[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 10:22

Heb de mijne ook een maatje kleiner binnen.
Hopen dat deze het wel houdt.
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:35

Guerilla-Diego :))

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:37

Koper schreef:
Guerilla-Diego :))

:+ :Y)

Casarell

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:04

Hier ook sinds gisteren onder 2x200 grams.. paard is geschoren.
Mocht het nu nog veel kouder worden, kan ik er de 100 grams liner ook nog bij op doen..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:00

Gisteren heb ik mij door de Black-Friday aanbiedingen toch laten overhalen om een nieuwe deken te kopen.
Een Horze Avalanche Pro met halve hals, 150 grams.

Dit model heeft voor mijn paard met brede schouders de beste pasvorm en is er sinds dit jaar dus ook in een tussen gewicht.
Eigenlijk had ik hem nog niet echt nodig, ze heeft nu een BR 150 grams op, maar die is door het wassen minder warm lijkt het.

De 300 grams kan ik dan voorlopig nog bewaren tot het overdag ook echt onder 0 blijft.

Paard is ongeschoren en staat 's nachts op stal, het lukt tot nu toe nog om haar vacht kort te houden.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 16:02

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 16:09

Nou... vanochtend scheen de zon en ik had dus de 100 grams liner weer bij me voor mijn pony. Op de wei aangekomen is het daar mistig en echt kil. Mijn pony dus nu overdag ook maar onder de 200 laten staan.
En mijn ruin... die was precies aan het doen wat ik niet wil. Z'n rug intrekken. Stom dat ik voor hem niks mee had. Vanavond dan toch echt maar onder dek. Ik vind 't niet leuk voor hem, hij baalt van dekens. Maar dit is ook niks.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:24

Hoi. Ik kom even binnenvallen. Zaterdag wordt mijn shet gescheerd omdat hij het werk dankzij de vacht niet meer goed aan kan. Hals, hoofd en benen blijven ongeschoren. Nu neem ik van een bokker een 350 gram deken over en daarbij ook een onderdeken van 100 gram. Ik kan hem dus eventueel meteen onder 450 gram zetten. Daarnaast schaf ik een 200 gram en 100 gram aan maar die zijn dan nog niet binnen. Waar moet ik qua temperaturen en wind op letten? Hoe weet ik welke deken hij wanneer nodig heeft?

Ik heb zelf alleen ervaring met zijn eczeemdeken.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:19

@Fennadev als ik jou was zou ik geen 100 grams erbij kopen, maar een 0 grams regendeken, die kun je dan eventueel ook over de 100 grams onderdeken gooien.
Waar je op moet letten, tja, dat ligt aan de pony. Volgende week zaterdag (hier) ong 6 graden, ik zou dan 100 grams op doen. Voelt ze na een uurtje koud, dan doe je de 350 grams op. Je kunt het best voelen op de kont, als je je handen daar kunt warmen is het goed. Het verschilt erg qua pony wat ze nodig hebben. Qua temp houd ik meestal aan: kouder als -5 400 gram, -5-5 300 gram, 5-10 100 gram, +10 0 grams regendeken. En waait er een koude wind, dan doe je iets dikker op. Maar het verschilt heel erg, dus gewoon voelen hoe je shet voelt en daarop reageren.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:36

vandaag juun laten scheren en daarna onder de 300 grams bucas irish high neck gezet.
na 1,5 uur gevoeld en hij had het er lekker onder ben dus blij dat ik die heb opgedaan :)
kwam een behoorlijk pak vanaf wat voor mij ook nog de doorslag gaf om toch de 300 op te doen ipv 50 met onderdeken :)

nu nog op jacht naar een 150 gr bucas onderdeken en de select cooler en me collectie is compleet :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:09

Toch maar wat dikkere dekens opgedaan. Beide dames voelde niet erg warm. Bovendien is het echt vriezend koud. Dus nu 550 en 700.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:17

Ik heb sinds dit jaar de bucas power turnout extra. Is deze deken echt genoeg voor de winter of moet hier toch een onderdeken onder? Mijn paard heb ik vandaag geschoren en heeft deze deken al op

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:20

Maikee schreef:
Ik heb sinds dit jaar de bucas power turnout extra. Is deze deken echt genoeg voor de winter of moet hier toch een onderdeken onder? Mijn paard heb ik vandaag geschoren en heeft deze deken al op

Heb je de moderatoropmerking in de OP gelezen?

Zo nee: doe dat even, dan hoeven wij je niet om de ontbrekende informatie te vragen.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:33

Hier ook maar naar 300 gram gezet (half geschoren) ze voelde er niet warm onder. Brrr wat een kou!

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:41

Koper schreef:
Maikee schreef:

Heb je de moderatoropmerking in de OP gelezen?

Zo nee: doe dat even, dan hoeven wij je niet om de ontbrekende informatie te vragen.

Excuses had het inderdaad niet gelezen. Ze staat 24/7 buiten maar gaat snachts eigenlijk altijd in de stal staan.
En ik heb dekens in vele verschillende grams liggen dus dat is het probleem niet. Deken is trouwens nieuw
Laatst bijgewerkt door Maikee op 26-11-16 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:43

Maikee schreef:

Bij mijn (geschoren) merrie in ieder geval wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:45

Maikee schreef:
Excuses had het inderdaad niet gelezen. Ze staat 24/7 buiten maar gaat snachts eigenlijk altijd in de stal staan.
En ik heb dekens in vele verschillende grams liggen dus dat is het probleem niet. Deken is trouwens nieuw

Welk model is hij geschoren, is het een fjord of een warmbloed, heeft je paard beschutting op de wei....??

Als je paard steeds in de stal gaat staan lijkt me dat genoeg indicatie dat ze het koud heeft. Is er nog iets anders aan beschutting (houtwal, bomen enz) of wordt er bij voorbeeld ook in die stal gevoerd?

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:54

Koper schreef:
Maikee schreef:

Welk model is hij geschoren, is het een fjord of een warmbloed, heeft je paard beschutting op de wei....??

Als je paard steeds in de stal gaat staan lijkt me dat genoeg indicatie dat ze het koud heeft. Is er nog iets anders aan beschutting (houtwal, bomen enz) of wordt er bij voorbeeld ook in die stal gevoerd?

Ze is helemaal geschoren en een kwpn merrie. Overdag staan ze op de wei waar ze uit de wind kunnen staan langs een schuur of onder bomen. Savonds gaan ze naar huis en staan ze in de bak met inloopstal. In die stal krijgen ze inderdaad ook hooi en dat is de enige plek waar ze daar droog en uit de wind kunnen staan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:08

Diva(ongeschoren) staat nu nog net een beetje warm onder de 200 grams. Het zou niet heel veel kouder meer worden geloof ik dus ik laat het maar zo maar ik heb nu wel een grens gevonden denk ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:12

Maikee schreef:
Ze is helemaal geschoren en een kwpn merrie. Overdag staan ze op de wei waar ze uit de wind kunnen staan langs een schuur of onder bomen. Savonds gaan ze naar huis en staan ze in de bak met inloopstal. In die stal krijgen ze inderdaad ook hooi en dat is de enige plek waar ze daar droog en uit de wind kunnen staan.

Als het er waait zou ik komende nacht minimaal 300 op leggen. Morgen wordt het weer warmer, maar nog steeds niet zonnig. Dus dan kijk je even hoe het bij jou is, en hoe je paard er bij staat. Het verschilt heel erg per paard of ze het gauw koud hebben. En paarden geven het ook nog eens op verschillende manieren aan.

De tip van als je je handen kan warmen tussen billen en deken, dat is een hele goede. Gebruik ik ook. Als je dat niet kan heeft je paard een warmere deken nodig. Ik weet niet hoe dik jouw Bucas is en hoe winddicht de stof is. Leer kijken naar wat je paard aangeeft :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:15

Ik vind het lastig hoor. Vanmiddag vond ik het erg koud zelf, en de vorst stond nog op de palen en het gras. Onder de 0grams voelde ze wel warm, maar toch als test maar een gevoerde deken op gedaan. Jammer dat Dominick geen fleecegevoerde dekens heeft..

Ik hoorde op de radio dat de weersvoorspelling heel erg wisselt. Morgen wordt het iets warmer dan vandaag, maar met wat regen. Daarna wordt het weer kouder en vanaf woensdag weer warmer..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:56

Mijn tinker doet het nog steeds goed met de 150 grams. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:59

Rianne, waren ze laatst wel mee bezig geloof ik, om die evt te gaan laten maken.

Net gevoeld, geschoren met 300 erop en netjes warm

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:42

Onze reus is helemaal trots op zijn nieuwe Bucas Smartex Medium. Hij is geschoren, heeft een buitenstal, staat paar uur per dag in de paddock zonder beschutting en heeft het er heerlijk warm onder. Ik was gewoon jaloers op hem vanochtend :') .

Ben er zo over te spreken dat ik nu ook eentje 2de hands voor mijn geschoren merrie gekocht heb. Die stond nog onder 200gr amigo, maar had het goed fris vanochtend. Die heeft nu een dikke fleecedeken eronder gekregen tot de Bucas binnen is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:08

Mooi Ziolette :D

Goed nieuws Nouvel, het is jammer dat ze nu van ongevoerd direct naar 200grams gaan. Een fleece of 50grams zou voor mij een mooie uitkomst zijn :)

En een vraagje, hoe doen jullie het met buitenritjes en dekenpaarden? Ik heb nu een oude 200 gr op liggen dus wil d'r, zeker in de kou, niet direct d'r billen bloot geven. Maar de gehele rit met een uitrijdeken is wel weer heftig gezien we graag galopperen over de duinen.. Hoe doen jullie dat? Eerst in de bak warm rijden? Halverwege de deken oprollen voor het zadel?