[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:40

dat is ook een idee inderdaad, dat maar doen:) wat doen jullie na het trainen vaak op?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:41

Dat zou je inderdaad kunnen proberen, maar als het nu al zo erg is vraag ik me af of dat voldoende gaat helpen.
Ik vind niet dat je een paard met dikke vacht zich maar gewoon kapot moet laten zweten. Je zou het probleem kunnen voorleggen bij de eigenaar, misschien wil die wel dekens wisselen.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:37

Ik heb hem nu overdag met vliegendeken in de wei en 's nachts met zomerdeken op stal

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:15

Het paard moet niet lijden onder de regels/mogelijkheden van de eigenaar, dus of overleggen met de eigenaar of de training erop aanpassen. Ik train nu alleen sochtends vroeg of savonds ivm warmte, scheren komt nu niet uit voor mij.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:49

Hier even een vraagje. Ik heb een 10 jarige quarter die ik wil scheren. Alleen hals en buik. Wanneer moet ik gaan scheren en wat voor deken moet ik dan op gaan doen?

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:45

Ik heb besloten dat ik mijn paard ga scheren zodra het weer minder wordt en de paarden op stal blijven of zodra het overdag ook fris genoeg is om een deken op te doen. Ik kan geen dekens wisselen ivm mijn werk.
Vandaag met rijden was ze drijfnat en dan heb ik rustig gedaan en max 20 min gereden.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:30

@maureen95 op het moment dat jouw paard echt last van de vacht krijgt tijdens de training, de dikte van de deken hangt erg van de situatie en jouw paard af, maar ik denk aan 100 gram.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 06:40

100 grams is nu nog dik denk, maar afhankelijk van je paardje.

Een paardje dat alleen in het weekend loopt zou ik niet scheren. Conditie kun je toch niet opbouwen. Dus dan wat rustiger aan. Hier pas ik de training ook iets aan omdat ik nog niet wil scheren. Dus vaak in de avond wat doen en weekenden in de ochtend op tijd.

Sardis. Er is een heel topic over dekens. Maar ik gebruik graag halsdekens als het vriest.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:00

Hier weer bevestigd gekregen dat het niet aan de dekens ligt dat de vacht aangemaakt word.. hahah anderhalve week geleden geschoren en nu super warm en paard zijn vacht groeit gewoon weer super hard door..je ziet het haast groeien en meneer staat toch echt gewoon met zomerdeken snachts..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:20

Ik val hier even binnen :) Ik heb net een tweedehands scheerapparaat gekocht en ik wil graag de messen goed ontsmetten voordat ik mijn paarden ermee ga scheren. Heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste kan doen? Koken in water, is dat een optie?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:42

Zou ik niet doen, gewoon met alchohol of dettol en azijn doen. Althans zo heb ik het ook gedaan bij mijn 2e hands machine.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:50

Ik heb ze voor drie dagen in de cola gelegd, maar ik heb een eeuwenoud apparaat gekocht met messen die helemaal verroest waren. Roest is er wat afgekomen maar niet veel, waren verder wel goed schoon daarna :)

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:14

Hier ook al zo'n paard wat al aardig teddyvachtje heeft. Elk jaar weer begint hij in september al een mooi vachtje aan te maken.

Nadeel is dus alleen bij hem dat als ik hem voor eind oktober scheer en zelfs begin november, dat ik dus na 2 weken al weer kan scheren. Is dit bij jullie ook het geval?

Hij heeft het ook al snel warm en het liefste zou ik hem al scheren (doe dit pas zodra hij niet meer opdroogt na het rijden) vorige keer heb ik hem zo kort geschoren. Wilde het uitproberen of dat als ik hem korter schoor het dan langer wegbleef. Het werkte niet helaas.

Ook een dikke deken opdoen na het scheren werkt niet. het groeit net zo snel weer aan.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:31

Ik heb een 2e hands liscop 1400-4 Td gekocht. Zo goed als nieuw.
Echt mega blij.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:21

Horseware schreef:
Ik val hier even binnen :) Ik heb net een tweedehands scheerapparaat gekocht en ik wil graag de messen goed ontsmetten voordat ik mijn paarden ermee ga scheren. Heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste kan doen? Koken in water, is dat een optie?

Messen gewoon even in ethanol 70% leggen. Je kan evt ook dettol halen of van dat handenontsmetspul.
Wel zorgen dat je de messen na de tijd weer goed droog maakt en er olie op doet, anders ga je roestvorming krijgen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 15:06

Ze zitten nu in groeiperiode wintervacht, op basis van daglicht maken ze vacht aan.
Per paard verschillend hoe lang doorgroeit.
Maar voor mij een reden nog niet te scheren.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:38

Dyonne wanneer zou jij dan scheren. Als je uitgaat van wanneer de vacht gestopt is met groeien.

Ik heb ongeveer een datum is mijn hoofd in oktober, mits het niet regent.
Als dus meezit weekend van 11 - 12 okto. En anders moet ik ergens tussendoor proppen en daar houdt ik niet van.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:43

Wat voor deken zouden jullie eigenlijk op doen voor de komende nachten? Woensdag nacht wordt het zo'n 8 graden, maar overdag 18, ik heb alleen niet de mogelijkheid de deken 's ochtends af te doen... Toch dan maar voor nu alleen de borst, luchtpijp en onderbuik scheren?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:47

als je toch wilt gaan schern zou ik nog geen deken op doen. ik laat uris ook nog dekenloos, ze zit nog vrij mooi in de vacht, al begint ze nu wel flink te verharen. denk dat ik haar over een maandje ga scheren

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:49

Liselot schreef:
als je toch wilt gaan schern zou ik nog geen deken op doen. ik laat uris ook nog dekenloos, ze zit nog vrij mooi in de vacht, al begint ze nu wel flink te verharen. denk dat ik haar over een maandje ga scheren

Maar met 8 graden kan ik een geschoren paard toch niet dekenloos laten?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:57

Uit jouw post kan ik niet halen dat ie al geschoren is ;-) een geschoren paard zou ik met deze temperaturen onder een 200 grams doen

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:01

Liselot schreef:
Uit jouw post kan ik niet halen dat ie al geschoren is ;-) een geschoren paard zou ik met deze temperaturen onder een 200 grams doen

O sorry :o , ik heb er helemaal niet bijgezet dat hij waarschijnlijk morgen helemaal geschoren wordt, maar dat ik zit te twijfelen om dat te doen, gezien ik de nacht dat het 8 graden wordt en overdag 18 graden, ik de dekens niet kan wisselen... Dus daarom zat ik eraan te denken hem gedeeltelijk te scheren ipv helemaal

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:01

Hier bewust nog niet geschoren en dus nog even lekker dekenloos. Sardis, ik scheer bewust niet half, want nu een deken op maak ik mijn pony niet blij mee. Dus zodra het nodig is gaat hij geheel kaal, dan is een deken wel fijn. Maar bij half scheren staat hij denk nog te zweten onder een deken.
Marjo, eigenlijk kan ik er weinig van zeggen.
Mijn eerste Welsh Cob kon ik prima in november scheren en dan was het klaar. Deed ik hem pas in december kwam er echt geen vacht terug. Maar november was het beste.
Oktober scheren kwam het haar heel snel terug.
Maar momenteel heeft mijn pony al zoveel haar.. Hoop als het koeler wordt we nog even kunnen uitstellen met scheren. Maar mocht hij teveel last hebben dan toch maar scheren.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:03

Dyonne schreef:
Hier bewust nog niet geschoren en dus nog even lekker dekenloos. Sardis, ik scheer bewust niet half, want nu een deken op maak ik mijn pony niet blij mee. Dus zodra het nodig is gaat hij geheel kaal, dan is een deken wel fijn. Maar bij half scheren staat hij denk nog te zweten onder een deken.
Marjo, eigenlijk kan ik er weinig van zeggen.
Mijn eerste Welsh Cob kon ik prima in november scheren en dan was het klaar. Deed ik hem pas in december kwam er echt geen vacht terug. Maar november was het beste.
Oktober scheren kwam het haar heel snel terug.
Maar momenteel heeft mijn pony al zoveel haar.. Hoop als het koeler wordt we nog even kunnen uitstellen met scheren. Maar mocht hij teveel last hebben dan toch maar scheren.

Ik had eigenlijk in gedachten hem sowieso dekenloos te laten als hij half geschoren is (luchtpijp, borst en eventueel de buik), lijkt me dan toch niet echt nodig?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:13

Is het niet ook een optie om voor de de week (als hij helemaal geschoren wordt) een 0 grams regendeken met fleecedeken op te doen ipv een 200 grams outdoor? Ik vind 200 grams voor 18 graden namelijk wel erg warm.