vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:20

H ah aje moet ook sterke zenuwen hebben om ze op stal te laten staan...... Maar het is inderdaad zo: het is niet anders.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:29

Ik was vanmiddag ook begonnen met de hoefslag sneeuwvrij maken, was met flink hakken, harken en vegen tot zo'n 3/4 gekomen, en wat denk je...
toen ging het weer sneeuwen en flink ook... :+ :(

morgen maar even kijken hoe de situatie is, en kijken of ik weer moed kan verzamelen om opnieuw te beginnen...
ik heb nu vakantie, dus ik ga ze zelf 's morgen rond 10 uur/half 11 buiten zetten als ik uit ga mesten en als ze rustig staan zet ik ze rond 3 uur weer binnen...
ze staan dan in de paddock met hooi...

en verder kunnen wij hier hier weinig, zelfs de wegen zijn nog te glad...

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:31

jamiroquai schreef:
Maar zijn ze dan ook echt niet uit hun stal geweest, of had je een binnenbak. Of een stalgang of iets dergelijks. Ik hoor al dat er weer gewaarschuwd wordt voor extreem weer en de A1 wordt afgesloten. Die ligt gelukkig niet hier, ha ha!
Maar het geeft wel aan hoe uitzonderlijk de situatie is!

Ik hoor graag of ook anderen weten of paarden langer dan 48 uur op stal hebben gestaan...
Al is het maar om mij te laten weten dat mijn paard niet de enige is in heel Nederland die een paar dagen niet buiten komt....
Maar bigone, je hebt gelijk: het is nu eenmaal zo, een been breken- van een paard is erger. Gelukkig heeft hij echt een grote stal, 4,5 bij 4,5.

EDIT: auto heeft het begeven inmiddels. We kunnen nu nog alleen te voet uit huis..... Wel romantisch!

Bij ons op stal zijn er ook een aantal paarden die al een paar dagen binnenstaan. Zijn van die bommetjes met springveren die waarschijnlijk niet heelhuids weer naar binnen komen. Wat heb je dan liever: Je paard dan maar een paar dagen binnen, of het risico lopen dat het verkeerd afloopt. Ik zou het mezelf nooit vergeven. Die paarden staan momenteel ook lager in het voer. Daar waar mogelijk worden ze wel gereden, maar je hebt als ruiter wel de kans dat je dood gaat. Mijn eigen paard is gelukkig van het iets rustigere soort, dus die gaat lekker dagelijks naar buiten. Paar uurtjes maar, want dan is hij het echt zat. Binnen is warmer. Slimmerd. Wat ik wil zeggen: Je hoeft je echt niet schuldig te voelen. Doe vooral wat je gevoel je zegt en benenbrekerijen zitten we zeker niet op te wachten.

Fijne kerstdagen nog!

PS. Lekkere grote stallen! Prima toch?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:32

Ik heb de mijne trouwens ook wel terug gezet in het voer, hoe minder krachtvoer, hoe minder kans op ongewenste uitspattingen...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 08:26

Hier gaat de training gewoon door, lang leve mn sneeuwbeslag :D

Afbeelding

Ipv bakslepen gaan we maar menschjes-slepen _O-

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 08:55

hihi die vele sneeuw heeft hier wel als gevolg dat de 2 die op stal moesten blijven inmiddels weer buiten kunnen! :j Die hebben heerlijk al 2 dagen hun benen gestrekt :j

Vippie, dat doen wij met de men pony's ook! Heerlijk slee-en :j :#

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:10

Vippie schreef:
Afbeelding

Dit ziet er echt geweldig uit!!! +:)+

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:20

Ik heb liever dat mijn paard zn been breekt in de wei als dat ik mn nek breek met rijden.

Die van mij staat elke dag lekker buiten en ze is nog niet 1 keer gevallen en gaat toch soms aardig tekeer.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:23

Vippie schreef:
Hier gaat de training gewoon door, lang leve mn sneeuwbeslag :D

Afbeelding

Wat leuk zeg :D

Hier in NH ligt er eigenlijk niet zoveel sneeuw meer, maar hier heeft
het weer geijzeld.. Dat vind ik 10x gevaarlijker dan sneeuw. Dus denk dat
paardje vandaag niet buitenkomt.. Ga wel even kijken of het miss wel kan.
Maar ik kan sowieso losgooien/longeren of rijden want we hebben thank-god
2 binnenbakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:46

Hier gaan we vandaag 1 van de paarden weer 24/7 in het land zetten. Dan is er dus maar 1 meer die op stal staat, en da's de mijne. Die staat volpension maar wordt door de stalhouders al 2x/daags in het land gezet.

Het lijkt gestopt met vriezen, heb de indruk dat de temperatuur vandaag zelfs ietsje positief is. Ideaal dus om dat paard te voet naar het land te brengen en dan daarna 30 minuten te gaan stappen met de mijne. Gisteren en eergisteren NIKS kunnen doen, er bleef geen sneeuw meer over op de straten, dat was allemaal aangereden tot 1 dikke laag ijs. Op vele plekken doorzichtig zelfs, dus spek- en spekglad. Daarop ga ik m'n benen niet breken, en die van m'n beestje nog minder.

Hhet enige probleem dat wij hebben, is de omheining. Dat is breed stroomlint, en dat bevriest + gaat doorhangen door het gewicht...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:01

Je gelooft het niet, maar het heeft hier weer gesneeuwd. Waar halen ze al die sneeuw toch vandaan?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:08

Hier ook weer dun laagje sneeuw erbij. Heb mijn paard op 1/3 van zijn normale rantsoen gezet. Pony krijgt altijd al heel weinig en die doet nog wel wat werk voor de slee, dus die krijgt zelfde portie.

Als smid in januari komt, dan doen we stiftgaten en kan hij gewoon weer aan de slag. Tot die tijd is het behelpen, maar ze staan wel 12 uur per dag in de wei. Lang leve de sneeuwringen.

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:16

de mijne staat 24/7 buiten en hebben inloop stal, alleen als het heeft geregend loopt al het water in mijn stal:( en nu is het kei hard daar voor, dus ze gaan niet echt de stal meer in.
ik heb een hele grote wei, ik doe wat stappen en draven wand ik moet wel doro blijven trainen voor mijn wedstrijden ;)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:20

volgens mij staan wij als paardeneigenaren allemaal met de handen voor voor de ogen als we onze paarden met deze weersomstandigheden buiten zetten...o ik vind het ook griezelig maar de hele dag binnenstaan zijn mijn paarden ook niet gewend bovendien zijn ook mijn boxen niet erg groot.

Inderdaad heb ik ook het krachtvoer voor mijn paarden gehalveerd, zodat het geen bommetjes worden, ik vul dan wel aan met extra vitamines.

Had ik op een paar opgevroren plassen in het land wat zout gestrooit zodat ze daar niet op hun plaat kunnen gaan als ze eroverheen lopen, staan ze dat er gezellig af te likken....... :9 Hopelijk zit er geen schadelijke rommel in strooizout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:24

De mijne doen niks abnormaals hoor. De ene die in het land staat heeft een kurkdroge en heel vlakke bodem, dus amper ijs onder de sneeuwlaag. Kans is klein dat die gaat glijden. Daar moet je meer mee opletten als het net flink geregend heeft en nog niet alles weg is, de modder schuift harder.

Het paard dat vandaag van stal naar de weide gaat wordt eerst even gelost in de binnenbak, dan is die zijn energie al kwijt, dan een uurtje stappen naar het stukje land, dus die zal ook wel kalm zijn. Zoals altijd.

En mijn pensionpaard is op straat altijd kalm, dus voorzie ik ook geen probs mee.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:41

Nouvel schreef:
Ik was vanmiddag ook begonnen met de hoefslag sneeuwvrij maken, was met flink hakken, harken en vegen tot zo'n 3/4 gekomen, en wat denk je...
toen ging het weer sneeuwen en flink ook... :+ :(

morgen maar even kijken hoe de situatie is, en kijken of ik weer moed kan verzamelen om opnieuw te beginnen...
ik heb nu vakantie, dus ik ga ze zelf 's morgen rond 10 uur/half 11 buiten zetten als ik uit ga mesten en als ze rustig staan zet ik ze rond 3 uur weer binnen...
ze staan dan in de paddock met hooi...

en verder kunnen wij hier hier weinig, zelfs de wegen zijn nog te glad...

:\ oepsie daar was ik dus ook zo bang voor. Nouja ik hoop voor je dat er ondertussen niemand over de verse sneeuw heen is gelopen, dan ligt het nog los en schep je het zo weg

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:44

Ik ga straks ook ff THUIS in de bak rijden met sneeuw :D Paardje heeft nu sneeuwbeslag en de ander loopt nu op blote voeten. FF beetje stappen en draven kan goed. Bak was nl net gesleept toen het ging sneeuwen dus de ondergrond is mooi vlak. Goed voor de training voor het achterbeen 8-)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:13

De pensioneigenaar gaat vanmiddag proberen om zo'n grote shovel aan de praat te krijgen en dan sneeuw te schuiven. Ik vind het wel knap dat ze dat proberen te doen. Het is een heel werk. Ze zouden ook kunnen zeggen: wacht maar een dagje af, het is kerst en we hebben 2 kleine kinderen. Nu lopen ze de hele dag te ploeteren in de sneeuw...

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:42

Bah, ik word moedeloos van dit weer. Iedere dag sta ik op met de hoop dat ik vandaag met mijn bijna bejaarde verzorgpaardje kan gaan wandelen maar zelfs dat kan niet. Ze kunnen gewoon de stal niet uit, zoveel sneeuw ligt er op de aangevroren grond hier. Ik begin nu gewoon echt te vrezen voor haar gezondheid. Paard is hartstikke stijf geworden, aanzienlijk veel spieren zijn verdwenen en ze had al last van artrose. ;(
Ik wandel héél af en toe met haar, maar neem dan eerlijk gezegd wel risico's, vooral als het paard schrikt en dat doet ze dus..
Maargoed, waarschijnlijk morgen en overmorgen een dooi aanval hé? Hopelijk kunnen we dan weer eens aan de wandel!

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:47

bah, ik word er gek van, iedre dag weer door de sneeuw.
bij ons staan de paarden en pony's lekker op stal.
lekker veel poetse borstele op tute enz.
maar vedder denk ik wel dat ze weer lekker in de wei willen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:19

Ja Whild, wij worden hier in Limburg het hardst getroffen. precies M- en Z- Limburg. Vandaag wel aardig wat dooi, maar als dat vannacht gaat opvriezen hebben we nog niks gewonnen....

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:44

Afbeelding
Paarden lekker in de sneeuw gelongeerd, ze hadden plezier.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 07:26

Laat je nou je paard springen met sneeuw? Mag toch wel hopen dat je sneeuwbeslag hebt dan en sneeuwkalkoenen.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:04

Ik heb de ijzers eraf laten halen.
De rijbak was net voor de vorst vernieuwd, en was nog heel los zand.
Het is daardoor niet echt keihard geworden. *\o/*

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:59

elsskippy, ik heb ook geen ijzers, maar springen laat ik ze niet in de sneeuw hoor. Dat vind ik toch te riski.

Sorry Y;( maar ik heb gisteren heerlijk kunnen rijden in de bak.
De eigenaar sleept de bak nu 3 keer per dag! zn mijn edje nog een keer.
Het zonnetje heeft hier gister geweldig geschenen, dus het was nog heerlijk ook. *D

Ik hoop voor jullie dat daadwerkelijk de komende dagen de dooi door gaat zetten, dan kunnen jullie ook weer heerlijk aan de slag.