[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:23

Mijne heeft een deken vanwege z'n rug, en daar ligt een lekker warme pad op wanneer ik rijd. Krijgt je paard koude billen dan? Bij een buitenpaard wat veel vrije beweging krijgt duurt het toch niet lang voor het motortje warm is?

Mijn pennyhart is gerust: beide paardjes warm onder dek. Vooral van mijn ruin ben ik benieuwd hoe ik 'm morgen aantref.

san4nie

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:39

Hebben jullie ook tips wat betreft een kort trailerritje?
Mijne staat nu ongeschoren al een tijdje onder 100 gram. Morgenmiddag gaat hij verhuizen naar een andere stal, dat is denk ik een kwartiertje rijden.
Laatste keer dat ie op de trailer stond is een half jaar geleden, maar over het algemeen is ie behoorlijk relaxed en zweet niet zo snel.
Wat denken jullie? Gewoon deken op houden, of 1 of 2 zweetdekens op doen?

Ik heb bij het tentenkamp trouwens een 100 grams en een 300 grams gekocht. Totaal 75 euro :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 01:16

Als hij normaal goed staat onder 100 zou ik 1 fleece opleggen. In de trailer is t snel te warm

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 01:43

Die van mij gister avond ook weer onder de 300 gram gezet. Ze heeft minder wintervacht dan vorig jaar. Toen had ze ook een wollige hals, baard en langere haren aan de benen. Nu niet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 08:42

RianneH schreef:
Mooi Ziolette :D

Goed nieuws Nouvel, het is jammer dat ze nu van ongevoerd direct naar 200grams gaan. Een fleece of 50grams zou voor mij een mooie uitkomst zijn :)

En een vraagje, hoe doen jullie het met buitenritjes en dekenpaarden? Ik heb nu een oude 200 gr op liggen dus wil d'r, zeker in de kou, niet direct d'r billen bloot geven. Maar de gehele rit met een uitrijdeken is wel weer heftig gezien we graag galopperen over de duinen.. Hoe doen jullie dat? Eerst in de bak warm rijden? Halverwege de deken oprollen voor het zadel?

Gewoon zonder deken hoor :j geen enkel probleem. :D Een paard kan zich makkelijker warm houden dan wij.

Zelfs met een geschoren paard rij ik zonder deken buiten.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 10:30

Hoi allemaal,

Ik sta in tweestrijd mbt de dekenkwestie... Persoonlijk (dus kan voor anderen anders zijn) heb ik het liefst dat mijn paard zonder deken staat en zichzelf kan redden. Het gaat om een volbloed arabier van 4 jaar.

De eerste 3 jaar heeft hij bij zijn vorige eigenaar dag en nacht buiten gestaan zonder deken. Sinds zijn 3e staat hij bij mij overdag buiten en 's nachts binnen op stal. Afgelopen winter heeft hij ook zonder deken buiten gestaan en dat ging goed.

Deze lente/zomer tot en met nu (op de dagen boven 8 graden) staat hij onder een eczeemdeken. Des te fijner als hij zometeen zonder deken kan staan. Echter...heb ik nu wel de indruk dat hij het koud heeft. De eczeemdeken is van zware kwaliteit, kan dat de wintervacht geremd hebben? Hoe dan ook heeft hij die deken helaas echt nodig en lijkt hij het nu koud te hebben.. Ik merk dat aan zijn staart die hij stijf tussen zijn billen houdt en dat hij die pas na ruim een kwartier longeren pas weer 'draagt'. Hij loopt ook kort/stijver. Ik zie hem niet rillen.

Dit heeft als gevolg dat ik niet kan rijden (ik ben nog bezig met beleren en wil hem heel graag doorrijden deze winter, maar ik durf zijn rug niet te belasten als hij deze door de kou vastzet).

Nu heb ik 3 vragen;

- Kan hij in korte tijd alsnog een wintervacht ontwikkelen zodat hij zichzelf kan redden en wij ook alsnog kunnen rijden?
- Als ik dit jaar een deken op doe, zit ik er dan vanaf dan elk jaar aan vast? Of kan het zijn dat het geen effect heeft op de groei van zijn wintervacht volgend jaar?
- Wat zouden jullie doen?

Ik hoor graag van jullie :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:16

AdemoJoey ik denk wel dat zo'n eczeemdeken van invloed kan zijn, evenals het binnen staan 's nachts.

Als je dit jaar dekens gebruikt zal je paard daardoor volgend jaar niet minder wintervacht ontwikkelen.

En verder is het maar net wat je wil. Ik heb een IJslander in volledige wintervacht die het koud heeft. "Ja maar het is een IJslander". Nou en joh. Mijn buurman uit Nigeria loopt nu buiten in een T-shirtje en ik... ehh.... niet :brr: Koud is koud, ongeacht je genen. Als ik wacht tot mijn paard rilt (dat is wanneer hij het écht koud heeft) heeft hij het dus al die tijd koud en ik sta er bij en kijk er naar. Wil ik dat? Nee. Mijn paard heeft een oude blessure aan zijn rug. Wanneer hij "het bochtje" in zijn rug heeft ben ik eigenlijk al te laat en had er al lang een deken op moeten liggen. Dat is dan hartstikke jammer voor mijn principes en theorietjes. Mijn paard is altijd belangrijker dan dat.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:46

smurffie schreef:
Als hij normaal goed staat onder 100 zou ik 1 fleece opleggen. In de trailer is t snel te warm

Top, dankjewel.
Het is vandaag ook prachtig weer. Dus dan doe ik dat gewoon.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:18

Vandaag voor de 2de keer geschoren en onder 300 gram met een 100 gram hals.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:27

Ik baal zo... heb een tegekke deken gevonden maar ook deze past de niet. Nummer 4 van verschillende dekens kan ik terug brengen...

Komt puur doordat we anders trainen en veel meer bil heeft gekweekt dan ooit. Maar dat neemt niet weg dat ik er wel van baal dat zoveel dekens niet meer passen..

Iets te strak van voren wanneet ze der kop laag doet zie je 3x zoveel bil als ze op de foto staat
Afbeelding
Afbeelding

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:28

het deken ziet er echt wel leuk uit ja :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:33

The_Cat schreef:
het deken ziet er echt wel leuk uit ja :D

Ja hij is echt tegek. Ik ga in de winkel kijken hoe 205 valt. Als die aan de onderkant langer is houdt het op maar als die aan de onderkant even lang is wil ik een maat groter proberen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:24

Stamper schreef:
Hebben jullie paarden hier ook last van? Ik heb geen idee of het daadwerkelijk van de dekens afkomt. Maar het is zo raar.

Enkele weken geleden had mijn paard ineens een korstje zitten boven haar schouder. Vanochtend ontdekte ik er een op haar zij. Niet bij een naad of riempje in de buurt oid.
Geen open plek of schaafwond, echt onder de vacht korstje.

Dekens zijn afgelopen tijd niet gewisseld. Paard heeft gewoon de Rambo duo op met een liner er onder.

Vandaag eindelijk de gelegenheid gekomen om even foto's te maken. Het is denk ik nog best onduidelijk.
Maar wie weet.....

Afbeelding

Afbeelding

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:32

Veulen84 schreef:
Toch maar wat dikkere dekens opgedaan. Beide dames voelde niet erg warm. Bovendien is het echt vriezend koud. Dus nu 550 en 700.

Is dat niet belachelijk veel?

Het vriest misschien max -5 , 300grams lijkt me toch wel genoeg...of zijn ze zo oud/ziek?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:37

Stamper zijn het gelige, korrelige korstjes of meer grijzige, harde klompjes?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:49

Hier allemaal onder de 400 gezet voor vannacht.

Hier had 1 dat ook zulke korstjes. Vanmiddag dierenarts ff naar gekeken was regen schurft.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:53

Die gele korrelige plekjes had de ruin van mn zusje ook. Da erbij gehad en die vond het geen regenschurft, eigenlijk niets wat hem bekend voor kwam. Hij heeft toen cortisolzalf voorgeschreven wat niets heeft geholpen en na het dekenseizoen was het weer weg. Jeuken ze ook als je eraan zit? De ruin vond het altijd heerlijk om eraan gejeukt te worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:57

Als het gele, korrelige korstjes zijn is het denk ik gewoon een weerstandsdingetje. Mijn ruin had dat toen hij last had van zijn lever. Zelfde soort idee als regenschurft (paard heeft verminderde weerstand en de aanwezige bacteriën slaan toe) alleen dan een ander soort bacterie.

Als het grijzige, echt van die keiharde klompjes zijn is het een verhoorning van de huid. In dat geval zou ik als eerste checken of het paard geen tekort heeft aan magnesium, vitamine E en/of seleen.

Beide jeuken behoorlijk.

Hier aankomende nacht mijn merrie onder 200, zou zat moeten zijn. Mijn ruin denk ik bloot, het is helder dus dat moet wel lukken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:57

Mijn fjord heeft die ook weleens wat, maar altijd alleen met de wintervacht die ik eigenlijk al had moeten scheren. Smeer er wat groene leem op (voor ik ga rijden anders plakt dat spul aan de deken in plaats van aan paard) en ze zijn zo weer weg.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:59

Nee zodra ik er aan zit, reageert ze er niet op.
Regenschurft, ook als ze gewoon onder deken staat? Totaal nieuw voor me dus sorry voor de stomme vraag misschien.

Ik vind het toch meer op gele korstjes. Foto is van vanochtend.

Zie dit voor het eerst in 5 jaar eigenlijk. Afgelopen 2 jaar is ze geschorem geweest. Dit jaar even niet, en de 3 jaar daarvoor ook nooit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:05

Tuurlijk kan dat onder een deken. Zweet is ook vocht. Als het nergens heen kan gaat het broeien.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:07

Koper schreef:
Tuurlijk kan dat onder een deken. Zweet is ook vocht. Als het nergens heen kan gaat het broeien.

Oeps... Sorry!
Ze heeft wel 2 keer bezweet onder de deken gestaan inderdaad! :(

Anders rijd ik morgen even langs de DA, kijken wat die zeggen. :\

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:11

De oorzaak van rainrot is niet perse vocht of water, maar een bacterie op de bovenste huidlaag, die paarden hebben ook vaak een verminderde weerstand waardoor de bacterie toe kan slaan. Vochtig milieu kan wel een goede voedingsbodem voor de bacterie natuurlijk.

Hier was het dus door de da niet als rainrot gediagnosticeerd. Zolang je paard er niet onder zit of er geen last van heeft zou ikzelf niet zo snel de da erbij halen. Goed in de gaten houden natuurlijk wel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:12

Cerastes schreef:
Veulen84 schreef:
Toch maar wat dikkere dekens opgedaan. Beide dames voelde niet erg warm. Bovendien is het echt vriezend koud. Dus nu 550 en 700.

Is dat niet belachelijk veel?

Het vriest misschien max -5 , 300grams lijkt me toch wel genoeg...of zijn ze zo oud/ziek?

Haha! Vorig jaar had ik echt dezelfde reactie als jij. Nu heb ik ook net opgehoogd naar 500. Sommige paarden zijn gewoon tropische types. En zo is hij een stuk beter te pruimen. Mijn andere staat onder 250 en de rest is bloot. Maar deze houdt zich niet aan de temperatuurregels.... :+

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:16

Hier voelde mn geschoren op 6mm paard koud aan onder haar 300gram bucas! Baal echt want wat leg je op als het straks echt koud is?... Nu maar 100 gram liner onder gedaan dus 400. Wil niet dat ze koud staat.