Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArabStables

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:40

Nee, inderdaad - wat ik eerder zei daar kom ik op terug; de meeste paarden vinden scheren de eerste keer eng, maar dit is natuurlijk per paard verschillend dus dan is het inderdaad beter om het eerst aan te kijken.
En als je een rustig paard hebt, wat bij de eerste keer scheren niets doet; prima! Het is goed dat je het eerst uittest.
Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat je niet persé door moet drammen als je paard er bang voor is. Tuurlijk, in het begin is het even spannend en mag je paard best even wegspringen of snuiven, maar op een gegeven moment moet het klaar zijn. Als je paard na 10 minuten nog benauwd is, is een pasta gewoon vriendelijker voor zo'n dier.

Madelief28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:05

Heb sjors vandaag maar een tweede deken opgegooid..in totaal heeft ze zo rond de 400 grams op met daarop een ongevoerde regendeken...Nu heet ze het weer lekker warm

Als het nog kouder gaat worden, haal ik de thermo dekne weer te voorschijn

Haa haren op hals en nek etc zijn al erg veel aangegroeid..ik vrees dat ik begin januarie nog wel een keer zou moeten..Achja we weten waarom we het doen..Toch?

Gracy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:45

Jits schreef:
Ik heb vandaag mijn paard voor de eerste keer geschoren. Ik schrok even toen ik zag welke kleur hij werd, een beetje grijzig (terwijl hij bruin is), maar toen hij helemaal 'af' was viel het resultaat wel mee. Ik zal kijken of ik morgen een foto kan plaatsen.

Ik meld mij ook... vandaag hebben we ook mijn paard voor het eerst in d'r leven geschoren.
Eerst zonder verdoving pasta geprobeerd, maar toen we bij de nek wilde beginnen, had ze geen zin meer in
Dus maar toch de pasta gegeven om haar op d'r gemak te stellen en verder waren we daarna snel klaar.
Ik vondt ook dat ze een aparte kleur had daarna

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:48

Paarden die een zeer laag streepmodel hebben, moeten die een deken op als ze dag en nacht buiten staan?

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:48

Bij deze de foto's van het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Raar kleurtje he? Hij was roodbruin.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:19

Die heeft een aparte kleur gekregen idd! Maar over een paar weken zal dat wel beter bijgetrokken zijn .

Ivanka heb ik dit jaar geen deken op gedaan ivm veulen aan de voet. Hij springt namelijk nogal graag op haar en was bang dat hij met zn kop in de deken zou gaan zegmaar en nja.. ik zag allemaal enge scenario's iig .
Maar goed, nu heeft Ivanka dus echt al een MEGAvacht. Over een paar weken zal het veulen eraf gaan, en wil ik ook weer meer met haar aan het werk. Nu rijd ik ongeveer 1x per week, ongeveer een half uur, omdat haar (en mijn ) conditie gewoonweg slecht is. En ik moet in de wei rijden ivm geen andere mogelijkheid (of die is er wel, maar dan omheind met prikkeldraad, dus met veulen geen mogelijkheid ) en die gaat nu dus helemaal kapot als ik daar teveel rijd. Dus dat doen we niet.
Rijd ik wel, dan zweet ze in no time. Van de week hadden ze in de wei lopen rennen en toen zweette ze ook al zo...
Dus ja, ik zit erover te denken om haar te scheren als het veulen er eenmaal af is.

Eigenlijk wil ik haar helemaal scheren, omdat het in haar wei modderig wordt in de winter en alles aan die haren blijft plakken. Maar ze loopt wel hele dagen buiten, ook in de winter. Maar wel met altijd de mogelijkheid om naar binnen te kunnen. Ik heb een 300 en 200 grams deken (en een ongevoerde regendeken die er altijd overheen gaat.. en nog een 100 grams deken, die helemaal dungewassen is.. dus weet niet precies hoe warm die nog is). Is dat voldoende voor als ze geschoren zou worden?
Zat ook nog eraan te denken om dan een hals aan te schaffen, omdat ze toch vrij veel buiten is.

Een paar jaar terug heb ik haar onderbenen geschoren ivm mok, maar dat was echt pff.. ze vond het iig niet leuk, laten we het daarop houden . Maar in principe wel te doen, want ik heb het gewoon zelf gedaan en ze stond vast.
Mijn oom heeft een scheerapparaat, ik weet niet hoe het heet, maar hij gebruikt het eigenlijk voor zijn koeien. Zit daar verschil in messen in?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:33

hoeveel grams deken hebben jullie paarden nu op die helemaal geschoren staan en overdag buiten staan. Die van mij heeft nog steeds een waterdichte 300 grams deken op, maar zit er aan te denken nu het zoveel kouder wordt er een lichte onderdeken onder te doen...

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:53

Zo 38 pagina's doorgelezen opzoek naar bruikbare tips en ideeën. En morgen gaat mijn Sjors ook weer kaal. Alleen nu moet ik het dan toch echt zelf doen

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:12

Ik heb vrijdag Sancho geschoren, en het ging zo gemakkelijk (lees, alles incl. hoofd en oren zonder praam of verdoving) dat ik ook een figuurtje achterop z'n kont heb proberen te maken.
Een bloem uitgetekend op papier, afgetekend op zijn vacht en de omtrek met een schaar geknipt. Grote resten erom heen weggeschoren en de kleine stukjes met een schaar gedaan, maar het ziet er nu niet zo mooi uit en vrij hakkelig (dus ik denk dta ik 'm maar weer weg scheer).
Hoe doen jullie dat met figuurtjes scheren?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:41

loutjuh schreef:
hoeveel grams deken hebben jullie paarden nu op die helemaal geschoren staan en overdag buiten staan. Die van mij heeft nog steeds een waterdichte 300 grams deken op, maar zit er aan te denken nu het zoveel kouder wordt er een lichte onderdeken onder te doen...

die van mij heeft ook 300 grams op als het egt kouder gaat worden en gaat vriezen dan komt er een onderdeken onder.

die van mij heeft het er nog warm onder dus ga ik nog niet meer opgooien.

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:08

Gister heb ik 1 van mijn pony's ook geschoren, helemaal, met een dekje, en de benen heb ik ook niet gedaan. Hoofd tot de helft op de kaaklijn en onder de kaak ook alles weg.

Nog 2 te gaan

SaskiaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:06

Mijn pony stond ook netjes stil ,en is nu dus kaal !!!

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:57

Mijn paard heeft een 380 en 280 op
Mn shetje een 280

En een hartje hebben wij gewoon uit de hand geschoren op de shet..

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:57

Mijn paard heeft een 380 en 280 op
Mn shetje een 280

En een hartje hebben wij gewoon uit de hand geschoren op de shet..

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:00

mijn paard komt langzaam met dikke haren... maar ik wil in principe zo lang mogelijk uitstellen om te scheren...
wat is de mooiste tijd om je paard te scheren????

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:12

vinci schreef:
mijn paard komt langzaam met dikke haren... maar ik wil in principe zo lang mogelijk uitstellen om te scheren...
wat is de mooiste tijd om je paard te scheren????

ik vind de beste tijd tussen oktober en januari, maar verschilt per paard, je kan ook nu scheren en nog 1x in januari.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:42

ngo een vraagje: wanneer gaan de mensen die al vrij vroeg hun paard hebben geschoren voor de tweede keer scheren?
Mijn haf zit nl. weer onwijs dik in z'n vacht en heb hem begin oktober geschoren....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:44

Suzy schreef:
ngo een vraagje: wanneer gaan de mensen die al vrij vroeg hun paard hebben geschoren voor de tweede keer scheren?
Mijn haf zit nl. weer onwijs dik in z'n vacht en heb hem begin oktober geschoren....

dat is weer per paard verschillend en ook per dek, bij de een groeit de vacht sneller dan de ander, en natuurlijk hoe dikker je dek hoe minder snel de vacht groeit. ook het weer speelt een rol.

Klaartje25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:50

Mijn paard staat als ze geschoren is met een 550 grams deken op, hierover heen dan vaak nog een regendeken, ze staat namelijk overdag buiten.
Als het nog kouder wordt stop ik er nog een 200 grams onderdeken tussen en bij extreme kou een wollen deken tussen.

Ik kijk gewoon erg goed of mijn paard het koud heeft ja of nee.
Daar pas ik de hoeveelheid dekens op aan.
Dit paard heeft het erg snel koud, maar 2 vorige paarden van mij hadden het juist erg snel warm en hadden op het koudst een deken van 550 grmas erop liggen.

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:59

als je je paard nu scheert, behoud ie dan zijn kleur beter? Omdat het al kouder is enzo... Dacht dat ik dat ooit eens ergens gelezen had dat als je je paard later scheert het zijn kleur beter behoud...

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:18

Ik denk dat het helemaal niets uitmaakt Dorien . De haren worden even kort geschoren, of het nu vroeg of laat is.

JessieVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:41

Heyhey,

ik zou mn paardje ook willen scheren deze winter,
maar ik zou het ook het liefst nog een tijdje uitstellen.

Is eind december begin januari te laat voor een eerste scheerbeurt??

Alvast bedankt!!

xxxxx Jessie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:32

JessieVD schreef:
Heyhey,

ik zou mn paardje ook willen scheren deze winter,
maar ik zou het ook het liefst nog een tijdje uitstellen.

Is eind december begin januari te laat voor een eerste scheerbeurt??

Alvast bedankt!!

xxxxx Jessie

hoi jessie,
vorig jaar had ik mijn shetje in januari geschoren en ze had in het voorjaar alweer haar zomervachtje, ik zou dus niet weten waarom niet

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:09

Nee hoor kan wel!

Jits leuk kleurtje!

JessieVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:40

Ok bedankt he