[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:43

Damelza schreef:
Rongyos schreef:
Dochorse.nl ?

Die worden pas in maart geleverd helaas |(

Klopt, ik had hem met black friday besteld en moet ook zo lang wachten... Heb Dochorse er over gebeld en ze zeggen dat Horseware een inschattingsfout heeft gemaakt, dat ze niet hadden verwacht dat hij zo populair en dus zo snel uitverkocht zou zijn. Dus ze zijn eigenlijk nergens meer te krijgen tot de nieuwe levering in maart komt. :(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:25

Autumnn schreef:
SansaS schreef:
Je zoekt met een fleece? Je weet dat je manen dan in een week helemaal weg zijn? Dat is nog veel erger voor de manen dan gladde voering.

Fleece is geen eis maar ik heb nu met gladde voering en daarmee beschadigen de manen ook. Daarom dacht ik wellicht met fleece… anders tips zijn ook van harte welkom :)

Is helaas nadeel van hals. Gladde voering is het beste, de anderen beschadigen nog meer. Verder regelmatig de hals wassen zodat er niet te veel huidvet inkomt en manen eventueel inspuiten met antiklit (zodat de hals wat glijdt en minder vies wordt). En zo veel mogelijk af.
Hier is het alleen laatste stuk omdat welke maat dan ook het daar het meeste op gaat liggen. Maar als de hals vies is wordt het erger.

Autumnn

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:54

Anti klit kan ik nog wel proberen +:)+ we hebben al een grotere en het is een 0 grams dus daar valt helaas geen winst meer in te behalen. Bedankt voor de tips!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:57

Geeeen idee wat mijn 6 jarige doet met zijn dekens. Maar die houden het nog geen seizoen vol.
Inmiddels besloten dat hij alleen een regendeken op krijgt als het echt heel de dag regent.

Master deken - binnenvoering compleet gescheurd
Amigo bravo - binnen enkele weken zo lek als een mandje
Rambo - leeft nog steeds maar kreeg hij schuurplekken van
Kramer - voorsluiting kapot en alle lussen voor de gespen los :?

Voorlopig kan de kramer nog op.

Hoe zijn de ervaringen met Nika 1680 denier dekens? Geschikt voor de wat smallere paarden?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:58

felicity schreef:
Geeeen idee wat mijn 6 jarige doet met zijn dekens. Maar die houden het nog geen seizoen vol.
Inmiddels besloten dat hij alleen een regendeken op krijgt als het echt heel de dag regent.

Master deken - binnenvoering compleet gescheurd
Amigo bravo - binnen enkele weken zo lek als een mandje
Rambo - leeft nog steeds maar kreeg hij schuurplekken van
Kramer - voorsluiting kapot en alle lussen voor de gespen los :?

Voorlopig kan de kramer nog op.

Hoe zijn de ervaringen met Nika 1680 denier dekens? Geschikt voor de wat smallere paarden?

Ik heb een Nika 1680 ongevoerd voor mijn smallere paard en die is goed waterdicht en hij krijgt geen schuurplekken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:20

Autumnn schreef:
Anti klit kan ik nog wel proberen +:)+ we hebben al een grotere en het is een 0 grams dus daar valt helaas geen winst meer in te behalen. Bedankt voor de tips!

Helaas is het het gevolg van hals ophouden een heel seizoen. Voorkomen kan niet, iets verminderen wel als je geluk hebt. Schuren/breken de manen af of vallen ze uit?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:11

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:57

Uitvallen is erger wat dat betreft, hoe stom dat ook klinkt. Schuren heb je dus meer aan anti klit en pasvorm enzo. Uitvallen ben je al 'te laat' mee als het opvalt en daar is zo goed als niks tegen te doen, behalve geen hals op doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:05

Uitvallen van haren betekend meestal een soort drukplek. Dus ik zou ook naar de pasvorm van de deken kijken. Ws geeft hij nu te veel druk op de maantop.
Schuren doen ze sneller als ze veel bewegen, en dan heb je afgebroken of beschadigde haren, uitvallen is vaak meer de pasvorm.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:51

c_alsemgeest schreef:
Uitvallen van haren betekend meestal een soort drukplek. Dus ik zou ook naar de pasvorm van de deken kijken. Ws geeft hij nu te veel druk op de maantop.
Schuren doen ze sneller als ze veel bewegen, en dan heb je afgebroken of beschadigde haren, uitvallen is vaak meer de pasvorm.

Dat is ook wat ik dacht aangezien het echt op 1 plek is. Ik heb nu een Rambo 0 grams hals op die echt niet te groot of te klein is. Hij is krap aan 1.65m en heeft een M halsdeken op. L wel geprobeerd maar daar verzuipt hij in. Waar het uitvalt is een paar cm boven de sluitingen dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik zag nog wel deze hals, die lijkt een nog gladdere voering te hebben: https://www.fryskware.com/nl/cross-losse-hals.html
Kan dat wat zijn?

Dit is een foto van vorig jaar winter:
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:11

Het is denk ik meer de vorm ipv de maat. Soms is het echt een hele zoektocht.
Bij Uni lag bucas perfect. Bij Jam en Cor waren die te krap bij de hals.
Bij Cor trekt zijn borst hem ook snel naar beneden/voren (heb een kwpn'er met een trekpaarden borst ondanks zijn vrij bloederige afstamming _O- )
Bij hem kom ik alleen weg met een klein aantal modellen van Horsewear.
Anders krijgt hij een deuk voor zijn schoft en inderdaad ook uitvallende manen.
Die hals in je link ziet er goed uit.
Maar het is meestal het borstdeel van de deken wat het strak trekt aan de bovenkant, dus die moet goed ruim zitten zonder open te vallen of naar beneden te trekken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:33

c_alsemgeest schreef:
Het is denk ik meer de vorm ipv de maat. Soms is het echt een hele zoektocht.
Bij Uni lag bucas perfect. Bij Jam en Cor waren die te krap bij de hals.
Bij Cor trekt zijn borst hem ook snel naar beneden/voren (heb een kwpn'er met een trekpaarden borst ondanks zijn vrij bloederige afstamming _O- )
Bij hem kom ik alleen weg met een klein aantal modellen van Horsewear.
Anders krijgt hij een deuk voor zijn schoft en inderdaad ook uitvallende manen.
Die hals in je link ziet er goed uit.
Maar het is meestal het borstdeel van de deken wat het strak trekt aan de bovenkant, dus die moet goed ruim zitten zonder open te vallen of naar beneden te trekken.

De deken op de foto zat wel te ruim bij de borst, dus hij heeft nu een ander. Die zit hem echt super. Trekt nergens strak dus ik denk dat ik het niet daarin hoef te zoeken. Stalgenoot met een Bucas hals heeft geen uitvallende manen dus ik ga die en die uit mijn link maar bestellen en wat proberen..
Bedankt voor jullie hulp/tips +:)+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:53

ellepel schreef:
Ik heb nu 175.
Maar van Première waren ze toch te kort,daar steken zijn billen uit.
Hij heeft nu een Harry’s horse om, ook een 175.
Lijkt op zich nu wel goed,maar ik vind het bij hem zo laag zitten allemaal rond de schouders.
Zal morgen ff foto maken :j

Was ik alweer vergeten.
Maar de foto’s

Afbeelding

Afbeelding
Ik vind het heel lastig, hij heeft al een schuurplekje op een schouder zitten,dus deze zit daar ook niet goed.
Heb het idee dat de dekens voor hem te laag uitgesneden zijn?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:45

Lijkt inderdaad te wijd van voren, hij zakt en zit daardoor te strak.
Probleem heb ik de laatste tijd ook omdat ze dunner is geworden. Vorig jaar een wug gekocht en die zit prima dus die neem ik voortaan. Die sluit goed aan en schuift niet want dat gingen de andere dekens wel doen. En ik vind hh niks, Rhino of amigo zitten het beste.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:44

Ja ik heb net even gekeken,alleen vind 150/200 euro voor een deken wel erg veel geld :o

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:15

Ja klopt zijn duur. Ik koop ze altijd 2de hands, voor heel weinig soms, mankeert niks aan.
Hoeveel gram wil je?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:33

200. Ik zat al eventjes kijken op marktplaats of er iets geschikt tussen staat.
Wel nadeel dat veel van die dekens aparte sluitingen hebben met van die klipjes die je in elkaar haakt?
Ik heb liever gewoon verstelbaar.
Dus ik kijk nog wel even rond voor iets geschikts.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:40

Er stond er een op mpl, 400 gram dus te dik voor ons!
Ik vind die sluitingen juist fijn, ik verstelde ze toch nooit, dan waren ze te wijd.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:56

Ik heb de lektest mijn mijn vorige week doorweekte deken gedaan. Lekte niet door.
Zou t dan toch ingeregend zijn?
Of via een plas op de grond waar ie ingelegen/ gerold heeft wellicht?
Twijfel nu een beetje of ik de deken moet houden of verkopen..

En heeft iemand ervaring met de Lemieux shower- tek ( voor de zomer/ herfst uiteraard)

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:18

Ik heb de shower tek, ondertussen heel veel stalgenootjes er ook een “aangesmeerd” en we zijn allemaal enthousiast!!

Afbeelding

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:25

Smaken verschillen want ik vond dat juist weer helemaal niks. :P

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:27

Wiwabalia schreef:
Smaken verschillen want ik vond dat juist weer helemaal niks. :P

Haha typisch! Ben wel benieuwd wat je er niks aan vond? Hier is die onmisbaar in de “garderobe” :P

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:29

Met de buien in combi met het weer waar ik hem destijds voor wilde gebruiken, was die voor mijn merrie toch te warm, en ging ze vreselijk zweten.

Werd het slechter en wat koeler, deed ze het beter met gewoon een regendekentje.

Nee ik heb hem destijds op MP gezet. Wel fijn dat het voor die van jullie wel werkt natuurlijk. :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:26

Ik heb ook de Shower-tek liggen en hij bevalt goed. Vind het jammer dat hij zo'n donkere rug heeft, maar verder fijne deken.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:15

Weet iemand of de smartex en Irish modellen van bucas hetzelfde vallen?
Ik zoek nog een extra deken voor mijn paard, niet heel breed op de borst, maar een smartex 6.0 was op t randje.. bij de schouders… qua lengte ging t net.
Misschien past een 6.3 wel, of een ander bucas model?
Heb een cheapy pagony tiger 185 die ligt oke, maar is wel maar 600denier en ik wil er een sterkere deken bij.