48

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:15

Iemand die weet of de voering van horseware is veranderd? De mijne heeft twee harde stiksels aan de binnenkant bij de borst en een stalgenootje heeft dezelfde deken maar ouder en die heeft zachtere stiksels die de logo’s aan de voorzijde zegmaar volgen.

Dacht wellicht is dit nieuw, of het klopt niet

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:20

Heb je de deken nieuw gekocht of kan het zijn dat de vorige eigenaar het zelf heeft gerepareerd?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:26

Nope, gewoon nieuw gekocht :)

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:16

Hebben jullie een bucas stay dry voering deken wel eens op een nat paard gelegd? Gaat dat echt goed zoals ze beloven? Word die binnenkant niet een kleffe plakkerige bende na een paar keer?

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:50

carina schreef:
Hebben jullie een bucas stay dry voering deken wel eens op een nat paard gelegd? Gaat dat echt goed zoals ze beloven? Word die binnenkant niet een kleffe plakkerige bende na een paar keer?

Ik leg hem niet volledig op een zeiknat paard, maar mijn pony zweet snel en blijft lang nat, waardoor ik de deken wel eens opleg als hij nog niet helemaal droog is. Dit gaat echt prima, deken is de volgende dag gewoon droog en pony ook.
Voordeel is ook dat als ze het er iets te warm onder hebben, dit gewoon door de deken afgevoerd wordt. Ik heb mijn pony de 150 gram quilt met stay dry eens in de trailer omgehad, en hij was daar netjes droog onder. Terwijl hij altijd staat te zweten in de trailer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:01

Wat leggen jullie nu op? Ongeschoren pre en draver. Hadden de laatste twee weken fleecegevoerd en de pre een 50 gr op. Daarnet hadden ze het goed warm dus staan nu in hun nakie. Maar vannacht wel min 1