[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniekV

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:42

Bij mij hebben ze ook ong 450 met hals op, overdag een aantal uur buiten in de paddock en verder in een buitenstal.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:05

Net gewisseld, ze was al iets lauw onder de deken. Dus goede keus denk ik.
Ik heb nu deze deken opliggen: http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _2399.html
Had verwacht dat die hetzelfde zou vallen als de 200gr- versie, maar hij valt veel kleiner. Nieuw gekocht en nog niet gepast. Het kan gelukkig net.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 01:13

Misschien ook omdat 'ie dikker is?

Hier is het -3. Ze stonden allebei bloot en eigenaardig genoeg was mijn merrie, die magerder is en een lagere weerstand heeft, warmer (37,2) dan mijn ruin (37,0). Terwijl mijn ruin aan de buitenkant warmer aanvoelt. Merrie nu onder deken en morgen maar eens kijken hoe ze meten.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 07:38

Ja, dat denk ik.

Klinkt op zich wel logisch wat je zegt. Je ruin verliest meer warmte door de vacht (voelt dat warmer aan), dus lichaamstemperatuur is kouder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 07:39

Jawel. Maar de afgelopen 48 uur waren ze allebei de zelfde temperatuur. Normaal gesproken is mijn merrie ongeveer een halve graad warmer.

Ik ben nog een beetje aan het kijken hoe en wat met die metingen maar zou toch grappig zijn als ik er al conclusies uit kon trekken :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:57

Zijn er hier mensen die de bilkoorden van de dekens af halen?
Mijn merrie plast die van de Nika helemaal onder en haar benen zijn smerig en plakkerig, dus ik heb ze er net maar af gehaald in de hoop dat hij toch blijft liggen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:22

Ik heb Rambo en Amigo dekens en daar zitten sowieso al geen bilkoorden aan maar een staartriem. Ik ben wel eens vergeten de staartriem eraan te doen maar toen zakte de deken heel snel helemaal scheef en waaide ook omhoog dus ik zou er wel iets aan doen...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:27

Azmay schreef:
Mijn merrie plast die van de Nika helemaal onder en haar benen zijn smerig en plakkerig, dus ik heb ze er net maar af gehaald in de hoop dat hij toch blijft liggen.

Ik zou dit echt niet aanraden! Heb hem 1 dag zonder bilkoorden gehad bij gebrek aan en die hele deken hing half van hem af.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:29

liekec schreef:
Azmay schreef:

Ik zou dit echt niet aanraden! Heb hem 1 dag zonder bilkoorden gehad bij gebrek aan en die hele deken hing half van hem af.

Duidelijk :')

Maar wat dan? Ik heb ze nu al redelijk kort staan naar mijn smaak en het zijn smerige plakkende dingen geworden. Moet ik ze dan langer zetten, nog korter? Dit is ook geen doen -O-

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:31

Hangt er van af. Ik heb mijne ene merrie ook zonder bilkoorden op stal. Weidedekens met bilkoorden ivm rollen en dan niet terugvallen. Maar staldekens heb ik nooit bilkoorden om.
Bij mijn andere merrie draai ik de koorden altijd om. Gespen aan de zijkant van de deken vast.

Probeer anders eens een staartriem ipv beensingels?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:33

Extra setje (of zelfs 2) en dan schoonmaken, zie ik hier op stal veel voorbij komen :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:34

Staartriem werkt prima en daar heb je plasticen van. Dus wordt niet zo goor. Kun je gewoon afnemen met een doelje of even onder de kraan houden. Ideaal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:36

Fabster schreef:
Staartriem werkt prima en daar heb je plasticen van. Dus wordt niet zo goor. Kun je gewoon afnemen met een doelje of even onder de kraan houden. Ideaal.

Staartriem houd toch ook bijna niet tegen? Die dingen zitten dan zo laag :o

Extra setje heb ik wel maar dan moet ik ook het paard blijven wassen en dat gaat dus niet. Plek waar de koorden rusten boven haar hak is een plakkaatje..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:40

Als ze boven je hak zitten heb je ze denk ik veel te laag.
Of niet gekruist/om elkaar gedraaid?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:40

Ik heb de bilriemen er ook lang niet altijd aan. Dekens blijven gewoon liggen, vind het alleen geen fijn idee als ik er geen zicht op heb mocht de deken toch opwaaien of na het rollen dubbel klappen of iets. :Y)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:42

Veulen84 schreef:
Als ze boven je hak zitten heb je ze denk ik veel te laag.
Of niet gekruist/om elkaar gedraaid?

Wel gekruist, veel hoger gaat niet denk ik de plasplek is wel een stukje boven de hak hoor.
Had nooit gedacht dat ze er overheen zou kunnen plassen maar blijkbaar toch wel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:45

Zit het probleem dan niet meer in het feit dat ze d'r staart niet goed optilt bv?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:47

Ik vind boven de hak ook wel een vreemde plek hoor, die van mij zitten echt precies waar z'n billen eindigen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:47

Veulen84 schreef:
Zit het probleem dan niet meer in het feit dat ze d'r staart niet goed optilt bv?

Dat zou kunnen, de deken is net wat lang en ze is er niet aan gewend natuurlijk.
Een nieuwe deken kopen is alleen ook zowat, deze past verder wel prima lijkt het toch.

Ik zal kijken of ik ze korter kan maken zonder dat het tussen de benen gaat schuren.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:53

Oh, een lotgenoot! Die bilkoorden worden zooo smerig :r Elke keer met je handen die vieze dingen los- en vastmaken, iew... En ze zitten gewoon goed zo, niet te los, en ik wil ze niet te strak, ze heeft dat ding 24/7 om, het moet wel lekker zitten. Zelf wordt ze niet vies, gelukkig, maar die deken des te meer.
Het komt in mijn geval wel omdat die deken net even iets te lang is, maar een maat kleiner is echt te klein.

Ik heb me er maar bij neergelegd. Er is gewoon stromend water op stal, dus ik was gewoon mijn handen als ik er aan heb gezeten. Na de winter laat ik de deken wassen. Het is niet anders :roll:

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:58

Plast zr niet tegen de wind in ofzo?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:00

EmptyWords schreef:
Plast zr niet tegen de wind in ofzo?

Ik zou het niet weten, heb haar niet meer zien plassen sinds ze over de koorden plast.
Maar zoveel wind heeft hier niet gestaan de afgelopen dagen volgens mij.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:14

Azmay schreef:
Veulen84 schreef:

Dat zou kunnen, de deken is net wat lang en ze is er niet aan gewend natuurlijk.
Een nieuwe deken kopen is alleen ook zowat, deze past verder wel prima lijkt het toch.

Ik zal kijken of ik ze korter kan maken zonder dat het tussen de benen gaat schuren.

Dat kan dus wel. De zware dekens aan de achterkant zorgen er vaak voor dat de staart niet helemaal omhoog gaat en dan piesen en mesten ze over de zijkanten van de deken, hun eigen staart enz.
Bovendien als de deken te lang is liggen de koorden vaak ook nog anders dan dat je eigenlijk wenst.
Ik sloop ook vaak de lange staartflappen er af. Die zijn namelijk ook al een hinder. Korte kan. Maar van die staartflappen die lang zijn of ook aan de zijkanten gestikt :n

Kesje: probeer eens of je de gespen van de koorden aan de zijkant kunt vastmaken. Als daar gewoon een ringetje zit dan kan dat zonder problemen. Blijven je handen schoon :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:53

Bij mijn merrie is die koord ook altijd echt smerig en de benen daardoor soms ook. En de dekens zijn in mijn geval niet te groot, eerder net ietsje te klein. Ze heeft het voor zover ik me kan herinneren ook altijd, het hele jaar, dus ook bij bv vliegendekens. Erg vies inderdaad :S Ik maak de sluitingen dan ook regelmatig apart schoon.

Zelf had ik ook even een vraag over Bucas. Heeft iemand ervaring met de Bucas onderdekens/liners? Hoe lang houden deze onderdekens hun vulling? Momenteel werken we met Harry's Horse highliners waar een Amigo Wug overheen gaat maar de 200 grams is na 2 winters nu al echt superdun geworden. (Dit is de derde winter dat we hem gebruiken.) De 300 en 500 gram moet ik nog eens bekijken. Als het zo snel gaat kan ik evengoed met een duurder merk beginnen dat wel een viertal jaar meegaat in plaats van elke 2 jaar nieuwe 'onderdekens' te moeten aanschaffen van Harry's Horse.

Daarnaast vroeg ik me ook af welke bilkoorden er bij een Bucas Select of Bucas Irish Turnout zitten.
Bij de Bucas Freedom onlangs kreeg ik enkel een touwtje om het deken achteraan bij elkaar te houden. Ik vroeg me af of dat bij de wat duurdere dekens een iets solidere oplossing was.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:12

xHaithi schreef:
Bij mijn merrie is die koord ook altijd echt smerig en de benen daardoor soms ook. En de dekens zijn in mijn geval niet te groot, eerder net ietsje te klein. Ze heeft het voor zover ik me kan herinneren ook altijd, het hele jaar, dus ook bij bv vliegendekens. Erg vies inderdaad :S Ik maak de sluitingen dan ook regelmatig apart schoon.

Zelf had ik ook even een vraag over Bucas. Heeft iemand ervaring met de Bucas onderdekens/liners? Hoe lang houden deze onderdekens hun vulling? Momenteel werken we met Harry's Horse highliners waar een Amigo Wug overheen gaat maar de 200 grams is na 2 winters nu al echt superdun geworden. (Dit is de derde winter dat we hem gebruiken.) De 300 en 500 gram moet ik nog eens bekijken. Als het zo snel gaat kan ik evengoed met een duurder merk beginnen dat wel een viertal jaar meegaat in plaats van elke 2 jaar nieuwe 'onderdekens' te moeten aanschaffen van Harry's Horse.

Daarnaast vroeg ik me ook af welke bilkoorden er bij een Bucas Select of Bucas Irish Turnout zitten.
Bij de Bucas Freedom onlangs kreeg ik enkel een touwtje om het deken achteraan bij elkaar te houden. Ik vroeg me af of dat bij de wat duurdere dekens een iets solidere oplossing was.

Volgens mij moet je bij Bucas de bilkoorden er altijd los bij kopen.