vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:02

jamiroquai schreef:
Ik heb vastgezeten in de sneeuw- geukkig bij de stal, dus de stalbaas kon me wegduwen.... Het is nu echt wel gevaarlijk op de weg, mijn man was boos dat ik ging. Immers, paardje wordt prima verzorgd! Maar ja, dat binnenstaan is om te huilen.... Gelukkig heeft het paardje er zelf niet zo'n moeite mee. Als hij op de wei staat wacht hij keurig bij de draad tot hij weer gehaald wordt.Dus waarschijnlijk vind ik het erger dan hij dat-ie niet naar buiten kan. ;( Maar zonder beschutting is het bij ons wel erg bar en bood met die wind en sneeuw en zonder schuil op de wei. :brr:

Ik heb in zijn stal kleine beloningsblokjes met knoflook verstopt. Daar doet hij een moord voor. En het is ook goed tegen de vliegen.... +:)+
Maar dan heeft hij wat te zoeken vandaag...

Jullie hebben op stal met dit weer toch zeker geen vliegen meer????

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:07

Wat wel grappig is, is dat ik een compleet andere kant van mijn altijd zo relaxte en chille Illusion leer kennen. Hij is normaal gesproken de rust zelve en kan ik bij wijze van een bom onder hem afsteken. Hij komt dagelijks buiten, maar met het koudere weer en de sneeuw heb ik ineens te maken met een temperamentvolle jonge god. Hij is inmiddels 20 jaar. In de paddock gaat ie helemaal uit zijn stekker en ontdekt ie dat ie nog prima enorm kan bokken. Aan de hand loopt ie te dartelen en te huppelen. Ik probeer hem nog dagelijks te rijden en met rijden is hij ook erg fris en allert. Ik hoop dat hij deze gedachte vasthoudt. Wat heerlijk om hem zo te leren kennen.

Al met al, hij staat lekker dagelijks buiten en rijden kunnen we ook nog gewoon doen. Erf altijd netjes geveegd en gestrooid en de binnenbak is erg goed te doen...

Allemaal prettige kerstdagen!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:54

EEEEHHHHHHHHHHH Mooney, het was een grapje, hoor....... :Y)
Maar ik vond het wel een heel leuk antwoord! _O-

Ik hoorde net op het journaal dat hier in het dorp waar mijn paard staat de hoogste sneeuw van Nederland ligt: rond de 50 centimeter!!! Het liep gewoon over mijn thermolaarzen smeltend naar binnen!

STOER HE

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:46

Ben blij dat hier niet zoveel ligt. Kan niets hoor, maar ze kunnen wel naar buiten. (van 8-20) Lijkt me moeilijk worden om ze bij zoveel sneeuw nog naar buiten te doen. Kunnen ze toch niet doorheen lopen lijkt me.

Loveskyra

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 01:51

Bah ben het vriezen + de sneeuw nu wel zat. Ik zet m'n paard wel gewoon iedere dag buiten in de bak maar rijden kan ik wel vergeten.. Gelukkig kan ik nog 1 keer in de week naar de manege een beetje haar conditie op pijl houden, anders had ze een hele lange vakantie!

Ze vind trouwens de sneeuw echt prachtig! Als ik met haar wandel loopt ze alleen maar met haar neus door de sneeuw te slepen haha!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:12

Beste mensen in het limboland, latten eronder en skieen maar!!

Sterkte daar in die hoge bergen sneeuw,.
Hier valt het mee. Is al flink wat weg, gelukkig.
Wel weer wat gevroren, dus hierdoor wat bonken in de bak. Heb hierdoor niet gereden, bang voor hoefkneuzingen.
Manlief heeft zout gestrooid, de zon staat er nu flink op, dus vanaaf gaat de eigenaar slepen, dus mogelijk morgen weer boven op
mijn kind zitten (tenminste als ze niet door de pootjes zakt na al dat gevreet :+ ).

Vandaag hebben ze lekker 2 uurtjes op de wei gestaan. Dan maar dit keer wat langer binnen.
Tis niet anders.
Heb ze wel op half voer staan, anders wordt t um niet denk ik....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:17

Was het zat vanmiddag, beesten op stal al anderhalve week en het vooruitzicht dat het nog twee weken blijft vriezen,deuren losgegooid en snel omgedraaid.
Na tien minuten was de frissigheid eraf en stonden ze alletwee nog rechtop te eten, morgen gaan ze op een stukje land en dan hoop ik ook maar dat het goed gaat.
Conclusie, heb twee toekomstige Holiday On Ice sterren op stal staan :D

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:22

Iedereen fijne kerst gewenst !!!!

Afbeelding
mijn merrie vanochtend in de sneeuw

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:35

tine10 schreef:
Ben blij dat hier niet zoveel ligt. Kan niets hoor, maar ze kunnen wel naar buiten. (van 8-20) Lijkt me moeilijk worden om ze bij zoveel sneeuw nog naar buiten te doen. Kunnen ze toch niet doorheen lopen lijkt me.

Jawel hoor :D :

Even de vaste ligplek bij de bosrand verlaten om te kijken wat het bazinnetje komt doen:
Afbeelding

Fandango (mei 2010) vanochtend vroeg:
Afbeelding

Samen eten om warm te blijven:
Afbeelding

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:16

Wat een heerlijk plekje hebben ze zeg Tjolieke.

Vanmiddag met de paarden wezen rijden, de wegen zijn hier goed te doen. Alleen vond Lars opeens aankomende fietser eng en schoot er vandoor (ik wist niet dat hij zo goed zijwaarts kon) en zijn we later nog per ongeluk in een flinke stuifsneeuwberg terecht gekomen (mijn schuld). Maar al met al en lekker ritje gemaakt. Ik merk wel dat ze echt vreselijk veel eten en ben bang dat ik 2 keer zo snel door mijn hooi-voorraad ben dit jaar.

rodie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:13

je kan grondwerk met je paard doen of parellie!!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:18

Je kan hier in limland idd zoon beetje skieen
veel moeders vervoeren hun kids op de slee ipv kinderwagen :+

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:20

Rijden doe ik de laatste weken helemaal niet meer :(
Gelukkig kan Ulf de afgelopen week wel weer de wei in, je moet niet zien hoe, maar alles beter dan doorlopend verplicht binnen staan.
Onze wei is door de vele regen aan het einde van de zomer en herfst 1 groot knollenveld geworden, omdat de koeien nog wel buiten stonden, daarna de vorst erover en je snapt dat het nu een keihard knollenveld is geworden.
Ulf loopt lekker buiten, maar moet met verstand zijn weg zoeken, gelukkig gebruikt hij zijn verstand :)

Rijden doe ik wel weer als het gaat dooien :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:22

rodie91 schreef:

Dan moet de ondergrond een beetje begaanbaar zijn en dat is op dit moment voor veel mensen juist het probleem. Nog afgezien van of je paard goed uit de voeten kan op de bevroren grond. Ook jijzelf moet makkelijk kunnen bewegen wil je wat met je paard kunnen doen.

rodie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:37

tamary schreef:
rodie91 schreef:

Dan moet de ondergrond een beetje begaanbaar zijn en dat is op dit moment voor veel mensen juist het probleem. Nog afgezien van of je paard goed uit de voeten kan op de bevroren grond. Ook jijzelf moet makkelijk kunnen bewegen wil je wat met je paard kunnen doen.
je hebt ook wel gelijk

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:59

Ik maak me echt ongerust over mijn paard. De sneeuw is bij ons kniehoog en de ondergrond spekglad. Zodra je de stal uitkomt. Dus buiten kun je echt niks. Bimmen hebben we geen stalpad- nou ja je kunt er letterlijk je kont niet keren. Je kunt vooruit en achteruit en dan bijtende paarden ontwijken. De stallen kunnen aan de bovenkant niet dicht.

Ik begrijp dat we hier bij Roermond in een uitzonderlijke positie zitten en dat we niet veel kunnen. De stalbaas vindt het risico te groot om ze naar de wei te rengen over sneeuw en ijs en omdat ze alleen maar bij het hek staan vindt hij het ook niet de moeite. |o

Nu staat mijn paard al een dag en een nacht op stal. Alleen eruit geweest met mesten, dat is misschien een kwartiertje.

Ik kan hem zelf buiten gaan zetten. Maar dan moet ik midden in de Rimboe, waar de sneeuw dus echt 40 cm. hoog ligt- als het nie thoger is door de sneeuwduinen. Er is geen enkele vorm van beschutting en geen boerderijen. Als je onderweg pech hebt, heb je dus echt pech, er is echt niemand die kan bijspringen. :(

Ook moet ik dan bij mijn paard wachten tot hij weer naar binnen kan. ZIj willen het risico niet nemen van blessures, maar ze willen hem ook niet uit laten stappen. Alleen op de wei kan niet, dan worden de andere paarden onrustig. >;)

De stalbaas vindt dat ze morgen ook nog binnen moeten blijven, omdat de sneeuw nog te hoog ligt. De paarden vinden er ook niks aan. Maar het blijft voorlopig nog wel vriezen en dan zouden ze nog lang moeten binnenblijven. -:(-

Bowie doet heel voorzichtig op het ijs, en zou m.i. gewoon op de wei kunnen.
Vannacht dus weer binnen en morgen overdag ook. Ik word er echt moedeloos van. Een ander zou misschien zeggen: no big deal, een paard kan in een extreme situatie als deze best een paar dagen overleven in een zeer uime stal. Hij komt alleen wat beweging tekort, maar daar gaat hij niet dood van.

Maar ik heb niet zo'n leuke kerst als ik zou willen. Ik zou onbezorgder zijn als- ie kon luchten.
Ik wil er morgen naar toe, maar ik kom er gewoon nog niet doorheen. Ik vind het zo zielig voor hem. |(

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:03

Ik heb de hoefslag van de bak leeggeschept en daarna geharkt en dus een beetje kunnen rijden.. hij loopt wel erg voorzichtig en je kunt niet veel maarja.. ik moet wat
Ben wel een keer met een vriendin mee in de trailer naar een binnenbak gegaan maarja, ga echt niet elke keer weer 5 euro betalen. Alleen de stalling kost me al genoeg al zeg ik het zelf :o

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CBAKXBEH.jpg
stukje terugrijden

:+: Ben echt zo trots hoe hij verbeterd is qua gangen, met een normale ondergrond loopt hij natuurlijk vele malen fijner maar hij was echt zo fijn voor de mogelijkheden die we hadden dan
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 25-12-10 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:05

Als ik dat zo zie bij jou, kun je zelfs de hoeven nog zien in de sneeuw. Maar bij ons komt het echt tot aan je knieen....

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:07

Hier ligt 28 cm, maar idd op een of andere manier in de bak minder (heb ongeveer 10 cm weggeschept) maar dat is misschien omdat het een soort open vlakte is.

Heel vervelend dat je paard niet meer buitenkomt, hopelijk krijg je snel wat meer mogelijkheden!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:13

Voor zover ik kan zien, gaat het de komende 5 dagen niet dooien. Als ik daaraan denk, word ik overspannen %) %)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:43

Die van ons hebben bijna twee weken binnen gestaan en vorige winter zelfs vier/vijf weken en daar zijn ze echt niet slechter van geworden dus hoe schuldig je je ook voelt, het is zo en niet anders.
Onze vandaag naar buiten gegooid in een bak met voor de helft ijs als ondergrond met daarop 20 cm sneeuw die alle kanten opschoof, het is goed gegaan maar vraag me niet hoe!
Morgen gaan ze in een klein stukje land, is ook hard maar nu de ergste frisheid er hopelijk af is blijven ze daar wat rustiger, rest van het land is onbereikbaar met twee frisse beesten op een echt spiegelgladde weg dus dan moet het maar zo.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 22:32

Maar zijn ze dan ook echt niet uit hun stal geweest, of had je een binnenbak. Of een stalgang of iets dergelijks. Ik hoor al dat er weer gewaarschuwd wordt voor extreem weer en de A1 wordt afgesloten. Die ligt gelukkig niet hier, ha ha!
Maar het geeft wel aan hoe uitzonderlijk de situatie is!

Ik hoor graag of ook anderen weten of paarden langer dan 48 uur op stal hebben gestaan...
Al is het maar om mij te laten weten dat mijn paard niet de enige is in heel Nederland die een paar dagen niet buiten komt....
Maar bigone, je hebt gelijk: het is nu eenmaal zo, een been breken- van een paard is erger. Gelukkig heeft hij echt een grote stal, 4,5 bij 4,5.

EDIT: auto heeft het begeven inmiddels. We kunnen nu nog alleen te voet uit huis..... Wel romantisch!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 22:58

Hier in de omgeving staan veel paarden al een week en soms twee weken continu in de stal, kunnen de wei niet in en ivm gladde wegen nergens naar een rijhal. Enige oplossing is dan weinig brok voeren en de winter uitzitten. Ik heb ze dan 24/7 buiten staan dus ze hebben het hier wel 'luxe' maar ik kan me de binnenblijvers ook wel voorstellen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:47

jamiroquai schreef:
* hele verhaal* Maar ik heb niet zo'n leuke kerst als ik zou willen. Ik zou onbezorgder zijn als- ie kon luchten.
Ik wil er morgen naar toe, maar ik kom er gewoon nog niet doorheen. Ik vind het zo zielig voor hem. |(

Ach, soms kan je ook gewoon niks anders dan wachten tot het weer over is.... :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:15

Onze stonden inderdaad al die tijd op stal en je moet sterke zenuwen hebben als je ze dan loslaat, de kleine valt wel mee maar de grote vloog gelijk in galop er vandoor, hij staat blootvoets en is M2 maar heeft ook op natte wedstrijdterreinen nog nooit een slipper gemaakt en na het eerste rondje glibberen ging hij in een ander soort galop, met twee achterbenen tegelijk want dan had hij meer grip.
Moet zeggen dat hij toch aardig in de benen bleef en na een paar rondjes ging hij staan eten en was het goed, gelukkig maar want de bak is een ijsbaan, als er vooruitzicht was geweest op dooiweer had ik ze nog rustig een week op stal gehouden maar zoals het er nu uitziet krijgen we eerder een 11stedentocht dan dooiweer. Dus toch er maar uit en gelukkig is het goed gegaan.