[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:03

gr_roos schreef:
Als ik dit zo lees ben ik zo blij met mijn Weatherbeeta's. In al die jaren (minstens 15) nooit scheve dekens, nooit schuurplekken, zelfs niet als ze even te groot zijn en ook bij een te ruime deken trekt ie niet naar achter over de schoft.

Nou ik ook. Gelukkig kon die vandaag weer op, de ergste kou is weer weg. Weg met die Bucas. Hij heeft hem drie weken op gehad en ook meteen al een paar beginnende schuurplekken.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:05

Afbeelding
Afbeelding

Smartex 6.0
Zijkant schouders zit onwijs strak en de voorsluiting barste bijna open in beweging..
ook niet geschikt dus..

Maat groter proberen of toch een ander merk.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:18

Muze ik denk dat een maat groter te lang wordt en waarschijnlijk nog steeds te strak gaat zitten bij de schouders.

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:53

De big neck is misschien een idee? Langer zou ik zeker niet doen in ieder geval.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:44

Dan sla ik bucas denk ik maar over..
Dit is een ej deken, die regent dus weer in omdat ie te laag hangt.
Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:45

Muze schreef:
Dan sla ik bucas denk ik maar over..
Dit is een ej deken, die regent dus weer in omdat ie te laag hangt.
[ Afbeelding ]

Ik ben mega blij met de kramer. (Dit is de high neck variant)
Nergens schuur/druk. Foam op de schoft en voorkant ruim verstelbaar en er bestaan borstverbreders.

Afbeelding

Afbeelding

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:47

MarjanB schreef:
Check :')

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ja pfff juist. Verder fijne dekens hoor en ook die schoftkussentjes bijvoorbeeld zijn top.. maar verder niet hufterproof

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:07

Ik heb dezelfde deken voor mijn merrie’s als Saams en ben er ook erg content mee.

Nergens meer druk of schuurplekken en ligt bij mijn beide paarden goed.

Ik heb de normale variant, met bijpassende halzen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:51

Die Smartex zijn echt super robuust en waterdicht en blijven vaak jarenlang goed. Als het past is het echt een fijne deken hoor. De big neck is net even wat breder dus wellicht precies wat je nodig hebt.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:06

Ik heb die kramer deken ook, met normale hals, en ben er ook tevreden over.
Heb wel dat de randen aan de onderkant opkrullen, dat begon al best snel.
Hebben jullie dat ook?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:07

Temeraire schreef:
Hebben jullie dat ook?

Tot heden geen last van. Herken het wel van de amigo bravo, maar denk dat komt bij die deken door vuil.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:22

Celebi schreef:
Die Smartex zijn echt super robuust en waterdicht en blijven vaak jarenlang goed. Als het past is het echt een fijne deken hoor. De big neck is net even wat breder dus wellicht precies wat je nodig hebt.

Daar heb je gelijk in.
Lastige is dat hij nu 3,5 is en nog in de groei( vooral meer spieren, veel hoger zal ie niet meer worden).
Daarom twijfelde ik over 6.3 of de 6.0 die qua lengte op zich goed lijkt.
Maar kan wel een big neck kopen en passen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:37

Hier is Bucas echt geen succes.
Hier blij met de Rhino.
Afbeelding

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:01

Saaams schreef:
Temeraire schreef:
Hebben jullie dat ook?

Tot heden geen last van. Herken het wel van de amigo bravo, maar denk dat komt bij die deken door vuil.

Hier geen last van, bij mijn ronde oude merrie wilt ie soms ietsje scheef liggen maar niet storend, en op dat na, tot nu toe de enige die nergens lelijke plekken bezorgd, drukt enz.

Bij mijn jonkie ligt ie echt subliem, zelfde verhaal verder. De high neck lijkt mij ook heel erg fijn

Afbeelding

Afbeelding

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:05

Zijn er hier wat recente ervaringen met de Paardenspullenshop? Zij hebben als enige de WB comfitec Hardi 100 gram in de juiste maat. Als het leveren zo moeizaam gaat dan misschien maar de gewone Dynamic plus bestellen. Mijn Arabier is zo afgevallen dat ie een maatje kleiner moet.
Laatst bijgewerkt door gr_roos op 24-01-25 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:06

gr_roos schreef:
Zijn er hier wat recente ervaringen met de Paardenspullenshop? Zij hebben als enige de WB comfitec Hardi 100 graam in de juiste maat. Als het leveren zo moeizaam gaat dan misschien maar de gewone Dynamic plus bestellen. Mijn Arabier is zo afgevallen dat ie een maatje kleiner moet.

Ja, mijn stalgenoot bestelde de lemieux kudos voor een leuk bedrag. Volgende dag al in huis met dpd!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:13

Ah top, dan zal ik even contact met d'r opnemen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:11

Dit is trouwens een beetje de bouw van mijn paard, in juni 4 jaar en nog onbespierd..
Alle tips welkom.Afbeelding
Afbeelding

JeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:52

Hi! Ik kom hier ook even binnenvallen. Sinds dit jaar zit ik met een probleem met dekens. Mijn haflinger ruin staat 24/7 buiten in een groep en om hem te ondersteunen in de natte en koude periodes, heeft hij een deken op. Vorig jaar viel hij teveel en te snel af zonder deken. Dus gezocht naar een goeie hufterproof deken. Bucas werd al snel aangeraden. Dus ik heb uiteindelijk de 50 gr Bucas Atlantic aangeschaft vorig jaar, met een schoftbeschermer en wat liners om de koudere dagen/nachten door te komen. Een super systeem, deken zit goed en is zonder kleerscheuren de winter en koude natte lente doorgekomen. Dit jaar leek me dat dus weer een prima optie. Dekens zijn gewassen en heb wat extra schoftbeschermers gekocht zodat ik die regelmatig kan wisselen en schoonmaken.

Helaas is er sinds dit jaar een probleem ontstaan. Hij heeft de deken sinds december op, maar ondanks de schoftbeschermer zorgt het nu voor een schuurplek ter hoogte van de schoft/overgang naar de manen. De haren zijn er weg en de plek is enorm gevoelig, maar het is geen open wond.
Het is ontstaan toen ik hem een dikkere onderdeken onder heb gelegd (150gr, met schoftbeschermer). Misschien dat alles daardoor iets strakker kwam te zitten en het is ontstaan?
Met alleen de 50gr incl schoftbeschermer en zonder liner was er nog niks aan de hand in ieder geval.

Kent iemand dit probleem? Ligt het misschien aan het liner systeem dat het daardoor strakker gaat zitten? En hoe heb je het opgelost? Ik zou het liefste wel bij de bucas willen blijven omdat deze wel erg fijn op hem ligt en dus nog niet kapot gegaan is (wonder boven wonder).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:00

Missch een dikkere versie van de Atlantic kopen zodat je kan wisselen en geen liner hoeft te gebruiken?
Hoe je het went of keert zijn liners/onderdekens extra laagjes, randjes en gewicht. Dat kan altijd verschil maken. Mijn fijne rijbroek zit ook minder lekker als ik er een thermobroek onder doe zeg maar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:08

Mijn pony kreeg op exact dezelfde plek schuurplekken en wondjes. Ook met een schoftbeschermer ertussen. Kwam bij hem door de hoge borstsluiting. Als hij zijn hoofd naar beneden deed om te eten of om te liggen trok hij de deken mee naar beneden met zijn hals en dat ging dan strak staan op zijn schoft. Waren echt geen leuke plekjes..

Ik lees echt heel veel paarden die een te lage halsaanzet hebben voor de bucas dekens helaas..

Is er naast de dikkere onderdeken misschien nog iets veranderd? Lagere voerplekken/voeren vanaf de grond? Of het heeft gewoon even tijd nodig gehad om daadwerkelijk de haren weg te schuren en wondjes te maken en daarom nu pas last. Ik zou in ieder geval voorzichtig durven zeggen dat deze deken niet past.. Misschien kun je een foto delen?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:02

Jeebee, ik heb ook zoiets alleen geen kale plekken. Ik heb voor mijn Arabier een kleinere maat moeten nemen omdat ze afgevallen was. Is een amigo en Zit prima, alleen met liner eronder is hij nu te kort.
Ik ga dus een 100 gram kopen zodat er geen liner onder moet en ik neem een Rhino wug omdat die een lagere sluiting heeft, zit beter bij haar, meer ruimte aan de voorkant. Liner maakt toch krapper denk ik.
Misschien is je haf ook wat dikker geworden?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 01:04

Hoe bergen jullie jullie dekens op op stal? Ik heb absoluut niet de mogelijkheid om ze nu mee te nemen naar huis wegens ik nog thuis woon. Maar nu hangen er dus 4 dekens over mijn dekenstang aan de stal, en mijn staleigenaar vindt dit niet zo fijn..
De zadelkast is niet enorm groot, past enkel mijn uitrijdeken nog extra bij in dus de andere dekens kan ik zeker vergeten. Ik dacht misschien om een grote bak te kopen en die bovenop de kasten te zetten, maar 4 dekens van maat 185 die van 100 tot 200g gaan (outdoor en staldekens) lijkt mij ook niet handig..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 01:16

Ik zou in dat geval echt de dekens thuis op zolder of de schuur leggen. Ik heb nu geluk met twee paarden op hetzelfde pension (en daardoor 2 kasten bijv) maar daarvan 1 met pensioen dus de meeste spullen zijn voor 1 paard. Maar als ik moet gaan schuiven omdat mijn oudere dame zou overlijden dan zijn de dekens het eerste wat ik thuis leg.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 07:48

Thuis inderdaad. Als iedere pension klant zijn hele paarden collectie op stal gaat leggen is het einde ook wel zoek.