[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:24

Als je paard een hoge halsinzet heeft en graag als stokstaartje over dingen uitkijkt is een halve hals niet comfortabel (aldus mijn mel). Maar anders lijkt het me wel handig ;)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:14

Ik heb dit topic gevonden na het zoeken op bokt, omdat ik al ruim 5 jaar uit de dekens ben(5 jaar geleden een stuk gekocht met grote schuilstal en ruime paddock dus 24/7 vrije uitloop en zelf kunnen schuilen dus toen alle dekens verkocht).
Toen mijn ruin nog op stal stond werkte ik met 0 grams tot maximaal 300 grams outdoor dekens. Als hij toen overdag buiten stond was dat zonder schuil mogelijkheid vandaar dat ik tot 300 gram ging(hij bleef ongeschoren).
Maar nu is hij 17, wat artrose kwaaltjes in z’n bekken/heup/si gebied, en hij trekt de kou/wind/regen niet goed meer op zijn spieren ondanks dat hij een goedwerkende wintervacht heeft. Hij heeft een vrij brede barst, maar een big neck deken heeft hij dan weer niet nodig, en is over het algemeen vrij groot. Ik heb altijd de maat 215 gehad en dat was goed. En als het kouder werd gooide ik een deken op met meer gram.
Maar omdat hij nu dus met schuilstal staat weet ik het niet zo goed :')
Ik wil wel een deken met afneembare nek, omdat hij ook wat gevoelig is op de spieren rond schoft en nek gebied, maar ik twijfel dus welke deken. Ik dacht eerst aan amigo, en kwam een leuke tegen met nek, 100 gram, maar ik las op internet dat de ribstop varianten bij de borst kleiner uitvallen, is dat ook zo?
Ik heb ooit een bucas op een pony gehad en dat beviel me erg goed, lag ook goed, trok niet scheef, maar nu lees ik dat bucas bij sommige echt scheef trekt tegenwoordig. Over amigo lees ik dat nu dus ook.
Ik had namelijk ook een Irish Turnhout van bucas gezien met nek, 50 gram, en dan wil ik met liners gaan werken van bucas.
Maar ik weet gewoon niet wat handiger, fijner is en wat tegenwoordig fijne dekens zijn.
Of ik koop weer allemaal losse dekens van 0 tot en met 200 gram allen met afneembare neck.
Of ik ga voor bucas of amigo met liner systeem, ik zag dat je bij hun ook losse halsen kan doen voor onder de waterdichte nek.
Hopelijk kom ik dankzij jullie uit mijn twijfel zone :') of misschien hebben jullie nog andere alternatieven/ ideeën?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:26

Mijn paard heeft eigenlijk altijd schuilmogelijkheden gehad, maar daar maakt ze niet altijd voldoende gebruik van. Zij droeg in Nederland eigenlijk altijd een 0 grams dekentje onder de 10 graden en dan bij vorst wat meer grams.
Nu in Denemarken staat ze wat meer in het open veld, dichterbij zee en dat voelt een stuk kouder dus nu krijgt ze eerder een 100 grams deken op

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:45

Ik zou eigenlijk voor een regendekentje gaan en daaronder dan eventueel liners, denk dat je daar uiteindelijk het meeste aan hebt :)

En gewoon verschillende types bestellen, van Amigo heb je bijvoorbeeld ook de V-sluiting. Dochorse heeft nu ook nog wat dekens in de outlet wat ik zo zag, wellicht zit jouw maat daar ook tussen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:53

Hier kijk ik ook niet of er wel of geen schuilmogelijkheden zijn. Ik voel gewoon regelmatig even onder de deken.

Ik zou idd ook adviseren voor een goed stevig regendeken te gaan en met onderdekens/liner aan te vullen. Dan kom je met liners uit op horseware; Amigo, Rhino of Rambo. In mijn ervaring vallen de V sluitingen het ruimste, zeker die van Rambo. Rhino valt ook vrij ruim om de hals vind ik. Heb je stalgenoten waarvan je wat mag passen in de juiste maat? Dat scheelt een hoop zoekwerk!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:51

Hoezo kom je met liners uit op horseware? Er zijn meer merken die met liners werken of kunnen werken.

Schuilmogelijkheden of niet is hier idd geen reden voor deken. Of eigenlijk, zonder schuilen zou ik zo goed als nooit zonder deken doen. Maar met betekent niet dat ik met schuilstal ineens altijd zonder. Ook aantal grammen ligt meer aan paard zelf. Hier met schuilmogelijkheden niet genoeg aan 0 of 100.

Helemaal niet bij de paarden met mankementen zoals artrose. Die stonden soms juist nog warmer. Dan voelde ze oke onder hun deken, maar waren ze wel stijver. Dan ging er dus meer gram op en werden ze weer soepeler.

Elk merk deken kan scheef trekken als ze niet passen. Bij mij ligt bucas altijd als een huis en trekken aantal horseware dekens juist scheef. Wel vind ik de pasvorm en kwaliteit van bucas en horseware echt wel het extra geld waard boven de meeste huismerkennof goedkopere merken.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:23

Weatherbeeta heeft ook liners. Ik heb ook 1 seizoen met een liner gewerkt en ik vind het vreselijk.
Scheeftrekken kan ook nog in het paard zitten. Mijn merrie had last van haar bekken, met rijden merkte je weinig, maar haar deken trok scheef (toevallifg een bucas freedom). Na de behandeling was dat over.

Ik heb nu een Weatherbeeta comfitec hardi, wat een heerlijke deken, beetje stoeien de eerste dag met de sluitingen. Helaas is de 100 grams nergens verkrijgbaar in zijn maat. Veel webshops / winkels gaan voor deze dure dekens maar tot 1.85 en ik heb nu hij zo is afgevallen 1.75.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:43

Ik heb voor mijn 31 jarige die 24/7 buiten loopt een 0 grams deken met halve hals en afhankelijk van de temperatuur doe ik daar dekens onder. Hij heeft gewoon een vacht maar ik merk dat hij comfortabeler staat met deken en dan makkelijker op gewicht kan blijven.

Ik vind halve hals ideaal. Kan niet inregenen en zo hoeft hij niet de hele winter een hals op.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:58

Bedankt allemaal! Halve hals gaat bij die van mij helaas niet, daar is z’n nek toch iets te breed voor. Heb ik ooit geprobeerd en dat trok helemaal strak op z’n nek, schoft en bij z’n barst. De deken vooraan stellen hielp daarbij toen ook niet.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:00

Excuus beide, ik ben nog gewend aan liners van horseware omdat zij een van de eerste waren die dat grootschalig/commercieel doorvoerde. Maar inderdaad heb je er tegenwoordig veel meer!

Met mijn paarden die graag smerig worden zijn de onderdekens/liners ideaal omdat ik die zo in de was kan gooien. Blijven geen haren aan zitten, dus heel makkelijk te wassen. Ik was de liner elke 2 a 3 weken wel even. Drogen ook erg snel, en omdat je het buiten deken met rust laat ook geen gedoe met waterdichtheid

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 17:09

Iemand een tip voor me?

Mijn pony staat met een halsdeken. Nu is er 1 paard in de groep die overdag steeds aan de sluiting van de hals staat te trekken. Met gevolg dat de hals dus vaak open is.

Iemand een tip hoe ik dat anders kan vast maken, zodat er niet steeds aan getrokken wordt?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 17:36

Anti bite op smeren?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:30

Ja dat zou ik kunnen proberen. Alleen moet ik de deken natuurlijk ook via die dingen losmaken. Lijkt me nogal goor aan m’n handen haha

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:45

Je hebt ook spray van grand national maar x goed regen en je bent het kwijt.. ( al zal ik dat zelf wel als eerste proberen) idd omdat de cribox pasta geweldig is maR plakkerig en vies om aantekeningen pakken

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:47

Paard zo’n kapje om laten doen misschien die alleen aan de onderkant zit? Los hooi kunnen ze dan wel nog eten maar uit een net niet, en ik weet natuurlijk niet hoe jouw paard (en de bijter) gehouden wordt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:06

Stal_Fiore schreef:
Iemand een tip voor me?

Mijn pony staat met een halsdeken. Nu is er 1 paard in de groep die overdag steeds aan de sluiting van de hals staat te trekken. Met gevolg dat de hals dus vaak open is.

Iemand een tip hoe ik dat anders kan vast maken, zodat er niet steeds aan getrokken wordt?

Anti bite spray.
Heb je niet van die vieze bruine klodders overal en als je de hals goed in sprayed werkt het bij veel paarden. (Uni vond anti bite heerlijk... dus bij heb werkte het niet _O- )
Maar bij de rest van de groep wel.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:59

Zal de anti bite spray proberen.

Mcjv, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:49

Met een beetje mazzel hoef je het maar even te gebruiken en is het daarna afgeleerd. Maar inderdaad zelf ook even oppassen dat je je handen daarna wast of het met een handschoen aan uittrekt want het lijkt me erg goor om per ongeluk in de buurt van je mond te krijgen. :')

Ik denk dat hierboven zo'n anti dekenbijter kapje bedoeld wordt of een bijtbeschermingskapje. Beide termen die je naar die dingen brengen via Google. Maar dat lijkt me heen optie gezien het gaat om andermans paard.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 19:12

Vraagje: paddock maatje van mijn paard heeft deze week een borst sluiting en een sluiting van de hals eraf getrokken. Het gaat om een Amigo.
Valt zoiets te laten maken? Zo ja,waar? Schoenmaker en Kledingreparatie willen er niet aan beginnen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 19:17

lletam schreef:
Vraagje: paddock maatje van mijn paard heeft deze week een borst sluiting en een sluiting van de hals eraf getrokken. Het gaat om een Amigo.
Valt zoiets te laten maken? Zo ja,waar? Schoenmaker en Kledingreparatie willen er niet aan beginnen.

Bedrijven die dekens wassen doen ook vaak wel reparaties. Ik heb al diverse dekens laten repareren aan de sluitingen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 19:17

Sommige ruitersportzaken en dekenwasserijen doen ook deken reparaties. Als je erop googled kun je vast wel een locatie bij jou in de regio vinden waar je het af kunt geven. Gewone kleding makers doen dit vaak niet omdat het toch gaat om dikke stugge stoffen en daar heb je een hele stevige naaimachine voor nodig.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 19:19

Bij ons wil de kleding maker het wel...( deken wel schoon aanleveren)
Ook wel eens alles in zak gepropt met kapotte stuk er uit net voor sluiting tijd effe gewacht en gelijk weer weg

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 11:28

Deken wasserij had ik helemaal niet aan gedacht, goeie! Ga 's informeren

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 18:33

Is de pasvorm van de Horseware Rhino dekens heel afwijkend van die van de Rambo's? Heb nu een Rambo Supreme van mijn vorige paard op mijn nieuwe paard liggen, maar deze is echt te kort. Ik vind alleen die dekens zo verschrikkelijk duur en die Rhino die ik zag is net even vriendelijker geprijsd.

Als ze dan net zo fijn passen en kwalitatief niet teveel onder doet heb ik net zo lief een Rhino...

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 19:20

Ja kan het altijd passen! Ik heb beide gepast maar vond ze wel net ietsjes verschillen, maar niet gigantisch!

Qua liners, ik heb het laatst voorbij zien komen maar zag het zo even niet terug. Kan je die het beste in dezelfde maat pakken of toch groter?