Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jana

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:34

Als ik een daas op mijn paard heb, sla ik hem dood. Simpel Vingers aflikken

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 14:46

En de ander 40 ? Of de ander 300 die op een dag je paard bezoeken ? Vork

Wij maken er jam van......heerlijk. Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:51

haha... zo lijkt de onderkant van het potje soms wel ja Haha!

Lucky48

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:55

Heb zelf ook een dazenval gemaakt, maar dan met een wespenval/-fles bovenin.
Heb de indruk dat dat toch niet helemaal goed werkt, want er zitten momenteel heel veel dazen, alleen de vangst is niet al te groot.

Heeft iemand goede of slechte ervaringen met de wespenfles?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:24

Lucky48: ik herken je probleem Ja . Hier ook dazen volop (tenminste smorgens) maar in m'n val bijna niets Verward ! Voor die warmte werkte hij bij mij wel goed. Ik heb geen wespenvanger dus kan je niet vertellen of het hier aan ligt!
Heeft iemand anders misschien hetzelfde probleem????

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 18:02

Nee, hier niet, veel dazen betekent automatisch veel dazen in de val en in de fuik ook nog. Weinig dazen weinig vangst.
Van een wespenvanger heb ik het idee dat dat tuitje omhoog te laag en te vlak is. Misschien kunnen de dazen dan de weg er uit weer vinden. Een wespenval is gemaakt voor een lokstof dus de wespen blijven daar zowiezo in hangen.....of misschien zijn dazen ietsje slimmer.

Ik denk dat de val valt en staat met de plaats waar hij staat en dat is niet makkelijk. Ik heb er niet eens over nagedacht maar gewoon neergezet net buiten de paddock in de wei en dus uit de wind en in de zon de hele dag. Wat ook uit kan maken is de fuik en of hij bijv. door de wind te veel zwiept of constant aan 1 kant tegen de bal hangt. Dan kunnen ze ontsnappen. Ik heb touwtjes met haringen in de grond aan de hoepel vastgemaakt zodat de fuik keurig boven de bal blijft hangen. De bal wiegt zachtjes heen en weer, die moet ook niet roerloos hangen want dan trekt hij ook niets aan. Veel wind of helemaal geen wind is dus ook nog een probleem....

Maar ik heb hier toch echt de indruk dat het aan het afnemen is met de dazenpopulatie of het komt door de regen en onweersbui van gisterenavond maar vannochtend was het veel minder. Een daas of 5 bij de belg en bij de fjord maar twee. De pony ging echter wel weer na vijf minuten in galop richting stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:48

Die had zeker het lekkerste bloed Verdrietig

Ik merk hier dat na de middag de dazen qua aantal toenemen en dus krijgen ze dan ook pas de vliegendekens om. Maar dan nog valt het eigenlijk best wel mee. Ik vermoed dat deFrizen van de buren hier debet aan zijn.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 21:20

O dat zou nog best kunnen Dubbeldun, dat het smiddags erger is, nog maar even aankijken dan....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:31

wist je trouwens dat wanneer je met zijn tweeen gaat rijden het voorste paard bijna alle dazen naar zich toe trekt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:07

Nou dat is bij ons niet het geval , dat is juist de achterste die het meest vangt , ik rij meestal voorop en heb het minste last.

Ik vang volop dazen op het moment en de paardjes staan heel de dag buiten en heb echt het ide dat het ding zijn werk doet,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:37

Ik denk dat de kleur van het paard belangrijker is. Hier vangen de buur-Friezen er meer dan die van mij.

Lucky48

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:35

Perrokai: Heb gisteren het tuitje in de wespenval aangepast. Heb er een klein buisje in gedaan.
De 1e dag (zonder aanpassing) had ik 10 dazen gevangen en gisteren (met de aanpassing in de wespenval) ongeveer 50 stuks.
Zal er dan inderdaad toch aan liggen dat het tuitje niet te vlak moet zijn.
Bedankt voor de tip!
(we vangen vrolijk verder...)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:04

Dinopino schreef:
wist je trouwens dat wanneer je met zijn tweeen gaat rijden het voorste paard bijna alle dazen naar zich toe trekt.

Klopt idd... Wij waren afgelopen 4 dagen op kamp en maandag ging ik met 2 anderen ff een buitenritje maken. T was niks aan wat het stikte van de dazen. Ik reed achteraan en de voorste had er wel 4x zoveel om zich heen dan ik achterin.

Ik merk overigens ook dat de schimmel die ik bij me had er minder op zich had zitten dan een bruine of vos.

Mijn vader is enthousiast geworden over de val en wil er zelf 3 namaken. Hier thuis is het niet grappig meer op dit moment. We hebben alle info verzameld, maar snappen beide niet helemaal hoe het nou moet met het flesje boven in, waar je ze in vangt. Wie kan dat uitleggen, evt met foto?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:30

Ik vraag me af in hoeverre een zwarte emmer of kleinere metselkuip die glimmend zwart gemaakt wordt dienst kan doen als dazen-trekker ??
Iemand daar ervaring mee... zou een stuk in prijs schelen ivm zo'n echte bal, want die skippy-ballen werken ook niet altijd goed met zwart verfen etc.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:33

DubbelDun schreef:
Ik denk dat de kleur van het paard belangrijker is. Hier vangen de buur-Friezen er meer dan die van mij.

dat klopt idd.
Ik heb een effen zwarte tinker en een zwartbonte merrie. En alle dazen zitten zowat op m'n zwarte merrie.. echt met hele groepen Scheve mond
wij willen dus ook een dazenval aanschaffen want het is echt niet normaal hier

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 17:55

Rowo, op de vorige bladzijde staat een uitleg met foto erbij.

Lucky, super dat hij werkt !

Ik denk ook dat iets zwarts bungelends ook werkt wat het ook is, hoeft volgens mij geen bal te zijn maar ze moeten wel een soort van ongemerkt naar boven kunnen kruipen zonder obstakels natuurlijk. Een soort trechter in het zwart werkt ook goed lijkt mij.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:56

Nou ik heb 2 opties... een flinke zwarte emmer en evt een kampingdouche = zwarte jerrycan Haha!
De burka is iig al klaar en de petfles ook. Nu de standaard, slabak en het geheel in elkaar zetten nog Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:14

spannend. Vooral het eindresultaat. campingdouche vangt daas Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:19

Morgen eerst op zoek naar een geschikte slabak Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 12:25

Bij Blokker.....

Campingdouche vangt daas haha, en dat komt dan op de voorpagina van bokt ??

Het worden er hier ondertussen echt minder hoor. Geen zwermen meer om ze heen en ze staan weer veel langer buiten. Normaal zag ik hele dazenwolken boven hun rug cirkelen nu af en toe 1 en op hun lichaam een stuk of twee drie. Dat is echt een enorm verschil met vorige week.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:42

Straks is die van mij eindelijk klaar en zijn de dazen er niet meer Haha!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:06

Ach joh! Heb je hem al voor volgend jaar klaar Pling !

Hier nog in volle getallen aanwezig Huilen ; we zijn de dagen aan het aftellen want met beetje geluk is het alleen de maand augustus nog Party!! ! Maar over 2 weken gaan we met paarden naar de Belgische Sahara en daar zitten er geen, jippie Haha! ! Even alvast dan een daasloos weekje Ach gut !

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:53

En branki zijn er al Dazen bij jullie vanuit duitsland gearriveerd?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:58

Dinopino schreef:

Ja moet wel, ik heb het hele zooitje op de postduif gedaan !

Er zit hier nu weer regen aan te komen en dan hoop ik dat het er nog minder zijn daarna. Vliegen vang je er ook mee hoor dubbeldun dus je ziet best snel of de jouwe werkt of niet. Wespen en bijen en hommels er vliegt van alles in maar zeker 95 % zijn dazen. Ben vandaag wel in mn tuin door een daas gestoken voor de verandering maar daar komen er nu 2 op een dag ongeveer ook als je in het water zit. Voorheen hadden we er zeker drie tegelijk en als je die doodgeslagen had had je 5 minuten en dan kon je overnieuw beginnen. Dit jaar hebben we hier bij het huis nog geen dagen gehad dat we vanwege de dazen binnen zijn gaan zitten.
Volgende zomer heb ik er als het meezit twee friesen bij en daar ga ik wel witte dekens voor kopen voor de dazentijd en als het heel heet is al zijn ze daar als het goed is aan gewend. Ze staan nu nog in Hongarije, daar is het toch warmer dan hier ? (ben er nog nooit geweest)

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:19

Dinopino schreef:

Volgens mij zag ik er een paar langskomen met geel, zwart en rode strepen Knipoog

Er zitten er nu wel meer dan een paar weken geleden, maar toch is het in de wei lang niet zo erg als andere jaren. Dan moest je ahw je mond dicht houden, anders had je zo een hap vol binnen.
Als ik de weg op ga dan is het wel direct raak en dat heb ik dus de afgelopen dagen ook maar niet gedaan. Die hitte en die dazen was me toch iets te veel van het goede.

Inderdaad nog eventjes aftellen en hopenlijk zijn ze met een week of 2 weer vertrokke. Richting Duitsland???

We hebben het trouwens steeds over dazen, maar hebben jullie ook last van horzels?
Mijn ervaring is dat de dazen er meestal van juni tot half augustus zijn. En dat in augustus de horzels komen.
Dat zijn er wel veel en veel minder, maar eigenlijk vind ik het nog erger. Branco is er namelijk bang voor. Dazen zijn irritant en als hij een deken op heeft, loopt hij gewoon rustig te grazen. Maar zodra hij een horzel ontdekt begint hij te lopen en blijft lopen en lopen totdat de horzel weer weg is. Soms in een rustig drafje, maar soms ook echt in paniek.