[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 07:54

Ik heb een dekenrek op stal waar de dekens aan hangen die ik op dat moment gebruik, bij wisseling van seizoen wissel ik de dekens en die ik niet gebruik gaan gewassen op zolder of thuis in de schuur.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 08:23

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:10

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:55

Ik heb laatst om te proberen bij IKEA van die vacuüm zakken meegenomen.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/spantad-va ... -80489973/
Dekbedden/dekens etc nemen ineens heel weinig ruimte in. Dus voor paardendekens leek het me ook heel handig. Spullen in de zak, stofzuiger erop en het is een stuk minder volume :j

Piekosjj

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:17

Ik bewaar gewoon de verpakking waar de deken in komt, weet je zeker dat de deken er in past en plaatje / merk aan de buitenkant zodat je direct weet welke deken het is :j En dan vaak nog een losse verpakking die is overgebleven van een kapotte / verkochte deken voor dingen als vliegenmaskers of halsstukken. Allemaal in 1 kast, zomerspullen op 1 plank, regendekens op 1 plank en winterdekens op 1 plank. Ik schroef dan ook van die hangertjes aan de binnenkant voor dingen als bil/staartriemen en dat soort handige dingen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:01

Ik krijg dikkere dekens nooit meer terug in die tassen :') die tassen gebruik ik weer voor andere dingen. De dekens zitten in grote dozen in de schuur en een paar op stal in de trailer. Alleen 1 zweetdeken en onderdeken in de kast.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:54

Piekosjj schreef:
Ik bewaar gewoon de verpakking waar de deken in komt, weet je zeker dat de deken er in past en plaatje / merk aan de buitenkant zodat je direct weet welke deken het is :j En dan vaak nog een losse verpakking die is overgebleven van een kapotte / verkochte deken voor dingen als vliegenmaskers of halsstukken. Allemaal in 1 kast, zomerspullen op 1 plank, regendekens op 1 plank en winterdekens op 1 plank. Ik schroef dan ook van die hangertjes aan de binnenkant voor dingen als bil/staartriemen en dat soort handige dingen :D

Ik ook bij de Horsewaredekens enzo. Maar heb ook wat spul wat niet in zulke tassen zat of in gare tasjes die mteeen stuk zijn. Daarvoor heb ik de ikeatassen.

SNN_JEWEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:46

Ik ben altijd zo blij met de amigo dekens en de liners van horseware die vocht opnemen en reguleren betreft temperatuur, ideaal!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:53

Afbeelding

Hier weer verder met zoeken voor de Welsh, bucas is het ook niet helemaal, plekjes op schouder lijken niet beter te worden.

Maar deze Nika in 127 lijkt net tikkie te klein, dus proberen maar een 137, wel fijn dat deze zo hoog sluit, dat is bij hem vaak het probleem.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:04

Hier kan de zoektocht helaas weer beginnen, de manen werden heel vettig onder de deken en schilferig. Toen ik het wilde wassen spotte ik ook een kaal plekje precies op het hoogste punt van haar schoft. Het randje van de deken komt hier overigens niet, maar wellicht toch nog iets te veel druk op de schoft?

Maar om haar nu zonder deken neer te zetten? Ik heb eventueel een foto per pb voor mensen die mee willen kijken, twijfel of het door de deken komt of dat het iets anders is.

Weet ook zo niet welke dekens ik op korte termijn nog kan proberen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:10

Damelza schreef:
Hier kan de zoektocht helaas weer beginnen, de manen werden heel vettig onder de deken en schilferig. Toen ik het wilde wassen spotte ik ook een kaal plekje precies op het hoogste punt van haar schoft. Het randje van de deken komt hier overigens niet, maar wellicht toch nog iets te veel druk op de schoft?

Maar om haar nu zonder deken neer te zetten? Ik heb eventueel een foto per pb voor mensen die mee willen kijken, twijfel of het door de deken komt of dat het iets anders is.

Weet ook zo niet welke dekens ik op korte termijn nog kan proberen

Misschien de Kentucky comfort liner pro onder je dekens doen? Dat is een liner met hele zachte voering en bontje bij de schoft. Je hebt ook de normale liner. Die heeft een andere voering, maar met lang schoft bontje. Ik heb de pro besteld bij Agradi en krijgt die vandaag binnen.

Heb wel al een Kentucky onderdeken (is anders dan de liner) en die blijft met bilkoord eraan heel goed liggen zonder vast te maken aan de deken. Geen schoft bontje, maar wel de zachte voering.

Die liner van Kentucky kan je als het goed is net zoals de Horseware liners aan de achterkant vastmaken met clips en de voorkant met klittenband. Of dit ook past bij het Horseware linersysteem moet ik nog ontdekken.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:23

Ik ben alleen bang dat het door de druk komt, omdat het niet de rand is van de deken maar echt een stuk naar achteren ligt. Het is ook niet echt een schuurplek maar gewoon kaal met verder wel een zachtroze huid. Paarden ;(

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:52

Maar dat is ook wel iets wat een beetje gebeurd na heel seizoen dekens op...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:43

Ik zou bij jouw paardje wel een PE durven proberen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:50

Ze heeft nu een 183, welke maat zou ze dan moeten hebben van de PE?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:54

Ik zou 5'9 kiezen en voor de PE Buster kiezen, omdat die een hoge loopsplit heeft.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:47

Polar schreef:
Ik zou 5'9 kiezen en voor de PE Buster kiezen, omdat die een hoge loopsplit heeft.

Die valt in mijn ogen juist echt smal.. volgensmij heeft damelza haar paard paard wat breeds nodig.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:01

SansaS schreef:

Ben ik het niet mee eens. Heb nu ruim 30 jaar paarden en nog nooit gehad. De enige deken die bij mij kale schouders geeft is Horseware.

Damelza het is jammer dat de WB Ultra Comfitec slecht verkrijgbaar is. Die is voor paarden met iets meer body en de halsopening is ook anders dan de Dynamic.

Als je die van mij een keer wilt passen is dat geen probleem. Wij wonen redelijk bij elkaar in de buurt en nu die van mij enorm is afgevallen is hij te ruim.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:15

SansaS schreef:
Polar schreef:

Die valt in mijn ogen juist echt smal.. volgensmij heeft damelza haar paard paard wat breeds nodig.
Haar paardje is smaller gebouwd dan de mijne, vandaar mijn tip.

De deken valt overigens niet erg smal, kijk maar naar de foto's van Lies en mijn paard heeft een vrij brede borst.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:40

SansaS schreef:

Die van mij draagt vrijwel 365 dagen per jaar een deken, en die heeft zeker geen plekjes.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:43

Ik doel op de manen die vettig en schilferig werden. Dat lijkt me wel normaal als je een deken het hele seizoen oplaat en de hals niet tussentijds wast of schoonmaakt van de deken. Daar kunnen de manen ook van afbreken en dan kun je je afvragen of het een schuurplekje is of verstikke uitgevallen manen en daarom kaal.

Eigenlijk moet je een halsstuk tussendoor wel wassen of anders zeker even afnemen. Manen produceren nu eenmaal vet en dat wordt dan steeds viezer en kleffee waardoor manen kunnen verstikken en uitvallen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:44

SansaS schreef:
Ik doel op de manen die vettig en schilferig werden. Dat lijkt me wel normaal als je een deken het hele seizoen oplaat en de hals niet tussentijds wast of schoonmaakt van de deken. Daar kunnen de manen ook van afbreken en dan kun je je afvragen of het een schuurplekje is of verstikke uitgevallen manen en daarom kaal.

Eigenlijk moet je een halsstuk tussendoor wel wassen of anders zeker even afnemen. Manen produceren nu eenmaal vet en dat wordt dan steeds viezer en kleffee waardoor manen kunnen verstikken en uitvallen.

Dit was niet het stuk onder de hals maar onder de deken zelf, deze valt wel een stukje over de schoft.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:45

gr_roos schreef:
SansaS schreef:

Ben ik het niet mee eens. Heb nu ruim 30 jaar paarden en nog nooit gehad. De enige deken die bij mij kale schouders geeft is Horseware.

Damelza het is jammer dat de WB Ultra Comfitec slecht verkrijgbaar is. Die is voor paarden met iets meer body en de halsopening is ook anders dan de Dynamic.

Als je die van mij een keer wilt passen is dat geen probleem. Wij wonen redelijk bij elkaar in de buurt en nu die van mij enorm is afgevallen is hij te ruim.

Oeh als dat zou kunnen graag! Welke maat is dat?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:45

Maar het gaat hier om een plek op de schoft toch? Daar komt de hals niet.
Ik zou een schoftbeschermer gaan gebruiken.
Wil je toch een andere deken, dan idd een PE.

Je had eerst een Rambo Supreme toch? Die had mijn paard ook, paste goed, op de laatste 3 a 4 cm na.. Een maat groter was weer te groot. Toen een PE Buster geprobeerd, zit perfect op alle fronten. Ik heb een maat kleiner gekocht dan de maat die ze normaal heeft.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:47

De bucas schoftbeschermer past in de rambo supreme :j