[INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: [Centraal]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:19

Inderdaad de messen verkeerd geslepen of niet goed geolied weggelegd na het scheren...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:39

Ik heb een thrive proffesional
De messen zijn geslepen door een man die o.a. Voor ziekenhuizen slijpt.
Een keer mee geschoren daarna.

Ook al de messen goed schoon en los gemaakt en geolied.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:07

Messen voor ziekenhuisgebruik zijn hele andere machines dan voor vee :x
Mijn tip: Stuur ze naar Jorna en zeg erbij voor welke machine ze zijn. Krijg je ze goed geslepen terug of ze moeten zo verslepen zijn dat ze niet meer te redden zijn :o

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:28

Hoe is te zien dat er nieuwe koolborstels moeten en/of lagers? Heb de machine uit elkaar gehaald maar vond het er allemaal nog goed uit zien. Ook waren de koolborstels nog even lang en zag er niet afgesleten uit.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:49

Koolborstels slijpen in het rond af. Ik laat ze elk jaar vervangen. Voor onderhoud laat ik het verder aan de dealer over. Ik heb daar niet zoveel verstand van. Mijn oude Hauptner kendevik van a tot z, maar de moser en Heiniger breng ik weg :o

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:46

Hee bokkers met verstand van scheerapparaten :o

Ik wil graag de benen en oren van mijn Fries opscheren en baard enzo. Alleen over de tondeuse van sectolin hoor ik wel dat deze niet door het dikkere haar heen komt (stalgenoot kwam niet door het beenhaar van haar haflinger).
Welke is aan te raden voor puur het toiletteren/opscheren?
Om er nou een groot scheerapparaat voor aan te schaffen is ook weer zowat, maar als er niks anders op zit.. :P

Ik zou graag wat advies krijgen want ik zie door de bomen t bos niet meer :')
Laatst bijgewerkt door _Nynke op 25-12-15 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:47

Moser max45

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:52

Okee! :)
Had m even gegoogled, maar lijkt best goed ja!
Ik wacht even op meer tips, en dan maak ik een beslissing maar deze gaat zeker op de lijst :D

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:00

Heb zelf de Moser rex en ben er erg blij mee :)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:15

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:57

Je link werkt niet :)

Maar het is de Moser Rex 1230.

Komt bij mij zelfs door de shet's wintervacht heen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:59

Wat voor olie wordt er gebruikt voor scheerapparaten? Ik heb een Moser Max 45 overgekocht van iemand maar er zat geen olie bij.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:57

Ik gebruik scheermachine olie van heiniger of aesculap. Bij Boerenbond te krijgen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:56

Ik heb geprobeerd in het topic te zoeken naar een antwoord maar jeetje wat een hoop info! Ik krijg er niet uitgefilterd wat voor mij een goede oplossing zou zijn.
Het zit zo: ik heb ijslanders, die nu vol in hun wintervacht zitten. Gezien de temperaturen heeft eentje echt last van de warmte. Ik stap natuurlijk goed uit maar het duurt lang voor hij op adem is, dus ik wilde graag de borst geschoren hebben (scheer normaal nooit overigens). Een stalgenoot heeft een poging gedaan maar halverwege stopte het apparaat ermee. Reparatie enzo schiet nog niet echt op, dus nu dacht ik, misschien moet ik gewoon zelf een apparaat kopen.
Meer dan €100 wil ik er niet aan uitgeven en het is alleen voor het scheren van de borst/stukje van de hals, maar hij moet dus wel door die berenvacht heen komen. Kunnen jullie een apparaat aanraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:58

Allegra schreef:
Ik heb geprobeerd in het topic te zoeken naar een antwoord maar jeetje wat een hoop info! Ik krijg er niet uitgefilterd wat voor mij een goede oplossing zou zijn.
Het zit zo: ik heb ijslanders, die nu vol in hun wintervacht zitten. Gezien de temperaturen heeft eentje echt last van de warmte. Ik stap natuurlijk goed uit maar het duurt lang voor hij op adem is, dus ik wilde graag de borst geschoren hebben (scheer normaal nooit overigens). Een stalgenoot heeft een poging gedaan maar halverwege stopte het apparaat ermee. Reparatie enzo schiet nog niet echt op, dus nu dacht ik, misschien moet ik gewoon zelf een apparaat kopen.
Meer dan €100 wil ik er niet aan uitgeven en het is alleen voor het scheren van de borst/stukje van de hals, maar hij moet dus wel door die berenvacht heen komen. Kunnen jullie een apparaat aanraden?

Moser Max

Iets duurder dan 100 euro (namelijk 130 uit mijn hoofd) maar wel geschikt voor een dikke vacht.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:20

Ik wilde ook de Moser Max45 aanschaffen, maar bij bijvoorbeeld medhorse.com is deze veel goedkoper dan sommige andere webshops.. iemand enig idee wat het verschil is?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:23

Ik heb die van mij via Mp gekocht voor een prikkie en draait hier aardig wat uurtjes.

Sommige kunnen hem gewoon goedkoper aanbieden. Ik heb wel meerdere kopjes erbij van 3mm, want ze kunnen opeens bot zijn. Maar voor normaal gebruik heb je genoeg aan twee stuks.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:58

Mijn Moser kwam niet door een vettige vacht hoor.
Zou het er niet op gokken en een 2de hands apparaat voor vee aanschaffen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:06

Ik heb wel gemerkt dat er kwaliteit verschil zit in de messen. Maar ik heb gister nog een tinker de borst geschoren met de moser max. Totaal geen moeite mee, zelfs flink behaarde benen met zand glijdt hij doorheen.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:18

Gelukkig heeft mijn paard niet een hele vette vacht, het gaat eigenlijk ook meer om het toiletteerwerk.
Heb er geen duidelijke foto van maar hier bij de benen zie je dat het allemaal wat uitsteekt enzo.
Afbeelding

En ik wil dat graag terug zo hebben:
Afbeelding

Alleen met een schaar is dat zo'n gepruts en wordt het niet mooi egaal van en ik ben constant mijn schaar kwijt of hij is weer bot.
Ook wil ik m gebruiken voor de oortjes (niet uitscheren maar wel netjes houden) en haar baard.

Daar gaat het voornamelijk om. Had eens eentje van Sectolin geprobeerd maar dat was 3 watt en die hield er dus vrijwel direct mee op _O-
Eentje van 10 watt was ook niet geweldig en de Moser Max45 is 45 watt dus ik wilde dat er op wagen.

Hoe zit dat met die scheerkopjes met die mm's enzo? Heb er geen verstand van blijkt wel weer :')

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:30

Ik heb er zelf 2 kopjes van 3mm bij gekocht. Omdat ik alles op 3mm scheer met de grote en Verschil wilde voorkomen. Die van mij zijn van wahl, maar heiniger past ook.

Watt zegt niet altijd alles, sommige machines hebben andere soort motors die een andere wat hebben maar net zo sterk zijn. Ik heb ook de heiniger Saphir, knetterduur. Maar de moser is echt wel sterker.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:36

Ja dat is ook waar, maar omdat ik niet echt verstand heb van de motortjes in scheerapparaatjes/tondeuses ga ik maar van het aantal watt uit :P

Hoe bedoel je verschil voorkomen? Zie je dat terug in de vacht als je een groter aantal mm's hebt? Ik voel me echt dom haha :')

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:44

Als je een compleet paard scheert op 3mm (standaard op grote machines) en je doet bijv het hoofd met ren kleine. Zorg ik er zelf voor dat die kleine ook (rond) de 3mm scheert. Anders zie je verschil tussen de lengte Vd vacht. Maar dat is jouw geval niet echt aan de orde. Al zou ik zelf niet snel minder dan 3mm scheren. Die van mij zijn 2,8 of 3,2 (er was toen niet precies 3mm).

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:54

Oh zo! Ik snap het :D Thanks ^^

Nee denk dat 3mm ook gewoon goed is dan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:45

Ik heb met de Moser ook een tinker geschoren maar een tijdje terug kwam ik met nieuwe messen niet door de vacht van een shet.
Daar had mijn Heiniger zelfs moeite mee.