[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:09

Off topic: Is die fjord nou klein, of die zwarte heel groot?

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:29

Bij Flash, de schimmel, vond ik hem te strak bij de hals en schouders (ook toen ik hem losser had gezet).

Haha de Fjord is een jaarling van ongeveer 1,40m en de zwarte is rond de 1,68m. Hij staat overigens enorm te trillen bij regen, vandaar de keuze voor een deken.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:15

Tegen drukpunten op de schoft kan ik de Hooks deken echt aanbevelen.
Heb nu al een tijdje de reinvent op liggen. Best tevreden over, alleen vind ik m qua waterdichtheid echt slechter dan de trinity.

Maar bij mijn haflinger met lange manen zijn deze dekens echt ideaal, haar manen blijven mooi, geen druk plekken op schoft op borst...

Ben het wel eens dat tegenwoordig de liners zo dun voelen, dat heb ik ook al ervaren en is jammer.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:36

Waar ligt het aan als een deken steeds scheef gaat?

Heb een Weatherbeeta, een HV Polo en een Master deken en die liggen altijd perfect, maar als het echt koud is en vriest doe ik een Bucas op. Zouden zo'n goede dekens moeten zijn, maar hij trekt altijd scheef. En als hij te lang op is krijgt hij kale schouders en bij de inzet van de manenkam gaan de manen kapot.

Hij zal wel niet goed passen, maar ik zie niet waar dat hem dan in zit. Als hij recht ligt ziet het er perfect uit.

Nou ja, gelukkig mag hij na morgen weer af, fijn de Weatherbeeta weer op.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:38

Daar heeft bucas wel vaker een handje van. Bij mij deed de dikke, dus zwaardere, het ook erger dan de dunne.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:52

Ik heb het schaaf zakken goed gekregen door wat met de Buiksingels af te stellen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 07:54

Is meestal de pasvorm die niet goed is voor je paard of de maat (te groot) maar vaak kan het ook al vele schelen door de buiksingels goed af te stellen inderdaad.
Hier liggen de dekens na het rollen vaak scheef als er maar aan 1 kant een lading bagger zit… :+ :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:04

Wat nouvel zegt. :')

Bij degene waar ze goed bij passen liggen ze als een huis. Maar dat is met horseware ook zo, die kunnen ook enorm schuiven/scheef trekken als ze niet passen.

Maar zwaar nat zand aan 1 kant werkt ook niet altijd mee na uitgebreid rollen :') hoewel het hier dan echt maar paar cm scheef is en nooit echt zo scheef als je soms ziet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:12

En de binnenstof maakt uit. Dat ruwe staydry glijdt niet zo lekker terug. Ik heb altijd scheve Bucas dekens. Ook de recuptex. Buiksingels aansnoeren zie ik ook niet zo zitten.

De dikte van de stof zegt niet perse wat over de warmte. Het is ook type materiaal wat erin zit. Ik heb een 50grams deken van een B-merk dat echt voelt als een 600 grams als het van Horseware/Bucas zou zijn zo dik en zwaar is dat ding. Toch is hij echt niet zo warm.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:21

Hier maakt de binnenstof juist totaal niet uit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:33

Haha zo zie je maar weer. Mijn recuptex zijn verre van te groot, integendeel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:48

Ja precies. :')

En zelfs 2 paarden die hetzelfde gebouwd lijken te zijn kunnen beide totaal andere merken nodig hebben. :') Het is zo afhankelijk van het paard. Juist bij de betere merken zitten geen slechte dekens/pasvormen vind ik, alleen slechte matches haha.

Ook al blijf ik van mening dat een maat gewoon een maat zou moeten zijn. (Maar dat is ook bij mensen kleding) dus een 195 zou niet ineens 10cm te lang moeten zijn als de deken aan de voorkant goed ligt. Kleine afwijking bij de merken die net andere manier gebruiken van boven en onderlengte kan, maat bij dekens die zelfde maatvoering gebruiken zou het niet zoveel mogen verschillen. Dan zou je evht alleen naar pasvorm moeten hoeven te kijken.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:23

Mijn Bucasdekens liggen gelukkig goed, maar ik heb naast de buiksingels ook bilkoorden en die maken ook een groot verschil. Zonder bilkoorden schuift de deken en met bilkoorden helemaal niet. Terwijl de Amigo die ik heb gewoon alleen zo'n rubberen koord achter de billen heeft, onder de staart. Die blijft wel gewoon netjes liggen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:25

Mijn Rambo optimo ligt zonder liner perfect, zelfs na rollen en bokken etc, nu met liner schuift het deken al terwijl mijn paard alleen wat rond stapt, iemand enig idee waar dit aan ligt?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:32

MyWishMax schreef:
Ook al blijf ik van mening dat een maat gewoon een maat zou moeten zijn. (Maar dat is ook bij mensen kleding) dus een 195 zou niet ineens 10cm te lang moeten zijn als de deken aan de voorkant goed ligt. Kleine afwijking bij de merken die net andere manier gebruiken van boven en onderlengte kan, maat bij dekens die zelfde maatvoering gebruiken zou het niet zoveel mogen verschillen. Dan zou je evht alleen naar pasvorm moeten hoeven te kijken.

Ja eigenlijk is dit mijn grootste ergernis als dat niet klopt. De rest is een kwestie van testen en uitproberen (kan overigens ook frustrerend zijn, daar niet van :D)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:37

Precies dat ja :') pasvorm frustratie is erg genoeg zonder afwijkingen in de maten

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:36

Ik begin toch te neigen naar een bucas voor mn kerel, want mn pagony tiger zal denk ik nog max een week leven met het ruinen gedoetje… de staartflap hangt al in een reep.
Nu twijfel ik tussen een Atlantic of de smartex.
Enerzijds lijkt een gladdere stof me fijner maar veel mensen zijn wel groot fan van de smartex?
Voordeel is dat die 150 grams is.. ik vind 200 van de Atlantic misschien wat veel..?
Paard staat 24/7 buiten ( wel schuilplek ).

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:39

Als de de atlantic exclusive neemt combineer je beide. Daar zit de vochtenopnemende voering van de smartex in dus kan op een nat paard. Maar afgewerkt met een glade stof zoals de normale atlantic zodat het niet in de haren blijft hangen

De 150 grams smartex is net zo warm als 200 atlantic door die stay dry stof.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:47

Oh dat klinkt handig. Op zich wil ik niet continue wisselen van diktes, liefste een deken die ik praktisch t hele seizoen op kan. Dat lijkt met bucas goed te kunnen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:53

Ligt wel aan het paard. Ja, ik wissel minder als met andere merken, maar hele seizoen lukt hier niet. Heb net de onderdeken er weer afgehaald nu de vorst weg is. Terwijl paard van vriendin juist de 150 gram er nu weer afgehaald heeft, want die is te warm voor die van haar nu weer.

Oke die van haar stal in binnenbox waar het s nachts best warm blijft en mijne in buiten met 3 open kanten dus echt gewoon buitentemperatuur en als de wind verkeerd staat nog wat kouder. Maar verder beide warmbloedmerries van dezelfde leeftijd, beide staan stil op het moment en noem alles maar op haha

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:01

Nee hele seizoen is misschien ook wat te optimistisch.
Heb er nu een 100 grams opliggen.
Begon met een 0 grams, maar eigenlijk bevalt dat niet heel erg. Die bewaar ik maar, voor nood of gewoon begin herfst.
Onderdekens vind ik denk ik niet perse heel fijn met altijd buiten zijn, idee dat ze dan toch weer ergens wat uitsteken en vocht opzuigen als paard bv toch eens op een wat natter plekje rolt of ligt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:31

Als ik dit zo lees ben ik zo blij met mijn Weatherbeeta's. In al die jaren (minstens 15) nooit scheve dekens, nooit schuurplekken, zelfs niet als ze even te groot zijn en ook bij een te ruime deken trekt ie niet naar achter over de schoft.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:03

gr_roos schreef:
Als ik dit zo lees ben ik zo blij met mijn Weatherbeeta's. In al die jaren (minstens 15) nooit scheve dekens, nooit schuurplekken, zelfs niet als ze even te groot zijn en ook bij een te ruime deken trekt ie niet naar achter over de schoft.

Helaas niet geschikt voor speelse paarden. Ze gaan altijd op dezelfde plek kapot... Van goedkoop tot de allerduurste.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:13

Change03 schreef:
gr_roos schreef:

Helaas niet geschikt voor speelse paarden. Ze gaan altijd op dezelfde plek kapot... Van goedkoop tot de allerduurste.

Die ervaring heb ik niet, die van mij staat in een ruinen groep en alle dekens zijn nog heel. Maar ieder zijn voorkeur. Ik ben geen fan van Horseware en Buca.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:47

Change03 schreef:
gr_roos schreef:

Check :')

Afbeelding

Afbeelding