Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:46

Zafier en Melody staan zonder dekens en Rocs met een vliegendeken. Rocs is de enige die echt last heeft van de vliegen.
Ze hebben het niet koud gehad met de regen. Al viel het bij ons nog wel mee denk ik vergeleken met sommige andere delen van nederland

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 06:59

hier ook geen regendekens op gehad. simon heeft tussen de buien door buiten gelopen en
mijn oude pony stond wel in de wei met een paar flinke buien maar at gewoon lekker door.

met de middag op stal gezet met nog een beetje hooi om lekker op te drogen. stond wel ook de nacht binnen ipv
buiten.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:39

Misschien een domme vraag. Maar de vacht van een paard beschermd de huid toch tegen de regen?
Alleen de vacht wordt nat en de huid blijft dus droog. Dat heb ik in ieder geval altijd geleerd.
Kwam toevallig dit topic tegen en ik dacht ik vraag het toch maar even?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:16

Mandy_89 schreef:
Misschien een domme vraag. Maar de vacht van een paard beschermd de huid toch tegen de regen?
Alleen de vacht wordt nat en de huid blijft dus droog. Dat heb ik in ieder geval altijd geleerd.
Kwam toevallig dit topic tegen en ik dacht ik vraag het toch maar even?

Dat klopt inderdaad, de vacht gaat wat omhoog staan zodat ze er onder droog blijven.
Echter als je pony geen schuilplaats heeft en het regent de hele dag aan 1 stuk door kunnen ze wel koud worden omdat er geen tijd is om even te drogen. Een gezonde pony zal hier wel tegenkunnen, maar bijvoorbeeld een wat oudere of zieke pony zal misschien bescherming nodig hebben.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:25

Mijne staat ook zonder deken. Als het echt rot weer is staat hij binnen.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:32

de mijne heeft weer een regendeken op ;(

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:35

nog steeds eczeemdeken. als hij naar buiten gaat vandaag maar even de regendeken op leggen. :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:16

Ik heb gisteravond een regendek op gelegd, en daar ben ik blij om, wat een weer vanmorgen!!! Ze heeft geen schuilmogelijkheid buiten. Ik ben net naar stal geweest om hem af te doen, maar het is nog erg grauw, koud en flink windje, dus toch maar opgelaten. Vanmiddag ben ik nog op stal, dan kan hij eventueel even af.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:19

Tancreda4 schreef:
Ohoh, wat een gietregen nu al lange tijd!! Vannacht ook. Voel ij schuldig, dit is meer dan ik had verwacht, en hoop niet dat ze het te koud gaat krijgen. Zo even naar stal om ze te laten opdrogen en eventueel dekje op te doen.

Dit jaar gaat mijn grote merrie (hopelijk, en als het lukt) 24/7 naar buiten. Wat voor dekens gebruiken mensen voor paarden 24/7 buiten?? Geen dekens is geen optie, want dat kan ze sowieso niet (of ik moet van een stijf stram paard houden). Ik heb nu verschillende 0 gram dekens. En een 50 & 100 gram (bucas rain) die ik kan uitbouwen met onderdekens (100 & 200 grams onderdeken). Ik heb een hals besteld omdat het bij langdurige regen inregent - deze is ongevoerd verder geloof ik. Zou dit voldoende zijn? Vorig jaar met overdag 4 uurtjes buiten heeft ze maximaal de 50 outdoor en 200 onderdeken op gehad.

smurffie schreef:
Als ze 24/7 buiten staan kan je die 0 grams wel weg doen, dit druk de haren plat en maakt het goed koud.
Wij hebben ze hier met flinke regen of als het kouder word onder de fleece gevoerde staan (50 a 100 gram maar ventileerd een stuk beter dan een gevoerde deken dus ook bij twijfel te gebruiken) en daarna bouwen we op naar wat het paard aangeeft en wel of niet geschoren is. mijn geschoren pony heeft met de echte vries van de winter onder max 600 gestaan. De ongeschoren paarden onder max 400. Maar dat is echt van het paard afhankelijk.

Bedankt voor je antwoord trouwens :j Ik leg bij Wiet ook snel een 50 gram op idd, die 0 grammetjes zijn toch snel te koud ben ik achter ja. Ik heb die nu wel even op liggen, nog niet heel koud, maar wel bescherming tegen de regen. Dat gaat goed, ze is er niet koud onder. Qua andere dekens wacht ik nog even wat ze nodig gaat hebben, ik kan iig tot 300 gram gaan (ook wel meer, maar 2 dekens tegelijk vind ik meer dan genoeg, kan wel dikker maar dan worden het er 3 of meer).

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:19

het lijkt wel herfst , ja ik had vliegendeken erop liggen maar de staleigenaarese had er een regendeken overheen gelegd dus dat was wel heel fijn :)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:29

Bij mij hebben ze nu ook alle 3 een deken op, allemaal een fleece/licht gevoerde deken. het is heel raar weer, dan weer helemaal inpakken tegen de vliegen en dan weer regendekens op

Vind het altijd zo lastig, mn oudje is eigenlijk wel een deken nodig als het veel regent maar soms is het toch nog wel warm en veel regen en dan staat hij vervolgens weer te zweten onder de deken.. Iemand een idee wat ik hier aan kan doen of evt. ander soort deken?
Hij heeft nu een fleece gevoerde harry's horse regen deken op.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:57

fleece gevoerd regendekentje er wederom weer op bah bah laat het zomer worden ik blijf aan het wisselen vliegendeken regendeken etc etc

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:37

addy<3 schreef:
Bij mij hebben ze nu ook alle 3 een deken op, allemaal een fleece/licht gevoerde deken. het is heel raar weer, dan weer helemaal inpakken tegen de vliegen en dan weer regendekens op

Vind het altijd zo lastig, mn oudje is eigenlijk wel een deken nodig als het veel regent maar soms is het toch nog wel warm en veel regen en dan staat hij vervolgens weer te zweten onder de deken.. Iemand een idee wat ik hier aan kan doen of evt. ander soort deken?
Hij heeft nu een fleece gevoerde harry's horse regen deken op.

vliegendeken met waterdichte rug? die zijn niet al te warm en zo komt toch de regen/wind niet op zn hele lijf

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:40

of een sunshower van bucas?

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:44

Carlijn83, heb je misschien voorbeelden van merken die deze dekens hebben? Het is voornamelijk bij de borst waar hij zweet.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:49

Bucas Buzz Off Rain Rug

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:07

Hier staat ze gewoon onder de vliegendeken.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:09

Bij mij ligt er een net nieuwe Epplejeck tolga light op. Helaas nog heel weinig de deken af gehad dit jaar!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:41

toch met dikke tegenzin de regendeken opgedaan. paard had t niet koud ofzo, maar toen ik het zadel erop egde kromp ie helemaal in elkaar... dan de spieren maar een beeetje droog houden....

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:46

Die van mij staat onder de rambo sweet itch hoody met daaronder de rainliner

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:16

Nog steeds met regendeken, wordt er niet goed van, maar wel een veel blijer paard, dus doe het niet voor niets. Vandaag ook osteo erbij gehda, en dan wat extra die rug beschermen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:23

Geen regendeken op, maar verwacht dat ze met deze regen ook binnen staan vandaag ipv op de weide

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:41

ik kom mij hier ook melden.
ik heb een 6 jarige kwpn, en een 24 jarige kruising welsh arabier, en overweeg om beide dit jaar met deken op te zetten.
de 6 jarige omdat hij een mega wintervacht aanmaakt, en het dan soms nog koud heeft , en de 24 jarige vanwege haar leeftijd, en omdat zij het afgelopen winter ook koud heeft gehad ,en blijkbaar bij de vorige eigenaren altijd met deken stond.(heb haar nu bijna 1 jaar)(beide worden ook in de winter gereden)

kan iemand mij uitleg geven mbt de dekens?
ik begreep dat ik ongeveer 4 dekens per paard nodig heb , een ongevoerde ,en dan 100 gr en telkens 100gr zwaarder.
maar wat is wijzer? een regendeken met daaronder een onderdeken? of gewoon allemaal all-weatherdekens en beginnen met een regendeken?
s''avonds gaan ze op stal , ze staan 2 boxen van de grote deuren af,en die blijven open ,wat moeten ze dan op hebben? deken op laten of een dunnere? (of bij 2 dekens de regendeken eraf halen?)
ze mogen uiteraard wel wat wintervacht aanmaken ,ik wil ze de dekens bieden ter ondersteuning.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:43

Je zou met dit weer toch bijna weer de winterdeken opgooien.... -O-

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:47

Ik zat ook te twijfelen om de regendeken er weer op te gooien, maar doe dat toch maar niet.. 2 graden kouder en ik had het gedaan, maar ben nu toch bang dat hij eronder gaat zweten.