Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanasjuh

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:04

Ja de boer die voor ons maait ziet mij al aankomen volgend jaar, of hij wilt maaien vlak voor de regen _O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:24

Toch mijn 1e snede laten testen..

Ben dat nu een paar balen aan het voeren en kreeg het idee dat ze afvielen. Voor de merrie niet erg voor de ruin hoeft het niet.
Maar was ook benieuwd naar het eiwit.
Voor mijn gevoel zat er weinig in. En dat klopt dus.
Ruin kreeg al eiwit bij. (is 17 en krijgt dat sinds vorig jaar omdat ik hem schraler op de bovenlijn vond)

Zou de merrie het ook nodig hebben?
Omdat ze overdag op gras staan?

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:15

In het gras zit nu ook niet veel meer, is voornamelijk water.
En het feit dat je merrie afvalt geeft aan dat ze minder krijgt dan ervoor.

Als je zegt dat ze wel wat kan missen, hoef je nu niet direct bij te gaan voeren, maar ik zou wel in de gaten houden dat ze niet teveel gaat afvallen.

Ons hooi bevat ook minder eiwit.
Het is niet gemeten voor zover ik weet (stal eigenaar wint het voer, ik zelf niet), maar ik zie het aan de paarden op stal wel, dat ze op de bovenlijn wat terugkomen.

Ik had het gevoel zelf al en was al extra eiwit aan het voeren, en nu blijft die van mij gelukkig wel netjes in vorm.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:27

In herfstgras zit altijd nog veel eiwit.
Maar de vezels niet meer.
Maar weet niet wat de waardes in de winter zijn. Dat lees je uiteraard nergens in de veeteelt prognoses.

Het minder in suiker dan het hooi van vorig jaar en de minder energie maakt natuurlijk ook dat ze afvalt.
heel blij mee. Ze was niet verschrikkelijk dik, maar net wat kwijt kan geen kwaad.

Ja in de gaten houden doe ik ze sowieso. :j
Beide koudbloed hebben een graasmasker op, maar als de fructaan laag is en ze zijn netjes aan de maat mag de van mij ook altijd wel even af.
En dat was ik de laatste tijd wat meer aan het doen want kan nu wel.
Mocht het dadelijk ineens koud worden dan uiteraard niet.

Maar meestal ben ik aan het managen op niet te dik, niet op te dun :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:58

Dat is niet wat ik tijdens mijn studie geleerd heb, de koeien moeten eigenlijk voor het eiwit binnen eten en niet meer van het herfstgras, anders zie je een dip in het eiwit in de melk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:08

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 19:47

En we zijn er bijna weer... Ons land is vorige maand ingespoten met koemest. Het groeit al aardig goed. Hopelijk binnenkort weer eens een goede regenbui zodat het weer een boost krijg. Hoe staat het er bij jullie voor?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 19:53

Het voordroog ligt al in pak. Was de bedoeling dat het wat natter was maar het droogde opeens giga dus bijna hooi haha. De hooivelden staan er top bij. Beetje boel water zou wel erg welkom zijn

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 19:59

dierenfan schreef:
Het voordroog ligt al in pak. Was de bedoeling dat het wat natter was maar het droogde opeens giga dus bijna hooi haha. De hooivelden staan er top bij. Beetje boel water zou wel erg welkom zijn

dat is voor de koeien neem ik aan ?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:01

hier staat het gras er ook mooi op! heel weinig onkruid ook , gaat super zo. hopelijk goed en vast hooi weer in juni / juli _/-\o_

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:02

Eerste snee is bijna binnen. Was echt enorm veel.
Maar goed, bijna 33 hectare extra is ook gewoon veel :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:21

Het staat al hoog. Maar wij willen het in de aar hebben dus nog een poos wachten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:22

hakkipilke87 schreef:
dierenfan schreef:

dat is voor de koeien neem ik aan ?

Nee zeker niet! Het is echt voor de paarden ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:28

Hier is het nog echt te nat op het land ondanks dat het toch al een week ruim boven de 25 graden is.

En ik kan toch nog niet maaien want de "nieuwe" maaimachine is nog niet klaar. Die moet de dealer nog opknappen :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:32

Ik geloof in de laatste 7 weken hebben wij 3 weken geleden zo'n 30 mm gehad in 4 dagen tijd en verder geen druppel. Hier echt heel droog

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:34

Nee zeker niet! Het is echt voor de paarden ;)[/quote]

aha :) ja voor voordroog kan het ook prima natuurlijk

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:34

Hier wachten we ook tot het in het zaad staat zodat we het automatisch een beetje doorzaaien. Gelukkig hebben we dus nog even de tijd om een trekker en schudder te kopen :+

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:36

palousa_boy schreef:
Hier is het nog echt te nat op het land ondanks dat het toch al een week ruim boven de 25 graden is.

En ik kan toch nog niet maaien want de "nieuwe" maaimachine is nog niet klaar. Die moet de dealer nog opknappen :+

jeetje zoveel regen gehad in frankrijk ? of is het ook een laag gebied waar je zit?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:37

dierenfan schreef:
Ik geloof in de laatste 7 weken hebben wij 3 weken geleden zo'n 30 mm gehad in 4 dagen tijd en verder geen druppel. Hier echt heel droog

Maar stond het al in het zaad dan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:41

Ninx schreef:
dierenfan schreef:

Niet iedereen wil dat. Wil je heel rijk voeren is nu maaien een optie.

Ik wil als het kan meer vezels en minder suiker. Dus wacht. Zoals veel mensen met paarden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:52

Ninx schreef:
dierenfan schreef:

Zeker niet wij doen voordroog altijd zo. Al jarenlang naar volle tevredenheid. 2 jaar geleden geprobeerd om het eens van 2de snede te doen en zo goed als in het zaad maar dat is toen dure bodembedekking geworden. Afgelopen jaar was het bijna kuil. Eigenlijk nog te nat maar het was of het pak in of laten verregenen (toen wekenlang regen gehad vanaf moment dat het net in het pak zat). Hier waren ze verzot op! Nu wel bijna hooi zo droog maar eerste snede en niet in het zaad. Dus benieuwd hoe ze het nu vinden komende winter. Wij hebben altijd moeite in de wintermaanden ze goed op gewicht te houden dus idd bewuste keuze hier. Dit wordt naast hooi gevoerd en niet in plaats van overigens.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:33

Hier ligt er nog maar net een paar weken de kunstmest erop toen we een dikke bui kregen. Toen de boeren allemaal aan het mest rijden waren, was het bij ons nog te nat. En tegen de tijd dat ik koemest wou, zat de landbouw bemester erachter.
Dus ben bang dat we nu wat langer moeten wachten.

Ik wil wel dit jaar meer lagen folie er omheen. We hadden afgelopen jaar veel natte plekken op de boven of onderkant van de pakken. Terwijl de rest van de baal kurkdroog was, dan moet het toch wel regenwater zijn wat er toch doorheen gekomen is? Anders had ik de hele baal nat verwacht en niet 1 vieze plek.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:46

Hier nog niet maaien, willen het wel wat langer laten en beetje in de zaad, maar als eind deze maand de douw/dauw zo goed als weg is kan het best zijn dat er eind mei gemaaid word hier :)

Maand terug al mest op gehad en er zou regen vallen maar dat viel er net niet, maar het groeit nu gigantisch

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 23:58

Morgen de eerste stukken land van de eerste snee in de pak. Er stond nu mooi gras en als we langer zouden wachten blijft er niks van over met die droogte. Voer voor de schapen, absoluut ongeschikt voor de paarden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:03

Hier wordt het voor de koeien gemaaid. Dat scheelt wel tegenover paardenhooi.
Volgende snee worden er waarschijnlijk pakjes gemaakt, aangezien de hooizolder vrij leeg raakt.