[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:09

Ik qoute mezelf even iemand antwoord??

mandje schreef:
Mijn haf nog even gecontroleerd. Heb haar maar laten staan onder een 300 grams deken vanmorgen helemaal geschoren. Maar twijfel wel. Wil nog een deken aanschaffen met losse hals. Als ik merk dat de hals haar manen afschuren gaat die er gewoon niet aan. Maar wil het toch proberen. Haren op de hals groeien altijd zo snel terug en vind haar ook niet lekker warm op de hals. Wat denken jullie zou een ongevoerde hals genoeg zijn of moet het een gevoerde zijn? Haf is 's winters vaak geschoren geweest maar nog nooit met hals gelopen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:09

Starbreeze schreef:
Ik laat de deken eerst nog op, zet alles klaar, krab hoeven en doe beenbeschermers om. Dan deken af, even snel poetsen en dan opzadelen met uitrijdeken.

The same here ! :j

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:10

mandje schreef:
Ik qoute mezelf even iemand antwoord??

mandje schreef:
Mijn haf nog even gecontroleerd. Heb haar maar laten staan onder een 300 grams deken vanmorgen helemaal geschoren. Maar twijfel wel. Wil nog een deken aanschaffen met losse hals. Als ik merk dat de hals haar manen afschuren gaat die er gewoon niet aan. Maar wil het toch proberen. Haren op de hals groeien altijd zo snel terug en vind haar ook niet lekker warm op de hals. Wat denken jullie zou een ongevoerde hals genoeg zijn of moet het een gevoerde zijn? Haf is 's winters vaak geschoren geweest maar nog nooit met hals gelopen.

Gevoerde hals.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:10

Perryx schreef:
Stagediver schreef:
Och, Hoe doen jullie dat eigenlijk??
Want ik vind het altijd zo sneu als ik zn warme dekentje moet afdoen voor het poetsen enzo..maar dan ben ik altijd bang dat hij het gelijk koud heeft.

Ze krijgen het heus niet snel koud, Als jij gaat poetsen, als je voor aan begint , laat je de deken over de kont liggen, ga je achter aan poetsen, leg je de deken naar voor over hals/rug :j

zou ik niet doen, kan gevaarlijke situaties opleveren als ze ergens van schrikken en de deken begint te schuiven/valt half op de grond.

Ik zet die van mij rustig 10 minuutjes zonder deken buiten, maar die is dan wel ongeschoren. Tijdens het poetsen zou ik bij een geschoren paard ook gewoon de deken afdoen. Poetsen stimuleert de bloedsomloop en zo snel krijgen ze het nou ook weer niet koud...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:11

Lekker krachtig poetsen is goed voor de doorstroming van het bloed. De meeste paarden krijgen het niet koud als ze even een kwartier zonder deken staan.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:12

Veulen84 schreef:
Lekker krachtig poetsen is goed voor de doorstroming van het bloed. De meeste paarden krijgen het niet koud als ze even een kwartier zonder deken staan.

Dan praat je over niet geschoren paarden neem ik aan? voor een geschoren paard lijkt me een kwartier best lang. :brr: :brr:

Veulen84

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:17

Voor geschoren paarden hangt het er van af waar je staat. Maar ik zou niet zien waarom een geschoren paard in een binnenstal/gang niet even zonder deken zou kunnen.

Zou het niet doen als je buiten in de koude wind staat.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:19

Mijn merrie is geschoren, maar laat ik ook rustig een kwartier zonder deken staan.Ook buiten. Ze krijgt het niet zo snel koud. Rijden doe ik ook zonder uitrijdeken. Dan krijgt ze het veel te warm. Na het rijden wel even een zweetdekentje op.
Ze is trouwens helemaal geschoren, behalve hoofd en benen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:21

Veulen84 schreef:
Voor geschoren paarden hangt het er van af waar je staat. Maar ik zou niet zien waarom een geschoren paard in een binnenstal/gang niet even zonder deken zou kunnen.

Zou het niet doen als je buiten in de koude wind staat.

Ook daar niet helemaal mee eens haha, want je hebt ook stallen waar ze ontzettend op de tocht staan. Zoals bij ons :j

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:21

gaia schreef:
Mijn merrie is geschoren, maar laat ik ook rustig een kwartier zonder deken staan.Ook buiten. Ze krijgt het niet zo snel koud. Rijden doe ik ook zonder uitrijdeken. Dan krijgt ze het veel te warm. Na het rijden wel even een zweetdekentje op.
Ze is trouwens helemaal geschoren, behalve hoofd en benen.

Kan ook ja, ieder zijn eigen keuze , iedereen doet wat hij/zij denkt dat het beste voor zijn/haar paard is. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:26

Perryx schreef:
Ook daar niet helemaal mee eens haha, want je hebt ook stallen waar ze ontzettend op de tocht staan. Zoals bij ons :j

Dat lijkt me überhaupt niet zo gezond.

Van tocht kan een ongeschoren paard met een deken op nog ziek of stijf worden. Dat is geen denderende stalcomfort.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:27

Perryx: Absoluut ;)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:37

Veulen84 schreef:
Perryx schreef:

Dat lijkt me überhaupt niet zo gezond.

Van tocht kan een ongeschoren paard met een deken op nog ziek of stijf worden. Dat is geen denderende stalcomfort.

Dat klopt, Wij hebben meerdere poetsplaatsen, en een is op de tocht. uiteraard sta ik hier dus ook nooit. Alleen lekker voor in de zomer :j !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:05

Ik zet de ongeschoren paarden als het niet heel erg koud is vaak even 10 minuutjes ook in de box zonder deken zodat ze zichzelf even kunnen kriebelen op de plaats waar de hele dag de deken ligt.
En inderdaad met poetsen flink met de ros/massageborstel er overheen om alles even los te maken en de bloedsomloop te stimuleren.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:19

Hier niet zonder deken. Enkel na opwarmen. Helaas pony lief snel aan hoesten.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:51

Mijn merrie voelde vandaag toch wel iets fris onder haar 0-grams regendeken. Heb alleen nog maar een 350 liggen. Dus vanmiddag meteen een 200grams van Nika bestelt. Hopelijk komt die snel binnen, ik zag dat ze al weer iets losse haren had. Dan gaat ze nog verder een dikke vacht aanmaken. Wil ik liever niet :)

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:57

Mijn ongeschoren kwpner nog steeds onder een fleece-gevoerde regendeken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:47

Ik heb ze beide onder 200 nu

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:12

Nog steeds onder 200 grams staldeken met 200 grams waterdichte deken met hals er over heen.

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:44

Ik heb mijn paard gisteren helemaal geschoren en daarna onder de Amigo Bravo medium gezet met hals. Daar voelde ze lekker warm onder.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:55

Hier pony onder 100 grams.
Paard vannacht onder 450 grams met 300 hals. Vriendlief gaat er straks heen en dan staat ie onder 300 met 200 hals.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:15

Ik heb mijn paard woensdag geschoren en die heeft een bucas smartex extra opgekregen

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:02

Mijn paard staat volledig geschoren onder een 200 gr, voelt er prima onder!!

Met opzadelen hou ik zo lang mogelijk de deken op, ze hoeft immers niet veel gepoetst te worden onder de deken omdat ze hier niet vies is. Als ik mijn peesbeschermers etc om heb doe ik de deken af en dan vrijwel meteen de uitrijdeken hierbij op. Wij hebben een stal waarbij de deur soms open staat.. :brr:

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:11

Geschoren pony onder 300 gram, ze was daar nog lekker warm onder.
De pony met alleen een regendeken ook maar wat warmers op gedaan hij heeft nu een gewassen 200 gram op.daar is hij lekker warm onder.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:53

Paard onder de 300 gram en een paar weken geleden geschoren geweest. Voelt er goed onder. Wil misschien vanavond nog een keer gaan scheren maar zit te twijfelen of ik er een 400 gram op moet doen of de 300 gram op te laten. Vindt 400 gram nu al zo veel.

Pony staat onder 200 gram en is ook een paar weken geleden geschoren geweest maar nu al wel weer teddy haha. Maar voelt er goed onder.