Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Conny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:49

conny14 schreef:
mijn pony is nu 2 weken geleden geschoren en het is zoo koud!! Zou ik nu een zweetdeken en winterdeken (meer dan 300 gr.) op kunnen doen?? en wat moet ik dan als het gaat vriesen?? 2 zweetdekens en winterdeken??

ohjaa.. hij staat overdag buiten en heeft een stal met halve open deur.. dus vrij koud nu (vind ik dan he)

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:40

Jaaaa! Ze is geschoren!

Alleen toen ik vanavond op stal aankwam (3 uur nadat ze de wei weer in ging) kwam ik erachter dat haar deken ingeregend was bij de hals, dus ik heb nu maar een andere deken opgelegd, en als deze óók inregent ga ik er maar eentje met hals kopen ofzo... En in dat geval misschien de rest van de hals er ook af...

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je hoe nat ze was, want zo als de natte vacht loopt, loopt de deken niet
Afbeelding

Kontje:
Afbeelding

Hier kan je goed zien hoe dik haar vacht was, haar haren waren een cm of 5 lang!:
Afbeelding

En erop! (beetje donker)
Afbeelding

Het is een beetje apart, ik weet het, en het ziet er niet uit, maar het is zéér functioneel, ze was nu voor het eerst weer eens niet totaal buiten adem na 5 min draf!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 07:45

conny14 schreef:
conny14 schreef:
mijn pony is nu 2 weken geleden geschoren en het is zoo koud!! Zou ik nu een zweetdeken en winterdeken (meer dan 300 gr.) op kunnen doen?? en wat moet ik dan als het gaat vriesen?? 2 zweetdekens en winterdeken??

ohjaa.. hij staat overdag buiten en heeft een stal met halve open deur.. dus vrij koud nu (vind ik dan he)

zou je kunnen doen ja, elk paard is anders, de een heeft het sneller koud dan de ander, gewoon proberen, beter dat ie het lekker warm heeft dan koud

Civic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:18

phannie schreef:
Civic schreef:
Ik laat Movie straks scheren door iemand. Ik heb SEDASAN pasta bij de DA vandaan. Kan ik haar de hele spuit geven in haar mond??? Of moet ik deze niet leeg spuiten?

begin met iets minder dan een halve spuit, het is erg verschillend hoe paarden hierop reageren, meer geven kan je altijd nog, ik heb paarden gekend die helemaal plat gingen van een hele spuit! voorzichtig ermee, succes

Nou ik heb haar gisteren een hele spuit gegeven.. in overleg.. en dat verliep prima zo. Ze was ontzettend braaf bij het scheren en ze ziet er nu erg mooi uit. Rowan17 (van Bokt) heeft haar geschoren en ze is echt mooi geworden. Ze was erg braaf. En ik ben blij dat ik toch die verdoving heb gegeven aan haar.. want ze raakte nu niet erg paniek en liet het makkelijker over haar heenkomen. En zo hoeft er niet zoveel op haar gemopperd te worden.
Ben er echt blij mee. Ik zal kijken of ik binnenkort een foto kan maken van haar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:52

Nou ik heb haar gisteren een hele spuit gegeven.. in overleg.. en dat verliep prima zo. Ze was ontzettend braaf bij het scheren en ze ziet er nu erg mooi uit. Rowan17 (van Bokt) heeft haar geschoren en ze is echt mooi geworden. Ze was erg braaf. En ik ben blij dat ik toch die verdoving heb gegeven aan haar.. want ze raakte nu niet erg paniek en liet het makkelijker over haar heenkomen. En zo hoeft er niet zoveel op haar gemopperd te worden.
Ben er echt blij mee. Ik zal kijken of ik binnenkort een foto kan maken van haar.
[/quote]
goed hoor! ben benieuwd naar de fotos, misschien lukt het volgende keer zonder verdoving!! [/quote]

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:18

Haha Noortje, Tibrà ziet er geweldig uit zo! Het ziet er idd niet uit, maar ach.. als het maar functioneel is . Hoeveel grams deken heb je erop liggen?

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:42

heef tiemand een plaatje van het jachtmodel voor mij??

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:01

_Inge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:21

OOk ik twijfel tussen wel en niet scheren.

Mijn paardje heeft nu al een vrij dikke vacht en zweet als een gek als ik langer ga rijden.
Hij staat overdag buiten en s'nachts op stal.
Alleen ga ik bijna alleen maar op lange buitenritten(wil volgend jaar endurance starten) en we hebben ook alleen een buitenbak.
Zou het dan toch kunnen om hem volledig te scheren?
Hij krijgt straks de Bucas power all in one op dat is een 500 grams deken geloof ik.
Maar ik wil dus niet dat hij kou staat te lijden omdat ik hem zo nodig geschoren wil hebben.
Dus wie kan me helpen te beslissen??

loulou

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:39

ga je de 500 grams al opleggen nu hij nog niet geschoren is?
lijkt me erg warm.

dat je alleen een buitenbak hebt en dat hij overdag buiten staat maakt niks uit hoor. dan kun je prima scheren.eventueel een model als je dat fijner vind. eventueel even losrijden en uitrijden een fleece(uitrij)deken op

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:27

Ole mn paardje is geschoren, zonder verdoving alles ging prima. Alleen dr hoofd was een beetje een gevecht, dus hebben we toen maar even de praam omgedaan.
Ze heeft nu allemaal appeltjes in dr vacht en lijkt qua kleur wel een fjord!
Zie hier: PIMP my horse!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Praam om dr lip omdat ze niet wilde dat ze aan de oren kwamen...
Tsja dan maar een praam om dr wat rustiger te laten zijn!
Afbeelding
Eindresultaat, gaaf kleurtje he?!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:41

Hai,
Ik ga morgen voor het eerst mijn pony scheren. Hebben jullie tips voor mij. Hij is 1x geschoren en was toen heel rustig , dus dat valt al mee.

Hopelijk krijg ik goeie tips en alvast bedankt voor jullie reactie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 08:51

ik ga straks weer een paardje scheren van een bokster, ik zal vragen of een foto mag maken en hierop zetten, heb er zin in, is ook een leuke meid

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:21

jaa.. ik twijfel nu ook of ik mijn pony moet scheren,
hij staat overdag buiten en savonds op stal met een halve deur, als ik rijd zweet hij heel erg vandaar..
hij is nog nooit geschoren dus ik weet niet of het verstandig is hem nu, zolaat, nog te scheren..
ik heb een regendeken voor overdag in de wei en ik geloof dat deze 300 grams is en ik heb voor op stal een thermo deken, zijn deze dekens voldoende of moet er andere deken komen of onderdekens, hopelijk kan iemand mij helpen!

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:53

kan je meteen na het scheren rijden?

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:42

Applelove als je niks kalmerens geef kun je best rijden

StalHaast die van mij staat ook over dag buiten meestal van 6 tot 5 en snachts op stal ook met halve deur
ik ga nooit hooger als 500 grams hij loopt nu met 300 op en als echt koud wordt krijg die 500 op ik wissel nooit in de stal het is er net zo koud als buiten alleen als regent staat die droog

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:35

ArabStables schreef:
crossmonster schreef:
over het verdoven de eerste keer : NIET DOEN !

laat het scheren over aan iemand met ervaring, iemand die geduldig en professioneel het paard kan scheren de eerste keer.
hou sedatie wel achter de hand voor als het echt niet gaat, maar als je de eerste keer met sedatie scheert, dan maakt het paard het maar half mee, en zul je elke keer moeten sederen
dus laat het de eerste keer egwoon goed doen, aan het geluid kun je ze rustig laten wennen
een ervaren scheerder heeft hier ervaring mee en zal het paard op de juiste manier benaderen en op de juiste manier scheren.
heb je zelf geen ervaring, of weinig, doe het dan liever niet zelf, als je ze de eerste keer een paar keer prikt , dan blijven ze bang voor scheren.
iemand met ervaring is zorgvuldig en zal het paard niet of minimaal pikken, waardoor het paard het meteen goed leert, scheren is niet eng, maar je kunt door verkeerd scheren een paard wel de rest van zijn leven er bang voor maken

Ben ik het niet mee eens. Zeker als je een paard gaat scheren voor de eerste keer, gebruik dan zeker een verdovingspasta. Ga niet lopen miepen met eerst proberen want paarden die nog nooit geschoren zijn draaien door en tegen zoveel adrenaline kan geen pasta op en dan is de werking veel minder. Een scheermachine maakt een ongelofelijk lawaai en heel veel paarden zijn er in het begin doodsbang van. Dus verdoof je paard zeker de eerste keer, zo kan hij rustig en stressvrij de eerste keer geschoren worden, zonder dat het een trauma krijgt. De keren erna kun je de verdoving afbouwen of het helemaal zonder proberen.

Mijn paard heb ik ook zelf geschoren zonder verdoving en ook voor hem was dit de eerste keer en wat nou doordraaien?!! Hij stond er bijna bij te slapen. Gewoon onzin wat je zegt dat alle paarden doordraaien bij de eerste keer. Ik ga mijn paard echt niet zomaar een verdovingspasta geven alsie dat dus niet nodig heeft. Sjongejonge wat een verstand

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:52

Beetje slechte foto, maar hier is een foto van een jacht model. Bevalt me trouwens prima!

Afbeelding

Ben hand breede achter de oren begonnen en dus in een streep door naar de staart. Alles eronder is weg, ook de benen. Lekker makkelijk worden die nu droog als ik buiten heb gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:07

BeLoVeD; helemaal eens met jou hoor!! ik heb net een hele lieve pony van een bokster geschoren, het was de pony haar eerste keer, geen verdoving, geen praam niks, gewwon wat geduld, de eerste 10 min. was ze wat angstig voor het geluid, daarna heeft ze alleen maar staan maffen, ze vond het heerlijk!! dus.....NIET alle paarden draaien door ik heb fotos gemaakt, zal er zo ff een erop zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:14

nou hier is ze dan;
Afbeelding
natuurlijk zijn er paarden die niet te scheren zijn zonder verdoving, maar ik probeer het altijd eerst zonder, en 9 van de 10x is het niet nodig....

Jits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:53

Ik heb vandaag mijn paard voor de eerste keer geschoren. Ik schrok even toen ik zag welke kleur hij werd, een beetje grijzig (terwijl hij bruin is), maar toen hij helemaal 'af' was viel het resultaat wel mee. Ik zal kijken of ik morgen een foto kan plaatsen.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:20

ik wil mijn paard binnekort ook helemaal scheren(behalve benen en zadelstuk )
maar wat zijn de gevolgen zeg maar
Moet ik met uitrijdeken uitstappen?
Etc etc

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:31

Mijn hafje is gisteren geschoren.
Heel dr lichaam + nek + hoofd, maar dr benen niet (zie foto's hierboven).
Vandaag heeft een vriendin van mij een 2 uur lange rit op haar gereden, ik reed ernaast met de fiets.
We hebben redelijk veel gedraaft en er was geen druppeltje zweet te zien! Echt helemaal niets!
Ik heb niet met deken in- en uitgestapt omdat het zulk mooi weer was, misschien dat ik t wel ga doen als het nog kouder is maar nu ging t prima.
Ook met dr bucas smartex all in one op heeft ze het warm genoeg!
Dus ik ben super blij dat ik het heb gedaan!

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:43

Mijn paard is laatst ook voor de 1e keer in zijn hele leven geschoren (helemaal) en die stond gewoon stil hoor, het ene paard is het andere niet

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:24

Mijn pony vond het eerst even eng, draaide een keer weg, toen de eerste haal eraf was, was het goed, ze heeft de rest van de 1,5 uur staan slapen oogjes half dicht, koppie op half 11, en heel irritatn af en toe: op rust we moesten haar af en toe echt bijna omver duwen om haar op dat been te laten staan