[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:58

Pantykous schreef:
Ik heb gewoon 100 gram op en dat gaat prima als je een goede deken hebt. Niks te warm.

Dat verschilt echt per paard.

Ik heb een bucas atlantic opliggen in 50 grams. Duurste segment dat bucas heeft dus echt wel een goeie deken. Maar met 20 graden geschoren is dat echt te warm voor mijn paard.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:32

Spenk schreef:
Jorex schreef:
Als ik de mijne nu zou scheren gaat er zeker overdag een 100 gram op en 200 gram s nachts. Anders is het verschil met hun huidige situatie te groot. Maar dat zijn shetties met een volle vacht, geen warmbloed waar het er sowieso al wat minder dik op zit. Maar goed die gaan over 2-4 weken ongeveer nog eens kaal, dus dat is afwachten wat het weer dan doet.

Je doet toch geen 100 gram op als het 21 graden wordt mag ik hopen?

Normaal doe ik na het scheren ook iets van 200 gram op. Nu 50. Het is nog heel warm. Donderdag en vrijdag wordt het snachts hier zelfs 15/16 graden en overdag 21. Dan doe je ook op een geschoren paard geen deken op.... Ja een zomerdeken maar geen gevoerde deken.

Dat snap ik dat het per paard uit maakt maar je stelt hier dat het niet kan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:44

Sorry maar met 21 graden doe je toch niet werkelijk een gevoerde deken op mag ik hopen := ? Zelfs op de sportstallen staan de dan overdag zonder in het zonnetje.

Het is nu geen 21 graden he. En dat is het hier de afgelopen paar weken ook niet geweest. Dus wat een paard nú op heeft is niet vergelijkbaar.

Maar als het werkelijk 21/22 graden wordt en volle zon dan kan ik mij niet voorstellen dat er dan nog paarden met gevoerde dekens staan.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:58

Lizz schreef:
Ik denk dat je het per paard moet bekijken.

Staat je paard nu te zweten in de zon dan zeg ik functioneel scheren. Misschien niet het mooist. Maar als ze met bezweet lijf staan en dan ineens bewolking met een windje, dan is het met bezweet lijf ook niet fijn. Hals en borst scheren is dan vaak genoeg om toch nog zonder deken te blijven.

Heb je de mogelijkheid tot wisselen van dekens overdag, dan kan je ook helemaal scheren. Dan gooi je een deken op als het afkoelt.

Dank je wel!
Ik scheer ze vd week idd functioneel. Mocht ze nog last hebben, kan de rest er nog altijd af.

wendy1987

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:15

Ik ga pas scheren in november. Nu even vervelend maar dan gewoon naar 1 keer en geen gedoe met dekens wisselen.. ja soms wat erbij als t echt koud wordt maar verder niet.
Nu gewoon regendekje over eczeemdeken heen. Staat ze prima onder meer deze temperaturen gelukkig.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:18

Ik heb vanmorgen geschoren en ook enorm in dubio over de dekens. Normaal scheer ik haar pas eind november, maar van de week stond ze steeds al waternat na het rijden en kreeg ik haar niet goed meer droog. Daarbij is het ook een enorme na zweter dus ik was net zo lang aan het stappen als dat ik gereden had.

Dus besloten eerder te scheren, desnoods in januari nog maar een keer. Ze stond met een 0 gram op voor ik haar ging scheren. Na het scheren een bosritje gemaakt, toch 100 gram op gelegd en een stalgenoot gevraagd om nog even te voelen. Maar werd net gebeld dat ze klam voelde dus toch maar weer de 0 gram regendeken op laten doen. Voelt zo tegenstrijdig :?. Morgenochtend maar weer kijken. Wat een vervelend weer nu wat dat betreft. Het kan dan beter gewoon in een keer koud zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:03

Spenk schreef:
Sorry maar met 21 graden doe je toch niet werkelijk een gevoerde deken op mag ik hopen := ? Zelfs op de sportstallen staan de dan overdag zonder in het zonnetje.

Het is nu geen 21 graden he. En dat is het hier de afgelopen paar weken ook niet geweest. Dus wat een paard nú op heeft is niet vergelijkbaar.

Maar als het werkelijk 21/22 graden wordt en volle zon dan kan ik mij niet voorstellen dat er dan nog paarden met gevoerde dekens staan.

Heb er vandaag 5 geschoren en zonder uitzondering de paarden allemaal een deken op buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:09

Lees je wel wat ik zeg :) ?

Mijn paard staat geschoren nu ook met deken buiten. Het is toch geen 21 graden nu of heb ik wat gemist?

Het is hier niet warmer dan 15 graden geweest dus natuurlijk draagt paard nu een deken. Maar komende week wordt ht 21/22 graden dan gaat die dus af en daar doelen meer op.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:11

Hier gewoon 18 graden hoor vandaag. Nu heb ik geen paard maar scheer ik ze alleen, ik bemoei me niet met dekens :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:14

Jester_ schreef:
Hier gewoon 18 graden hoor vandaag. Nu heb ik geen paard maar scheer ik ze alleen, ik bemoei me niet met dekens :')

Ah dat was het hier niet :) dus vandaar. Daarom vind ik het niet gek. Maar als het werkelijk 20+ graden wordt dan gaat die af.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:24

Het is een hooop gewissel, maar met deze temperatuur zou k hem overdag rustig af doen. Was net ook nog 12 graden, 10 minuten geleden. Das niet koud in een stal.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 08:37

Ik heb inderdaad de borst en hals geschoren. Hopelijk kan ze daarmee genoeg warmte kwijt dat ik pas hoef te gaan scheren als ‘t koud genoeg blijft voor dekens. Die van mij staat tot nu toe nog helemaal zonder dus. Op stal staat ze nu al soms te zweten, laat staan met een deken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 08:56

Hals en borst eruit is ook wel bij uitstek het model om ze zonder deken te laten :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:05

Hier komt straks hals, borst en een stukje flank eruit. Daar waar ze in dit weer gaan zweten. Ik hoop dat mijn moser dat aan kan en ze moeten zich gedragen. De grote is te zwaar om met 1 hand goed te bedienen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 19:33

Ik heb een groot Heiniger accu scheerapparaat, maar ik denk dat er koeien messen op zitten. hij scheert prima, maar wel allemaal kleine streepjes. Welke messen zou ik moeten kopen?
Ik zie ze van 3 en van 1mm, maar ook met Bovenmes 15/Ondermes 31 tands of Bovenmes 23/ Ondermes 31 tands. Wie weet raad?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 19:45

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 19:50

Ik neem bijna altijd 23/31. Enkel bij tinker/fjord/shetlander/... de 15/31. Goede uitleg hierboven!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:09

Dankjewel beiden. Hier heb ik wat aan!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:13

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:31

Lizz schreef:
Volgens mij krijg je nu ook een tweede set gratis bij macrovet, als je de 31/23 bestelt.

https://www.macrovet.nl/heiniger-stel-p ... tands.html

(Ik deed ze per ongeluk in mijn mandje en daar staat bij een gratis set)

Dank voor de tip! Ik wilde nog een extra messenset omdat ik ook wel voor anderen scheer… nu mooi meteen 2 en besteld!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:52

Thanks ik ook *\o/* :')

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:27

Lizz schreef:
Volgens mij krijg je nu ook een tweede set gratis bij macrovet, als je de 31/23 bestelt.

https://www.macrovet.nl/heiniger-stel-p ... tands.html

(Ik deed ze per ongeluk in mijn mandje en daar staat bij een gratis set)

Ja, ik kreeg een mailtje van Macrovet, en dat was voor mij reden om even verder op zoek te gaan.
Ik heb ze ook besteld!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 02:08

Ik heb er ook maar 3 besteld, dus straks 6 nieuwe sets. Dan ga ik wat oude veelgebruikte wegleggen of wegdoen, die zijn ondertussen ook al wel 10 jaar oud

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:54

Werd net gemaild dat dat een fout was. En ik maar 1 paar krijg. Heb dus alles geannuleerd

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:23

just_kiki schreef:
Werd net gemaild dat dat een fout was. En ik maar 1 paar krijg. Heb dus alles geannuleerd

Kreeg ik ook, heb mn bestelling ook geannuleerd, want dan zijn ze ergens anders wel goedkoper te krijgen.