[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:24

Is ook een extreem contrast, vorige week liep ik in een t-shirt en gedoe om de dekens op tijd af te krijgen, nu dikke winterjas en paard lief onder 200gram met hals. :roll:

Ik heb van Horseware altijd maat 6.3 gehad, zowel de liner en Rambo met V sluiting als vroeger een Amigo met rechte sluitingen. Hier had ik geen andere maat hoeven kopen bij overgang op de Rambo, maar vind mijn Rhino light wel wat aan de grote kant in die maat.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:36

Hoihoi10 schreef:
Oh echt? Maar dan zijn de liners denk ik redelijk klein. Ik zal beide maten bestellen. Kan ik even kijken welke goed is :)

Over het algemeen wordt dus aangenomen dat de v sluiting een maat groter valt dan een rechte sluiting?

Ik heb de liners in dezelfde maat als de rambo. Rambo maat 183 en amigo maat 190.
De paardendrogist legde mij dit een tijdje terug zo uit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 23:47

Hier ook weer de gevoerde winterdeken op. Echt, wat een bizarre temperatuurwisseling :brr:

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 06:52

echt heel koud met die wind erbij, hier eentje onder 200 en eentje onder 300 gezet…
Jeetje, vorige week konden ze overdag nog zonder

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 06:55

Was even hier aan t spieken, maar ben dus niet de enige. 200 gr met hals momenteel.

Heb een oudere shet die op een gegeven moment last krijgt van zijn vacht, jeuk. En hij had zich wonden geschuurd dus wilde alles wegscheren. Ik zei nog op stal voor de grap al kijkend op de weerapp: kijk nu staat nog 2 weken mooi weer voorlopig als ik m nu scheer zal het binnenkort wel omslaan. Paar dagen later was het idd zo. Gelukkig heeft de pony meer dekens dan ik kleren onderhand.
Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 07:13

Gister 2 paarden rillend uit de wei gehaald. Die van mij had het prima. Zn weidemaatje had het koud. Een paard in de wei naast ze had een doorgelekte deken. Die heb ik een droge wollen deken opgedaan en veel hooi gegeven. Beide waren gelukkig snel weer opgewarmd

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:33

Nog meer mensen die nu gewoon een regendeken 0grams op hebben? Mijn merrie voelt goed aan en merk niks aan haar. Heeft hele winter niet meer op gehad dan 100 grams en afgelopen 3 weken tot woensdag zonder deken gestaan. Vind t wel eens lastig omdat mensen om mij heen dus inderdaad meer op hebben nu weer.
Waaraan merken jullie het wanneer het paard zich niet prettig voelt door de kou? Ze voelt onder t dekentje lekker warm aan (niet te) verder buiten de deken voelt ze ook niet koud aan.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:10

Felien_Kyra schreef:
Nog meer mensen die nu gewoon een regendeken 0grams op hebben? Mijn merrie voelt goed aan en merk niks aan haar. Heeft hele winter niet meer op gehad dan 100 grams en afgelopen 3 weken tot woensdag zonder deken gestaan. Vind t wel eens lastig omdat mensen om mij heen dus inderdaad meer op hebben nu weer.
Waaraan merken jullie het wanneer het paard zich niet prettig voelt door de kou? Ze voelt onder t dekentje lekker warm aan (niet te) verder buiten de deken voelt ze ook niet koud aan.

Hier ook de 0 grams op, wel een hals eraan bij de oudste. Hoop dat het genoeg is. Flink wat hooi in de wei erbij gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:35

Ik heb mijn paard de 300 grams deken weer op gedaan gisteravond. Ze staat overdag op de weide direct naast het veld. Het is hier nu ook maar 2 graden en veel warmer gaat het vandaag niet worden. Ondanks dat het maandag zo warm was dat ze zonder deken stond heb ik haar nu dezelfde deken op gedaan als dat ze de rest van de winter heeft op gehad. April of niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:58

Felien_Kyra schreef:

Als je paard goed voelt is het toch prima, dat is toch waarom het gaat. Net als bij mensen heeft de een het sneller koud of warm dan een ander. Gewoon in de gaten houden. Vaak is het al voldoende omdat zo'n dunne deken die koude wind van je paard houd.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:01

Ik heb nu 200 gram opliggen.
Vorige week had ze in de nachten nog 100 gram en overdag bloot, maar met de gure wind midden in de polder denk ik dat ze met 200 gram heel blij is :)

Maar wat een omslag :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:15

Felien_Kyra schreef:

Hier 1 onder 100 en de ander onder een 0 grams. Vanmorgen was het fris maar nu begint het zonnetje te schijnen. De paddock ligt uit de wind dus het is prima te doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:22

Felien_Kyra schreef:

Mijn paard heeft exact hetzelfde op gehad als jouw paard.
Gisteravond voelde ze nog wel oké onder haar regendeken maar ik hen haar na twijfels toch de 100 gram op gedaan. Ik denk vooral voor mijn eigen gemoedsrust dan dat ze het anders te koud zou hebben :') Ze heeft het, in tegenstelling tot ik zelf, vrijwel nooit koud.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:24

Ik had er al een poosje bloot, wel geschoren eind vorig jaar maar was eigenlijk warm genoeg.

Nu recuptex, bucas turnout light en hals.

Ijskoude polderwind -O- -O-

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:28

Hier ook de 200g opgedaan donderdag terwijl ze bloot stond. Toen ik gisteravond voelde had ze het niet eens heel warm. Het zijn ook wel gekke overgangen voor de paarden. Van 20 graden overdag naar sneeuw in een week tijd :brr:

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:34

Hier staan ze onder 400 gram sinds gister avond. Afbeelding

Twijfel of het vannacht zelfs 500 gram gaat worden. Leuk om te zien hoe alle paarden zo verschillen. Eentje is niet geschoten maar hele dunne vacht altijd en de ander is in een deken patroon geschoren. Hebben beide een stal waar ze kunnen staan en verder heeft eentje een uitloop paddock en de ander heeft toegang tot de wei. Staan wel beide flink veel buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:43

Zit inderdaad flink verschil in! Hier onder 100 grams ongeveer omdat de bucas irish light doorgelekt leek. Die zal na 5 jaar dan toch aan het einde van zijn latijn zijn :+

Paard staat hele dag buiten, snachts op stal en zit volledig in gladde zomervacht.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:04

StonedRomy schreef:
Hier staan ze onder 400 gram sinds gister avond. [ [url=m/UgBEVA.png]Afbeelding[/url] ]

Twijfel of het vannacht zelfs 500 gram gaat worden. Leuk om te zien hoe alle paarden zo verschillen. Eentje is niet geschoten maar hele dunne vacht altijd en de ander is in een deken patroon geschoren. Hebben beide een stal waar ze kunnen staan en verder heeft eentje een uitloop paddock en de ander heeft toegang tot de wei. Staan wel beide flink veel buiten

Dat is handig om te zien zou voor de mijne ook wat zijn, die staat nu onder een 500grams staldeken met de recuptex eronder swerelds grootste koukleum :o

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:41

StonedRomy schreef:
Hier staan ze onder 400 gram sinds gister avond. [ [url=m/UgBEVA.png]Afbeelding[/url] ]

Welke sensor is dit?
De orscana had ik twee van en beide geretourneerd.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:04

Slmt9 schreef:
StonedRomy schreef:

Welke sensor is dit?
De orscana had ik twee van en beide geretourneerd.

Dit is de HorsePal, de oude nog. Helaas niet meer leverbaar.

Ben wel echt blij met de sensor hoor. Vaak sta ik toch te twijfelen of ik echt zo veel gram op moet leggen. Als ik voel dan komt het ook wel echt gelijk met de sensor maar ik kan moeilijk 24/7 naast mijn paard staan met één hand onder de deken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:35

Ik vond de sensor ook fijn, maar ze gingen beide kapot en achteraf vond ik de data beperkt. Je kon de afgelopen 6 uur zien en dan alleen wat de gemiddelde temperatuur was per dag.
Zo te zien krijg je dus veel meer data via de horsepal.

Mijn paard is inmiddels ouder en sindsdien ook moeilijker warm te houden. Ik schatte hem het laatste jaar eerder te koud in, waar dat voor vroeger eerder te warm was.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 23:01

Dat twee paarden heel verschillend kunnen zijn zie ik best wel eens terug in de horsepal hoor. Maar zo erg als vandaag zie ik het niet vaak.

Afbeelding

Ik had beide mijn paarden gisteren onder precies de zelfde deken gezet. 300 grams, vorig jaar tegelijk gekocht. Ze staan naast mekaar op stal, krijgen op het zelfde moment eten en evenveel hooi... Toch had de 1 het tussen de 5,5 en 6 graden kouder dan de ander.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:31

Die van mij stond ook onder 200gr, maar vandaag mag ze even lekker bloot. In de zon en uit de wind voelde het heerlijk aan. Vanavond gaat de 0gr weer op.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:44

Zon? Hier is nog sneeuw :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:57

Hier zon, wolken en een heeeeele koude wind