[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:24

Temeraire schreef:
Hier gaat de zoektocht naar een regendeken voor mijn fjord ook weer verder.
Ze heeft een lage halsaanzet, maar is verder niet per se breed, voor een fjord dan.

Al geprobeerd:
- Amigo bravo. Te hoog bij borst en trekt iets bij schouder
- Amigo bravo xl: nog steeds aan hoge kant bij borst maar zou kunnen. Is alleen veel te lang aan de zijkanten, komt tot de knieën en hakken. Waarschijnlijk omdat ze verder niet per se veel body heeft
- EJ: te strak bij schouder en buiksingels te ver naar voren
- felix buehler perfect fit: trekt bij schoft en schouder. Bij de borst niet per se te hoog. Misschien nog de beste tot nu toe.
- Waldhausen: trekt aan alle kanten
- Harry's horse: te hoog bij borst en trekt bij schouder
- Horse gear: zit nog verbazingwekkend goed. Wel wat te hoog bij borst maar is op zich acceptabel. Zakt alleen enorm scheef. Is niet te doen helaas.

Qua ruglengte moet ze 130 hebben. 125/175 zit vaak niet goed en net te kort. 130/175 wel, behalve borst en schouders dan. Bij amigo is 183 haar maat.

Iemand nog suggesties?

Hier de Lemieux Arika voor mijn (jaarling) Fjord en mijn kwpn x Arabier. Udsie heeft hier maat 5’6 (120/168) op.

Afbeelding
Afbeelding

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:26

Ohh een beetje offtopic maar wat een knapperd. <3

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:28

Celebi schreef:
Ohh een beetje offtopic maar wat een knapperd. <3

Dankjewel :D

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:29

Celebi schreef:
Hebben jullie van die overdekte voerhuisjes toevallig? De dekens van mijn paard regende altijd enorm in tot hij nu op een plek staat met een grote overkapping over de ruif. Die kleine voerhuisjes dropen gewoon precies bij de nek en hals de dekens in. Nu druipt het hooguit op zijn billen onder het afdak en als hij gewoon buiten in de stromende regen staat regent het dus blijkbaar niet in. Zal wel niet voor elk paard en dekencombinatie gelden maar vond het toch wel opvallend en eigenlijk heel logisch dat hij normaal altijd een natte borst en schouderpartij had en nu niet meer.

Mmmm slim over nagedacht, alleen bij ons ook een groter hooihuis, eindigt ook ter hoogte van de rug.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:34

gr_roos schreef:
Muze schreef:
Bah, kwam vanmiddag op stal en m’n hele deken compleet doorgelekt.
Paard was dus nat.
M’n andere deken maar opgelegd, hopelijk droogt de natte deken nog enigzins, was een enorm zware vieze natte lap. Hij mocht in de trailer drogen.
Is deze deken
https://www.ej.nl/deken-horsegear-hghyb ... 64860.html

Hij staat er wel 24/7 mee buiten maar toch…

Ik heb jaren terug de eerste serie van deze dekens gekocht, had toen nog 3 paarden die na een dag doorweekt waren. Alledrie de dekens kwamen niet door de lektest. Sindsdien durf ik het niet meer aan.

Meen je..
Hij heeft hem al wel even op, het ging een tijdje goed tot vandaag…

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:44

@teneraire, bij mijn Arabier zit een Rhino wug erg goed
Afbeelding
O ja staartflap heb ik eraf gehaald poept ze in!!!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:15

gr_roos schreef:
Muze schreef:
Paard was dus nat.
M’n andere deken maar opgelegd, hopelijk droogt de natte deken nog enigzins, was een enorm zware vieze natte lap. Hij mocht in de trailer drogen.
Is deze deken

Ik heb jaren terug de eerste serie van deze dekens gekocht, had toen nog 3 paarden die na een dag doorweekt waren. Alledrie de dekens kwamen niet door de lektest. Sindsdien durf ik het niet meer aan.

Hadden die ook een waterkolom van 8000? Want andere horsegear dekens hebben maar 2000. Meeste dekens zitten op 2000/3000 en de betere op 5000 maar ook die lekken hier door, zijn er een paar die een waterkolom van 10.000 hebben maar die hebben niet de goede pasvorm voor mijn teckelpony. Ik heb ook altijd enorm brede pony's waar het water op de rug poelt wat waarschijnlijk op een gegeven moment gewoon door gaat lekken dus zocht expres zo hoog mogelijk. Mijn pony staat 24/7 buiten en weigert in de schuilstal te staan.
Behalve dat de grijze stof dus water via de naad opzuigt blijven ze tot nu toe wel goed, ik heb de 0 en 200. Momenteel de 200 met een liner eronder, koukleumpje :+ .

Maar dit was dus na een dag flinke regen:
Afbeelding
De rest van de (zwarte) voering was gewoon droog, en aan de voorkant ook een stukje ingezogen, niet kletsnat, gewoon vochtig en lijkt ook niet in de fiberfill voering getrokken te zijn.
Nu met de naden ingespoten is het maar een klein randje, voorkant bijna niets maar ik heb er ook een halsdeken bij op die over die naad heen valt. Blijft die stof zo zuigen en wil EJ/Horsegear er niets mee doen dan knip ik die grijze stof er wel uit, de rest lijkt bij die van mij tot nu toe iig wel gewoon voldoende waterdicht en vrijwel alle merken lekken hier ook op die staartflap naden door dus heb toch altijd zo'n spuitbus staan om dat regelmatig even in te sprayen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:31

assebassie schreef:
[ Afbeelding ]

Wat voor maat heb jij er op?
Want nou heb ik dus ook een Arabier,maar is wel een puzzel met dekens,want hij is gewoon best smal, en wat steile schouders.
Heb nou een aantal dekens al die om de schouders niet fijn zitten.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:02

Ze had altijd 175, die paste altijd goed want toen was ze dikker en gespierder. De laatste jaren gingen die erg schuiven dus vorig jaar 168 gekocht, een Rhino wug en die zit prima. Ook een amigo maar die is eigenlijk een beetje kort, zonder liner gaat het goed maar met liner net een beetje aan de korte kant.
Dus ik denk dat de amigo wat korter uitvalt. Deze maat schuift niet dus ik vind het prima zo.
Bucas 175 was de lengte goed maar veel te rium. Ik vind de wug heel fijn sluit goed op haar hals en lage sluiting is ook fijn. Ik neem dus voortaan een wug.
Welke maat heb je nu?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:22

Ik heb nu 175.
Maar van Première waren ze toch te kort,daar steken zijn billen uit.
Hij heeft nu een Harry’s horse om, ook een 175.
Lijkt op zich nu wel goed,maar ik vind het bij hem zo laag zitten allemaal rond de schouders.
Zal morgen ff foto maken :j

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:42

ellepel schreef:
assebassie schreef:
[ Afbeelding ]

Wat voor maat heb jij er op?
Want nou heb ik dus ook een Arabier,maar is wel een puzzel met dekens,want hij is gewoon best smal, en wat steile schouders.
Heb nou een aantal dekens al die om de schouders niet fijn zitten.

Ik heb een Shagya Arabier, dus iets meer body dan de meeste Arabieren in Nederland en voor hem heb ik de Weatherbeeta comFitec dynamic plus. Die had ik ook bij mijn eerste Arabier, dat was een Rus en die had ook meer body dan de huidige Arabieren. Voordat ik de Wheaterbeeta’s voor hem had, had ik Rambo en Rhino, het beste van de slechtst passende dekens. Mijn eerste was van 1991 , had ik vanaf zijn derde en is 30 geworden dus ik heb aardig wat dekens geprobeerd. Uiteraard zullen andere merken ook de nodige verbeteringen hebben toegepast.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:45

Bij onze Arabieren zitten de horseware dekens het beste en ik vind de halve hals het beste zitten. En V sluiting die sluit goed aan en zakt niet scheef. Afbeelding
Dit is een amigo die zit ook goed bij haar ook bij de schouders.
Is een Egyptisch Arabier, die zijn niet zo breed.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:22

Mijn 2 Amigo Bravos verschillen ook qua grootte (beiden 6"). Ik vermoed dat het bij de mijne bij het wassen is gebeurd. Tock stiekem gekrompen ofzo. De ene heb ik 2e hands overgenomen en gewassen en de andere heb ik zelf nieuw gekocht en aan het einde van het seizoen ook gewassen. Heb nu 2e hands een 6,3 gekocht, hoop dat die net iets langer op de rug valt zonder te groot te zijn...

X2305 schreef:
Ik heb een Amigo Bravo van 2 jaar oud en nu een nieuwe gekocht. Beide maat 6.3, ze zijn even lang (van boven naar beneden en van voor naar achter) over de rug. Maar… ik heb bij dit model een lagere hals sluiting en veel meer ruimte aan de voorzijde. Bij de Hypostore hadden ze dit niet eerder gehoord. Iemand dit al eens meegemaakt?

De deken is nu echt te groot aan de voorzijde… ik twijfel over een maatje kleiner nu want ik heb al 11 jaar inmiddels 6.3 voor hem… zowel van de Amigo Bravo als Rambo als de vliegendekens. Normaal altijd perfect maar hij lijkt nu echt groter aan de voorzijde.

Het is die met de V-sluiting. Die heb ik 2 jaar geleden dus ook gekocht; het is echt exact dezelfde.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:29

Weet iemand waar de horseware ionic liner nog op voorraad is?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:26

Hoi allemaal, ik ben op zoek naar een halsdeken voor aan mijn Horseware dekens Zonder gladde voering (bijv fleece) maar niet te warm (de halsdeken van Kentucky is perfect alleen te warm) Kan iemand mij helpen? Ik kan het niet vinden -O- (ivm uitvallende manen op 1 plek)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:32

Als je een losse hals bedoelt, die zijn nogal eens op mpl te koop.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:44

Damelza schreef:

Dochorse.nl ?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:46

assebassie schreef:
Als je een losse hals bedoelt, die zijn nogal eens op mpl te koop.

Tweedehands heeft niet mijn voorkeur. Maar naar wat voor merken kan ik kijken? Ik vind dus alleen met gladde voering en dat zoek ik niet
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 07-01-25 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:48

Je zoekt met een fleece? Je weet dat je manen dan in een week helemaal weg zijn? Dat is nog veel erger voor de manen dan gladde voering.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:48

Muze schreef:
Paard was dus nat.
Is deze deken

Ik heb jaren terug de eerste serie van deze dekens gekocht, had toen nog 3 paarden die na een dag doorweekt waren. Alledrie de dekens kwamen niet door de lektest. Sindsdien durf ik het niet meer aan.[/quote]

Hadden die ook een waterkolom van 8000? Want andere horsegear dekens hebben maar 2000. Meeste dekens zitten op 2000/3000 en de betere op 5000 maar ook die lekken hier door, zijn er een paar die een waterkolom van 10.000 hebben maar die hebben niet de goede pasvorm voor mijn teckelpony. Ik heb ook altijd enorm brede pony's waar het water op de rug poelt wat waarschijnlijk op een gegeven moment gewoon door gaat lekken dus zocht expres zo hoog mogelijk. Mijn pony staat 24/7 buiten en weigert in de schuilstal te staan.
Behalve dat de grijze stof dus water via de naad opzuigt blijven ze tot nu toe wel goed, ik heb de 0 en 200. Momenteel de 200 met een liner eronder, koukleumpje :+ .

Maar dit was dus na een dag flinke regen:
Afbeelding
De rest van de (zwarte) voering was gewoon droog, en aan de voorkant ook een stukje ingezogen, niet kletsnat, gewoon vochtig en lijkt ook niet in de fiberfill voering getrokken te zijn.
Nu met de naden ingespoten is het maar een klein randje, voorkant bijna niets maar ik heb er ook een halsdeken bij op die over die naad heen valt. Blijft die stof zo zuigen en wil EJ/Horsegear er niets mee doen dan knip ik die grijze stof er wel uit, de rest lijkt bij die van mij tot nu toe iig wel gewoon voldoende waterdicht en vrijwel alle merken lekken hier ook op die staartflap naden door dus heb toch altijd zo'n spuitbus staan om dat regelmatig even in te sprayen.[/quote]

Ej vindt dat ik maar een lektest moet doen en dat filmen en als ie dan idd lek is heb ik garantie.
Heb m nu buiten ter drogen hangen onder n afdak.
Hij was doorweekt, ook aan de zijkanten aan de binnenkant dus geen idee wat ermee gebeurd is.
Volgens ej kon het ingeregend zijn, of condens ( no way!) of bij extreme uitzondering zou t idd zo kunnen zijn dat ie niet goed waterdicht is maar die kans was volgens hun uitgebreide mail met redenen zo ongeveer 0.0

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:49

SansaS schreef:
Je zoekt met een fleece? Je weet dat je manen dan in een week helemaal weg zijn? Dat is nog veel erger voor de manen dan gladde voering.

Fleece is geen eis maar ik heb nu met gladde voering en daarmee beschadigen de manen ook. Daarom dacht ik wellicht met fleece… anders tips zijn ook van harte welkom :)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:55

Met fleece oid is dat nog veel erger. Wat helpt is de hals vrij houden van huidvet dus even elke paar weken wassen en snachts bijvoorbeeld af.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:00

Rongyos schreef:
Damelza schreef:

Dochorse.nl ?

Die worden pas in maart geleverd helaas |(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:14

Ik zou niet aan een hals met fleece voering beginnen als die de hele dag op moet, dat gaat echt trekken aan de manen en heb je straks niks meer over ben ik bang, hoe gladder hoe beter…

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:17

Idd geen hals nemen met Fleece hoor, dan kun je de manen net zo goed gelijk afscheren :')

Ik heb altijd een dunnere halsdeken 0 of 100 gram max.
Dat scheelt al een hoop in druk in vergelijking met de dikkere.

Ook de juiste maat helpt; liever iets ruimer dan te krap.