[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:20

Oke, bedankt! En zijn dit dan bilkoorden die door de benen gaan of een soort staartriem (een enkele bilkoord die achter de billen langs gaat)?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:26

xHaithi schreef:
Oke, bedankt! En zijn dit dan bilkoorden die door de benen gaan of een soort staartriem (een enkele bilkoord die achter de billen langs gaat)?

Je kunt er gewone bilkoorden die om de benen zitten zegmaar aan vast maken want de bevestiging zit er wel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:47

Bucas levert gewoon met bilkoorden zover ik ze gekocht heb ( smartex serie)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:51

@ MoniekV: Hmmm, die wil ik net niet. Mijn merrie heeft haar been daar eens in weten te hangen met verrokken ligamenten en peesongein tot gevolg en uiteraard een compleet aan gort getrokken deken (toen nog een Harry's Horse outdoor deken). Ik ben dus niet happig op gewone bilkoorden. Ik heb liever de koord achterlangs. Momenteel gebruik ik de HH highliners dus nog wel mét bilkoorden, met de hoop dat ze het met minder rollen door de kou gewoon niet zo snel doet maar eigenlijk zint me dat niet. Voor mij een bijkomende reden trouwens om verder te kijken naar merken waarbij die bilkoorden niet noodzakelijk zijn (zoals Horseware).

@ smurffie: Bedankt! Goed om weten dat die duurdere serie ze wel hebben. Alleen niet diegene die ik zoek waarschijnlijk?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:21

Mijn merrie pist ook zo dat haar benen er soms onder zitten..Wat hier fijn werkt is of een Rambo staartriem van plastic(geweldige dingen) of elastische bilkoorden en dan niet gekruist..Vooral bij mijn Bucas werkt dat erg fijn en geen scheeftrekkende dekens..Wel goor he dat die achterbenen zo goor worden,mijn merrie had dat altijd al :(

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:49

xHaithi schreef:
@ MoniekV: Hmmm, die wil ik net niet. Mijn merrie heeft haar been daar eens in weten te hangen met verrokken ligamenten en peesongein tot gevolg en uiteraard een compleet aan gort getrokken deken (toen nog een Harry's Horse outdoor deken). Ik ben dus niet happig op gewone bilkoorden. Ik heb liever de koord achterlangs. Momenteel gebruik ik de HH highliners dus nog wel mét bilkoorden, met de hoop dat ze het met minder rollen door de kou gewoon niet zo snel doet maar eigenlijk zint me dat niet. Voor mij een bijkomende reden trouwens om verder te kijken naar merken waarbij die bilkoorden niet noodzakelijk zijn (zoals Horseware).

@ smurffie: Bedankt! Goed om weten dat die duurdere serie ze wel hebben. Alleen niet diegene die ik zoek waarschijnlijk?

Mijn ene paard kreeg schuurplekken van de bilkoorden en het maakte niet uit hoe los/strak ik ze vast deed en ze vond het sowieso nooit leuk als ik ze vast maakte maar nu met Horseware dekens nergens meer last van, ideaal!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:49

Bedankt voor de gegeven informatie of tips tot nu toe :)

Ook nog mensen met ervaring met de liners en onderdekens van Bucas (en eventueel Horseware)? Behouden deze hun warmte een beetje of moet je na een paar jaar toch nieuwe kopen?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:52

Horseware liner heb ik er nu eentje van. Heb hem pas sinds deze winter in gebruik dus ik kan er nog niet veel over kwijt maar ik vind het tot nu toe een erg fijne deken. :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:09

Die Bucas select onderdekens zijn er nog niet zo lang, dus hoe die zich houden is nog niet echt wat over bekend. Die van mij is nog als nieuw, maar dat mag ook wel voor die prijs en pas 2 seizoenen gebruikt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:38

Mijn merrie tilt haar staart schuin naar rechts op, dus links achter wordt in de straal getrokken. -O-

Ik maak de bilriem en de rand van de deken regelmatig schoon met een babybillendoekje, die dingen gebruik ik sowieso veel rondom mijn paard.

De tip van het omkeren van de riemen ga ik zeker proberen, dan graai je zelf niet in de viezigheid met op en afdoen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:39

Over een staartriem plaste mijn merrie ook. Dus ik heb lieskoorden aan mijn Amigo genaaid. Is ergens in dit topic een foto van geupload. Tegen het grijpen in de vieze prut kan je ze ook achterstevoren doen. Dus dat je ze losmaakt bij de flank ipv de billen ;)

DRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:37

Hallo, ik ben nieuw hier en snap er echt helemaal niks van en vraag het maar gewoon :)
Ik heb een paardje van 2,5 die op stal staat die niet volledig wind dicht is ( zitten hier en daar wat gaten in de schuur) het is hier inmiddels -6. Hij heeft niet echt een dikke wintervacht en krijgt genoeg ruwvoer. Mijn vraag is nu zal ik hem vannacht een fleece dekentje op doen aangezien het zo koud is of stel ik me aan. Ik weet dat paarden het niet snel koud hebben en ben er geen voorstander van maar ik zou het ook sneu vinden als die het vannacht echt koud heeft.

Alvast bedankt !!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:39

Nee een fleece deken gaat hem niet warmer houden. Gewoon portie extra voer en dan houdt ie zich waarschijnlijk prima!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:19

@DRN als hij normaal zonder dekens staat heeft hij waarschijnlijk wel wat langere vacht gekregen al en door die haren krijgt hij het juist niet koud. Met een deken op druk je dan die beschermende haren plat en dan kan hij zichzelf niet meer warm houden. Zoals smurffie ook al zegt, je kunt beter extra hooi geven.

Een fleece deken onder een 0 gram regendeken staat dat gelijk aan een 50 grams deken?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 00:07

ongeveer 50 gram ja :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 00:32

Ik zou er dan eerder voor kiezen een 200 grams op te leggen. Mijn 3-jarige heb ik vorig jaar ook al onder de dekens gehad, dikke vacht of niet; koud is koud. Of die van jou het koud heeft kan natuurlijk niemand zeggen van achter de computer.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 00:41

Nies volgens mij zit je verkeerd. Ik denk dat je de ts van het andere topic bedoelt. Of je hebt t tegen DRN natuurlijk :j
Mijn shetlander gaat overmorgen kaal en onder 350 gram. Ik heb alle dekens al in huis, alleen de 0 gram is te kort om er een 100 gram onderdeken onder te passen, vandaar mijn vraag over de fleece. Maar dit is pas voor later in het seizoen natuurlijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:17

De TS? Nee dat zou niet zo nuttig zijn na 1,5 jaar. Inderdaad DRN.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:39

Als je jonge paard aangenaam voelt en verder gezond is zou ik geen deken doen..Hier heb ik er ook twee die geen enorme vacht hebben maar zich toch goed warm kunnen houden en geen last hebben als het regent..Hun doe ik in tegenstelling tot mijn merries geen plezier met een deken..

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:09

Nies ik heb je een pb gedaan, sorry dat hij zo lang is hihi

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:49

xHaithi schreef:

Ook nog mensen met ervaring met de liners en onderdekens van Bucas (en eventueel Horseware)? Behouden deze hun warmte een beetje of moet je na een paar jaar toch nieuwe kopen?

Ik heb m'n bucas select vorig jaar in september gekocht, incl bilkoorden (was combinatie regendeken + 150 gr liner). Liner nu 2 keer gewassen en is nog precies hetzelfde!
Dit jaar een 300 gr bucas select liner erbij gekocht, dus een losse, daar zaten géén bilkoorden bij. Stond overigens ook duidelijk vermeld op de site.

Nu alleen nog een hals erbij in regendeken en liner variant en ik ben voor zo'n 400€ compleet :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:58

Azmay schreef:
Zijn er hier mensen die de bilkoorden van de dekens af halen?
Mijn merrie plast die van de Nika helemaal onder en haar benen zijn smerig en plakkerig, dus ik heb ze er net maar af gehaald in de hoop dat hij toch blijft liggen.

Ikkeuhh *\o/* Ik vind die riemen zo vertieftes onhandig (pardon my French :Y) ), aan een deken wil ik gewoon iets wat hóp op het paard kan en ook hóp weer er af. Ik moet al steeds voorsluitingen en singels los en vast maken, dan ga ik echt ook nog niet met 2 extra dingen zitten rommelen. Gewoon bij het op doen staart er door en bij het afhalen de deken naar achteren er af trekken. Makkelijk en snel en ik denk ook comfortabeler voor je paard dan die jarretels.

Ik heb van die geplastificeerde dingen van Horseware, die zijn ideaal. Worden wel vies maar zijn ook zo weer schoon. En het blijft liggen. Ja, de dekens zakken wel eens een paar centimeter scheef maar diverse merken deken liggen hier prima met die riemen. En die van mij rollen heel wat af. Zonder deken zitten er nu bevroren blaadjes op z'n flanken en kruis :roll: Mijn ruin is ook echt een ligger, hij gaat graag eventjes gestrekt en zelfs de zwaarste deken blijft gewoon recht liggen ondanks al het opstaan en gerol enzo.
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-12-16 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:03

Koper schreef:
Ikkeuhh *\o/* Ik vind die riemen zo vertieftes onhandig (pardon my French :Y) ), aan een deken wil ik gewoon iets wat hóp op het paard kan en ook hóp weer er af. Ik moet al steeds voorsluitingen en singels los en vast maken, dan ga ik echt ook nog niet met 2 extra dingen zitten rommelen. Gewoon bij het op doen staart er door en bij het afhalen de deken naar achteren er af trekken. Makkelijk en snel en ik denk ook comfortabeler voor je paard dan die jarretels.

Ik heb van die geplastificeerde dingen van Horseware, die zijn ideaal. Worden wel vies maar zijn ook zo weer schoon. En het blijft liggen. Ja, de dekens zakken wel eens een paar centimeter scheef maar diverse merken deken liggen hier prima met die riemen.

Totdat je Rambo dekens hebt met een 3 dubbele voorsluiting :') :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:08

Die heb ik niet en die gaan er ook niet komen. De Nika's, Weatherbeeta en Amigo hebben er 2 en de Rhino 1. Die laatste is overigens het meeste gepriegel :P

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:31

Area51 schreef:
xHaithi schreef:

Ik heb m'n bucas select vorig jaar in september gekocht, incl bilkoorden (was combinatie regendeken + 150 gr liner). Liner nu 2 keer gewassen en is nog precies hetzelfde!
Dit jaar een 300 gr bucas select liner erbij gekocht, dus een losse, daar zaten géén bilkoorden bij. Stond overigens ook duidelijk vermeld op de site.

Nu alleen nog een hals erbij in regendeken en liner variant en ik ben voor zo'n 400€ compleet :')

Super! Bedankt voor de informatie :) Ook aan Nies_ en mcjv.