[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:31

Heeft er hier iemand misschien tips hoe je het mooiste de benen van een
Fries kan scheren dmv een overloop, het is namelijk wel de bedoeling dat hij zijn
sokken houdt :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:27

Beetje afhankelijk van de techniek, tot net onder/boven de knie scheren. Dan scheerapparaat omdraaien en haaks op het haar zetten, iets naar beneden halen. Voor de echte finesse eventueel de aanzet van de overloop nog met een mesje rond de 2mm afwerken.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:40

Hoeveel sokken wil je behouden? Ik scheer altijd kootholte en voorkant been er wel uit. Enkel de sok laat ik zitten. Hier foto waarbij ik tot de kogel heb geschoren. Kleurverschil zie je op zwart vaak maar een enkele dag bij mij.
Afbeelding

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:56

Pantykous schreef:
Beetje afhankelijk van de techniek, tot net onder/boven de knie scheren. Dan scheerapparaat omdraaien en haaks op het haar zetten, iets naar beneden halen. Voor de echte finesse eventueel de aanzet van de overloop nog met een mesje rond de 2mm afwerken.

Benen van een Fries heb ik echt nog nooit gedaan, dus vind het vet spannend :D
Echter willen we geen poedeleffect :))

Kan ik dan beter scheren tot onder/boven knie met groot apparaat en dan verder gaan met de tondeuse? Las ergens dat ik dan met de haren mee moet scheren.
Of is dat wat je bedoeld met haaks erop zetten.

Sokken achter zijn er al af :x, heeft zijn baas gedaan hahaha, hij had heel veel last van mijt en mok achter, misschien moeten we er anders ook maar alles afhalen, maar ergens vind ik dat, terwijl ik veel haar echt haat, zonde. Sokken horen bij een Fries, mijn voorkeur had gehad als alleen de kootholte was uitgeschoren met behoudt van de sok.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:57

Ik heb nog een vraagje voor de ervaren mensen hier.
Ik had ons apparaat 1,5 jaar niet gebruikt, mijn schoon zus wel voor één paard ongeveer 2 keer per jaar. Ze had na de laatste keer het apparaat netjes schoon gemaakt met compressor en de messen los gehaald, met olie ingesmeerd en in zo'n blikje weggelegd. Nu wilde ze dit weekend scheren maar zat er wat roest op de messen. Ze zijn verder nog scherp en hebben gewoon netjes geschoren maar hoe berg je nou het beste je messen op ? :o We hebben een extra setje erbij gekocht omdat er straks weer meer paarden geschoren zullen worden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:05

BloemBloem schreef:
Fries kan scheren dmv een overloop, het is namelijk wel de bedoeling dat hij zijn

Er zijn op youtube verschillende filmpjes.
Dit is er eentje:
https://youtu.be/o73xXG5yEUc

Hopelijk heb je er wat aan :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:38

Lizz schreef:
BloemBloem schreef:

Er zijn op youtube verschillende filmpjes.
Dit is er eentje:
https://youtu.be/o73xXG5yEUc

Hopelijk heb je er wat aan :)

Ja, top! Dit is wat ik zocht! Het is dus gewoon wat spelen met de verschillende standen op de tondeuse en met de haarrichting mee strijken. Blijf dan denk ik ook boven de knie, vind ik wel mooier met behang.

Bedankt!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:12

Ik heb gisteren geleerd dat ik mijn scheermachine niet door mijn vriend moet laten nakijken zonder toezicht erop te houden! (OGP zijn zijn initialen)

Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:15

BloemBloem schreef:
Benen van een Fries heb ik echt nog nooit gedaan, dus vind het vet spannend :D
Echter willen we geen poedeleffect :))

Kan ik dan beter scheren tot onder/boven knie met groot apparaat en dan verder gaan met de tondeuse? Las ergens dat ik dan met de haren mee moet scheren.
Of is dat wat je bedoeld met haaks erop zetten.

Sokken achter zijn er al af :x, heeft zijn baas gedaan hahaha, hij had heel veel last van mijt en mok achter, misschien moeten we er anders ook maar alles afhalen, maar ergens vind ik dat, terwijl ik veel haar echt haat, zonde. Sokken horen bij een Fries, mijn voorkeur had gehad als alleen de kootholte was uitgeschoren met behoudt van de sok.

Als de sokken achter er al af zijn zou ik gewoon het hele been scheren, vooral icm mijt en mok. Als de sok er al af is, is er toch niks over om te bewaren voor de mooi? Het mooie is al weg.

Voor je het weet zit het er weer aan, en tot die tijd kan je goed behandelen.

Mocht je wel het er aan laten zitten, zou ik sowieso tot boven de knie scheren. Misschien maar 10cm onder de oksel zelfs. Voor een mooi verloop ben je wel een stukje nodig.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:22

Ik vind het het mooist om bij friezen inderdaad wel rondom de hoef mee te scheren, dus alleennde sok achterop het been te laten zitten, kootholte mee

Anders inderdaad al ruim boven de knie beginnen met blenden

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:38

Na een paar dagen alle foto's in dit topic bekeken te hebben, weet ik bijna wat voor patroon ik ga scheren bij mijn paard.
We rijden best fanatiek en het duurt uren voor hij droog is, ook lijkt het alsof hij zich niet helemaal fit voelt als hij eenmaal helemaal bezweet is. Tijd om voor het eerst de vacht er af te halen.

Hij staat 24/7 buiten met een altijd toegankelijke inloopstal en onbeperkt hooi in de winter. Hij slaapt alleen graag buiten in het (natte, in de winter) zand voor de stal.

Ik wil de benen en hoofd in ieder geval laten staan ivm kou in de winter en dat ik die delen niet warm kan houden met een deken.
Hij kan geen hals aan zijn deken ivm zijn manen.

Wat vinden jullie er van als hij een hale buik en hals heeft, wat ik niet warm kan houden met een deken? Is dit oke?

Waar ik nog wel mee zit, ik vind het onwijs lelijk om een paard te scheren en dan benen te laten staan, je ziet dan zo'n duidelijke lijn van korte vacht en dan opeens zijn lange wintervacht. Ik zie alleen niemand die dit netjes afwerkt door geleidelijk langer te laten worden? Is dit netjes te scheren zodat de overloop niet zo abrupt is? Iemand hier een voorbeeldfoto van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:59

Ik lees vooral dingen als lelijk, manen die stuk gaan.

Scheren doe je voor het functionele... ik vind 24/7 buiten een hals een must dat is ook voor inregenen van je deken.

Voor de benen laten staan. Ik scheer de benen ook niet en vind dat je dat amper ziet. Dit was pal na het scheren

Afbeelding

Paar dagen later

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:24

Ligt er aan hoe vroeg je int seizoen scheert of je grote verschillen kwa kleur ziet… mijn bruine kwam er precies zo onderuit als ik hem vroeg deed scheren, maar later, nov of Dec, kwam hij er grijs onderuit en zag je dus wel duidelijke verschillen, niet dat mij dat wat boeide, maar toch. :)

Halsdeken heb ik idd ook aan bij geschoren paarden, als je goed passend spul hebt, valt het wel mee met de manen die kapot gaan

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:26

MissYvette4u schreef:
Ik heb gisteren geleerd dat ik mijn scheermachine niet door mijn vriend moet laten nakijken zonder toezicht erop te houden! (OGP zijn zijn initialen)

[ [url=m/58MrRr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Arme pony _O-

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:33

Hangt ook erg van je paard af of je die overgangen ziet. Hier zie je ze heel duidelijk, paard maakt ook veel vacht aan. Ik stoor me er niet aan, maar je zou het meer kunnen blenden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:04

MissYvette4u schreef:

[ [url=m/58MrRr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha geniaal, pony heeft ook zo zn bedenkingen :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:13

Afbeelding
Die van mij krijgen uggs deze winter, dit valt ook niet te blenden. :+

In het voorjaar gaan de uggs er wel af, misschien als het zo zacht blijft dan doe ik dit. Alleen de nek, en buik ook wegens liggen op nat zand, moet eigenlijk wel in de vacht blijven bij gebrek aan halsdekens of zou dat ook oké zijn aangezien ze s nachts wel op stal staan? Let even niet op de conditie op de onderste foto, geloof mij maar dat ie nu tonnetje rond staat. :')
Afbeelding

Die shet hierboven. _O-

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:53

Afbeelding

Die van mij valt ook niet te blenden maar ik laat ze vanaf de knie er in en scheer daar een nette lijn.
Nu valt het erg op (direct na het scheren) maar met een week is het echt al veel minder heftig.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:37

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:47

prugelpiet schreef:
Voor iedereen die een wat hariger been moet scheren, hier ook een tutorial.

https://youtu.be/1PIliVm711U

Cool patroon MarliesV :D

Dit filmpje zocht ik eigenlijk, maar kwam die ander tegen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:15

Siersma schreef:
Arme pony _O-

Lizz schreef:
Haha geniaal, pony heeft ook zo zn bedenkingen :')

Errug he _O- gelukkig is Jocky zijn fratsen wel gewend :D :roll: ondanks dr blik staat ze bij mijn vriend braaf stil als hij dit soort kattenkwaad uithaalt O:) :)) *\%/*

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:18

Spenk schreef:
Ik lees vooral dingen als lelijk, manen die stuk gaan.

Scheren doe je voor het functionele... ik vind 24/7 buiten een hals een must dat is ook voor inregenen van je deken.

Voor de benen laten staan. Ik scheer de benen ook niet en vind dat je dat amper ziet. Dit was pal na het scheren

[ [url=m/C3HWpL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paar dagen later

[ [url=m/Ar68sm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat mag jij toch allemaal vinden :) Ieder zijn ding!

Los van het functionele, wil soms het oog ook nog wel eens wat ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:24

Dan moet je niet scheren :) je kunt een paard niet hartje winter volledig kaal buiten laten staan 24/7 als die niet binnen slaapt zonder hals in gure regen en wind in mijn ogen.

Dat iemand het lelijk vind is inderdaad ieder zijn ding!

Maar het is in mijn ogen een beetje het 1 of het ander. Je kan dan ook een jachtmodel scheren bijvoorbeeld.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:27

Spenk schreef:
Dan moet je niet scheren :) je kunt een paard niet hartje winter volledig kaal buiten laten staan 24/7 als die niet binnen slaapt zonder hals in gure regen en wind in mijn ogen.

Dat iemand het lelijk vind is inderdaad ieder zijn ding!

Maar het is in mijn ogen een beetje het 1 of het ander. Je kan dan ook een jachtmodel scheren bijvoorbeeld.

Die van mij staat niet 24/7 buiten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:28

Nee maar ik heb het toch nergens over jou? Ik reageer op de persoon die zegt haar paard 24/7 buiten staat ze eigenlijk helemaal scheren wil maar hals kan niet op ivm de manen.