[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:45

Zit er pasvorm verschil in bucas smartex, Atlantic en Irish?

Mariska_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:07

Muze schreef:
Zit er pasvorm verschil in bucas smartex, Atlantic en Irish?

Ik heb de Irish en de Smartex gehad. Irish viel heel klein, hij was hier als puppypaard binnen 1 winter uit gegroeid. Toen hij vrijwel uitgegroeid was heb ik de Smartex gehad, deze viel een stuk groter en ruimer maar helaas niet steeds niet ideaal voor mijn paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:39

Mijn paard heeft de irish en smartex, ze zijn niet hetzelfde maar zij kan ze beide op. Ik vind de smartex juist kleiner vallen. Beide dezelfde maat op hetzelfde paard in dezelfde tijd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:40

Ik heb de irish met halve hals een maat te groot en in de lengte wat ingekort. Paste anders niet om de hals. Zelfde ervaring met de buzz off en de shamrock

Buzz Off X en sunshower werken voor mijn paard wel en heb sinds kort ook de Atlantic die gelukkig goed past _/-\o_

Dus ik heb wel het idee dat er iig 2 modellen zijn en dat de Atlantic en Irish verschillend vallen. Al zou het met de irish natuurlijk nog door de halve hals kunnen komen, dat weet ik niet zeker

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:02

Valt de Irish dan kleiner, smaller dan de andere modellen?
Ik bedoel aan de voorkant bij de hals.

Mariska_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 23:22

assebassie schreef:
Valt de Irish dan kleiner, smaller dan de andere modellen?
Ik bedoel aan de voorkant bij de hals.

Bij mijn paard viel die bij de hals puur smaller.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:14

Dankjewel, ga ik hem nemen, lijkt me een fijne deken.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:16

Ik meet vanmiddag nog eens goed m’n paard op.
Vind t maar lastig, hij lijkt tussen 6.0 en 6.3 in te zitten.. goedkope divoza deken lag prima maar wordt kapot getrokken dus neig naar bucas maar hij is nog wel in de groei ( is bijna 4) dus twijfels.
Horseware 6.3 ligt oke maar de v sluiting ligt niet helemaal top..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:33

En wat bedoel je met niet helemaal top?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:34

Net iets te wijd eigenlijk

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:41

O dat is niet fijn, gaat hij naar achter trekken.

Ik heb vorige week een imperial riding op mpl gekocht, kun je verstellen aan de voorkant. Zit in principe goed, wel een beetje lang, ze mest in de flap maar die haal ik eraf als dat te vies wordt.

Misschien een idee, goedkope optie als ze nog in de groei zijn.
Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:48

Goedkope dekens trekt z’n speelmaatje aan gort.
Heb m nu dus maar bloot staan

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:57

O das lastig, succes met zoeken.

O ik heb nog een Rhino 191 die ik nooit gebruik, te warm voor mijn merens, als je belangstelling hebt hoor ik het wel.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 17:46

Weten jullie of de optimo liner van horseware ook bevestigd kan worden aan een amigo xl deken ?

Rede dat ik dit vraag is dat mijn deken kapot is en ik nu een ander moet . Nu wilde ik hem aankomende winter toch al zonder deken weg gaan zetten hij kan schuilen en heeft onbeperkt ruwvoer maar regendeken achter de hand is wel erg fijn .
Gezien de wisselende temperaturen vind ik het ook een risico om alleen de 0 grams erop te laten .

Zit nu naar de amigo xl life te kijken maar de lemieux kudos 50 gram is ook een mooie deken en denk ik ook geschikt voor brede koudbloeden .

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:24

Ik heb de lente in m’n bol met deze temperaturen, maar het zet me ook weer aan het denken om voor te bereiden op de zomer, aka rondvliegende stekende insecten. Ik heb gemerkt dat ik, zelfs als de temperatuur het wel toelaat, toch er niet veel op uit ga met mijn paard omdat de muggen/steekvliegen etc vreselijk zijn. Middeltjes gebruik ik liever zo min mogelijk vanwege hormoonverstorende stoffen die erin zitten. Natuurlijke goedjes werken niet of niet lang genoeg, alles al geprobeerd.
Wat is nu echt een goede vliegen uitrijdeken? De kwaliteit die ik zie vind ik maar matig. En ik mis bescherming juist onder de buik/bij liezen.
Iemand een tip?

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:51

Goedemorgen,

Ik krijg last minute stress haha en hoor graag jullie meningen. Mijn paard verhuist a.s. zaterdag naar een paddock Paradise. Nu staat ze van 09.00 tot 16:00 buiten. Ik heb de dekens van de Bucas Irish Turnhout serie de 50,150 en 300 gram en een hals van 50 gram. Nu wilde ik haar zaterdag met de 150 gram en eventueel 50 gram hals neerzetten. Maar ik begin nu te twijfelen of deze dekens goed genoeg zijn voor 24-7 buiten? Of heb ik een deken met de stay dry voering nodig? Ze komt overigens uit Portugal en dit is haar eerste winter hier.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:59

Hier nooit problemen gehad met de bucas dekens, altijd droog gebleven. Stay dry heb je niet nodig, ze zijn handig om op te kunnen doen als ze nog wat nat van zweet zijn, maar voor regen verder wil je dat paard sowieso niet nat wordt. Ik doe de stay dry versies trouwens ook niet op als ze nog nat zijn, ook al zou het kunnen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:17

Hii! Ik kom het topic zo even binnenvallen :o Klopt het dat een fleece gevoerde (regen)deken gelijk staat met een 200 grams voering (door het fleece dus)?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:19

Nee totaal niet. Ik heb een 0 grams regendeken van de EJ met fleece binnenkant. Die is kouder dan mijn 0 grams Rhino met gladde voering.

Zal wellicht per merk verschillen en de dikte van de voering maakt vast uit, maar alleen een dun laagje fleece als binnenvoering doet in mijn ervaring weinig qua grammen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:41

Ik zou eerder aan 50 tot heel misschien max 100 denken bij heel dik fleece. Maar echt geen 200.

Het verschil tussen een merk als rhino /rambo/bucas en een ej is eerder de winddichtheid denk ik. Die 1e zijn wel ademend, maar houden tegelijk wel wind tegen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:47

Miiej schreef:
Goedemorgen,

Ik krijg last minute stress haha en hoor graag jullie meningen. Mijn paard verhuist a.s. zaterdag naar een paddock Paradise. Nu staat ze van 09.00 tot 16:00 buiten. Ik heb de dekens van de Bucas Irish Turnhout serie de 50,150 en 300 gram en een hals van 50 gram. Nu wilde ik haar zaterdag met de 150 gram en eventueel 50 gram hals neerzetten. Maar ik begin nu te twijfelen of deze dekens goed genoeg zijn voor 24-7 buiten? Of heb ik een deken met de stay dry voering nodig? Ze komt overigens uit Portugal en dit is haar eerste winter hier.

Mijn Irish lekte bij veel regen op de zijnaden door, maar ik geloof ik dat dat niet bij iedereen zo is.
Ik zou het gewoon proberen en mocht het toch gaan lekken verder kijken voor een andere deken.

Sjors schreef:
Hii! Ik kom het topic zo even binnenvallen :o Klopt het dat een fleece gevoerde (regen)deken gelijk staat met een 200 grams voering (door het fleece dus)?

Nee meestal 50 tot 100 grams, wisselt per merk

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:32

Mijn 0 grams bucas met stay dry voering staat als 50 grams deken. Zelfde voor mijn 150 gram met stay dry, die is 200. Dus bucas geeft fleece als 50 gram aan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:48

Marigo schreef:
Ik heb de lente in m’n bol met deze temperaturen, maar het zet me ook weer aan het denken om voor te bereiden op de zomer, aka rondvliegende stekende insecten. Ik heb gemerkt dat ik, zelfs als de temperatuur het wel toelaat, toch er niet veel op uit ga met mijn paard omdat de muggen/steekvliegen etc vreselijk zijn. Middeltjes gebruik ik liever zo min mogelijk vanwege hormoonverstorende stoffen die erin zitten. Natuurlijke goedjes werken niet of niet lang genoeg, alles al geprobeerd.
Wat is nu echt een goede vliegen uitrijdeken? De kwaliteit die ik zie vind ik maar matig. En ik mis bescherming juist onder de buik/bij liezen.
Iemand een tip?

Ik ben fan van de Bucas, maar dat komt omdat die uit 2 delen bestaat en zo niet op de schouder schuurt. Elke andere vliegendeken waar ik mensen mee zie rijden schuurt bij elke stap op de schouder, dat vind ik een beetje sneu.

Bescherming onder de buik kan ik je niet mee helpen, daar denk ik zelf ook altijd nog over na.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:37

Ik zit nog een beetje rond te kijken naar weatherbeeta, maar die zijn overal wel slecht op voorraad.

Iemand toevallig ook ervaring met de high neck? Ik ben benieuwd of die wellicht iets groter zal vallen dan die van Rambo omdat er ook een split in zit.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:00

Iedereen bedankt voor de snelle antwoorden! Vond het al veel inderdaad :D