[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:18

En wat zoek je, vliegendeken of exceemdeken?
Er is ook een zomerdeken van optimo, niet echt een vliegendeken.

Ik heb een brede merens van 1.56 en de bucas zweet light zit goed bij haar, alleen de kap blijft zonder halster of Vliegenmasker niet goed zitten. Verder fijne deken. Heb maat 190.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 18:22

Ik zoek wel een echte goede vliegendeken omdat waar hij staat bekend staat om de vele dazen .

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:41

Robin_Rikkie schreef:
Hmm, hij heeft het wel enorm snel warm in de zomer, nog geschoren afgelopen zomer omdat hij schuimend op de wei stond := ik ga eens bij decathlon kijken voor PE. Volgens mij hebben die alleen geen losse hals wat ik dus wel een groot nadeel vind..
lemieux zag ik ook langskomen inderdaad maar weet nog dat iemand die ik ken hem had en dat hij inderdaad heel zwaar was. Ik ga denk ik toch als eerste dan de protector proberen.
gr_roos, weet jij welke dat is van wheaterbeeta toevallig? :)

https://www.weatherbeetaeu.com/weatherb ... 000-83c717

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:28

viphorse schreef:
Ik breek hier ook in als dag mag .

Ik ben er tijdje uit geweest en heb sinds kort een erg stevige koudbloed kruising van 150 hoog. Wij zitten direct aan het bos en water dus ik verwacht een vliegendeken nodig te gaan hebben .
Iemand ervaring met een vliegendeken die wel dun is van stof niet te heet en geschikt is voor brede paarden ?

Qua deken nu heeft hij de Optimo op die zit goed maar verwacht eerlijk gezegd dat hij ook snel iets te klein zal zijn.

Ik heb eventueel een rambo UV werende deken, met hals, helaas een maat te groot gekocht.. :') heeft mijn paard 24u omgehad en is daarna in de kast beland :')

Het gaat om deze:

https://www.ej.nl/vliegendeken-horsewar ... gI6KvD_BwE

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:48

Onlylienn schreef:
viphorse schreef:
Ik breek hier ook in als dag mag .

Ik ben er tijdje uit geweest en heb sinds kort een erg stevige koudbloed kruising van 150 hoog. Wij zitten direct aan het bos en water dus ik verwacht een vliegendeken nodig te gaan hebben .
Iemand ervaring met een vliegendeken die wel dun is van stof niet te heet en geschikt is voor brede paarden ?

Qua deken nu heeft hij de Optimo op die zit goed maar verwacht eerlijk gezegd dat hij ook snel iets te klein zal zijn.

Ik heb eventueel een rambo UV werende deken, met hals, helaas een maat te groot gekocht.. :') heeft mijn paard 24u omgehad en is daarna in de kast beland :')

Het gaat om deze:

https://www.ej.nl/vliegendeken-horsewar ... gI6KvD_BwE

Ik pb je

Mariska_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:42

Het dekendrama gaat hier helaas verder... Bij mijn extreem brede Frederiksborger ligt tot nu de Amigo XL het beste maar nu met een 100gr onderdeken krijgt hij toch drukplekken boven op zijn hals met witte manen. Bucas ligt helemaal voor geen meter.
Amigo XL schuift niet, hals is breed genoeg en de deken ligt als een huis. Ben dus eigenlijk opzoek naar hetzelfde maar dan dat de deken past bij een hoge hals en net voorbij de schoft niet zorgt voor drukpunten.
Wat kan ik nog proberen :?

Mariska_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:44

Even een paar foto's gezocht
Afbeelding

Afbeelding

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:30

Julia schreef:
De mijne staat in een buitenstal, geschoren en nu 400 gram op zonder hals. Ik moet zeggen dat ik de liners van Horseware totaal niet warm of dik vind aanvoelen. Had er 300 grams liner onder, maar wat een dun dingetje, voelde ook niet aangenaam warm. De 100 grams liner er ook maar onder gefabriceerd voor iets meer warmte. Herkent iemand dit?

Ik herken dit wel. Ik houd mijn pony maar moeilijk warm.. -O- Hij heeft op dit moment echt belachelijk veel dekens op, maar anders daalt zijn lichaamstemperatuur echt teveel.
Ik twijfel om nog een 400 liner aan te schaffen of toch de kiezen voor de HH Highliner 500 grams. Iemand toevallig ervaring met beide? Ik vind het liner systeem wel erg fijn werken, maar als dat ook weer zo weinig warmte geeft dan is misschien de HH een betere keuze als die wel goed warmte geeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:32

Is die HH een staldeken? Want ik dacht dat ik die vroeger had,maar dat was een normale staldeken. Wel heerlijk warm voor de pony die geschoren was. Die maakte een enorme vacht aan en moest die vacht ook vervangen na het scheren en daar was de HH geweldig voor.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:25

Maaik schreef:
Julia schreef:
De mijne staat in een buitenstal, geschoren en nu 400 gram op zonder hals. Ik moet zeggen dat ik de liners van Horseware totaal niet warm of dik vind aanvoelen. Had er 300 grams liner onder, maar wat een dun dingetje, voelde ook niet aangenaam warm. De 100 grams liner er ook maar onder gefabriceerd voor iets meer warmte. Herkent iemand dit?

Ik herken dit wel. Ik houd mijn pony maar moeilijk warm.. -O- Hij heeft op dit moment echt belachelijk veel dekens op, maar anders daalt zijn lichaamstemperatuur echt teveel.
Ik twijfel om nog een 400 liner aan te schaffen of toch de kiezen voor de HH Highliner 500 grams. Iemand toevallig ervaring met beide? Ik vind het liner systeem wel erg fijn werken, maar als dat ook weer zo weinig warmte geeft dan is misschien de HH een betere keuze als die wel goed warmte geeft.

Ik heb vroeger de highliners gehad en ben er niet erg enthousiast over. Wij gebruikten te highliners als liners onder een Amigo wug. Die wug was een maatje groter dan mijn merrie normaal had, de highliners waren wel de juiste maat. HH Highliners zijn zeker niet heel warm. Ze waren onderling ook enorm verschillend qua pasvorm en model. Mijn 500 gram was veel korter (naar beneden toe, niet naar achteren toe) dan de 300 en 200 gram en trok scheef, bij de 200 gram stond de nek veel meer open waardoor hij veel meer naar achteren trok, dat soort zaken. Ik ben er zeker van dat dat niet hoorde maar in de productie werd er duidelijk niet bijster nauwkerig naar gekeken. Na 3 jaar gebruik was de 200 gram zo dun geworden dat we het jaar erop overgeschakeld zijn op volledig Horseware. Het laatste jaar stond mijn merrie zowat de hele winter met "500 gram". De 300 gram gebruikte ik als een 200 gram. Zo dun waren ze geworden op zulke korte tijd.

Qua conditie is mijn merrie enorm verbeterd door over te schakelen op Horseware. Het was niet zozeer dat ze inviel door de HH Highliners maar ze vulde gewoon slechter uit. Ze bleef bv. schraler op de rug terwijl ze verder wel rond genoeg was. Ik denk dat ze regelmatig wat te koud had of dat de liners veel warmte verloren op bepaalde plaatsen. Ik zou het in ieder geval niet aanraden om over te gaan op HH. De mijne staat nu overigens onder 400 gram met hals. Die hals doet wel enorm veel tegen warmteverlies.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:02

MyWishMax de harry's horse highliner 500 grams staldeken inderdaad!
Jammer dat jullie beide zo'n uiterste ervaring hebben... Want die HH Highliner kost tegenwoordig ook 100 euro zonder korting.
Ik ben jarenlang mega tevreden geweest over Horseware. Heb 2 Rhino pony plus dekens liggen die 12 jaar mee zijn gegaan, na 12 jaar ging de binnenvoering kapot waardoor ze echt vervangen moesten worden. Grams was voldoende en bij vorst een amigo 200 grams staldeken eronder en nooit problemen gehad. 3 jaar terug een nieuwe Rhino pony plus gekocht. De oudere modellen pasten veel beter op mijn pony en waren fijner qua grams (360 als ik mij niet vergis). Het model van 3 jaar terug sloot niet helemaal mooi aan op de borst waardoor hij makkelijk inregent en zijn 'maar' 250 grams. Ik heb de hals er altijd aan dus inregenen is niet zozeer een ding dan. Vorig jaar is de vulling in de deken verplaatst bij de schoft, dus daarvoor moest na 2 jaar alweer vervanging voor komen. Doordat ik niet helemaal tevreden meer was over Horseware de overstap gemaakt naar Bucas Irish Extra in de hoop dat hij daar beter onder zou doen. Het is zeker een verbetering qua pasvorm en was echt beduidend minder snel koud, maar ook de 300 grams is voor hem al snel te koud. De liners van Horseware passen er top onder. Alleen jammergenoeg heb je alleen de 100 en 200 grams voor de pony's. De 300 en 400 zijn er vanaf 1 dekenmaat groter, dus overweeg nu die alsnog erbij te kopen en dan op maat te maken. Maar die 100, 200 icm oude amigo staldeken zetten gewoon geen zoden aan de dijk als het de overdag ook de hele dag vriest. Vraag mij dus ook af hoeveel warmer die 400 écht gaat zijn. Pony heeft overigens de gehele dag en nacht hooi tot zijn beschikking, dus hij heeft wel de mogelijkheid om zijn interne kachel aan te houden. Dus op dat gebied kan ik weinig veranderen. Nu nog de juiste deken zien te vinden..
Wat je zegt xHaithi, ik heb het idee dat vandaag de dag de dekens een stuk lichter zijn/lijken en daardoor veel warmte verloren gaat.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:39

Voor 100 euro kun je misschien beter naar de Rambo cosy stal deken 400 gram kijken.....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:25

Vond de hh highliners vroeger best fijn, lagen heel erg mooi op mijn merrie. Maar ze passen echt niet op de borst/schouder van mijn huidige.

Afbeelding

Hier lijkt het nog best mee te vallen, maar ook van voor is zijn borst heel erg breed, dus alles trekt :')
Behalve dat handje vol horseware dekens.

En heb hem nu eigenlijk altijd onder de waterdichte staan, omdat hij voor mij wordt buiten gezet in de ochtend. Dan hoeven ze niet te wisselen, scheelt weer tijd.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:41

Mariska_vD schreef:
Het dekendrama gaat hier helaas verder... Bij mijn extreem brede Frederiksborger ligt tot nu de Amigo XL het beste maar nu met een 100gr onderdeken krijgt hij toch drukplekken boven op zijn hals met witte manen. Bucas ligt helemaal voor geen meter.
Amigo XL schuift niet, hals is breed genoeg en de deken ligt als een huis. Ben dus eigenlijk opzoek naar hetzelfde maar dan dat de deken past bij een hoge hals en net voorbij de schoft niet zorgt voor drukpunten.
Wat kan ik nog proberen :?

Bij mij drukte de liner ook!!
Die lijkt te gaan trekken over de schoft.

Ik heb nu 1 lusje van de liner vast aan de bovenste 'hals'ring
Het andere lusje niet vast.
Nu drukt het niet meer en blijven de manen heel

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:53

Hier met de xl ook echt een drukpunt op de hals. Wissel nu af met de bucas. Baal wel

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:28

Ik heb de Amigo xl alleen als regendeken.
De Weatherbeeta comfitec premier free heb ik al 110 grams en die ligt heel fijn.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:40

Wilde een ej deken kopen, als extra.
Zie dat ze maar 2000 waterdichtheid hebben, tolga en rindal. Weet wel 90% zeker dat ze dat jaren terug 3000 hadden, ej zelf zegt van niet.
Alleen de sterren deken is 3.000, valt die wijd weet iemand dat? Zoek geen brede deken.,

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:42

Ik zou dan een simpele horseware of bucas als extra kopen. In aanbieding vaak net zo duur en wel minimaal 3000 waterkolom.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:44

Ik heb die sterrendeken en kan best ruim afgesteld worden ja. Vond 'm beter waterdicht dan verwacht. Maar hier is ie ook meer als reserve nooddeken. Ik vertrouw mijn Rhino toch een stuk meer met aanhoudende regen en bijtgrage kuddegenootjes.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:01

Ik heb de aller allergoedkoopste Amigo Mio voor reserve. Echt een super dun regendekentje, maar wel heel goed waterdicht. Ik gebruik deze vnl als het tijdens de zomer / vroege herfst de hele dag regent, en hij is bij mij nog nooit doorgelekt. Is qua prijs echt wel vergelijkbaar met de meeste eigen-merken regendekens maar een stuk beter.

Ik ben zo tevreden met de Amigo XL op mijn dravermerrie met lage halsaanzet dat ik ook de 250 g + 150 g hals er van heb besteld. We gaan binnenkort naar midden-zweden verhuizen waar het een stuk kouder is dan waar wij nu wonen, dus die zal dan goed te pas komen :j Ze staat nu al zo'n twee maanden 24/7 met de XL regendeken + een liner op en echt 0 schuurplekken en ontzettend goed waterdicht

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:46

Ik koop meestal 2e hands op marktplaats dekens als reserve of om te proberen of maat en pasvorm goed zijn.
Dan ben je minder kwijt dan nieuw maar je hebt wel een goeie deken en je valt er ook geen buil aan als ‘ie toch niet goed blijkt te passen na een paar dagen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:50

Ben idd al aan t kijken voor iets, 100/150 grams 185.
Heb iig een passende pagony tiger en een 0 grams horsegear

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:27

De regendekens van DeKroo zijn ook fijn voor erbij. Geen idee hoeveel mm de kolom is, maar ik heb nooit een nat paard eronder.

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:02

Muze schreef:
Wilde een ej deken kopen, als extra.
Zie dat ze maar 2000 waterdichtheid hebben, tolga en rindal. Weet wel 90% zeker dat ze dat jaren terug 3000 hadden, ej zelf zegt van niet.
Alleen de sterren deken is 3.000, valt die wijd weet iemand dat? Zoek geen brede deken.,

Hier heb ik ook de sterrendekens gehad, maar de pasvorm vond ik bij alle 4 mijn paarden niet fijn. Bij mijn Gelder gaat de voorkant steeds open en mijn Fjord kreeg schuurplekken op zijn schouder (was te ruim aan de voorkant). Bij 3 van de 4 dekens was de voering binnen korte tijd stuk (hiervan waren er 2 met fleecevoering regendeken, de shet en Fjord). De waterdichtheid is verder prima. Wij hebben de deken die nog heel is verkocht en gebruiken nu vooral Lemieux en Eskadron.

Volgens mij stond er een advies bij om een maat kleiner te bestellen, omdat hij ruim valt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:46

Bij de schimmel vind ik m nog wel oké zitten.
De eerste foto.