Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LoTjEeExXx_ schreef:Wil ook eigenlijk wel een dekentje op mn verzorgpaardje gooien. Hij is 18 jaar en heeft geen wintervacht (maakt hij ook niet aan!) Oren voelen aan als ijs. Maar mag niet van de eigenaar... Omdat hij het voorgaande jaren ook zonder heeft gedaan (ze heeft niet eens een deken).. Wat vinden jullie hiervan???
nicky_rilana schreef:voelen aan de oren, en als ze het echt heel koud hebben zie je dat ze de vacht wat meer overeind gaan zetten
Unbeatable schreef:nicky_rilana schreef:voelen aan de oren, en als ze het echt heel koud hebben zie je dat ze de vacht wat meer overeind gaan zetten
Paarden zetten hun vacht rechtop zodat de vacht meer insolerende lucht omsluit. Zo krijgen paarden het juist niet koud en is het een teken dat ze zichzelf warm houden. Een deken is niet zelfaanpassend, je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt. Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt, omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus eigenlijk koud krijgen door de deken. Ik gebruik zelf ook dekens, maar als de vacht overeind gaat zetten betekent het niet dat ze het heel koud hebben.
Gini schreef:Ik ben toch aan het twijfelen over dekens. Dat haren rechtop warmteregulerend werkt, weet ik, maar als de haren permanent rechtop staan, lijkt het mij dat het paard moeite heeft om zich warm te houden. De volgende stap is bibberen en dat vind ik eigenlijk een stap te ver.
Unbeatable schreef:Gini schreef:Ik ben toch aan het twijfelen over dekens. Dat haren rechtop warmteregulerend werkt, weet ik, maar als de haren permanent rechtop staan, lijkt het mij dat het paard moeite heeft om zich warm te houden. De volgende stap is bibberen en dat vind ik eigenlijk een stap te ver.
Bibberen of rillen is niets anders dan snelle spiercontracties achter elkaar. Paarden hebben dit niet alleen in de winter, maar ook in andere maanden. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun massa's van spieren zijn paarden "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker dan de mens en het is geen teken dat ze het koud hebben. Paarden doen dit juist om hun lichaamstemperatuur omhoog te krijgen
Citaat:Er moet een koudeprikkel zijn om de vacht te laten rechtzetten of een paard te laten bibberen. Wanneer de temperatuur terug goed is (wanneer het paard het terug warm heeft) zal dit stoppen. Geen probleem. Wanneer een paard echter continu de vacht rechtop moet zetten of erger nog, bibberen, dan wilt dat zeggen dat die zich niet warm kan houden.
Sorry, je kan mij veel wijsmaken, maar niet dat een bibberend paard het lekker warm heeft en zich toppie voelt.
florence123 schreef:@ simongek: ik deel eigenlijk alles wat je zegt
mijn paarden staan nu onder 3x 200gram + fleece. (in totaal 4 dekens beide)
Instappen gebeurd altijd met een fleece uitrijdeken + wollen deken, vervolgens losdraven alleen met uitrijdeken en na ongeveer 5 min. draven gaat alles af.
Bij het poetsen doe ik deken per deken af, zodat ze langzaam aan de kou wennen, niet opeens de 4 dekens af en in hun 'blootje'.
Ik begin erg vroeg met dekens opleggen in het najaar, ze hebben altijd lekker warm en dan nog krijgt mijn ene paard een aardige wintervacht! moest ik dit niet doen zou hij een immense teddybeer zijn
de temperaturen schommelen hier van -6 tot -2 (ook voor de komende dagen worden deze voorspeld)
morgen voorspellen ze 2 graden overdag, dan gaat er weer een laagje af
whispjen schreef:Ik twijfel ook een beetje over de dekens van mijn verzorgpaardd..
Hij heeft maar 2 dekens -.- een regendeken en een staldeken volgens mij.
Nu staat ie al een tijdje met de staldeken en regendeken op overdag buiten en 'snachts op stal zonder deken.. Maar nu word het toch wel heel koud, ook overdag! Wat moet ik nu doen? 'snachts staldeken oplaten en overdag gewoon zo laten? of voor overdag nog een deken erbij aanschaffen? en zo ja wat voor deken? Mijn paard heeft wel een beetje een vacht maar niet zo veel, duss..
Mizora schreef:Bibberen is voor een dier een allerlaatste mogelijkheid tot warmstoken. Het is zeer ineffectief en een duidelijk teken dat je paard het echt koud heeft. (rillen is het gebruik van de oppervlakkige spieren tegen de huid aan. Waardoor de warmte gemakkelijk naar buiten toe gaat en door de beweging raakt het luchtlaagje dat over de vacht heen zit verstoort waardoor dat ook niet goed meer isoleert).