Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:37

Ik vind 25 gr ook wel extreem hoor. Om je paard dan pas zonder dek te zetten. En ik las hier eerder al posts dat mensen schrijven dat ze een deken op doen omdat het paard de haren omhoog zet. Het is toch juist goed als een paard zijn haren omhoog zet? Dat doet hij uiteraard omdat het wat kouder is, maar dat is toch geen enkel probleem voor een paard?

Een paard heeft het volgens mij echt koud als hij staat te rillen en te shaken. Echter is dat ook geen ramp want door het rillen wordt hij juist weer warm. Mijn paard krijgt in het voorjaar wel een ongevoerde regendeken op als het de hele dag regent en hard waait. Ze hebben bij ons op het land nl geen beschutting. Maar verder staan ze nu zonder. Dag en nacht buiten.

MiniLoe

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:38

hier lekker dekenloos, de nachten zijn ook echt niet koud meer, maar dan staan ze toch op stal.
Mn merrie die dekens op heeft gehad heeft het nu beter dan mn ruin zonder dekens, die zit nog gedeeltelijk in zn dikke vacht

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:44

Ik hou ongeveer 15 graden aan.... lekker bloot!

Ik heb geen ervaring met zomerexceem gelukkig, maar is dat nu al aan de orde dan? Ik zou zeggen, gebruik deze maandjes/weekjes om ze lekker bloot te houden en doe pas in de echte zomer zo'n exceemdeken op! Maar nogmaals, geen ervaring mee dus als ze er nu al flink last van hebben snap ik het wel!

Mijn paard wordt panisch van dazen, dus die krijgt later in de zomer zo'n piepdunne vliegendeken op omdat die anders alleen heen en weer staat te rennen. Maar ben heel blij dat het nog even duurt voor die etterbakjes er weer zijn!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:55

Zomerexceem is allang aan de orde! Mijn shet die ik nu niet meer heb had het ook en die had vanaf maart tot en met oktober zeker haar deken op hoor anders ging het helemaal mis.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:35

Mijn haf heeft nu weer het vliegendek op, want die begon al weer behoorlijk last te krijgen van het zomerexceem. Onder de voorpluk al weer allemaal schuurwondjes, dus later op de dag ook maar de vliegenkap voor om het hoofd op.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:39

Mijn paard doet niet alleen de haren omhoog, maar gaat ook staan rillen en krijgt neusuitvloeiing. In het verleden heeft ze luchtweginfectie en longontsteking gehad, dus ben uitermate voorzichtig met haar. Overigens stond ze alleen de nachten nog met dek. Mijn pony staat al een maand of anderhalf bloot.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:42

Hier ook een lekkere schuurder. Dacht eerst, stel het iets uit kijken hoe lang ik zonder kan. Toch echt in April de deken opgelegd. Nu denk ik echt, waarom zou je dat beest pesten door de deken af te halen en dat hij er last van krijgt. Kan je beter gewoon direct de deken opleggen. Is misschien ook vervelend om 24/7 onder een exceemdeken te staan. Maar beter dan vergaan van de jeuk en alleen maar schuren.

Tor stond van de winter onder 500 gram en dan nog te rillen. Kun je zeggen van het rillen krijgt hij het ook warm, maar daar viel die van mij ontzettend vanaf. Waarom dan niet gewoon een deken erover leggen. Hij heeft die energie hard nodig tijdens het werk.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:12

liedjuh2 schreef:
Hier ook een lekkere schuurder. Dacht eerst, stel het iets uit kijken hoe lang ik zonder kan. Toch echt in April de deken opgelegd. Nu denk ik echt, waarom zou je dat beest pesten door de deken af te halen en dat hij er last van krijgt. Kan je beter gewoon direct de deken opleggen. Is misschien ook vervelend om 24/7 onder een exceemdeken te staan. Maar beter dan vergaan van de jeuk en alleen maar schuren.

Helemaal mee eens!
Ik heb liever dat ze dan een vliegendekentje op hebben, en geen jeuk. Dan zonder dek, en heel veel schuren...

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:25

de mijne heeft afgelopen nacht ook pas voor het eerst zonder een warmere deken gestaan.
Ik heb mijn paard nu onder een katoenen zomerdeken staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:26

Quellian schreef:
Mijn paard doet niet alleen de haren omhoog, maar gaat ook staan rillen en krijgt neusuitvloeiing. In het verleden heeft ze luchtweginfectie en longontsteking gehad, dus ben uitermate voorzichtig met haar. Overigens stond ze alleen de nachten nog met dek. Mijn pony staat al een maand of anderhalf bloot.

Bij een paard dat echt "last" heeft van de kou zou ik het ook doen hoor. Kan me voorstellen dat je extra voorzichtig bent met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:27

Janine001 schreef:
liedjuh2 schreef:

Helemaal mee eens!
Ik heb liever dat ze dan een vliegendekentje op hebben, en geen jeuk. Dan zonder dek, en heel veel schuren...

Ben ik ook helemaal met jullie eens. Ik heb het eigenlijk alleen over dekens die men oplegt of oplaat ivm de temperatuur.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:07

Focussed schreef:
25 graden overdag pas zonder :oo ?
De optimale temperatuur voor een paard ligt tussen de 10 en 18 graden, daarboven wordt het al snel te warm.
Ben je bang dat je paard het koud krijgt dan als je hem zonder deken zet onder de 25 graden? (Gewoon benieuwd, of hou je hem onder de deken om hem schoon te houden?)

Nou hij heeft een hele gevoelige rug,zekers staat hij overdag zonder of met zomerdeken hij staat nou dag en nacht buiten met schuilstal ;)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:09

studiemiep schreef:
ik schrik gewoon van mensen die hun paard tot zolang met een deken oplaten...is echt niet gezond..! (met exceem dieren moet je wat) maar anders..

Het gaat om een zomerdeken he :) als de nachten fris zijn doe ik het wel op hoor,bter te warm als weer last van de rug..

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:45

heb er nu een vliegendeken opliggen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:46

hier ligt er stof en zand op op dit moment... :D

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:47

wendyke schreef:

Same here, beschermt ook nog eens tegen UV

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:56

Laux schreef:
wendyke schreef:

Same here, beschermt ook nog eens tegen UV

haha ja dat is ook de reden waarom die op ligt :)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:33

Hier ook vliegendeken, paard wordt gek zonder

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:35

Hier al 2 dagen lekker bloot! Ik houd ongeveer 10-12 graden aan, mits er geen harde wind en/of regen is.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:31

nu overdag bloot en halverwege de avond gaat katoenen zomerdekentje op

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:35

Waarom waarom een katoenen zomerdeken? Als het 's nachts iets fris is zal hij het er alleen maar kouder door krijgen omdat hij zijn haren niet omhoog krijgt om warmte vast te houden en als het warm is zal hij zijn warmte niet goed kwijt kunnen?

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:39

Vanmorgen opgelaten, vanmiddag afgedaan, werdt hier opeens zo warm en benauwd. Vannacht is het 13 gradenen droog dus ik ga het eens proberen zonder deken.
Mijn pony's kunnen altijd de stal in als het gaat regenen

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 03:16

dag en nacht vliegendeken met hals en buikflap op lekker op de wei en op stal --- paardlief vind het fijner want word gek van die irri vliegen op zijn lijf hihi

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:42

Voor de mensen die hun paard 'snachts nog onder deken hebben (binnen). Ik kwam vanmorgen de stal binnen om te voeren, jeetje mina wat benauwd daar binnen! Nou staan die van mij gelukkig bloot, maar ik had beter ook een luik open kunnen laten. Gelijk alles maar open gegooid, beetje frisse lucht!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:31

Hier nog steeds bloot :)