Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:14

Wat voor deken hebben jullie op bij je geschoren haflinger.
Ze staan overdag een paar uurtjes buiten als het goed weer is, de rest van de dag op stal.

_June

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:21

miekedar schreef:
_June schreef:
Mijn Fries staat nog steeds zonder deken.
En zit nog steeds mooi in dr haren.
Nu twijfel ik om haar deze winter zonder deken te laten staan.
Ze staat op stal en komt 2 uurtjes per dag buiten en word ongeveer een uurtje gereden. Kan dit of zouden jullie toch een deken op doen?

Persoonlijk als ze niet na het werk te nat in het zweet staat zou ik ze zonder deken laten. Als je paardje gewoonlijk heel hard zweet na het werk zou ik wel met een deken beginnen om der haar kort te houden.
Natte paarden na het werk in de winter worden koud en zijn vatbaarder voor infecties. Je kan natuurlijk ook een zweetdeken met hals of een bucas met hals aanschaffen en die na het werk opleggen tot ze droog is maar dat kan wel effe duren in de winter

Dan laat ik ze lekker zonder deken staan.
Na het rijden is ze meestal niet erg nat, maar meestal gooi ik er toch een zweetdeken op die er na een uurtje weer vanaf gaat, zodat ze rustig kan afkoelen.
Ik maakte me meer zorgen of ze het niet koud zou krijgen doordat ze veel op stal staat en zich dan niet warm kan houden d.m.v. bewegen.

Bedankt voor je reactie!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:17

Obsessed schreef:
Ik heb een nieuwe pony gekocht, en mijn vorige pony's kregen nooit een deken op, maar deze moet er eentje op. Nou heb ik een vraagje: moet ze een winterdeken met hals als ze de hele dag op de wei staat (en vaak ook 's nachts) en moet ze een borstbeschermer om?

Zou ik alleen doen als ik een deken had waarbij het nodig is. Gewoon een deken kopen met eem goede pasvorm dan zal het vast niet gaan schuren. Met een hals is wel lekker opzich alleen soms gaan de manen er dan aan dus dat is ook even uitproberen. Ik geef zelf altijd de voorkeur aan halve halsjes, regend het ook niet in. Veel plezier met je nieuwe pony!

_Dorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:56

wat zou je voor deze tijd van het jaar het beste op een geschoren paard opleggen? Mijn paard wordt vrijdag geschoren... Ik heb al een 330 grams deken en ga er nog een wollen of fleece onderdoen.
Zou dit genoeg zijn of is dit al te warm (om nog maar november te zijn)?

LeeCoTexel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:27

Ik heb ook een vraag, mijn paard is geschoren en heb hem bij zijn winterdek ook een halsdeken om liggen. Er is 1 probleempje, zijn manen schuren helemaal af tot aan de wortel vanaf zijn schoft steeds verder naar voren. Dit komt duidelijk door de halsdeken. Maar ik wil hem die deken op en ik wil zijn manen behouden. Nou heb ik toevallig een keer een plaatje zien staan van een strak soort synthetisch nekstuk, wat over de schoft loop achter de benen langs en nog onder de buik langs. Dit zit strak en is een hele hals. Het ding beschermd ook tegen schuur plekken op de schouders. Komt dit iemand bekend voor? Bij Divoza kan ik hem niet vinden. Heeft iemand ervaring met dit halsstuk? En zo ja, waar kan ik het kopen en helpt het wel tegen schuren? Dan wou ik daarover zijn hals deken doen. In engeland hebben ze veel van die dingen, maar dan zit er een heel masker voor over zijn hoofd bij, zodat alleen zijn oogjes zichtbaar blijven. Dat vind ik ietwat overdreven.
Weet iemand antwoord op mijn vraag??
Groetjes

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:31

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:32

oh wacht je wilt niet dat ie bankovervaller wordt hihi, dan weet ik het niet...
Sorrie, verkeerd gelezen!!

Obsessed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:42

gouda schreef:
Obsessed schreef:

Ik heb een nieuwe pony gekocht, en mijn vorige pony's kregen nooit een deken op, maar deze moet er eentje op. Nou heb ik een vraagje: moet ze een winterdeken met hals als ze de hele dag op de wei staat (en vaak ook 's nachts) en moet ze een borstbeschermer om?
Zou ik alleen doen als ik een deken had waarbij het nodig is. Gewoon een deken kopen met eem goede pasvorm dan zal het vast niet gaan schuren. Met een hals is wel lekker opzich alleen soms gaan de manen er dan aan dus dat is ook even uitproberen. Ik geef zelf altijd de voorkeur aan halve halsjes, regend het ook niet in. Veel plezier met je nieuwe pony!

ach ja, die manen.. heeft ze er toch al afgeschuurd
maar bedankt voor de tip!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:57

hallo

ik heb nu mijn paard een HKM deken op die uitstekend ademt maar hij is 450 gram. mijn paard is niet geschoren maar zit wel in een heel dun vachtje.

ik baalde gister flink toen ik bultjes onder zijn buik ondekte. Zijn dat warmte bulten? of kan het omdat hij nog maar 2 weken bij ons is ook een voedsel allergie zijn?

help.. ik wil niet dat mijn paard onder de bulten komt.

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:05

kan idd een voedsel allergie zijn als hij jouw eten nog niet zo gewoon is. Mijn paard kreeg van een te warme deken wel bulten op zijn hele lijf... Kan dus van allebei zijn. Probeer er eens een lichter deken op te leggen of voel eerst eens of hij eronder zweet. Als hij er niet onder zweet kan het van het voedsel zijn.

Nou, ik herhaal mijn vraagje nog maar eens: Ik ga mijn paard vrijdag laten scheren en ik moet nog dekens kopen (aangezien de andere allemaal in stukken zijn). Ik zag een deken van Harrys horse graag en dat is een van 330 grams. Ik zou er nog en deken willen onderdoen maar weet niet welk: een wolle of een fleece of zo'n speciaal onderdeken mss (maar is zo''n onderdeken niet TE warm?)...

wat zou het beste zijn?

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:08

_Dorien_ schreef:
kan idd een voedsel allergie zijn als hij jouw eten nog niet zo gewoon is. Mijn paard kreeg van een te warme deken wel bulten op zijn hele lijf... Kan dus van allebei zijn. Probeer er eens een lichter deken op te leggen of voel eerst eens of hij eronder zweet. Als hij er niet onder zweet kan het van het voedsel zijn.

Nou, ik herhaal mijn vraagje nog maar eens: Ik ga mijn paard vrijdag laten scheren en ik moet nog dekens kopen (aangezien de andere allemaal in stukken zijn). Ik zag een deken van Harrys horse graag en dat is een van 330 grams. Ik zou er nog en deken willen onderdoen maar weet niet welk: een wolle of een fleece of zo'n speciaal onderdeken mss (maar is zo''n onderdeken niet TE warm?)...

wat zou het beste zijn?

hallo mijn paard zweet er niet onder. maar hij voelt er wel lekker warm onder.

en antwoord op jou vraag.

je wilt dus een HH deken goed keus. maar je twijfelt of dat warm genoeg is.
ik raad je aan een onderdeken erbij te kopen van HH er is 1 deken met ingebouwde ritsen die kun je dus makkelijk uit elkaar ritsen en in delen wassen.. heel erg handig. dan hoef je met je onderdeken niet steeds naar de wasserette.

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:21

[quote="XlucienneX

hallo mijn paard zweet er niet onder. maar hij voelt er wel lekker warm onder.

en antwoord op jou vraag.

je wilt dus een HH deken goed keus. maar je twijfelt of dat warm genoeg is.
ik raad je aan een onderdeken erbij te kopen van HH er is 1 deken met ingebouwde ritsen die kun je dus makkelijk uit elkaar ritsen en in delen wassen.. heel erg handig. dan hoef je met je onderdeken niet steeds naar de wasserette.[/quote]

Mmmm..als je paardje er niet onder zweet denk ik niet dat het deken te warm is. Mss moet hij zich nog wat aan je voeding aanpassen, als het nog veel langer blijft duren mss eens de DA bijhalen...

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:25

owkej ik zal het in de gaten houden,

er zitten nu alleen kleine bultjes onder de buik, wanneer moet ik mij meer zorgen gaan maken?

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:28

als ze niet verdwijnen . Wacht nog een 2tal dagjes af en als ze dan niet weg zijn even de DA bellen . Of als ze groter worden natuurlijk

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:34

he heeft er iemand ervaring met de pagony regendeken? ongevoerd zo'n groene met rode bies? kan m voor heel goedkoop overkopen voor mijn pony, graag reacties groetjes

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:13

Vandaag een telefoontje gehad van de Divoza, ze konden niet vinden wanneer ik de deken had gekocht, na wat zoek werk konden ze het vinden, meer wisten ze nog niet, ben benieuwd hoe dit afloopt

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:06

XlucienneX schreef:

er zitten nu alleen kleine bultjes onder de buik, wanneer moet ik mij meer zorgen gaan maken?

bij mij op stal hebben alle paarden (stuk of 10 springpaarden) dit als ik ze ze de 2e keer scheer. Het is meestal met een paar weken wel weer eg

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:32

Nimmedor schreef:
XlucienneX schreef:

bij mij op stal hebben alle paarden (stuk of 10 springpaarden) dit als ik ze ze de 2e keer scheer. Het is meestal met een paar weken wel weer eg

dus niet erg dat ze er zitten?

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:15

Ik heb ook een vraagje en kon het antwoord nog niet terug vinden in dit topic.

Ik heb nu een regendeken van HH erop liggen met fleecevoering. In de ruitersportzaak vertelden me ze dat dit dan 150 grams is en heb nu als vervolgdeken een 220grams gekocht die er vanavond op gaat. Echter heb ik gister naar de 150grams voering gekeken van mn stalgenootje en dat lijkt me toch wel warmer als een fleecevoering? Weet iemand hoe dit precies zit?

(dit is namelijk de eerste keer dat ik mn paard onder een deken heb,d us ben er nog niet zo in thuis )

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:51

mijn regen deken heeft ook iets een fleesvoering maar is echt o grams hoor
ik heb net een HH onder deken gekocht 150 grams en dan heeft ie nog een 200 grams dus hier moet ie het mee doen :0)_

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:49

krijgt jullie paard pony ook schuurplekken no matter watvoor deken? die van mij egt altijd.... ze is ook heel smal van voren dus er is geen helpen aan, ik ga geen schoftbeschermer omdoen dat vind ik zulke ondingen, ik smeer elke dag met wat babyolie, wat doen jullie?

_Dorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:19

weet er iemand hoeveel grams dit deken van HH is?
Afbeelding

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:19

Bonny4life schreef:
krijgt jullie paard pony ook schuurplekken no matter watvoor deken? die van mij egt altijd.... ze is ook heel smal van voren dus er is geen helpen aan, ik ga geen schoftbeschermer omdoen dat vind ik zulke ondingen, ik smeer elke dag met wat babyolie, wat doen jullie?

veel antiklitspray op de plekken spuiten en je probleem is in no time weg

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:32

weet iemand of je voor die bucas dekens ook borstverbreders hebt?
Ik zoek er een...
Kan ik die gewoon bij de paardendrogist kopen?
Zoja, wat is de prijs daarvan?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:52

een dikke wollen deken kun je die ongeveer vergelijken met een 250 grams deken en een dunne met 150 of niet?