[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:27

Ik heb er net een 400g onder gedaan. Paardje had het nog niet echt koud onder 200g maar nu ze de wei op mogen doe ik hem toch liever wat meer op.
Hij is niet geschoren

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:33

de mijne heeft nu een 350 g winterdeken met hals en 300 onderdeken(dit staat op de zak , maar ik denk eerder wat minder) hij is afgelopen donderdag geschoren.
zodra hij het kouder heeft onder zijn deken, doe ik er iets bij.

het is een echte kouwkleun, dus vandaar

mysecrets

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:48

Mijn ongeschoren merrie heeft het buiten koud onder haar 400 grams....
Daar gaat dus een onderdeken onder morgen ochtend!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:40

hoe zie je dan dat je paard het echt koud heeft onder een deken?

ik zie mijn paarden het eigenlijk nooit koud hebben...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:41

voelen aan de oren, en als ze het echt heel koud hebben zie je dat ze de vacht wat meer overeind gaan zetten

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:48

ik zit een beetje te twijfelen wat te doen.
Mijn Haflinger staat 24/7 buiten met schuil en onbeperkt voer.
Hij is een week of 4 geleden geschoren en zit dus nog dun in zijn velletje.
Hij heeft nu een 370 gr met hals op. En hij heeft sinds 2 dagen een wolle deken er onder. Dus zal in totaal rond de 450 gr zitten. Ik zit te dubben of ik de wolle deken ga vervangen voor een onderdeken van 200 gr. Ik krijg niet de indruk dat hij het koud heeft, maar toch. Gevoelsmatig lijkt het te weinig.
Wat denken jullie?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:53

Gister vond ik het erg guur. Heb er nog een onderdeken bij opgegooid, paard voelde lauw onder zijn deken. Paard vind het niet fijn buiten als hij wat kouwelijk wordt. Nu is hij lekker warm onder de deken. Dan beweegt hij in de wei ook meer dan dat hij het koud heeft. Staat dus ongeschoren (dichte korte vacht) onder 400 gram. Hier -7 's nachts buiten maar binnen op stal vriest het ook een paar graden. -O- Ze lopen hier van 09.30 tot 16.30 buiten. Morgen krijgt hij bij sneeuwval buiten de halsdeken op, anders wordt de onderdeken nat bij de hals, die steekt er nl iets onderuit. :+

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:02

nicky_rilana schreef:
voelen aan de oren, en als ze het echt heel koud hebben zie je dat ze de vacht wat meer overeind gaan zetten

Mijn oren zijn ook koud als het buiten -5 is ;)

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:23

@ simongek: ik deel eigenlijk alles wat je zegt :)
mijn paarden staan nu onder 3x 200gram + fleece. (in totaal 4 dekens beide)

Instappen gebeurd altijd met een fleece uitrijdeken + wollen deken, vervolgens losdraven alleen met uitrijdeken en na ongeveer 5 min. draven gaat alles af.

Bij het poetsen doe ik deken per deken af, zodat ze langzaam aan de kou wennen, niet opeens de 4 dekens af en in hun 'blootje'.

Ik begin erg vroeg met dekens opleggen in het najaar, ze hebben altijd lekker warm en dan nog krijgt mijn ene paard een aardige wintervacht! moest ik dit niet doen zou hij een immense teddybeer zijn

de temperaturen schommelen hier van -6 tot -2 (ook voor de komende dagen worden deze voorspeld)
morgen voorspellen ze 2 graden overdag, dan gaat er weer een laagje af :)

LoTjEeExXx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:29

Wil ook eigenlijk wel een dekentje op mn verzorgpaardje gooien. Hij is 18 jaar en heeft geen wintervacht (maakt hij ook niet aan!) Oren voelen aan als ijs. Maar mag niet van de eigenaar... Omdat hij het voorgaande jaren ook zonder heeft gedaan (ze heeft niet eens een deken).. Wat vinden jullie hiervan???

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:06

LoTjEeExXx_ schreef:
Wil ook eigenlijk wel een dekentje op mn verzorgpaardje gooien. Hij is 18 jaar en heeft geen wintervacht (maakt hij ook niet aan!) Oren voelen aan als ijs. Maar mag niet van de eigenaar... Omdat hij het voorgaande jaren ook zonder heeft gedaan (ze heeft niet eens een deken).. Wat vinden jullie hiervan???

leeftijd maakt niet zoveel uit hoor :P de mijne is ook 18 en die staat met 650 nu.

ik zou gewoon een dekentje opdoen, als een paard weinig haar heeft,/ slecht in de haren komt, doe je zowieso toch een deken op ?

LoTjEeExXx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:10

dacht ik dus ook, maar de eigenaar denkt er anders over... kwacht t nog even af en als ie volgende week nog geen deken heeft (en het is nog steeds koud) ga ik het nog een keer vragen!

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:34

nicky_rilana schreef:

Paarden zetten hun vacht rechtop zodat de vacht meer insolerende lucht omsluit. Zo krijgen paarden het juist niet koud en is het een teken dat ze zichzelf warm houden. Een deken is niet zelfaanpassend, je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt. Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt, omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus eigenlijk koud krijgen door de deken. Ik gebruik zelf ook dekens, maar als de vacht overeind gaat zetten betekent het niet dat ze het heel koud hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:38

Ik ben toch aan het twijfelen over dekens. Dat haren rechtop warmteregulerend werkt, weet ik, maar als de haren permanent rechtop staan, lijkt het mij dat het paard moeite heeft om zich warm te houden. De volgende stap is bibberen en dat vind ik eigenlijk een stap te ver.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:40

Unbeatable schreef:
nicky_rilana schreef:

Paarden zetten hun vacht rechtop zodat de vacht meer insolerende lucht omsluit. Zo krijgen paarden het juist niet koud en is het een teken dat ze zichzelf warm houden. Een deken is niet zelfaanpassend, je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt. Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt, omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus eigenlijk koud krijgen door de deken. Ik gebruik zelf ook dekens, maar als de vacht overeind gaat zetten betekent het niet dat ze het heel koud hebben.

maar als het paard het toch gewoon lekker heeft gaat hij zijn haren niet overeind zetten, of ben ik zo dom?

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:42

Gini schreef:
Ik ben toch aan het twijfelen over dekens. Dat haren rechtop warmteregulerend werkt, weet ik, maar als de haren permanent rechtop staan, lijkt het mij dat het paard moeite heeft om zich warm te houden. De volgende stap is bibberen en dat vind ik eigenlijk een stap te ver.

Bibberen of rillen is niets anders dan snelle spiercontracties achter elkaar. Paarden hebben dit niet alleen in de winter, maar ook in andere maanden. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun massa's van spieren zijn paarden "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker dan de mens en het is geen teken dat ze het koud hebben. Paarden doen dit juist om hun lichaamstemperatuur omhoog te krijgen :j

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:47

Paarden zetten hun vacht rechtop zodat de vacht meer insolerende lucht omsluit. Zo krijgen paarden het juist niet koud en is het een teken dat ze zichzelf warm houden. Een deken is niet zelfaanpassend, je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt. Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt, omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus eigenlijk koud krijgen door de deken. Ik gebruik zelf ook dekens, maar als de vacht overeind gaat zetten betekent het niet dat ze het heel koud hebben.[/quote]
maar als het paard het toch gewoon lekker heeft gaat hij zijn haren niet overeind zetten, of ben ik zo dom?[/quote]

Jawel, want een paard heeft het eigenlijk niet lekker met een deken. Omdat je de warmeteregulatie van het paard juist berooft. Als ze zonder deken staan doen ze dit ook om hun temperatuur zelf te reguleren, als ik het goed zeg

whispjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:50

Ik twijfel ook een beetje over de dekens van mijn verzorgpaardd..
Hij heeft maar 2 dekens -.- een regendeken en een staldeken volgens mij.
Nu staat ie al een tijdje met de staldeken en regendeken op overdag buiten en 'snachts op stal zonder deken.. Maar nu word het toch wel heel koud, ook overdag! Wat moet ik nu doen? 'snachts staldeken oplaten en overdag gewoon zo laten? of voor overdag nog een deken erbij aanschaffen? en zo ja wat voor deken? Mijn paard heeft wel een beetje een vacht maar niet zo veel, duss..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:52

Unbeatable schreef:
Gini schreef:

Bibberen of rillen is niets anders dan snelle spiercontracties achter elkaar. Paarden hebben dit niet alleen in de winter, maar ook in andere maanden. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun massa's van spieren zijn paarden "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker dan de mens en het is geen teken dat ze het koud hebben. Paarden doen dit juist om hun lichaamstemperatuur omhoog te krijgen :j

Er moet een koudeprikkel zijn om de vacht te laten rechtzetten of een paard te laten bibberen. Wanneer de temperatuur terug goed is (wanneer het paard het terug warm heeft) zal dit stoppen. Geen probleem. Wanneer een paard echter continu de vacht rechtop moet zetten of erger nog, bibberen, dan wilt dat zeggen dat die zich niet warm kan houden.
Sorry, je kan mij veel wijsmaken, maar niet dat een bibberend paard het lekker warm heeft en zich toppie voelt. ;)

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:56

Citaat:
Er moet een koudeprikkel zijn om de vacht te laten rechtzetten of een paard te laten bibberen. Wanneer de temperatuur terug goed is (wanneer het paard het terug warm heeft) zal dit stoppen. Geen probleem. Wanneer een paard echter continu de vacht rechtop moet zetten of erger nog, bibberen, dan wilt dat zeggen dat die zich niet warm kan houden.
Sorry, je kan mij veel wijsmaken, maar niet dat een bibberend paard het lekker warm heeft en zich toppie voelt. ;)

Daar ben ik het ook mee eens. Ik dacht dat je het over het algemeen bedoelde dat als een paard ging bibberen dat hij het gelijk koud heeft. Nu kijk ik terug en zie ik dat ik over het woord ''permament'' heb gelezen. Ik ben het er ook mee eens dat als hij het continu koud heeft hij zich inderdaad niet toppie voelt. Ik probeerde je niets wijs te maken, alleen een vraag te beantwoorden...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:13

Bibberen is voor een dier een allerlaatste mogelijkheid tot warmstoken. Het is zeer ineffectief en een duidelijk teken dat je paard het echt koud heeft. (rillen is het gebruik van de oppervlakkige spieren tegen de huid aan. Waardoor de warmte gemakkelijk naar buiten toe gaat en door de beweging raakt het luchtlaagje dat over de vacht heen zit verstoort waardoor dat ook niet goed meer isoleert).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:37

Mijn pony is een mega plof bal nu, haar vacht staat helemaal uit, maar dat is juist om zich warm te houden. Ze bibbert niet, rilt niet, basis van de oren zijn lekker warm, als je in de vacht gaat is het gewoon warm en droog, en ook bij de flanken is ze gewoon fijn warm. Met die opgezette vacht reguleren ze hun 'eigen' deken en als de haren uit zet is dat volgens mij net zoiets als meer grams deken op gooien :P Wordt het warmer, gaan de haren platter bij mijn pony, net als het minder grams op gooien bij mijn grote.

Gaan ze rillen en doen, dan vind ik het wat anders. Dan hebben ze het koud - vind ik - en krijgt ze meer eten of gaat ze toch maar op stal (staat 24/7 buiten, met schuilstalletje)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:43

florence123 schreef:
@ simongek: ik deel eigenlijk alles wat je zegt :)
mijn paarden staan nu onder 3x 200gram + fleece. (in totaal 4 dekens beide)

Instappen gebeurd altijd met een fleece uitrijdeken + wollen deken, vervolgens losdraven alleen met uitrijdeken en na ongeveer 5 min. draven gaat alles af.

Bij het poetsen doe ik deken per deken af, zodat ze langzaam aan de kou wennen, niet opeens de 4 dekens af en in hun 'blootje'.

Ik begin erg vroeg met dekens opleggen in het najaar, ze hebben altijd lekker warm en dan nog krijgt mijn ene paard een aardige wintervacht! moest ik dit niet doen zou hij een immense teddybeer zijn

de temperaturen schommelen hier van -6 tot -2 (ook voor de komende dagen worden deze voorspeld)
morgen voorspellen ze 2 graden overdag, dan gaat er weer een laagje af :)

Met rijden doe ik precies het zelfde. Instappen met fleece uitrijdeken en zweetdeken. Na het instappen zweetdeken er af en na het loswerken uitrijdeken er af. Wanneer ik klaar ben met rijden, stap ik een rondje zonder dekens en daarna de dekens weer op.

Mijn geschoren paard heeft nu 600 gram op. 2x 300. Wanneer het overdag en in de nachten iets minder koud is gaat ze weer over op 450. Maar denk dat ik haar nog wel even zo laat staan, merkte net op stal dat ze haar haren had uitgezet. Toen stond ze overigens onder een 450 gram, verzorgster was vergeten de dekens te wisselen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:58

whispjen schreef:
Ik twijfel ook een beetje over de dekens van mijn verzorgpaardd..
Hij heeft maar 2 dekens -.- een regendeken en een staldeken volgens mij.
Nu staat ie al een tijdje met de staldeken en regendeken op overdag buiten en 'snachts op stal zonder deken.. Maar nu word het toch wel heel koud, ook overdag! Wat moet ik nu doen? 'snachts staldeken oplaten en overdag gewoon zo laten? of voor overdag nog een deken erbij aanschaffen? en zo ja wat voor deken? Mijn paard heeft wel een beetje een vacht maar niet zo veel, duss..

Dit zou ik nooit doen behalve als hij in een hele warme stal staat.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:17

Mizora schreef:
Bibberen is voor een dier een allerlaatste mogelijkheid tot warmstoken. Het is zeer ineffectief en een duidelijk teken dat je paard het echt koud heeft. (rillen is het gebruik van de oppervlakkige spieren tegen de huid aan. Waardoor de warmte gemakkelijk naar buiten toe gaat en door de beweging raakt het luchtlaagje dat over de vacht heen zit verstoort waardoor dat ook niet goed meer isoleert).

:j Hier wederom de link die bij mij favoriet is; windchill bij paarden (University of Maine). :D ;) :
http://umaine.edu/publications/1007e/

Dat paarden een vacht hebben en een iets andere warmteregulatie dan mensen, wil nog niet zeggen dat deze warmbloedige zoogdieren geen last kunnen krijgen van onderkoeling.

Zie deze link mbt onderkoeling van paarden, geheel onderaan de site:
http://www.bosdreef.be/info_paard/therm ... ulatie.htm

Nog een link mbt dekens gebruiken (University of Minnesota), zie ongeveer halverwege de site:

"However, blanketing a horse is necessary to reduce the effects of cold or inclement weather when:
- There is no shelter available during turnout periods and the temperatures drop below 5°F, or the wind chill is below 5°F
- There is a chance the horse will become wet (not usually a problem with snow, but much more of a problem with rain, ice, and/or
freezing rain)
- The horse has had its winter coat clipped
- The horse is very young or very old
- The horse has not been acclimated to the cold (i.e. recently relocated from a southern climate)
- The horse has a body condition score of 3 or less"

Bron: http://www1.extension.umn.edu/agricultu ... nter-care/
(5 Fahrenheit = -15 Celcius)

En een grafiekje zoals de windchill aan voelt; http://www.knmi.nl/cms/viewimage.jsp?number=69829 (dus zie bij welke temperatuur met bepaalde windkracht bij windchill onder de -15 graden celcius duikt)

In vergelijking de Fahrenheid/Celcius (engelstalige sites gebruiken de Fahrenheit, dus even omrekenen welke temperaturen kritiek kunnen zijn in bepaalde omstandigheden): http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm