[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 08:06

Gisteravond voelde hij onder 400 gram toch lauw. Na de training zweetdeken eronder gelegd met dekensingeltje. Niet ideaal, maar mijn extra onderdeken lag nog thuis. Die gaat over een half uurtje mee richting stal.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:10

Valt de Nika 110 hetzelfde als een br maat 105? Alex staat namelijk met alle gespen op het kleinst in de br die ik vandaag heb gepast en nu twijfel ik over de maten van Nika.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:20

Alle merken vallen weer anders qua maat. Nika valt ruim in de pony maatjes is mijn ervaring.

Mijn ruin staat geschoren onder 600 gram en voelt daar prettig onder.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:24

Vind nika ook ruim vallen bij alle pony's die ik heb gehad(alle breed gebouwd)maar vind hem bij mn jongste pony weer niet zo ruim vallen en die is heel rank maar die valt misschien net tussen 2 maatjes in.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:57

Dus dan zou ik maat 102 nodig hebben. Alex zijn onderlengte heb ik gemeten op 107 en hij is zeer smal van voren. Wel jammer dat de 200 gram dan met hals is, want zijn hals blijft ongeschoren op een streepje na.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:34

Fennadev schreef:
Dus dan zou ik maat 102 nodig hebben. Alex zijn onderlengte heb ik gemeten op 107 en hij is zeer smal van voren. Wel jammer dat de 200 gram dan met hals is, want zijn hals blijft ongeschoren op een streepje na.

Ik zou juist voor 112 gaan. Beter iets te ruim dan een koude kont. De Nika van mijn shet houdt niet veel over in de lengte.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:40

Shet van 85cm die bij mij staat heeft een 110 en tis een jong beestje van 3 dus nog niet echt breed.
Hij valt wel ruim bij haar maar niet te ruim.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:58

Mijne is 100 cm, niet heel propperig (merrie met mooie rug) en niet breed bij de borst maar wel bij de buik. Ondanks normale borst moeten de voorsluitingen op het ruimst.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:35

Mijn pony staat met een onderdeken en regendeken. Alleen is zijn vacht enorm dof onder de deken. Heel veel talg borstel ik er uit. Vandaag gereden en helaas kwam hij ondanks twee kilometer stappen nat terug. Op stal gedaan met een fleece gevoerde deken en morgen weer voor de weidegang gaat de onderdeken met regendeken weer op

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:17

Nu ineens weer 9 graden boven 0, wat een verschil!
Geschoren terug gezet van 400 naar 300....

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:57

Houden jullie ook rekening met de gevoelstemperatuur bij de dikte van de deken? Vaak scheelt dat namelijk minimaal 5 graden, vind het dan lastig om in te schatten hoeveel grams het best is.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:10

Ik houd daar wel rekening mee. Soms kan het dik boven 0 zijn maar door een gure wind toch aanvoelen als onder het vriespunt. Maar wat ik zelf uiteindelijk het belangrijkst vind, is hoe het paard aanvoelt onder zijn dek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:41

Kiwi_ schreef:
Houden jullie ook rekening met de gevoelstemperatuur bij de dikte van de deken? Vaak scheelt dat namelijk minimaal 5 graden, vind het dan lastig om in te schatten hoeveel grams het best is.

Ja, wil ik graag maar ik weet niet zo goed hoe. Dus vanaf vandaag ga ik bij elke voerbeurt mijn paardjes temperaturen en houd ik bij hoe de buitentemperatuur is, wat het weertype is (hoe het aanvoelt) en wat voor deken ze op hebben B-) Om te kijken of ik zo meer duidelijkheid kan krijgen.

Hier ook met 100 gram teruggezet. Ze heeft nu twee nachten de zelfde dikte als overdag. Overdag bloot twijfel ik erg over. Kan denk ik geen kwaad maar ze hebben de hele middag schaduw en dan staat ze 's avonds ook een tijd in het donker en de kou.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:20

Wat een wisselingen in de temperatuur zeg! Van dinsdag (-4) naar gisteren (+6), toch weer gegaan van 300 naar 150. Meestal voel ik inderdaad op de kont en bij haar voorbenen. Op de kont voor de kou en achter de voorbenen voor de warmte.

Gevoelstemperatuur kijk ik soms wel naar, maar meestal kijk ik naar de wind. Staat die er veel in de winter en uit het noorden/oosten, dan is het sowieso kouder. In de nacht staan ze binnen en gaan de luiken/deuren dicht als de wind erop staat.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:30

Pony staat bog steeds onder 300, maar denk dat ik beter naar 400 kan gaan. Ze ia echt niet warm! :(

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:00

Ik had met het vriezen 450 opgelegd en wou nu terug wisselen maar hij voelt er gewoon lekker onder. Niet te warm. Dus laat het maar zo.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:30

Pony (ongeschoren) staat hier onder 300 grams. Eergisteren en gisteren met dat vriesweer voelde ze wel een beetje lauw op dr kont, maar ze heeft genoeg ruwvoer en 's nachts staat ze ook gewoon binnen. En ik heb ook niets zwaarder dus veel keuze heb ik niet. Wil er wel een keer een 100 grams onderdeken bij, maar dat komt wel. Met paarden zijn er altijd wel dingen nodig :\ , het is niet goedkoop.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:22

Emma, nee zelfs shetjes niet. Ben nu al drie maanden op rij blut aan het eind van de maand. Maar ik heb alles nu in de bestelling staan qua dekens.

Hij gaat zaterdag onder de 350 gram

Esmee993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:59

Gisterenochtend teruggezet naar 200 grams en vanavond gaat waarschijnlijk de 300 grams weer op (ongeschoren), we blijven lekker bezig :Y)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:39

Hier nog steeds onder de bucas irish extra na het scheren :) hij houdt zich er prima onder met het wisselvalige weer.

Iemand hier ervaring met de bucas liners onder een irish light?
En wat is anders een goed alternatief voor er tussen?
Is de select cooler een optie voor onder de irish light?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:48

Hoe doen juliie dat met al die dekens? Ik kijk echt naar het weer en de temperatuur, dus wissel wel regelmatig van (onder)deken. Ik doe dekens alleen weer in hun hoes, als ze zijn gewassen. En natuurlijk was ik ze niet elke x. Dus alles hangt op een dekenrek of de waslijn in de schuur. Maar het raakt daar overvol. Doen jullie de gebruiktedekens wel weer in hun hoes? Geen schimmels en/of ander vies gespuis dan?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:50

Fabster de gebruikte dekens leg ik op zolder in de dekenkist nadat ze droog zijn(borstel ze nog wel af) en 1x per jaar laat ik de meeste wassen en gaan daarna hun hoes in.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:54

Ik heb van die grote blauwe boodschappentassen van Ikea.
Als ze droog zijn en het losse vuil eraf is gaan ze daarin op zolder in de zadelkamer. Knoop in de handvatten houdt de boel bij elkaar zonder helemaal af te sluiten, dus evt. nog aanwezig vocht kan gewoon weg.

De beste dekens, en dus ook het meest gedragen, gaan naar de wasserij voor het volgende seizoen, de oudjes of met mindere pasvorm gebruik ik alleen in geval van nood en die laat ik niet wassen. De kosten wegen dan niet meer op tegen de waarde van de dekens.
Wat echt te oud en te vies is gaat in de container.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:54

Voelen, daarnaast heb ik standaard de dunnere deken (of dikkere) in de auto liggen. Deze leg ik meestal even in de schuur te drogen en dan standaard in de kofferbak. Pas als het echt weer warm gaat worden, dan worden ze gewassen en komen ze op een droge plek te liggen, meestal in een kartonnen doos. Tot nu toe blijven ze allemaal goed, als de dekens maar goed droog zijn.

Ik check ook elke dag de weer app en dan bekijk ik hoe ze voelt onder de deken. Ik heb mijn eigen marges een beetje. Overdag <5 graden dan gooi ik de 300gr erop, overdag >5 graden dan de 150gr erop, ze staan buiten en meestal kijk ik naar de gevoelstemperatuur/wind. Op stal kan ik ook gebruik maken van het sluiten van deuren/luiken bij vriezen, dus daar speel ik ook wat mee. Paard is ongeschoren en heeft het heel snel warm.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:37

Fabster schreef:
Hoe doen juliie dat met al die dekens? Ik kijk echt naar het weer en de temperatuur, dus wissel wel regelmatig van (onder)deken. Ik doe dekens alleen weer in hun hoes, als ze zijn gewassen. En natuurlijk was ik ze niet elke x. Dus alles hangt op een dekenrek of de waslijn in de schuur. Maar het raakt daar overvol. Doen jullie de gebruiktedekens wel weer in hun hoes? Geen schimmels en/of ander vies gespuis dan?

Bij mij gaan ze wel in een hoes, dat is de handigste manier om ze te vervoeren ook. Ze gaan er natuurlijk pas in als ze droog zijn. Drogen doe ik thuis. Nu hangen er bij voorbeeld een liner en een dunne regendeken te drogen. Liner ivm luchten/uithangen en de regendeken omdat er wat motregen overheen is geweest net.
De dekens-in-hoezen bewaar ik in mijn zadelkast, die staat thuis in de kelderbox. Die kast staat altijd open en in de hoezen zitten luchtgaatjes. Regendekens bewaar ik al jaren altijd in de hoes en dat gaat al die tijd al goed. Kast stond de afgelopen paar jaar buiten op de wei, sinds januari staat 'ie thuis.

Hier mijn pony de 100 grams af gehaald, ze staat nu onder de iets dikkere ongevulde regendeken met wug.